۱۴۰۳۹۲۹
۳۶۸
۳۶۸
پ

رپورتاژ آگهی

چه بیماری هایی باعث نازایی میشود؟

در ادامه با بیماری‌های مرتبط به نازایی آشنا می‌شویم تا شناخت بیشتری در مورد عوامل و نحوه درمان ناباروری پیدا کنیم.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که بر روی زندگی زوجین تاثیرگذار است، نازایی یا ناباروری است. اصلی‌ترین سوال افراد در این زمینه این است که چه بیماری‌هایی باعث نازایی می‌شود؟ در این مورد باید گفت که علل نازایی در زنان و مردان متفاوت است و باید جداگانه به آنها پرداخته شود.  گاهی ممکن است با انجام آزمایشات خاص، ناباروری در یک یا هر دو فرد تشخیص داده شود. ناباروری می‌تواند استرس، ترس و نگرانی زیادی در زوج‌ها ایجاد کند و به اعتماد به نفس افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه با بیماری‌های مرتبط به نازایی آشنا می‌شویم تا شناخت بیشتری در مورد عوامل و نحوه درمان ناباروری پیدا کنیم.

چه بیماری هایی باعث نازایی میشود؟

چه بیماری‌هایی باعث ناباروری در خانم‌ها می‌شود؟

بسیاری از خانم‌ها زمانی که در فرزندآوری دچار مشکل می‌شوند، همان ابتدا به علت آن فکر می‌کنند. اینکه چه بیماری‌هایی باعث نازایی می‌شود در وهله اول از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که برای درمان  ناباروری ابتدا باید علت آن را شناسایی کنید. در ادامه با مهم‌ترین دلایل ناباروری آشنا می‌شویم.

مشکل در تخمک گذاری

مشکل در تخمک گذاری شایع‌ترین علت نازایی در خانم‌ها است. به دلایل مختلف ممکن است تخمک گذاری با مشکل مواجه شده یا اینکه انجام نشود. در برخی موارد مثل تنبلی تخمدان و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک، ممکن است تخمک گذاری از حالت منظم خود خارج شده یا اینکه اصلا صورت نگیرد. به صورت طبیعی تخمدان‌ها ماهانه یک تخمک ترشح می‌کنند اما زمانی که تخمدان دچار نارسایی می‌شود، از این حالت منظم خارج می‌شود. خوشبختانه اختلال در تخمک گذاری و ناباروری ناشی از آن قابل درمان است.

انسداد یا زخم در لوله‌های فالوپ

اسپرم‌ها برای رسیدن به تخمک و ایجاد لقاح باید از لوله‌های فالوپ عبور کنند. بنابراین هر گونه اختلال در لوله‌های فالوپ مثل انسداد یا زخم جدی ممکن است از بارداری جلوگیری کند. عواملی مثل عفونت‌‌های مقاربتی یا جراحی ممکن است در لوله‌های فالوپ زخم ایجاد کنند.

فیبروم رحم

به منظور بارداری باید تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم لانه گزینی کرده و یک محل را برای تثبیت انتخاب کند. فیبروم رحم ممکن است با ممانعت از لانه گزینی تخمک، باعث ناباروری شود. فیبروم نوعی توده خوش خیم است که داخل رحم ایجاد می‌شود و در لانه گزینی اختلال ایجاد می‌کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماری‌های شایع در میان خانم‌هاست که در نهایت باعث ایجاد تنبلی تخمدان می‌شود. زمانی که تخمدان چندین کیست مختلف دارد، این سندرم ایجاد می‌شود. تخمدان پلی کیستیک ممکن است باعث ایجاد دوره‌های قاعدگی نامنظم، اختلالات هورمونی،‌ چاقی، آکنه و رشد غیر طبیعی موهای زائد شود. زمانی که این عارضه در ترشح تخمک‌ها اختلال ایجاد می‌کنند، نازایی محتمل است.

پولیپ رحم

پولیپ رحم یکی دیگر از بیماری‌هایی است که ممکن است در رحم انسداد ایجاد کرده و مانع از بارور شدن تخمک شود. پولیپ به معنی رشد بیش از حد بافت پوششی رحم است که ممکن است با فیبروم نیز مرتبط باشد. در چنین مواردی حتی اگر تخمک با اسپرم لقاح پیدا کند، امکان دارد در لانه گزینی با مشکل مواجه شود و بارداری صورت نگیرد.

چه بیماری هایی باعث نازایی میشود؟

آندومتریوز

حدود 10 درصد از خانم‌ها در سن باروری درگیر آندومتریوز هستند که می‌تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد. در این بیماری بافت غیر طبیعی اما خوش خیم در پوشش داخلی رحم رشد می‌کند که روی لانه گزینی تخمک تاثیر می‌گذارد. شما عزیزان می‌توانید برای درمان این بیماری از خدمات مشاوره با دکتر مهرنوش امیری استفاده کنید.

نارسایی زودرس تخمدان

زمانی که ذخیره تخمک‌ها به صورت زودهنگام کاهش پیدا می‌کند نارسایی تخمدان ایجاد می‌شود. برخی داروها، ژنتیک، استرس و بیماری‌های خود ایمنی ممکن است باعث نارسایی زودرس یا حتی یائسگی زودهنگام خانم‌ها شود. این عارضه یکی از بیماری‌های  جدی است که باعث نازایی می‌شود. به منظور درمان این بیماری می‌توان از روش‌های مختلف مثل هورمونی  درمانی یا حتی IVF استفاده کرد.

بیماری‌هایی که منجر به ناباروری در آقایان می‌شود

برخی بیماری‌ها ممکن است به طور اختصاصی در آقایان باعث ناباروری شوند. در این بخش برخی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که منجر به ناباروری آقایان می‌شوند را معرفی می‌کنیم.

واریکوسل

واریکوسل شایع‌ترین علت ناباروری قابل درمان در آقایان است. این بیماری باعث واریس و بزرگ شدن عروق بیضه می‌شود که در نهایت منجر به باقی ماندن خون در بیضه‌ها می‌شود. واریکوسل دمای بیضه‌ها را بیش از حد افزایش می‌دهد و در اسپرم سازی اختلال ایجاد می‌کند. در صورتی که واریکوسل به موقع تشخیص داده شود از آسیب به بیضه‌ها جلوگیری می‌کند و ناباروری صورت نمی‌گیرد.

عفونت

گاهی ممکن است برخی عفونت‌ها در تولید اسپرم‌های سالم اختلال ایجاد کنند. عفونت بیضه، اپیدیدیم، ایدز یا بیماری سوزاک ممکن است در محل تولید یا انتشار اسپرم‌ها اختلال ایجاد کرده و باعث ناباروری مردان شوند.

اختلال در انزال

برخی بیماری‌ها مثل آسیب به ستون فقرات، بزرگ شدن پروستات، آسیب به مجرای ادرار، انزال زودرس، اختلال نعوظ و جراحی‌ها ممکن است در انزال منی مشکل ایجاد کنند. در صورتی که اسپرم‌ها نتوانند به خوبی به تخمک برسند، بارداری صورت نمی‌گیرد. در چنین مواردی می‌توان از درمان ناباروری با IVF به عنوان یک روش موثر استفاده کرد.

تومورها و سرطان‌ها

تومورهای خوش خیم یا سرطان‌ها در دستگاه تناسلی به صورت مستقیم بر باروری آقایان تاثیر گذارند. سرطان بیضه به صورت مستقیم با کاهش یا قطع تولید اسپرم، نازایی کامل ایجاد می‌کنند. همچنین برخی سرطان‌ها در غدد هیپوفیز و ... با تاثیرات هورمونی که ایجاد می‌کنند به صورت غیر مستقیم بر باروری تاثیر بگذارد. تشخیص و درمان سریع سرطان می‌تواند از ناباروری کامل جلوگیری کند.

بیضه‌های نزول نکرده

در حالت عادی بیضه‌های جنین قبل از تولد نزول کرده و از شکم به کیسه بیضه وارد می‌شود. در صورتی که بیضه‌ها نزول نکرده و درمان هم صورت نگرفته باشد، احتمال باروری به حداقل می‌رسد.

نقض لوله‌های حمل کننده اسپرم

گاهی ممکن است در طی جراحی‌ها یا ضربه به بیضه، مشکلاتی در لوله‌های حمل کننده اسپرم ایجاد شود. همچنین در صورتی که در اثر ضربه به بیضه‌ها آسیب وارد شود، احتمال ناباروری مردان وجود دارد.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک اختلال گوارشی است که در آن فرد به گلوتن موجود در غلات حساسیت دارد. باروری مردانی که با این بیماری مواجه هستند ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.

چه بیماری هایی باعث نازایی میشود؟

اختلالات روانی

برخی اختلالات روانی با تاثیری که روی جسم می‌گذارند ممکن است باعث ناباروری شوند. اختلالاتی مثل اضطراب یا افسردگی و مصرف برخی داروهای اعصاب و روان، باعث اختلال در نعوظ، انزال زودرس و ... می‌شود که بر باروری تاثیرگذار است.

نتیجه گیری

زمانی که زوجین حداقل 12 ماه برای بارداری تلاش می‌کنند اما نتیجه نمی‌گیرند، گفته می‌شود که این زوج درگیر ناباروری هستند. البته با افزایش سن خانم‌ها، مدت زمان انتظار نیز کاهش می‌یابد. اولین خط برای درمان ناباروری، استفاده از داروهای موثر و هورمون درمانی است. همچنین می‌توان از روش‌های تاثیرگذارتر مثل IVF استفاده کرد. شما می‌توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان نازایی و مشاوره با دکتر مهرنوش امیری، با ما تماس برقرار نمایید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج