۱۴۱۰۲۱۶
۷۴۷۴
۷۴۷۴
پ

چرا هر کار می‌کنیم، نمی‌توانیم وزن کم کنیم؟

آیا تاکنون در تلاش برای کاهش وزن با شکست مواجه شده اید؟ باید بگوییم تنها نیستید! هر فردی که تصمیم به کاهش وزن می گیرد، باید مراقب کالری دریافتی خود باشد، هوس خوردن بسیاری از غذاها را سرکوب کند و تحرک و ورزش بیشتری داشته باشد.

روزیاتو: آیا تاکنون در تلاش برای کاهش وزن با شکست مواجه شده اید؟ باید بگوییم تنها نیستید! هر فردی که تصمیم به کاهش وزن می گیرد، باید مراقب کالری دریافتی خود باشد، هوس خوردن بسیاری از غذاها را سرکوب کند و تحرک و ورزش بیشتری داشته باشد.

با این حال، گاهی ممکن است با وجود رعایت تمامی نکات، وزنمان هیچ تکانی نخورد! در چنین شرایطی، عوامل دیگری ممکن است شما را از دستیابی به هدفتان باز دارند. مدیریت وزن مساله ای پیچیده و چالش برانگیز است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه ۱۰ دلیل رایج که موجب می شود نتوانید وزن کم کنید را بررسی خواهیم کرد:

۱- سن

 با افزایش سن، کاهش وزن دشوارتر می شود. در واقع هر چه سن انسان بالاتر می رود، میزان توده عضلانی بدن کاهش یافته، متابولیسم کندتر شده و قدرت حفظ چربی افزایش می یابد. یکی از راه‌های مبارزه با این مساله انجام تمرینات قدرتی برای ساخت و حفظ عضلات است.

چرا هر کار می‌کنیم، نمی‌توانیم وزن کم کنیم؟

۲- افت وخیز متناوب وزن

کاهش و افزایش متناوب وزن که با عنوان «Weight cycling» شناخته می شود، می تواند مانع از تلاش شما برای کاهش وزن شود. هرچه تعداد دفعاتی که فرد وزن خود را به طور قابل توجهی از دست می دهد، بیشتر باشد، آن فرد بیشتر در معرض مشکلات کاردیومتابولیک مانند مقاومت به انسولین، افزایش کلسترول و کاهش توده بدون چربی بدن قرار می گیرد که در نهایت کاهش وزن را به مساله ای دشوار تبدیل خواهد کرد.

۳- بیماری های زمینه ای

یکی دیگر از عوامل بازدارنده کاهش وزن که خارج از کنترل افراد است، بیماری های زمینه ای مانند کم کاری تیروئید و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است که بر میزان متابولیسم و سطح هورمون ها تاثیر گذاشته و کاهش وزن را دشوارتر خواهد کرد.

۴- رژیم های غذایی سخت و محدود

 رژیم های غذایی سخت و محدود (Fad diets) یا همان رژیم های مد روز، رژیم های خاصی هستند که می توانند برای مدتی محبوب باشند. این نوع رژیم غذایی اغلب با ادعاهای عجیب و اغراق آمیزی همچون کاهش وزن سریع همراه هستند. در حالی که چنین رژیم هایی از تغییرات سبک زندگی سالم پیروی نمی کنند و اغلب با حذف گروه‌های غذایی کامل مانند کربوهیدرات‌ها، از رسیدن مواد لازم به بدن جلوگیری کرده و در نهایت کاهش وزن را با شکست مواجه می کنند.

چرا هر کار می‌کنیم، نمی‌توانیم وزن کم کنیم؟

۵- کم خوابی

کیفیت و کمیت خواب بر بسیاری از جنبه های تندرستی، به ویژه کاهش وزن تاثیرگذار است. حداقل هفت تا نه ساعت خواب با کیفیت در طول شب، می تواند بر متابولیسم بدن شما و در نتیجه تنظیم هورمون های سیری و گرسنگی تاثیر بگذارد. علاوه بر این، خواب ناکافی موجب می شود کالری بیشتری دریافت کنید. زیرا کم خوابی میل به خوردن انواع غذا را افزایش داده و به انتخاب مواد غذایی ناسالم منجر خواهد شد.

۶- استرس

استرس سطح کورتیزول بدن را افزایش می دهد. البته میزان مطلوب کورتیزول می تواند به بدن شما کمک کند تا در برابر خطرات واکنش نشان دهد. اما مقدار بیش از حد آن می تواند به اختلال در خواب، اختلالات متابولیک، احساس گرسنگی کاذب و میل به خوردن غذاهای ناسالم منجر شود. برخی از افراد نیز در هنگام استرس، به خوردن غذای بیشتر روی می آورند.

۷- ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی در حساسیت بدن به افزایش وزن دارد. ویژگی های ژنتیکی مانند نحوه ذخیره چربی توسط بدن و قدرت متابولیسم بدن می توانند در قدرت کاهش وزن بدن موثر باشند. همچنین ممکن است یک بیماری زمینه ای را به ارث ببرید که کاهش وزن شما را دشوارتر کند.

۸- مصرف فیبر ناکافی

بیش از 95 درصد از آمریکایی‌ها مقدار توصیه شده فیبر روزانه را مصرف نمی‌کنند. مصرف فیبر شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد، از یبوست جلوگیری می‌کند و می‌تواند به مدیریت وزن کمک کند. در واقع می توان گفت دریافت فیبر بیشتر با کاهش وزن ارتباط مستقیم دارد.

چرا هر کار می‌کنیم، نمی‌توانیم وزن کم کنیم؟

۹- طرز تفکر

موفقیت در کاهش وزن، به طرز تفکر شما نیز بستگی دارد. برنامه ها و رژیم های کاهش وزن مستقیماً بر میزان غذای دریافتی ما تاثیر می گذارند و تاثیری بر میزان استرس و احساسات ما ندارند. همچنین بسیاری از افراد زمانی که برای مدتی نمی توانند وزن کم کنند، انگیزه خود را از دست می دهند و دست از تلاش می کشند. در چنین شرایطی نگذارید انگیزه تان از دست برود. حتی با بهترین برنامه های غذایی هم هیچ کس نمی تواند به طور صددرصد یک رژیم غذایی سالم داشته باشد.

۱۰- برنامه غذایی ناسالم

مصرف غذاهای فرآوری شده و ناسالم می تواند کاهش وزن شما را با شکست مواجه کنید. یخچال منزل خود را با مواد غذایی سالم و مغذی پر کرده و از مصرف مواد غذایی ناسالم خودداری کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج