۱۴۰۲۲۳۳
۳۱۳۳
۳۱۳۳
پ

ارزش لیر ترکیه سقوط کرد

قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد ارز نسبت به شب عید پارسال حدود ۴۰ درصد کمتر است.

فرارو: قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد ارز نسبت به شب عید پارسال حدود ۴۰ درصد کمتر است.

قیمت لیر ترکیه که همزمان با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو برای بخشی از مردم و مسافران اهمیت پیدا می‌کند، امروز یکشنبه ۱۳ اسفند به مرز هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

لیر ترکیه شب عید پارسال دو هزار و ۷۰۰ تومان ارزش داشت و در این مدت برخلاف اغلب اسکناس‌های رایج در بازار آزاد ارز، شاهد کاهش تقریبا ۴۰ درصدی قیمت لیر ترکیه بودیم. به‌خاطر گام‌های کوتاه لیر، احتمالا تا آخر سال مقابل عبارت این اسکناس روی تابلو صرافی‌ها عددی نزدیک هزار و ۹۰۰ تومان به چشم می‌خورد، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد کف و سقف فعلی لیر ترکیه بین دو محدوده هزار و ۸۳۰ تا دو هزار و ۳۰ تومان خواهد بود.

قیمت لیر ترکیه امروز چقدر است؟

قیمت لیر ترکیه امروز یکشنبه ۱۳ اسفند همزمان با نیمه ابتدایی معاملات بازار آزاد ارز، معادل هزار و ۹۰۵ تومان به‌ثبت رسید.

لیر ترکیه در جریان خریدوفروش‌های امروز بیشتر از هزار و ۹۰۵ تومان مشتری نداشت و آن طرف کف قیمت لیر ترکیه طبق اعدادوارقام پیشنهادی فروشنده‌ها، هزار و ۸۹۵ تومان اعلام شد.

لیر ترکیه به این ترتیب امروز افت‌وخیز زیادی در بازار آزاد ارز نداشته و عدد هزار و ۹۰۵ تومانی، ثبات قیمت لیر ترکیه در قیاس با دیروز را نشان می‌دهد.

لیر ترکیه عصر شنبه با همین نرخ به فروش رسید، اما عددی که روز یکشنبه به‌عنوان قیمت لیر ترکیه در بازار حاکم بود، بیشترین سطح ماهانه این اسکناس به‌شمار می‌رفت. در این مدت که تقاضای بیشتری برای خرید لیر ترکیه در بازار آزاد ارز به‌وجود آمده، قیمت لیر ترکیه از محدوده هزار و ۸۴۰ تومان به بالای مرز هزار و ۹۰۰ تومان نقل مکان کرده است. یعنی ظرف یک ماه سه درصد (۶۵ تومان) به قیمت لیر ترکیه اضافه است که البته نسبت به میزان رشد قیمت اسکناس‌های دیگری مثل دلار و یورو کمتر است. با همه این حرف‌ها، روند قیمت لیر ترکیه از یک سال قبل به این طرف نزولی بوده است!

قیمت لیر ترکیه؛ افت ۴۰ درصدی در یک سال

لیر ترکیه امروز یکشنبه ۱۳ اسفند درحالی در بازار آزاد حوالی محدوده هزار و ۹۰۰ تومان فروخته شد که شب عید پارسال لیر ترکیه در جایگاه دو هزار و ۷۰۰ تومان عرضه می‌شد.

قیمت لیر ترکیه نیمه اسفند پارسال دقیقا دو هزار و ۷۰۰ تومان بود و به‌این ترتیب ظرف یک سال ۷۹۵ تومان از قیمت لیر ترکیه آب رفته است.

ارزش لیر ترکیه سقوط کرد

قیمت لیر ترکیه به عبارتی در یک سال کمی بیش از ۴۰ درصد تقلیل پیدا کرده و در این مدت یکبار شاهد عقب‌نشینی لیر ترکیه تا مرز هزار و ۷۰۰ تومان بودیم.

لیر ترکیه روز هفتم دی‌ماه امسال قرار گرفتن در محدوده هزار و ۷۰۰ تومان یعنی کف سالانه خودش را تجربه کرد و در طرف مقابل بیشترین قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد ارز ظرف یک سال گذشته دو هزار و ۸۷۰ تومان به ثبت رسیده است.

کاهش قیمت لیر ترکیه در این مدت، اتفاقی است که برخلاف اغلب اسکناس‌های رایج بازار رخ داده و می‌تواند برای آن‌هایی که در آستانه سال نو کشور همسایه را برای سفر انتخاب می‌کنند، خبر خوبی باشد.

پیش‌بینی قیمت لیر ترکیه

قیمت لیر ترکیه در محدوده هزار و ۹۰۰ تومان آفتابی شده و براساس پیش‌بینی‌های خوشبینانه در روز‌های آینده نهایتا تا هزار و ۹۳۰ تومان جلو می‌رود. با این حال اگر روند بازار ارز عاملی برای افزایش قیمت لیر ترکیه باشد، لیر ترکیه می‌تواند تا هزار و ۹۵۰ تومان و بعد از آن تا دو هزار و ۳۰ تومان پیشروی داشته باشد.

لیر ترکیه در طرف مقابل در محدوده هزار و ۸۷۵ تومان حمایت می‌شود، اما اگر اوضاع بروفق مراد خریداران لیر باشد، می‌توانیم به عقب‌نشینی لیر ترکیه تا هزار و ۸۴۵ و بعد از آن هزار و ۸۳۰ تومان امیدوار باشیم.

لیر ترکیه در همین یک ماه اخیر، یکبار تا هزار و ۷۹۰ تومان پایین آمده و همانطور که اشاره کردیم فعلا با قرار گرفتن در جایگاه هزار و ۹۰۵ تومان، در بالاترین ارتفاع ماهانه ایستاده است.

عملکرد لیر ترکیه در بازه‌های زمانی مختلف

بازه زمانی

میزان تغییر قیمت

بازدهی

یک هفته

۴۰۰ تومان افزایش

مثبت ۲.۱ درصد

یک ماه

۶۵۰ تومان افزایش

مثبت ۳.۵ درصد

شش ماه

۴۵۰ تومان افزایش

مثبت ۲.۴ درصد

یک سال

هزار و ۱۶۵ تومان کاهش

منفی ۴۱ درصد

سه سال

هزار و ۵۰۵ تومان کاهش

منفی ۴۴ درصد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج