۱۳۹۵۶۲۸
۱۸۰۸
۱۸۰۸
پ

آیا پادشاهی به این کشور عربی باز می‌گردد؟

شماری از مقامات ارشد لیبی به دنبال بازگشت شاهزاده محمد وارث خانواده سلطنتی با هدف اعلام دوباره حکومت پادشاهی لیبی هستند.

رضا غبیشاوی در عصر ایران نوشت: شماری از مقامات ارشد لیبی به دنبال بازگشت شاهزاده محمد وارث خانواده سلطنتی با هدف اعلام دوباره حکومت پادشاهی لیبی  هستند. آنها می گویند این وسیله ای برای پایان دادن به چند دستگی و تقسیم کشور و خروج از بحران سیاسی - اقتصادی است.

لیبی از زمان اعتراضات بهار عربی سال ۲۰۱۱ و سرنگونی حکومت ۴۲ ساله معمر قذافی، وارد جنگ داخلی، بی ثباتی سیاسی و تقسیم کشور به دو بخش غربی و شرقی شد.

هم اکنون لیبی دو دولت دارد. در غرب لیبی به مرکزیت شهر طرابلس (پایتخت) دولت مورد حمایت سازمان ملل متحد ، کشورهای غربی و اکثریت کشورهای جهان، قدرت دارد. "محمد الدبیبه" نخست وزیر این دولت است.

نقشه لیبی در شمال آفریقا

آیا پادشاهی به این کشور عربی باز می‌گردد؟

آیا پادشاهی به این کشور عربی باز می‌گردد؟

در شرق لیبی به مرکزیت شهر بنغازی و طبرق، دولت تحت هدایت ژنرال "خلیفه حفتر" قدرت را در دست دارد که از سوی روسیه و معدود کشورهای عربی مورد حمایت است.

دو دولت تاکنون چند مرتبه از طریق نظامی و جنگ داخلی تلاش کردند کنترل کامل کشور را به دست بگیرند اما موفق نشدند. مذاکرات و راه حل های سیاسی برای اتحاد دوباره کشور و تلاش برای برگزاری انتخابات هم بی نتیجه بوده است. انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی چند مرتبه به تاخیر افتاد و هم اکنون با بن بست مواجه شده است.

شاهزاده محمد سنوسی وارث تاج و تخت خانواده پادشاهی لیبی

آیا پادشاهی به این کشور عربی باز می‌گردد؟

بازگشت پادشاهی از طریق بازگشت شاهزاده "محمد سنوسی" به لیبی از سوی مقامات دولت طرابلس (دولت غرب لیبی) مطرح و پیگیری می شود.  

 روزنامه فرانسوی لاکروا به تازگی با انتشار گزارشی نوشت بازگشت نظام پادشاهی به لیبی از  حمایت گسترده نیروهای سیاسی داخلی و خارجی برخوردار است. البته مخالفت هایی نیز دیده می شود که در راس آن فرزندان و حامیان معمر قذافی رهبر سابق لیبی هستند.

  دعوت از ولیعهد

به نوشته رسانه های لیبیایی، "عبدالحمید الدبیبه" رئیس دولت طرابلس (غرب لیبی) از شاهزاده محمد السنوسی دعوت کرده است به طرابلس بازگردد.

براساس برنامه ایی که از سوی مقامات لیبی دنبال می شود قرار است قانون اساسی دوره پادشاهی لیبی ، احیا و براساس آن، حکمرانی جدید شکل بگیرد.

 قصر الخلد - شهر طرابلس پایتخت لیبی - این قصر در گذشته محل استقرار پادشاه بود و هم اکنون محل استقرار شورای ریاست حکومت

آیا پادشاهی به این کشور عربی باز می‌گردد؟

 شاهزاده محمد السنوسی که خود را ولیعهد می داند قرار است در قصر "الخلد" شهر طرابلس اقامت کند جایی که ملک ادریس بین سال های 1951 تا زمان کودتا در سال  1969 در آن ساکن و حکومت داشت.
نخست وزیر دولت غرب لیبی از شورای ریاست خواسته این قصر را تخلیه کنند تا شاهزاده به هنگام بازگشت در آن مستقر شود.

مقابله با ژنرال حفتر و فرزند قذافی

این تلاشی برای مقابله با ژنرال خلیفه حفتر (ژنرال مورد حمایت روسیه)  است که تلاش می کند کنترل کامل کشور را به دست بگیرد. او بارها تلاش کرد با حمله نظامی طرابلس را تصرف و حکومت نظامی در سراسر لیبی برقرار کند اما ناموفق بود.

در واکنش، ژنرال خلیفه حفتر  تاکنون در باره بازگشت پادشاهی، واکنشی نداشته و سکوت کرده است.

ژنرال خلیفه حفتر - فرمانده سابق ارتش لیبی

آیا پادشاهی به این کشور عربی باز می‌گردد؟


همزمان راهی است برای مقابله با فرزندان قذافی که سعی می کنند دوباره به حکمرانی بازگردند.
طرفداران قذافی ، حاکم سابق و کشته شده لیبی به رهبری سیف الاسلام (فرزند قذافی) تلاش دارند دوباره قدرت را در این کشور به دست بگیرند. این موضوع با نگرانی گسترده ای در میان مقامات و فعالان سیاسی – فرهنگی شده است که سال ها برای سرنگونی حکومت قذافی تلاش کردند.

سیف الاسلام 51 ساله گفته است در انتخابات آینده ریاست جمهوری، کاندیدا می شود. او در سال 2011 و قبل از سرنگونی پدرش (معمر قذافی) ، نفر دوم حکومت و به عنوان چهره اصلی جانشینی مطرح بود.

طرفداران و پسر قذافی به صراحت با بازگشت پادشاهی مخالفت کرده اند و می گویند اگر قرار به بازگشت به گذشته باشد "سیف الاسلام" فرزند قذافی اولویت دارد.

سیف الاسلام قذافی فرزند معمر قذافی رهبر سابق لیبی - او برای بازگشت به قدرت تلاش می کند

آیا پادشاهی به این کشور عربی باز می‌گردد؟

معمر قذافی رهبر سابق لیبی که بعد از 42 سال حکومت در اعتراضات سال 2011 کشته و به حکمرانی او پایان داده شد

آیا پادشاهی به این کشور عربی باز می‌گردد؟

شاهزاده کیست؟

شاهزاده محمد سنوسی فرزند اخرین ولیعهد (شاهزاده حسن) در دوره حکمرانی پادشاه لیبی (محمد ادریس السنوسی) است. او به هنگام کودتای قذافی تنها 7 سال داشت. هم اکنون خود را براساس قانون اساسی پادشاهی، ولیعهد می داند.

لیبی بعد از استقلال تا زمان کودتا قذافی ، یک حاکم و یک پادشاه به نام محمد ادریس سنوسی داشت که به مدت 18 سال حکومت کرد.

شاهزاده محمد هم اکنون در استانبول ترکیه به سر می برد. او در ماه گذشته میلادی با شماری از مقامات ارشد، اعضای پارلمان، سیاستمداران وچهره های با نفوذ لیبی دیدار و گفتگو داشته است. وی گفته است از توان لازم برای برقراری ثبات در کشور برخوردار است.

روزنامه فرانسوی لاکروا نوشته است بازگشت پادشاهی به لیبی مورد حمایت شماری از کشورهای عربی و غربی است.
طرفداران پادشاهی خواهان بازگشت کشور به قانون اساسی دوره پادشاهی سال ۱۹۵۱ است که براساس آن کشور از سه منطقه فدرال و خودمختار تشکیل می شود.

شاهزاده محمد فرزند آخرین ولیعهد لیبی و وارث خانواده سلطنتی سنوسی - او هم اکنون در استانبول ترکیه زندگی می کند

آیا پادشاهی به این کشور عربی باز می‌گردد؟

مصطفی عبدالجلیل چهره اسلامگرا و رئیس "شواری ملی انتقال لیبی" که بعد از سرنگونی قذافی ، اداره موقت کشور را در دست گرفت نیز از حامیان بازگشت پادشاهی است.
هم اکنون در لیبی ، از پرچم دوره پادشاهی استفاده می شود.

بعد از سرنگونی حکومت قذافی در سال ۲۰۱۱، پرچم لیبی به زمان قبل از کودتای قذافی یعنی دوره پادشاهی بازگشت. این پرچم از بالا به پایین سه نوار قرمز سیاه سبز است و در وسط آن ستاره و هلال به رنگ سفید هستند. 

پادشاه "محمد ادریس سنوسی" تنها پادشاه لیبی که در کودتای سال ۱۹۶۹ قذافی سرنگون شد

آیا پادشاهی به این کشور عربی باز می‌گردد؟

بعد از کودتا ابتدا در دوره جمهوری متحد عربی (اتحاد لیبی، مصر و سوریه) پرچم سوریه سه رنگ قرمز، سفید و مشکی بود. بعد از خروج از اتحاد و اعلام "جماهیر سوسیالیستی" از سوی قذافی، پرچم لیبی به طول کامل به رنگ سبز بدون هیچ علامت یا رنگ دیگری تبدیل شد.

42 سال قبل یعنی در سال 1969 میلادی، معمر قذافی وقتی در ارتش پادشاهی لیبی فعالیت می کرد با  رهبری شماری از نظامیان این کشور علیه پادشاه وقت (محمد ادریس السنوسی) کودتا و او را از قدرت برکنار کردند. پادشاه به هنگام کودتا، در سفر درمانی ترکیه به سر می برد.

پادشاه بعد از کودتا از ترکیه به یونان و از آن جا به مصر رفت و تاآخر عمر به همراه هسرش ملکه فاطمه در قاهره زندگی کرد. بعد ازمرگ در سال 1989 میلادی برای دفن به مقبره بقیع در مدینه منتقل شد.

حکومت پادشاهی لیبی از زمان استقلال این کشور در سال 1951 تا کودتای قذافی در سال 1963  میلادی وجود داشت.

پرچم بالا:  پرچم لیبی در دوره پادشاهی و هم اکنون - پرچم پایین : پرچم لیبی دوره حکومت قذافی

آیا پادشاهی به این کشور عربی باز می‌گردد؟

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج