۱۴۱۰۹۰۵
۲۷۲۹
۲۷۲۹
پ

کشف آثار مرموز تاریخی در وسط شهر اصفهان

آثار سفالی سالمی را پیدا کردیم که زیر یک متر رسوب قرار داشتند. به نظر می‌رسد این اشیا تنبوشه باشند که در خارج از ترانشه نیز در هر دو سو ادامه دارند.

عصر ایران: مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان از کشف چهار شی سفالی منقوش در پروژه کاوش گذر کمرزرین خبر داد. محمدعلی ایزدخواستی با اعلام این خبر افزود: «چهار شی سفالی به طول ۸۵ سانتی‌متر و عرض ۷۰ سانتی‎‌متر که در امتداد یکدیگر قرار دارند، در پروژه کاوش کمرزرین کشف شدند و باستان‌شناسان مشغول گمانه‌زنی در باره قدمت و کاربرد این  آثار ارزشمند هستند.»

دکتر علی شجاعی اصفهانی، عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان و سرپرست پروژه کاوش گذر کمرزرین، درباره عملیات کاوش گذر کمرزرین گفت: «در زیر یک لایه از رسوبات آثار مهمی از شواهد زیستی را پیدا کردیم؛ به طور خاص در ترانشه اول آثار سفالی سالمی را پیدا کردیم که زیر یک متر رسوب قرار داشتند. به نظر می‌رسد این اشیا تنبوشه باشند که در خارج از ترانشه نیز در هر دو سو ادامه دارند اما برای تعیین کاربری و قدمت آثار، ابتدا باید خواناسازی و پژوهش‌ها به طور کامل انجام شود و به زمان بیشتری نیاز داریم.»

او ادامه داد: «یافته‌های امروز نشان می‌دهد در عمق‌های پایین هم می‌توان شواهد آثار فرهنگی را یافت. امیدوارم در دیگر ترانشه‌‎ها هم بتوانیم شواهدی هم‌دوره با مسجد جامع عتیق اصفهان و حتی کهن‌تر پیدا کنیم.»

شجاعی ادامه داد: «ما کار را با سه ترانشه شروع کردیم و بعد به تعداد ترانشه‌ها افزودیم و جالب اینکه در همه ترانشه‌ها شواهد خوبی از معماری داشته‌ایم. همچنین آثار منقول و غیرمنقول قابل توجهی داشتیم. یکی از آثار هم کوره‌ای است که به نظر می‌رسد مخصوص پخت کاشی و سفال بوده است. اما برای تحلیل شواهد نیازمند زمان بیشتری هستیم.»

شجاعی با تاکید بر این که لایه رسوبات را نباید در پروژه‌های شهری اصفهان نادیده گرفت، گفت: «امیدوارم کاوش اخیر آغازی باشد برای حفظ این زون تاریخی به طور خاص و دیگر بخش های  کل شهر اصفهان که می‌دانیم در زیر آن لایه‌های فرهنگی متعدد و شواهد فرهنگی مختلفی وجود دارد.»

پس از توقف عملیات «ساخت گذر کمرزرین»، شهرداری اصفهان پروژه جدیدی به نام «کاوش باستان‌شناسی گذر کمرزرین» را تعریف کرد که متولی این پروژه باستان‌شناسی شهری، سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان است و دانشگاه هنر اصفهان نیز مجری این پروژه باستان‌شناسی است که عملیات کاوش را زیر نظر اداره کل میراث استان اصفهان انجام می‌دهد. پروژه کاوش گذر کمرزرین را از ۲۰ اسفندماه آغاز کردند و این تنها پروژه باستان‌شناسی است که در استان اصفهان در حال حاضر فعال است.

ایزدخواستی همچنین تصریح کرد: «پروژه کاوش کمرزرین که در انتهای خیابان کمال، خیابان آیت‌الله صافی قرار دارد، در اسفندماه سال گذشته توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با همکاری دانشگاه هنر اصفهان و زیر نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان به اجرا درآمد.»

کشف آثار مرموز تاریخی در وسط شهر اصفهان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج