۱۳۹۹۸۳۹
۳۲۷
۳۲۷
پ

برگزاری انتخابات الکترونیک در این شهرها و استان‌ها

بعد از انجام بحث و تبادل نظر کارشناسی بین ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان، سرانجام برگزاری انتخابات الکترونیک مشخص شد؛ با موافقت شورای نگهبان در رشت و خمام، قم، ملایر و آبادان انتخابات الکترونیک برگزار می‌شود.

تسنیم: بعد از انجام بحث و تبادل نظر کارشناسی بین ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان، سرانجام برگزاری انتخابات الکترونیک مشخص شد؛ با موافقت شورای نگهبان در رشت و خمام، قم، ملایر و آبادان انتخابات الکترونیک برگزار می‌شود.

برگزاری انتخابات الکترونیک در این شهرها و استان‌ها

11 اسفند 1402 انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد. بحث انتخابات الکترونیک از جمله مسائلی است که پیشِ روی دستگاه‌های ناظر و مجری انتخابات قرار دارد و بسیاری از گروه‌ها منتظر اعلام نظر نهایی در این‌باره هستند.

 

در انتخابات مجلس سال 1398 و ریاست جمهوری 1400 احراز هویت رأی‌دهندگان با استفاده از دستگاه‌های احراز الکترونیکی صورت می‌گرفت ولی همچنان فرد باید رأی‌ش را بر تعرفه می‌نوشت و در صندوقِ غیرالکترونیک می‌انداخت و بحث انتخابات تمام‌الکترونیک هنوز منتظر تعیین تکلیف مانده است.

محسن اسلامی دبیر ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرده بود که سه سناریو برای برگزاری انتخابات الکترونیک به شورای نگهبان داده‌اند و بعد از انجام بحث کارشناسی و تبادل نظر پیرامون این موضوع، نتیجه نهایی توسط شورای نگهبان اعلام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته اعلام کرد این شورا در جلسه اخیر خود با پیشنهاد وزارت کشور مبنی‌بر برگزاری انتخابات الکترونیک در چارچوب مشخص‌شده در ماده 110 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کرد.

ماده 110 قانون انتخابات مجلس شورا می‌گوید «وزارت کشور موظف است در صورت موافقت شورای نگهبان در اولین انتخابات پس از تصویب این قانون با در نظر گرفتن سهولت رأی دادن، تسریع در شمارش آراء و حضور و مشارکت رأی‌دهندگان، فرایند رأی دادن و شمارش آراء را در حداقل یک‌هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، به‌صورت کاملاً الکترونیکی برگزار نماید. توسعه فرایند الکترونیکی در دوره‌های انتخاباتی بعدی مجلس منوط به در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی و موافقت شورای نگهبان است. وزارت کشور موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که حداکثر یک هفته قبل از روز اخذ رأی، کلیه فرایند‌ها و امکانات الکترونیکی برای برگزاری انتخابات ثبت شود و به تأیید شورای نگهبان برسد.»

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد برگزاری انتخابات الکترونیکی مجلس شورای و مجلس خبرگان در حوزه‌های انتخابیه آبادان، رشت و خمام، ملایر و قم برگزار خواهد شد. 

اسلامی اضافه کرد این اقدام در راستای تحقق ماده 110 قانون انتخابات مجلس است و برای اولین‌بار است که وزارت کشور در دولت سیزدهم، به صورت آزمایشی با تایید شورای نگهبان انتخابات را به‌صورت کاملا الکترونیکی در این حوزه‌ها برگزار می‌کند. این اجرا به‌صورت آزمایشی است تا در آینده بتوانیم با تجربه این انتخابات، بحث الکترونیکی را در وسعت بیشتری برگزار کنیم. 

وی توضیح داد ما با حضور در شورای نگهبان، در یک کارگاه عملی این فرایند را شبیه‌سازی کردیم و اعضای شورای رأی الکترونیکی دادند و ما توضیحات کامل را ارائه کردیم. بعد از انجام بحث و بررسی، اعضای شورای نگهبان در صحن با این پیشنهاد موافقت کردند. 

دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام کرد آبادان دارای سه کرسی مجلس و شش کرسی خبرگان، رشت و خمام سه کرسی مجلس و چهار کرسی خبرگان، قم و جعفرآباد و کهک دو کرسی مجلس و یک کرسی خبرگان و هم‌چنین ملایر دو کرسی مجلس و دو کرسی خبرگان دارند. کارهای مقدمات انجام می‌گیرد و آموزش عوامل اجرایی، نظارت و آموزش عمومی رأی‌دهندگان در حوزه‌های مذکور صورت می‌گیرد تا امر رای‌دهی به سهولت انجام بگیرد.

در این دوره از انتخابات حدود 59 هزار شعبه آماده أخذ رأی هستند و به‌گفته‌ی رئیس ستاد انتخابات کشور تعرفه‌ها نیز چاپ شده و آماده است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج