۱۴۰۴۵۰۷
۴۰۴
۴۰۴
پ

روی سوختگی خمیردندان، خیار یا سیب‌زمینی نگذارید

یک کارشناس آموزش اورژانس استان البرز گفت: در برخورد با افرادی که دچار سوختگی شده‌اند از قرار دادن مواد غیر استاندارد و غیر علمی مثل خمیردندان، سیب زمینی یا خیار روی سوختگی اجتناب کنید. حتی پماد ضد سوختگی هم توصیه نمی‌شود. تنها توصیه‌ای که قبل از گرفتن اقدامات درمانی می‌شود این است که محل سوختگی را تمیز نگهدارند.

ایسنا: مسعود بهنام ارزنده، کارشناس آموزش اورژانس استان البرز اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که در ایام پایانی سال اورژانس ۱۱۵ با آن مواجه است، حوادث چهارشنبه سوری است. اگرچه آمار رسمی هنوز نداریم اما با وجود اینکه هنوز چهارشنبه آخر سال فرا نرسیده، با شروع فعالیت‌های زودهنگام، حوادثی رخ داده که بیشتر آمارها مربوط به سوختگی‌ها، قطع عضو و مرگ میر است و تاکنون حدودا ۱۰ نفر کشته و نزدیک به ۱۵ نفر قطع عضو در سطح کشور داشته‌ایم.

روی سوختگی خمیردندان، خیار یا سیب‌زمینی نگذارید

وی افزود: معمولا این حوادث به علت حمل، نگهداری و استفاده نادرست از مواد محترقه غیراستاندارد اتفاق می‌افتد. متاسفانه به غیر از نگهداری و فروش، افراد به صورت دستی اقدام به ساختن وسائل آتش بازی و محترقه غیراستاندارد نارنجک کرده و باعث می‌شود که دچار حادثه شوند. بیشترین آمار مربوط به حوادث چهارشنبه آخر سال هم مربوط به سوختگی‌ها بوده و بیشتر در گروه سنی جوانان و نوجوانان اتفاق می‌افتد.

ارزنده ادامه داد: برای حوادث چهارشنبه سوری توصیه‌های ایمنی که امسال به عنوان شعار اصلی مورد تاکید قرار گرفته این است که در وهله اول خانواده‌ها حتما در کنار فرزندانشان باشند. قبلا اگر فرزندان را از آتش ‌بازی منع می‌کردند و یا اینکه هشدار می‌دادند که از وسایل محترقه و ویژه چهارشنبه سوری استفاده نکنند خیلی کارساز نبود. بنابراین امسال با هدف مراقبت بیشتر شعار تغییر کرد که در کنار فرزندان خود باشید تا خانواده‌ها پایش و نظارت بیشتری را روی فعالیت فرزندان خود در این ایام پیش رو داشته باشند.

 وی در ادامه گفت: توصیه می‌شود با توجه به استفاده جوانان و نوجوانان از وسایل آتش بازی و مواد محترقه، خانواده نظارت و کنترلی را برای خرید این وسایل داشته باشند و وسایل آتش بازی که استاندارد هستند را از فروشگاه‌های قابل اعتماد خریداری کنند. با توجه به ایمن نبودن وسایل غیر استاندارد و دست ساز به هیچ عنوان خریداری، نگهداری و استفاده نشود.

 کارشناس آموزش اورژانس البرز در ادامه اظهار کرد: چنانچه این وسایل خریداری شده، در نظر داشته باشند که حتما در محل‌های به دور از حرارت و تابش مستقیم نور خورشید نگهداری شوند. توجه به این نکته خائز اهمیت است که این وسایل حتی از نوع استاندارد آن اگر بیش از حد و در تعداد حتی دو تا سه عدد و با یکدیگر استفاده شود، می‌تواند خطرناک باشد. حتی یک فشفشه که به نظر بی خطر است، اگر در تعداد زیاد و باهم روشن و استفاده شود، آتش بزرگتری ایجاد کرده و می‌تواند باعث آتش سوزی و سوختگی شود. پس وسایل محترقه‌ای که به نظر بی‌خطر هستند می‌توانند خطرناک باشند و باید در این زمینه جوانب احتیاط رعایت شود.

ارزنده ادامه داد: چند سالی هست که شهرداری محل‌هایی را برای روشن کردن آتش مشخص کرده تا مراسم چهارشنبه سوری در این محل‌ها انجام شود. این محل‌ها برای برگزاری این مراسم استانداردتر و معمولا فضای بازتری هستند که در آن احتمال حریق و گسترش آن کمتر است. اما توصیه می‌شود که هیچوقت آتشی را روشن نکنند که نتوانند آن را کنترل و خاموش کنند. شعاع و گستردگی آتش باید در حدی باشد که بتوانند آن را کنترل کنند. به هیچ عنوان از مواد و مایعات اشتعال‌پذیر مثل اسپری‌ها، بنزین، گازوییل و نفت استفاده نکنند، چون باعث اشتعال یکباره و گسترده شدن آتش شده و احتمال آتش سوزی را بالا می برد.

وی درخصوص اقدامات اولیه در مواجهه با سوختگی گفت: اگر فردی دچار آتش‌سوزی و سوختگی شد مد نظر داشته باشند که از حرکت کردن و دویدن فرد جلوگیری کنند، چون باعث شعله ورتر شدن آتش می‌شود. معمولا توصیه می‌شود این افراد خودشان را روی زمین بغلتانند و یا اطرافیان پارچه یا لباسی روی فرد بیندازد تا اصطلاحا آتش را خفه کنند. این اقدام باعث خاموش شدن آتش شده و باعث می‌شود سوختگی کمتری برای فرد اتفاق بیفتد.

ارزنده در ادامه گفت: اگر فردی دچار سوختگی شد اقداماتی که باید انجام دهند این است که در وهله اول آرامش خودشان را حفظ کنند و حتما با اورژانس ۱۱۵ و سایر ارگان‌های امدادی خصوصا آتش نشانی بگیرند. در برخورد با افرادی که دچار سوختگی شده‌اند حتما توجه داشته باشند که از قرار دادن مواد غیر استاندارد و غیر علمی مثل خمیردندان، سیب زمینی یا خیار روی سوختگی اجتناب کنند. حتی پماد ضد سوختگی هم توصیه نمی‌شود. تنها توصیه‌ای که قبل از گرفتن اقدامات درمانی می‌شود این است که محل سوختگی را تمیز نگهدارند، چنانچه زخم کثیف شده آن را به آرامی با آب ولرم به صورت سطحی شستشو دهند. اما اگر زخم تمیز است، می‌توانند از یک پارچه تمیز خشک، یا گازهای استریل استفاده کنند و تاول‌های سوختگی را به هیچ عنوان دستکاری نکنند.

این کارشناس آموزش اورژانس در ادامه افزود: یکسری سوختگی‌ها خیلی ویژه هستند و و باید ویژه هم به آن توجه کرد مثل سوختگی‌های سر و صورت، گردن، تنه و اندامی که به صورت دورتادور دچار سوختگی می‌شوند. اگر صورت فرد دچار سوختگی شده، باید خیلی توجه کنند که این افراد دچار سوختگی راه هوایی می‌شوند و روند بدتر شدن وضعیتشان می‌تواند خیلی سریعتر پیش رفته و باید مراکز درمانی منتقل شوند. شهروندان حتما باید مدنظر داشته باشند که با ۱۱۵ اورژانس تماس بگیرند، اگر سوختگی در ناحیه چشم اتفاق افتاده به زور پلک‌ها را باز نکنند و اگر چسبیده با همان حالت، با یک پارچه یا گاز استریل خشک چشم را بپوشانند تا ادامه اقدامات درمانی در بیمارستان انجام شود.

وی یادآور شد: متاسفانه به رغم اطلاع‌رسانی و هشدارها، فعالیت‌های مخاطره‌آمیز و حوادث چهارشنبه سوری از هفته‌های پیش آغاز شده و در همین مدت آمار کشته ها و قطع عضو نسبت به سال قبل بیشتر بوده است. قطعا تبلیغات و اطلاع رسانی که یک کار رسانه‌ای است کمک زیادی به افزایش سطح آگاهی مردم خواهد کرد.

ارزنده در ادامه بیان کرد: اورژانس ۱۱۵ از اواخر بهمن ماه شروع به ارائه آموزش‌های همگانی و هشدارها در خصوص حوادث چهارشنبه سوری کرده است. به ویژه که در مراکز مختلف از جمله آموزش و پرورش که بیشترین تعداد نوجوانان و جوانان را در بر دارد این آموزش‌ها ارائه شده و آموزش‌ها و هشدارها هم از طریق رسانه‌های جمعی اعلام می‌شود تا از این راه مردم را نسبت به مخاطرات چهارشنبه سوری بیشتر آگاه کند. به تبع آگاهی مردم در کاهش این حوادث تاثیر گذار بوده و از طرفی پایش و نظارت والدین هم مهم است و باید روی رفتارها و رفت و آمدهای فرزندانشان در این ایام با دقت بیشتری نظارت کنند تا حوادث رخ ندهد.

وی با اشاره به آماده باش اورژانس ۱۱۵ و بیمارستان‌ها گفت: اورژانس ۱۱۵ در خصوص حوادث چهارشنبه سوری در آماده باش قرار گرفته و آمادگی ویژه‌تری در برخورد با حوادث روز چهارشنبه دارد. همچنین همه بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان مدنی که ویژه و بخش تخصصی سوانح سوختگی است در حال آماده باش هستند. تدابیری هم در خصوص تجهیزات و آمادگی پرسنل اورژانس دیده شده تا در برابر حوادث ویژه چهارشنبه آخر سال آمادگی بیشتری داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج