۱۴۰۲۶۵۲
۴۱۰
۴۱۰
پ

دفاع آمریکا از وتوی قطعنامه آتش بس در غزه

نماینده آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره بررسی وتوی قطعنامه آتش بس در غزه از سوی آمریکا با دفاع از وتوی کشورش اعلام کرد: در حال کار بر روی پیش نویس قطعنامه جدید سازمان ملل در مورد غزه هستیم.

ایرنا: نماینده آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره بررسی وتوی قطعنامه آتش بس در غزه از سوی آمریکا با دفاع از وتوی کشورش اعلام کرد: در حال کار بر روی پیش نویس قطعنامه جدید سازمان ملل در مورد غزه هستیم.

دفاع آمریکا از وتوی قطعنامه آتش بس در غزه

رابرت وود، معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع بررسی وتوی ۲۰ فوریه آمریکا در حمایت از اسرائیل گفت که این پیش نویس «به آتش بس موقتی دست خواهد یافت که منجر به آزادی گروگان ها و ارسال کمک ها به غیرنظامیان فلسطینی خواهد شد.»

این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین ادعای واشنگتن را تکرار کرد که قطعنامه شورای امنیت مبنی بر درخواست آتش بس فوری که ماه گذشته آن را وتو کرد، می توانست چارچوب توافق آتش بس بین اسرائیل و حماس را تضعیف کند.

اندکی پس از آن که کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا خواستار «آتش بس فوری» در غزه به مدت شش هفته شد، نماینده آمریکا گفت: «ما متعهد به تعامل در روزهای آینده در مورد این قطعنامه هستیم.»

ایالات متحده آمریکا در نشست روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بود که باید توسط همه طرف ها رعایت شود.

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا وتو می شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

ایالات متحده آمریکا پیش نویس قطعنامه جدیدی را به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده است که خواستار آتش بس موقت در جنگ اسرائیل و غزه و مخالفت با حمله زمینی رژیم اسرائیل به رفح در جنوب غزه است.

منابع خبری و دیپلماتیک ۱۹ فوریه اعلام کردند: واشنگتن با آتش بس در هر اقدام سازمان ملل در مورد جنگ اسرائیل مخالف بوده است، اما متن پیش نویس ایالات متحده آمریکا، همان لحنی است است که جو بایدن رئیس جمهور این کشور هفته گذشته در گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از آن استفاده کرده است.

در متن پیش نویس ایالات متحده آمده است که «در شرایط کنونی یک حمله زمینی بزرگ به رفح، منجر به آسیب بیشتر به غیرنظامیان و جابجایی بیشتر آنها از جمله به طور بالقوه به کشورهای همسایه خواهد شد».

پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده آمریکا همچنین می‌گوید که چنین اقدامی «پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه خواهد داشت و تاکید می‌کند که چنین حمله زمینی بزرگی در شرایط کنونی نباید انجام شود.»

اسرائیل قصد دارد به رفح حمله کند، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی از ۲.۳ میلیون فلسطینی در غزه در آنجا سرپناه گرفته اند و این نگرانی بین‌المللی را برانگیخته است که چنین اقدامی به شدت بحران انسانی در غزه را وخیم تر می‌کند.

هنوز مشخص نیست که پیش نویس این قطعنامه چه زمانی در شورای ۱۵ عضوی امنیت به رای گذاشته می شود. یک قطعنامه برای تصویب حداقل به ۹ رأی موافق و بدون وتوی ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه در جدیدترین آمار خود اعلام کرد که شمار شهدای غزه از آغاز حملات اسرائیل از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به ۳۰ هزار و ۳۵ نفر رسیده است و ۷۰ هزار و ۴۵۷ شهروند فلسطینی نیز زخمی شده اند.

چرایی تشکیل جلسه در مجمع عمومی سازمان ملل در پی وتوی قطعنامه ای از سوی اعضای دائم شورای امنیت

مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ و پس از جنگ اوکراین، به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را برای مقابله با استفاده از حق وتو توسط اعضای دائم شورای امنیت تصویب کرد.

این قطعنامه که از سوی کشور لیختن اشتاین ارائه شد، مجمع عمومی را ملزم می‌کند در پی استفاده از حق وتو برای جلوگیری از تصویب یک قطعنامه توسط یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین، نشستی را برای ارائه توضیحات کشور وتوکننده برگزار کند.

جلسه مجمع عمومی سازمان ملل نیز ظرف ۱۰ روز پس از استفاده از حق وتو در شورای امنیت باید برگزار شود. کشورهایی که از حق وتو استفاده کرده‌اند، باید این اقدام خود را در برابر نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو توجیه کنند.

آمریکا و انگلیس که در شورای امنیت سازمان ملل دارای حق وتو هستند، در آن زمان از ارائه این قطعنامه به دلیل حمله روسیه به اوکراین، حمایت کردند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج