۱۴۰۵۳۷۷
۴۹۳
۴۹۳
پ

۵ پیشنهاد جذاب و خوشمزه مخصوص افطار

ماه رمضان ماه مهمانی خداوند است. مسلمانان در این ماه ساعات بسیاری را لب بر خوردن و آشامیدن می‌بندند و از برکات و نعمت‌های الهی بهره مند می‌شوند.

خبرگزاری برنا: ماه رمضان ماه مهمانی خداوند است. مسلمانان در این ماه ساعات بسیاری را لب بر خوردن و آشامیدن می‌بندند و از برکات و نعمت‌های الهی بهره مند می‌شوند. با رعایت بسیاری نکات در این ماه می‌توانیم بدن خود را پاکسازی کرده و از فواید آن بهره‌مند شویم و یا با مصرف مواد غذایی مضر سلامتی خود را به خطر بیندازیم.

۵ پیشنهاد جذاب و خوشمزه مخصوص افطار

از آن جایی که روزه داران در طی روز مواد غذایی، مواد قندی و آب مورد نیاز بدن را دریافت نمی‌کنند باید در هنگام سحر و افطار با مصرف مواد مغذی این کمبود را جبران کنند تا توانایی روزه داری را داشته و سلامتیشان دچار خطر نشود.

سفره‌های افطار باید در حین تنوع، مواد غذایی را شامل شود که برای بدن مفید بوده و قوای روزه داران را حفظ کند؛ بنابراین بهتر است با مواد اولیه و وعده‌های غذایی آشنا شویم که این ویژگی‌ها را دارا باشند.

با رعایت بسیاری نکات در این ماه می‌توانیم بدن خود را پاکسازی کرده و از فواید آن بهره‌مند شویم و یا با مصرف مواد غذایی مضر سلامتی خود را به خطر بیندازیم.

حال نوبت پاسخ به این پرسش است که برای سفره‌ی افطار چه درست کنیم؟ این مسئله‌ای است که بسیاری از بانوان با آن درگیر هستند. آماده کردن وعده‌های غذایی سالم، متنوع و مفید در سفره‌ی افطار بسیر حائز اهمیت است. معمولا بعد از سپری شدن چند روز از ماه مبارک، غذا‌های سفره افطار به نظرمان تکراری به نظر می‌رسند و خواهان ایجاد تنوع در سفره هستیم. توجه داشته باشید که وعده‌ی افطار بهتر است سبک باشد تا سریع‌تر هضم شده و معده را برای سحر آماده کند.

اگر در افطار مقدار زیادی غذا به یکباره وارد معده شود ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد شود. معده به دلیل ساعات طولانی خالی بودن بهتر است که با غذای گرم شروع به فعالیت کرده تا دچار مشکل نشود. همچنین خوردن مواد غذایی شیرین به مقدار مناسب، باعث افزایش سطح قند خون و تامین انرژی مورد نیاز بدن می‌شود. پس تهیه‌ی غذا‌های گرم، سبک و مصرف مقداری مواد قندی را در اولویت خود قرار دهید.

ما در اینجا سعی در تهیه‌ی فهرستی از مواد غذایی داریم که در عین تنوع آن چه را که در این ماه برای حفظ سلامتی شما لازم و ضروری است در اختیار شما قرار دهد و سفره‌ی افطار را بیش از پیش برای شما لذت بخش سازد.

اول / آش جو

مواد لازم

نخود: نصف لیوان لوبیا چیتی: نصف لیوان جو پوست کنده: ۱ لیوان سبزی آش: ۶۰۰ گرم کشک: ۵۰۰ گرم پیاز متوسط: ۳ عدد نعناع خشک: ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه:

جو، لوبیا و نخود را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شده و راحت‌تر بپزند. نخود و لوبیا را همراه با چند لیوان آب داخل قابلمه ریخته تا بپزند. جو را نیز در قابلمه‌ای دیگر همراه با آب یا عصاره مرغ بپزید. بعد از پخت جو، نخود و لوبیای از قبل آماده شده را به آن اضافه کنید. سبزی آش را درشت خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید تا بپزد. ۱ ساعت قبل از پخت آش، سیر داغ و نعنا داغ را که از قبل آماده کرده اید همراه با فلفل و زردچوبه به آش اضافه کنید. در نیم ساعت آخر کشک را اضافه کرده و بگذارید آش جا بیفتد. غذای شما آماده است.

فواید:مصرف سبزی در دوران روزه داری باعث تامین آب مورد نیاز بدن شما شده و از تشنگی جلوگیری میکند. مصرف حبوبات نیز به تامین پروتئین و ویتامین بدن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و قلب، کنترل سطح قند خون و دیابت کمک می‌کند. از دیگر فواید این آش میتوان به پاک سازی بدن از سموم مضر، کاهش وزن، خون سازی، جلوگیری از یبوست و هموروئید اشاره کرد.

دوم / دلمه قارچ با مرغ و سیب زمینی

مواد لازم

سیب زمینی: ۱ کیلوگرم سینه یا فیله مرغ: ۲۵۰ گرم قارچ:۲۰۰ گرم پیاز داغ:نصف پیمانه فلفل دلمه ای: نصف ۱ عدد جعفری خرد شده: ۴/۱ پیمانه تخم مرغ: ۳عدد رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری نمک، فلفل، ادویه و آرد سـوخـاری: به میزان لازم پنیر پیتزا و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه:

سیب زمینی‌ها را پخته و بعد ار پوست کردن آن را رنده کنید. یک عدد تخم مرغ را با فلفل و ادویه به سیب زمینی اضافه کرده و ورز دهید. مرغ را که به صورت نگینی خرد شده با پیاز تفت دهید و بعد قارچ نگینی خرد شده، فلفل دلمه‌ای و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید تا مخلوط شوند. بعد از تفت مواد، حرارت را خاموش کرده و جعفری را به آن اضافه کنید. مخلوط سیب زمینی را به صورت توپ شکل درست کرده و مرغ و قارچ را داخل آن بریزید و دلمه را جمع کنید. حال میتوانید دلمه‌ها را در دو عدد تخمه مرغ زده شده و آرد سوخاری غلتانده و در روغن سرخ کنید.

فواید: این غذا به دلیل داشتن سیب زمینی و خواص آن از جمله:تامین پتاسیم، ویتامین ث.، فیبر، کمک به هضم و بهبود سیستم گوارش و تامین انرژی مورد نیاز بدن. مرغ و نقش آن در تامین پروتئین، ویتامین، فسفر، تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت قلب قارچ و فواید آن در تامین ویتامین‌ها و املاح معدنی مهم مانند سلنیوم، پتاسیم، ریبوفلاوین و  ویتامین به روزه داران توصیه می‌شود

سوم / رولت نان و پنیر و سبزی

مواد لازم

سبزی خوردن ساطوری شده: ۱۵۰ گرم پنیر: ۱۵۰ گرم گردو ریز شده: ۱۰۰ گرم نان لواش: ۳ عدد

طرز تهیه

سبزی هارا خرد کرده و با گردو پنیر مخلوط کنید تا مواد کاملا ترکیب شوند. یک کیسه‌ی فریزر را پهن کرده و نان لواش را به اندازه‌ی آن برش زده و روی آن بگذارید. یک لایه از مواد را روی نان بریزید و نان دیگر را روی آن قرار دهید. این کار را سه بار تکرار کنید طوری که طبقه‌ی آخر شامل مواد باشد. با کمک نایلون رولت را بپیچید و داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. رولت‌ها را برش زده و سرو کنید.

فواید:این غذا علاوه بر سرعت تهیه و سبک بودن آن برای وعده‌ی افطار، دارای خواص بسیاری است. سبزی‌ها انواع متفاوتی داشته که هرکدام تامین کننده بخشی از مواد مورد نیاز بدن هستند. برای مثال: تره کاهنده فشار خون و کلسترول، ریحان کاهش استرس و آرامش بخش، شاهی بهبود فعالیت کلیه ها، جعفری تامین آهن و مواد معدنی، ترخون خاصیت سم زدایی و جانشین نمک، گشنیز کمک به حفظت تعادل فشار و قند خون، نعنا تقویت کننده اشتها و پیاز چه سرشار از ویتامین است. گردو نیز کاهش دهنده‌ی چربی و فشارخون، درمان یبوست، تامین آهن مورد نیاز بدن و سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین، کلسیم، فسفر، سدیم، منیزیم و روی است. پنیر نیز از خانواده‌ی لبنیات تامین کننده پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین، مواد معدنی و کلسیم مورد نیاز بدن است که نقش مهمی در حفاظت از سلامت استخوان‌ها و دندان، فشارخون و تامین انرژی مورد نیاز بدن دارد.

چهارم / کوکو بادمجان

مواد لازم

بادمجان: ۵ عدد تخم مرغ: ۲ الی ۳ عدد پیاز: ۱ عدد سیر رنده شده: ۱ قاشق چای خوری نمک، فلفل و زرچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه:

ابتدا پیاز را رنده کرده و آبش را بگیرید. سیر له شده را به پیاز اضافه کرده و مخلوط کنید. بادمجان را کبابی یا آبپز کنید. سپس بادمجان‌های آماده شده را همراه با پیاز، سیر و ادویه کاملا مخلوط و له کنید. در ظرفی دیگر تخم مرغ‌ها را خوب مخلوط کرده تا کاملا یکدست شوند سپس آن را به مواد اضافه کرده و ورز دهید. مقداری روغن در تابه ریخته و مواد را به آن اضافه کنید تا کاملا سرخ شوند. غذای شما آماده است.

فواید: این غذا به عنوان یک غذای گرم و سبک به دلیل استفاده از بادمجان در آن که نوعی صیفی جات کم کالری است باعث تامین کلسیم، آهن، مواد معدنی، کمک به هضم و بهبود فعالیت سیستم گوارش، تقویت سیستم ایمنی و تامین انرژی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود.

پنجم / کاچی

مواد لازم

آرد گندم: ۲ لیوان شکر: ۲ لیوان کره: ۲۵۰ تا۳۰۰گرم زعفران ساییده شده: ۱ قاشق خلال بادام، خلال پسته، دارچین: به مقدار لازم

طرز تهیه:

ابتدا مقداری کره را درون قابلمه بریزید. سپس آرد را به آن اضافه کرده و تفت دهید این کار را تا جایی ادامه دهید که رنگ آرد طلایی شود. پس از آن آب را به آرد اضافه کرده تا درون آن حل شود و به جوش آید. سپس شکر و زعفران را به آن اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا غلیظ و جا افتاده شود.

فواید: این دسر که به عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل هم سرو می‌شود با طبعی گرم و به دلیل استفاده از زعفران در آن برای تقویت قوا و کسب انرژی، رفع کم خونی، تقویت ضعف و تقویت عمومی بدن بسیار مفید است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج