۱۴۱۳۴۲۰
۴۶۷
۴۶۷
پ

این سد، رازهای سر به مهر هخامنشیان را زیر آب می‌برد

هخامنشیان، سلوکیان و اشکانیان اینجا مردگان را دفن می‌کردند. برآورد می‌شود بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار قبر در آن باشد. گورها مستطیلی‌اند و در بستر طبیعی زمین کنده شده‌اند. بالا و پایین قبر یک تخت سنگ از جنس رسوبی هست. اجساد و اشیای زیادی در مرسین‌چال پیدا شد.

عصر ایران: مرسین‌چال یک گورستان باستانی است. گورستانی که بیشتر از دو هزار سال قدمت دارد و حدود ۷۰ کیلومتری سمنان واقع شده است. چهار فصل آن را کاوش کرده‌اند اما هنوز خیلی رازهای پنهان دارد.

با این حال احتمالا به زودی غرق می‌شود. عده‌ای اصرار دارند در نزدیکی آن سد بسازند.  سد فینسک حالا خطری برای این گورستان باستانی است. گورستانی که خیلی مهم است.  

هخامنشیان، سلوکیان و اشکانیان اینجا مردگان را دفن می‌کردند. برآورد می‌شود بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار قبر در آن باشد. گورها مستطیلی‌اند و در بستر طبیعی زمین کنده شده‌اند. بالا و پایین قبر یک تخت سنگ از جنس رسوبی هست. اجساد و اشیای زیادی در مرسین‌چال پیدا شد. از وسایل لازم برای زندگی گرفته تا ابزار جنگی، مثل شمشیر و حتی النگو و انگشتر، دستبند و پابند و گردنبند. از اینها می‌توان اطلاعات زیادی درباره ایران باستان فهمید، به خصوص که اینجا شیوه تدفین در سه دوره تاریخی تقریبا شبیه به هم بوده.

سازندگان سد فینسک باید مجوز میراث فرهنگی را داشته باشند اما تجربه ساخت سدهایی مانند چمشیر نشان می‌دهد برای سازندگان سد حفظ محوطه‌های تاریخی اهمیت چندانی ندارد. این گزارش را در این باره ببینید. 

این سد، رازهای سر به مهر هخامنشیان را زیر آب می‌برد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج