۱۴۰۱۰۹۱
۸۳۱
۸۳۱
پ

رپورتاژ آگهی

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

در مقاله «در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟» با استناد به مواد قانونی و تحت نظر کارشناسان مجرب به شرایط و سهم زن در طلاق توافقی پرداخته می شود.

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

افراد با هدف تشکیل خانواده‌ای صالح و رفع نیاز های جنسی اقدام به ازدواج می کنند؛ متاسفانه به دلایلی مانند خیانت، اعتیاد، عدم تفاهم، ابتلا به امراض و… تمامی ازدواج ها ثمربخش واقع نمی شود. بنابراین افراد با ثبت دادخواست طلاق در یکی از دفاتر خدمات قضایی، اقدامات قانونی برای جدایی را آغاز می کنند؛ بسته به هویت متقاضی ثبت طلاق، نوع آن مشخص می شود.

اگر زن و مرد هردو برای قطع نکاح اقدام کنند، اولین مرحله طلاق توافقی طی می شود؛ فسخ عقدنامه ازدواج، با تقسیم حقوق و اموال مشترک بین طرفین همراه بوده و تبعا چیستی تعلقات زن پس از طلاق، برای بسیاری از بانوان سوال برانگیز است. در مقاله «در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟» با استناد به مواد قانونی و تحت نظر کارشناسان مجرب به شرایط و سهم زن در طلاق توافقی پرداخته می شود.

طلاق توافقی و شرایط آن چیست؟

پیش از پرداختن به تعلقات زن طی طلاق توافقی، ابتدا بهتر است که درک صحیح از مفهوم این نوع طلاق به وجود بیاید. اگر شرایط زندگی مشترک به قدری دشوار باشد که هم زوج و هم زوجه، سلامت روان و آرامش خود را در جدایی ببینند، باید برای طلاق توافقی اقدام کنند؛ پیش از هرگونه مراجعه به مراکز قضایی، ابتدا زوجین باید توافقنامه‌ای تنظیم کنند.

طرفین طلاق باید در این قرارداد بر سر مسائلی مانند مهریه، نفقه زوجه، اجرت المثل، حضانت و نفقه فرزندان، حساب ها و اموال منقول و غیر منقول مشترک به توافق برسند؛ سپس امکان ثبت دادخواست مربوطه از طریق یکی از دفاتر خدمات قضایی یا آنلاین در سامانه الکترونیک تصمیم به آدرس ‌www.behzisti.ir ایجاد می شود.

نکته لازم به ذکر برای ثبت دادخواست طلاق توافقی، اقدام همزمان زوج و زوجه برای تکمیل فرم ها و تشکیل پرونده حقوقی می باشد؛ این زمان بندی، توافق نظر زوجین بر امر طلاق و وجود توافقنامه ای را برای مقام قضایی آشکار می کند.

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

از زمان جاری شدن صیغه نکاح، حقوق و وظایف متقابلی نیز برای زوجین ایجاد می شود، مانند حق مطالبه مهریه برای زن؛ در اینکه مالک این حقوق از پیش تعیین شده، شکی نیست اما در طلاق توافقی مالک تعلقات مشترک و حقوق، طبق تصمیم زن و مرد مشخص می شود. در ادامه مطالب به تکلیف تمامی حقوق و اموال زوجین پس از طلاق، به صورت جداگانه پرداخته خواهند شد.

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

کدام اموال پس از طلاق به زن می رسند؟

درباره مالکیت املاک تجاری و مسکونی می توان گفت که صاحب آنها در سند رسمی یا غیر رسمی(قولنامه ای) مشخص می باشد؛ املاکی که به نام شوهر است، تنها تحت دو شرط می تواند به زن واگذار شود:

1. توقیف اموال: اگر شوهر استطاعت مالی و درآمد کافی برای پرداخت حقوق مندرج شده زن در توافقنامه طلاق مانند مهریه را نداشته باشد، به دستور مقام قضایی استعلامی از سیستم اسناد گرفته می شود؛ در نتیجه این استعلام اموالی با سند رسمی‌ که به نام شوهر ثبت شده اند، برای توقیف به دادگاه معرفی می شوند. اموال مذکور تا مدتی تحت توقیف مراجع قضایی باقی می ماند؛ اگر هم ارزش با بدهی ها به زوجه باشد، امکان انتقال مالکیت آنها به زن به وجود می آید. اگر بدهی ها از ارزش ملک کمتر باشد، مال از طرف مراجع قانونی برای فروش گذاشته شده و حق‌ زن، از پول حاصل از این اموال پرداخت خواهد شد.

2. تقسیم اموال طبق قانون: یکی از مصادیق شروط دوازده گانه ضمن ازدواج، تقسیم اموال حین طلاق است؛ اگر طرفین حین تعهد به یکدیگر، به این شروط نیز متعهد شده باشند، هنگام طلاق مالکیت نیمی از اموال منقول و غیر منقول مانند اتومبیل و املاک، به زن واگذار می شود و در غیر این صورت، این قانون کاربردی نخواهد بود!

چه حقوقی ضمن طلاق توافقی به نفع زوجه مطالبه می شود؟

مهریه زوجه: بر اساس ماده 1082 قانون مدنی، پس از ثبت عقد دائم و موقت، مهریه حق بلاعزل زوجه می شود؛ بدان معنا که شوهر نمی تواند تحت هیچ شرایطی این حق را از زوجه سلب کند. اموال تحت عنوان مهریه حین زندگی مشترک، پس از طلاق و حتی ‌‌پس از فوت زن توسط وارثینش قابل مطالبه است؛ لیکن اگر حکم طلاق پیش از هرگونه رابطه جنسی با شوهر اجرا شود، مهریه نصف می شود.

نفقه زوجه: نفقه مبلغی است که شوهر باید برای رفع نیازها و امرارمعاش زن مثل خوراک، پوشاک، هزینه های درمانی و بهداشتی، استخدام پرستار و… بپردازد؛ اگر شوهر در پرداخت این مبلغ کوتاهی کرده باشد، میزان آن در جلسات دادگاه محاسبه و مطالبه می شود.

جهیزیه زوجه: تامین مسکن و وسایل مورد نیاز برای زندگی، جزو وظایف قانونی شوهر بوده و جهیزیه صرفا هدیه ای از طرف خانواده عروس‌ می باشد که در فرهنگ جامعه ما، جا افتاده است؛ بنابراین تمام اموالی که طبق لیست سیاهه جزو جهیزیه اند، هنگام طلاق با ثبت دادخواست استرداد جهیزیه، به زن واگذار می شود.

حضانت فرزندان در طلاق: بر اساس اصلاحیه جدید ماده 1169 قانون مدنی، هنگام طلاق حضانت فرزندان دختر و پسر زیر هفت سال با مادر است و پس از آن، حق حضانت به پدر واگذار می شود.

لازم به تاکید است که مهریه، نفقه، جهیزیه و حق حضانت تا پیش از هفت سالگی در صورتی که دادخواست طلاق از سمت زوج یا زوجه ثبت شود، توسط قانون به زن واگذار می شود؛ اما بر اساس توافق طرفین طلاق، ممکن است شرایط دچار تغییر شود.

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

از آنجایی که پیش از هرگونه اقدام قانونی توسط زن و مرد، تکلیف موارد حائز اهمیت مثل حضانت فرزندان، اموال و حساب های مشترک، مهریه، جهیزیه و… مشخص شده است، مسئله مهمی برای دادرسی توسط مقام قضایی باقی نمی ماند؛ به تبع این موضوع، تعداد جلسات دادگاه کاهش می یابد.

مدت زمان صدور حکم طلاق توافقی از طرف دادگاه، در کوتاه ترین حالت یک ماه می باشد؛ لذا این نوع طلاق، عنوان کوتاه ترین پروسه حقوقی بین سایر انواع را به خودش اختصاص داده است.

بنابراین اگر شما بانویی هستید که بخاطر فشار های شدید زندگی، تمایل به اخذ هرچه سریعتر حکم طلاق دارید، بهتر است که همسر خود را بر امر طلاق توافقی راضی کنید؛ بدیهی است که مرد با سلب بعضی از حقوق مانند مهریه، تن به جدایی می دهد، پس برای کاهش ضرر های وارده به تعلقات زن پس از طلاق، مشاوره با بهترین وکیل خانم تهران یا محل زندگیتان می‌ تواند بسیار مفید واقع شود. وکیل از ما (vakilazma.com) یکی از سایت های حقوقی در زمینه معرفی وکیل است که می توانید با کمک آن با وکلای خوب و حاذق آشنا شوید. برای مشاهده نام این وکلا، کلیک کنید.

کلام آخر

فرآیند دادرسی به طلاق توافقی با ثبت همزمان دادخواست مربوطه در دفاتر خدمات قضایی توسط زوج و زوجه آغاز می شود؛ پیش از ثبت این دادخواست زوجین باید طی قراردادی بر سر مسائل مهمی مانند حضانت فرزندان که به هردوی آنها مربوط است، به توافقی برسند. مواردی که می توانند طی طلاق توافقی به زن تعلق بگیرد، عبارتند از مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت فرزندان پیش از هفت سالگی و نیمی از اموال‌ در صورت تعهد به شروط دوازده گانه ضمن ازدواج؛ البته از آنجایی در این نوع طلاق، حقوق طرفین بر اساس توافقنامه مشخص می شود، ممکن است موارد فوق دستخوش تغییر شوند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج