۱۳۹۷۰۷۰
۷ نظر
۸۸۳
۷ نظر
۸۸۳
پ

چرا شوهر آزاری در ایران زیاد شده است؟

وقتی صحبت از همسر آزاری و تبعات ناشی از آن می‌شود همه ذهن‌ها ناخودآگاه به سمت آزار و اذیت زنان از سوی همسرانشان می‌رود و کمتر کسی باور می‌کند که مردان هم می‌توانند از سوی همسرانشان مورد آزار و اذیت قرار گرفته و چه بسا از همسرانشان کتک هم بخورند.

همشهری: وقتی صحبت از همسر آزاری و تبعات ناشی از آن می‌شود همه ذهن‌ها ناخودآگاه به سمت آزار و اذیت زنان از سوی همسرانشان می‌رود و کمتر کسی باور می‌کند که مردان هم می‌توانند از سوی همسرانشان مورد آزار و اذیت قرار گرفته و چه بسا از همسرانشان کتک هم بخورند.

هر چند در یک دهه گذشته آمار کتک خوردن مردان از زنان فقط یکی دو بار از سوی پزشکی قانونی به صورت رسمی اعلام شد و بعد از آن هم اعلام رسمی این آمار دیگر تکرار نشد، اما این مسئله در کنار آزار‌های روحی و روانی مردان توسط همسرانشان یک واقعیت است.

 البته همان سال‌ها هم که این آمار اعلام شد کارشناسان معتقد بودند که این آمار، تنها ده درصد از مردانی هستند که به خاطر کتک خوردن از همسرانشان حاضر به شکایت و ارائه دادخواست قضایی شده اند. حالا با گذشت حدود یک دهه از آخرین باری که پزشکی قانونی به صورت رسمی آمار کتک خوردن مرد‌ها را از زنان اعلام کرد باز هم کارشناسان آسیب شناسی و جامعه شناس‌ها معتقدند همسر آزاری یا خشونت علیه مردان نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است علتش هم تغییر سبک زندگی مردان است.

مصطفی اقلیما پدر مددکاری ایران با تائید این موضوع می‌گوید از وقتی پسران در انتخاب همسران خود به ملاک‌های اقتصادی بهای بیشتری دادند و همراه با خانواده هایشان امر ازدواج را حسابگرانه پیش برده و حاضر شدند برای داشتن یک زندگی آماده و مرفه سراغ دختران و زنانی بروند که به لحاظ اقتصادی به قول خودشان فول امکانات باشند خشونت علیه مردان هم در جامعه بیشتر شد: «زمانی در جامعه ما مرد حرف اول و آخر را در موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی و... در خانواده می‌زد این پدر خانواده بود که تصمیم گیرنده نهایی بود، اما از وقتی که زنان به واسطه قدرت اقتصادی و اجتماعی بخش قابل توجهی از مسئولیت‌های زندگی را عهده دار شدند نقش مردان وابسته به درآمد زن در خانه کمتر و کمتر شد.

با کمرنگ شدن این نقش، ابهت و اقتدار مردان هم کمتر و کمتر شد و علیرغم رضایت قلبی مرد از تامین بخش قابل توجهی از هزینه‌های زندگی توسط همسرش، ضمیر ناخودآگاه مردان دنبال هویت گم شده خود می‌گردد. به خاطر همین این دسته از مردان عصبی‌تر و پرخاشگرتر شده و دائما با کوچکترین بهانه‌ای دعوا و درگیری بزرگی را در فضای خانواده رقم می‌زنند دعوا‌هایی که گاه منجر به کتک خوردن مردان هم می‌شود!»

اقلیما معتقد است البته به خاطر ضعف جسمی زنان در برابر مردان برخورد‌های فیزیکی هم اگر بین طرفین صورت نگیرد، اثرات روحی و روانی شوهرآزاری که حتی گاه در قالب برخورد‌های کلامی زوجین اتفاق می‌افتد آثاری ماندگار حتی تا زمان مرگ فرد در ذهن او دارد: «در فرهنگ ما ایرانی‌ها مرد سالاری و جایگاه مرد در خانواده یک جایگاه تعریف شده و سنتی است، حتی اگر با همه تغییرات فرهنگی و اجتماعی عده‌ای مدعی شوند که مرد سالاری دیگر جایگاهی در فرهنگ ندارد، اما مردان ما همیشه طرفدار این موضوع بوده و هستند به طوریکه در جلسات مشاوره مشاهده شده مردی که به خاطر داشتن امکانات رفاهی بیشتر با زنی بزرگتر از خود ازدواج کرده، علیرغم برخورداری از حمایت‌های همه جانبه همسرش صرفا به خاطر این که استقلال و ابهت خود را در خانه ندارد تصمیم به طلاق می‌گیرد، چون این مرد دنبال جایگاه واقعی خود در زندگی و رهایی از آسیب‌های روحی و روانی است.»

خشونت علیه مردان یکی از اسیب‌های اجتماعی است که امروز افراد زیادی را درگیر خود کرده است موضوعی که به گفته رئیس مددکاری ایران خود مردان علت اصلی آن هستند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      اینهمه سال زن آزاری و کودک آزاری داشتیم !!!!
      بزار یه بار هم مرد آزاری داشته باشیم !!!!!
      گهی زین به پشت و گهی پشت به زین!!!!
      مردی که به خاطر مال و اموال با زنی ازدواج می‌کنه از این بدتر باید به سرش بیاد!!!!

    • ناشناس

      چرا چون فرهنگ ما غلط هست زن صبح تا شب در خانه میخوابد وانرژی دا د چکار کنم چکار نکنم بیچاره همسر و آزار بدم یکم تفریح کنم

    • ناشناس

      الان دیگه مثل قدیم نیست مردان ازهمه نظر تحت فشار زنها هستن خدابخیر کنه

    • ناشناس

      چند سال اخیر این معظل بیشتر شده و باعث افسردگی و بدتر از اون خودکشی در مردان میشه که نمونه هاش هر روز تیتر اخبار هست که بیشتر از طریق آزار روانی و کلامی از طرف زن هست.درک این نکته مهم لازمه که مرد برآورده کننده عقده های مجردی و خانه پدری دخترها نیستند.

    • 1400

      قدیما معمولا یه مرد تا وقتی که پیر میشد و فوت میکرد سه تا زن میگرفت چون یا زنهاش فوت میکردن یا دیگه از کار افتاده میشدن
      اما اگه از سی سال اخیر رو نگاه کنید ۹۰ درصد مردها زودتر از زنشون فوت میکنن علتشم مرد آزاری شدیدی که تو جامعه ما بوجود اومده هرچی هم جلوتر میریم بدتر میشه
      بیشتر مردها شخصیت مردانگیشون در مقابل زنشون نابود شده...

    • ناشناس

      کارشناسا خودشون رو به اون راه زدن علتش مهریه زیاده

    • ناشناس

      زن شوهرشو تحریم میکنه میره دوست پسر برا خودش جور میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج