۱۴۰۱۰۴۱
۱ نظر
۲۹۳۵۸
۱ نظر
۲۹۳۵۸
پ

«همای سعادت»، اسطوره‌ها را به پرواز درآورد!

این روزها خبر پرواز «همای سعادت» در آسمان طالقان استان البرز، حسابی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و نام پرندگان اسطوره‌ای را بر سر زبان‌ها انداخت.

همشهری آنلاین: این روزها خبر پرواز «همای سعادت» در آسمان طالقان استان البرز، حسابی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و نام پرندگان اسطوره‌ای را بر سر زبان‌ها انداخت.

«همای سعادت»، اسطوره‌ها را به پرواز درآورد!

البته برخی از این پرندگان، تنها در افسانه‌ها گیر کرده‌اند، اما بعضی از آنها مثل هما، بال‌شان را در دنیای واقعی هم گشوده‌اند و جلو چشم ما چرخ می‌زنند. اما کدام اسطوره‌های بالدار ایرانی، شبیه پرندگان باستانی جهانی‌اند؟

در اینجا قصه برخی از این پرندگان جهانی را با هم مرور می‌کنیم.​

«همای سعادت»، اسطوره‌ها را به پرواز درآورد!

گارودا، پرنده‌ای در افسانه‌های هندو-‌بودایی

گارودا (Garuda) در اسطوره‌ها، پادشاه پرندگان است و سریع‌تر از باد. این پرنده، با سر، بال، چنگال و منقاری عقاب‌مانند و اندامی انسانی، با تاجی بر سر، حیات یافت و در میان کشورهایی مثل هند، اندونزی و تایلند محترم است. گادورا نماد الفاظ سحرآمیز است و اگر کسی بر بال تیزرو این موجود عظیم قرار گیرد، کائنات را با سرعتی برق‌آسا طی می‌کند. این اسطوره، دشمن مارهاست و آنها را می‌بلعد و شبیه عنقای ایرانی است.

«همای سعادت»، اسطوره‌ها را به پرواز درآورد!

فنگ هوانگ؛ اسطوره‌ای چینی

فنگ هوانگ (Fenghuang) همان سیمرغ خودمان است؛ اما از نوع چینی‌اش! برخی معتقدند این پرنده سرخ‌رنگ است و بعضی می‌گویند رنگارنگ است مثل ققنوس! جنس این اسطوره، آتشین است و نماد تابستان و خشکسالی به‌حساب می‌آید. براساس روایات چینی، این پرنده بلند بالا، کمتر در سطح زمین پرواز می‌کند و هر وقت این اتفاق بیفتد، دیگر پرندگان دور آن جمع می‌شوند. در نقاشی‌های به‌جا مانده از این اسطوره، منقاری خمیده و پنجه‌ای بلند و تیز دیده می‌شود که به کشاورزان در مزارع خشک جنوب، یاری می‌رساند.

«همای سعادت»، اسطوره‌ها را به پرواز درآورد!

گامایون؛ پرنده افسانه‌ای روسی

گامایون (Gamayun) اسطوره‌ پیشگویی است، پرنده‌ای با صورتی زنانه که پیام خدایان را می‌آورد و با خواندن آوازهایی، آینده مردمانی را پیشگویی می‌کند که می‌توانند صدای او را بشنوند. برخی معتقدند این پرنده، همان همای سعادت خودمان است و نشانه شانس و قدرت است.

«همای سعادت»، اسطوره‌ها را به پرواز درآورد!

گریفین؛ اسطوره‌ای مصری

گریفین (Griffin) هم بسیار شبیه شیردال خودمان است؛ همان اسطوره‌ای که سری عقاب‌مانند و تنی شیرگون و گوشی چون اسب دارد و شبیه چنین موجودی را می‌توان در سرستون‌های تخت‌جمشید پیدا کرد. درباره این موجود افسانه‌ای هم داستان‌های فراوانی است. جالب‌ترین آن، وقتی است که می‌گویند بر دروازه شهر «تبس» در مصر باستان می‌نشست و از رهگذران ضرب‌المثل می‌پرسید. هخامنشیان آن را نگهبانی در برابر شیطان، جادو و دروغ می‌دانستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ....

      خب ماهم داریم مثل سیمرغ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج