۱۴۱۱۳۰۴
۱۹۹
۱۹۹
پ

رپورتاژ آگهی

۵ نکته برای مدیریت انبار

در این مقاله، ۵ مورد از بهترین شیوه‌های مدیریت انبار را بررسی کرده‌ایم که می‌تواند منجر به توسعه کسب‌وکار شود.

۵ نکته برای مدیریت انبار

مدیریت موثر انبار برای رساندن به موقع محصولات و در عین حال کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش سودآوری ضروری است. در مدیریت زنجیره تامین، انبار نقش کلیدی دارد و می‌توان گفت که باید به سازماندهی آن توجه ویژه‌ای کرد. برای بهینه‌سازی عملیات انبار و بهبود سودنهایی روش‌های مختلفی وجود دارد؛ از در نظر گرفتن چیدمان و سازماندهی انبار گرفته تا استراتژی‌های صحیح انبارداری و نحوه سفارش‌دهی.

در این مقاله، ۵ مورد از بهترین شیوه‌های مدیریت انبار را بررسی کرده‌ایم که می‌تواند منجر به توسعه کسب‌وکار شود.

مدیریت انبار چیست؟

مدیریت انبار به تمامی فرآیندها و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با عملیات روزانه انبار اشاره دارد که گستره‌ی آن شامل مدیریت موجودی، سازماندهی انبار، تعیین نقطه سفارش، مدیریت نیروی کار و هماهنگی حمل و نقل می‌شود. هدف از مدیریت انبار، یکپارچه‌سازی مؤثر تمامی این عوامل، کاهش پیچیدگی، بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها - بدون خدشه‌دار کردن دقت یا کیفیت - است.

چگونه انبار را سازماندهی کنیم؟

سازماندهی انبار شامل متغیرهای زیادی است و کلید اطمینان از عملیات روان و انجام دقیق و به موقع سفارشات است. علاوه بر تعیین بهترین چیدمان و فاصله گذاری برای اقلام، مهم است که کالاها به درستی ذخیره شوند تا به راحتی قابل شناسایی باشند. برچسب‌های واضح، قفسه‌بندی و طبقات کارآمد، راهروهای تمیز و تعیین مناطق مشخص برای تحویل و دریافت، همگی از عناصر مؤثر در یک عملیات انبار سازماندهی شده هستند.

مدیران انبار به طور فزاینده‌ای از سیستم‌های مدیریت انبار (WMS) برای بهبود عملیات استفاده می‌کنند، به خصوص با افزایش وظایف و مسئولیت‌ها و پیچیده‌تر شدن آن‌ها.

چگونه موجودی انبار خود را سازماندهی کنیم؟

مدیریت موجودی به روشی گفته می شود که شرکت‌ها تمام موجودی کالای خود را، گاهی در چندین انبار، مدیریت می کنند. این شامل نحوه نگهداری، جابجایی، پیگیری، سفارش و ارسال کالاها می‌شود. هدف از مدیریت موجودی، برقراری تعادل مناسب بین سطح ذخایر و تقاضای مصرف کننده و در عین حال صرفه جویی در فضا، هزینه و کاهش ضایعات است.

نرم افزار مدیریت انبار می‌تواند به کسب‌و‌کارها در جلوگیری از ضرر، صرف نظر از پیچیدگی عملیات انبارشان، کمک کند. علاوه بر این، این نرم‌افزار فرآیندهای مدیریت موجودی و تکمیل سفارش را ساده می‌کند.

۵ نکته برای مدیریت انبار

۵ نکته برای مدیریت بهتر انبار

نرم افزار مدیریت انبار می‌تواند به کسب‌و‌کارها در جلوگیری از ضرر، صرف نظر از پیچیدگی عملیات انبارشان، کمک کند. علاوه بر این، این نرم‌افزار فرآیندهای مدیریت موجودی و تکمیل سفارش را ساده می‌کند

۱ـ برچسب گذاری تمام محصولات

یک سرمایه گذاری نسبتاً کم برای برچسب گذاری، سود قابل توجهی برای کارایی انبار و روحیه کارکنان به همراه دارد. با برچسب گذاری اقلام مطابق با استانداردهای صنعت، شرکت‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که انباردارها به راحتی می‌توانند کالای صحیح را پیدا و جدا کنند. این امر باعث کاهش هزینه‌های نیروی کار و همچنین از بین رفتن سرخوردگی ناشی از عدم توانایی در یافتن اقلام مناسب یا از دست دادن سفارشات می‌شود. فناوری برچسب گذاری در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی کرده است و اکنون کسب و کارها می توانند برچسب های مقاوم در برابر گرما و سرما را تهیه کنند که به صورت الکترونیکی خوانده شده و در سیستم مدیریت انبار (WMS)  آنها ردیابی شوند.

۲. استفاده از تحلیل  ABC

تحلیل ABC روشی است که توسط کسب‌و‌کارها برای تعیین سلسله مراتب محصولات در انبارشان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اقلام سطح A به دلیل ایجاد بالاترین درآمد، با ارزش بالا در نظر گرفته می‌شوند. این اقلام به طور معمول پرفروش یا اقلام گران قیمت هستند و در حجم‌های کمتر نزدیک به ناحیه بسته‌بندی نگهداری می‌شوند. در انتهای دیگر طیف، اقلام سطح C قرار دارند که کندفروش یا کم ارزش هستند. نمونه‌هایی از این اقلام ممکن است شامل لامپ‌های یدکی برای یک تولید کننده لامپ یا کیف های دستی برای یک خرده فروش کفش باشد. این اقلام ممکن است دورتر از ناحیه بسته بندی نگهداری شوند.

۳. توجه به الگوهای جریان و ترافیک

در یک انبار ایده آل، موجودی به راحتی قابل دسترسی است و محصولات به طور آزادانه بین دریافت، ذخیره سازی، بسته بندی و حمل و نقل (لجستیک چیست؟) حرکت می‌کنند. نتیجه این امر، یک عملیات روان و مقرون به صرفه است که کمترین ضایعات و بیشترین میزان تکمیل سفارش را ایجاد می‌کند. بر اساس نیازهای خاص هر کسب و کار، چیدمان‌ها و الگوهای ترافیکی مختلفی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. برخی ممکن است ترجیح دهند کالاهای پرفروش را نزدیک به مناطق حمل و نقل قرار دهند تا زمان جابجایی را به حداقل برسانند. برخی دیگر ممکن است کالاهایی را که اغلب با هم برداشته می شوند در یک مکان گروه بندی کنند؛ به همین دلیل است که انبارهای تجارت الکترونیک اغلب انبارهایی دارند که در نگاه اول به نظر می رسد قفسه هایی از محصولات تصادفی در آنها چیده شده است.

۴. خداحافظی با کاغذ و روی آوردن به سیستم دیجیتال

با یک سیستم مبتنی بر کاغذ، گم شدن کاغذ و اسناد مهم همچون حواله انبار امری رایج است و در بلند مدت می‌تواند انبار را با چالش‌های جدی روبرو کند. با ورود مستقیم داده ها به یک پلتفرم دیجیتال، مدیران انبار خطر از دست رفتن اطلاعات را کاهش می دهند. به عنوان یک مزیت اضافی، پلتفرم های دیجیتال هزینه کاغذ و نوشت افزار را که در یک عملیات انبارداری بزرگ با تکیه بر این روش های دستی قابل توجه است، حذف می کنند.

۵. استفاده از راهکارهای برنامه ریزی منابع سازمانی  (ERP)

مزیت راهکارهای ERP این است که به کسب و کارها اجازه می دهد تا سیستم های مدیریت انبار و مدیریت موجودی خود را به همراه سایر سیستم‌های نرم افزاری حیاتی مانند حسابداری تا منابع انسانی را در یک پلتفرم واحد متصل کنند. در نتیجه، مدیران انبار نه تنها از عملیات خود، بلکه از کل کسب و کار، نمای کاملی به دست می آورند. آنها به راحتی می توانند هر اطلاعاتی را که ممکن است نیاز داشته باشند با چند کلیک پیدا کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله ۵ نکته برای مدیریت انبار را مطرح کردیم. استفاده از تکنولوژی‌ها و متدهای روز دنیا منجر به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و سودآوری کسب‌وکارها می‌شود. انبار به عنوان بخش مهمی از کسب‌وکار در این زنجیره نقشی کلیدی در کنار لجستیک دارد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج