adexo3
۱۴۲۵۴۶۱
۷۸ نظر
۵۱۶۲
۷۸ نظر
۵۱۶۲
پ

تشییع را با تشییع باید مقایسه کرد نه با انتخابات

وب سایت عصر ایران به بهانه سردرگمی برخی در تحلیل چرایی انبوهیِ جمعیت در مراسم بدرقه رئیس جمهور فقید ایران یادداشتی به قلم مهرداد خدیر، روزنامه‌نگار را منتشر کرده است.

وب سایت عصر ایران به بهانه سردرگمی برخی در تحلیل چرایی انبوهیِ جمعیت در مراسم بدرقه رئیس جمهور فقید ایران یادداشتی به قلم مهرداد خدیر، روزنامه‌نگار را منتشر کرده است.

تشییع را با تشییع باید مقایسه کرد نه با انتخابات

در این یادداشت آمده است:

انبوهیِ جمعیت تشییع کنندگان پیکر رییس جمهوری فقید و همراهان در شهرهای تبریز، قم، تهران، بیرجند و مشهد و در مورد مشخص آقای امیر عبداللهیان در شهرری و دیگران در زادگاه‌شان نزد بیگانگان با این حال و هوا اسباب سردرگمی و شگفتی و در برخی موارد پرت‌و‌پلاگویی‌هایی هم شده است. البته واقعیت این است که جمعیت تشییع کننده پیکر مرحوم سید ابراهیم رییسی از پایگاه انتخاباتی او بسیار بیشتر بود و نسبتی با کارنامه دولت متبوع ندارد و این از دو نکته مشهود است:

نخست این که در گزارش های صدا و سیما هم بارها از زبان شرکت کنندگان می‌شنیدیم که می‌گفتند با این که به آقای رییسی رأی ندادم، آمده‌ام و دلایلی می آوردند و بیشتر هم به خاطر سفرهای متعدد و این که پشت میز نشین نبوده و در یکی از همین ها قربانی شده و در این چند روز  پشت میز نشینی و اداره امور از دفتر کار  چنان به عنوان ضد ارزش معرفی شده که احتمالا یکی از وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری این خواهد بود که کل هفته در سفر باشد و او را هر‌گز در محل کار خود نخواهد دید!

اگر انبوهی در تبریز را به حساب محبوبیت شخص امام جمعه بگذاریم خاصه در قیاس با سلف او - مرحوم مجتهد شبستری ( با برادر متخصص هرمنوتیک - استاد محمد- اشتباه گرفته نشود) یا در شهرهای دیگر مناسبات منطقه ای و عاطفی را دخیل بدانیم تهران و مشهد آشکارا رنگ سیاسی دارد.

اما چرا برخی دچار تعجب شده اند؟ علت اصلی این است که به نقش و تاثیر بیشتر نوع درگذشت آقای رییسی و آن 15 ساعت پرالتهاب از بعدازظهر یکشنبه 30 اردیبهشت تا صبح دوشنبه 31 اردیبهشت 1403  به نسبت کارنامه توجه نمی‌کنند.

تشییع را با تشییع باید مقایسه کرد نه با انتخابات

 از لحظه‌ای که خبر اعلام شد فضا تغییر کرد و برخی چه بسا احساس عذاب وجدان کردند. نه به خاطر این که به او رأی نداده بودند و بر خلاف آنچه از خواهر شهید بهشتی نقل شده چون در حیات به گونه‌ای دیگر می‌پنداشتند بلکه از این که رییس جمهور مملکت گم شده و جایی در قعر جنگل با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند یا از دنیا رفته ولی کاری از دست آنها برنمی‌آید و انگار آمده بودند احساس شرمندگی و جبران کنند. البته نه همه ولی بخشی شاید.

نکته کلیدی این است: تشییع جنازه را باید با تشییع جنازه مقایسه کرد نه با انتخابات. تابوت، صندوق نیست تا یک طرف بگوید مگر می‌شود مردم کمترین مشارکت را در سه انتخابات 1400 و 1402 و 1403 داشته باشند ولی برای وداع با برآمده از یکی از آنها این گونه حضور یابند؟ آقای جواد لاریجانی هم پنج شنبه شب در تلویزیون بگوید آنها که می‌گفتند دولتِ اقلیت، حالا اکثریت را در تشیع جناره‌ها دیدند؟

 همین صدا و سیما اما بهترین گواه است بر این که می‌شود خیلی‌ها در انتخابات شرکت نکرده یا اگر هم شرکت کرده باشند به مرحوم رییسی رأی نداده باشند اما در تشییع پیکر آمده باشند.

سابقه نداشته رییس جمهوری ناپدید شود. سابقه داشته هلی‌کوپتر دو رییس جمهور دچار سانحه شود (بنی‌صدر در مرداد 1359 و احمدی‌نژاد در خرداد 1392) اما هر دو جان سالم به در بردند. این یک اتفاق استثنایی بود.

انسان تلفیقی از غریزه و احساس و خرد است. ایران سرزمین احساسات است و این را نه در مقام تخطئه و خدای ناکرده متهم کردن به بی‌توجهی به خرد که به عنوان توصیف می‌نویسم چندان که هنر ملی ما شعر است. وقتی مولانا می‌گوید پای استدلالیان چوبین بود تکلیف بقیه روشن است. هر موضوعی که با احساسات مردم بیشتر سر و کار داشته باشد اثرگذارتر است. راز انبوهی جمعیت بدرقه کنندگان را باید در غلیان احساسات دانست منتها نه احساس کور  چون اتفاقا می‌دانستند چه می کنند و رفتار غیر عقلانی هم بروز ندادند.

برخی جوری تعجب کرده‌اند که انگار نه انگار آقای رییسی در دو انتخابات 96 و 1400 حضور داشته و شمار مشخصی به او رأی داده‌اند. همان تعداد به اضافه رأی نداده ها و کسانی که حق رأی نداشتند جمعیت تشییع کننده را رقم می زند و این چه جای عجب دارد؟ می گویند خوب بگذارند ما هم بیاییم. مگر رفراندوم بوده؟ تشییع جنازه بوده و البته کسی مشکل دارد که برای وداع با یکی از کارگزاران ارشد آن به خیابان نمی‌آید.

گم شدن بالگرد رییس جمهور و این که او آرام وقرار نداشته و سوختگی جسد و نزدیکی محل سانحه با مرز و خاطرات چهره به چهره شهروندان مختلف با آقای رییسی و البته احساسات ایرانی که در مرگ ها جلوه دیگری دارد همه و همه در شکوه مراسم تشییع نقش داشته و تشییع جنازه را باید با تشییع جنازه مقایسه کرد و مثلا با مراسم طالقانی در سال 58 و بهشتی و رجایی و باهنر  در سال 60 و امام خمینی در سال 68 و آقای منتظری در سال 88 و هاشمی رفسنجانی در سال 95 و البته شبیه ترین مورد سردار سلیمانی در سال  98 و نه با انتخابات و نرخ کاهنده مشارکت.

هر دو گروه در خطایند: هم آنها که می گویند همین رفراندوم و انتخابات بود و شورای نگهبان یکی مانند رییسی را پیدا کند و ولو با رأی کم و در انتخابات غیر رقابتی رییس جمهور شود جای نگرانی نیست چون نظام سرمایه اجتماعی خود را با حضور مردم در تشییع پیکرها بازیافته یا به رخ کشیده و آرزوی میهمانان خارجی بود که یک دهم این جمعیت زیر تابوت آنها را بگیرد.

هم آنها که می گویند شمار شرکت کنندگان در تشییع ملاک نیست و طول خیابان را ضرب در عرض می کنند و می گویند یک میلیون نفر نیست و 500 هزار است و آنجا دو میلیون نیست و 700 هزار است و قابل جمع نیست چون بخشی از تشییع کنندگان مشترک اند اما اینها  محل بحث نیست. جمعیت زیاد و انبوه بوده حالا یک و دو و سه میلیون نه بلکه 300 و 400 و 500 هزار و این هم انکار شدنی نیست.

اصل مقایسه تشییع با انتخابات نادرست است. چون تشییع را با تشییع مقایسه می کنند و در انتخابات هم نرخ مشارکت مهم است. 

و اینکه فضای عاطفی و احساسی را همچنان گرم نگاه دارند تا از دل آن یک رییس جمهور شبیه به مرحوم رییسی بیرون آید بی نیاز به رقابت جدی و بگردند و چهره ای با این ویژگی پیدا کنند چون مهم ترین خصیصه آقای رییسی سفرهای مکرر ذکر شده کسی باشد که مدام به جاهای مختلف سرکشی کند ولی آقای رییسی هم از این جلسه به آن جلسه می رفت منتها سفرها بیشتر برجسته شد.

 این فرضیه منتفی نیست اگر آدم آن پیدا شود. چرا که با اتکا به جمعیت تشییع کننده اعتماد نفس تا حد زیادی احیا شده مشکل این گزینه اما این است اولا بر سر که اجماع کنند و ثانیا برای مجلس با اهمیت کمتر آن همه به جان هم افتادند. این که دیگر اهمیت بیشتری دارد.

سوم این که انتخابات رقابتی برگزار شود. چون نظام دو حساب دارد و هر دو باید اندوخته داشته باشند. یکی جمعیت مراسمی مانند تشییع جنازه و دیگری انتخابات. تابوت، تابوت است و مردمان بر شانه می گذارند و زیر آن از سر علاقه و نه وعده و فریب اشک می  ریزند و صندوق، صندوق است و در آن با حساب و کتاب رأی می ریزند و هیچ یک جای دیگری را نمی گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      علت اینه که مردم ایران مرده پرستند در استقبال از سفر استانی ایشان همین قدر مردم می آیند؟ در نماز جمعه امان جمعه تبریز این تعداد می آیند؟ در انتخابات مجلس منسوبین رییسی و انتخابات فرمایشی خود رییسی این تعداد در کل کشور به ایشان رای داده بودند؟ پس این تعداد حضور ربطی به رفراندوم و تایید نظام ندارد به این مربوط است که مردم ایران مرده پرستند این را تاریخ هم ثابت کرده است

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نخ خیر جماعتی انسان بودن بابت زخم زبان زدن احساس عذاب وجدان داشتند جماعتی دیگر پلید و ضد ارزش انسانی که در مرگش رقص و پایکوبی کردند اگه مرده پرستن چرا برای رفسنجانی نیومدن

    • ناشناس

      اگر مردم به رییسی رای ندادند چون او را درست نمیشناختند اما بعد از انتخابات و تلاشهای خستگی ناپذیر وی و شهادت مظلومانه ابعاد شخصیت وی را شناختند

    • میلا

      احسنت

    • ناشناس

      تحلیل خوبی بود

    • ناشناس

      عجب!

    • ناشناس

      ...این سفرها را احمدی نژاد باب کرد که این برای یک مسئول عالی رتبه خوبیت ندارد واین سفرا بسیار خطر ناک برای یک مسئول است که نتیجه اش میشود این ولی اگه در طول خدمت مشکلی در یک نقطه از کشور بوجود بیاد وحاد باشد ریاست جمهور میتواند خودش به اون نقطه وبا تدابیر امنیتی خاص و با ناوگان مطمین وگرنه هبچ دلیلی نداره ریاست جمهور هر روز یا هر هفته سفر به جا جای کشورش داشته باشد پس این همه نیرو معاونین ولشکری که درست کرده برای چیست همین این نظر شخصی من است یک مدیر خوب دانشگاه یک مدیر مدرسه ودبیرستان مدیری نیست که هر روز جلو وپیش نیروهاش صحبت کند وهر روز حرفای تکراری بزند مدیر خوب مدیری است که در موارد خاص ظاهر شود وصحبت کند مدیر خوب باید مدیریت کند

    • حسینی

      ماها که رائ دادیم به شهید رئیسی که هیچ.ولی انهایی که رای نداده بودن و ایشان را نمیشناختن بعد از روی کار آمدنشون فهمیدن که چه مسئول کارآمدی هستن .قطعا اگر ایشان شهید نمیشد و در دور دوم نام نویسی شرکت میکردند رای شان دو برابر میشد . شکی نیست

    • بدون نام

      کاملا مخالفم

    • ناشناس

      اگه نشسته بود تودفترش ب امور مملکت رسیدگی می کرد الان زنده بود سفرهارو ب وزیر وزرا ابلاغ میکرد

    • متین

      من هفده سال میشه که توی هیچ انتخاباتی شرکت نکردم ولی برای تشییع جنازه از شهرستان اومدم مشهد

    • ناشناس

      👌👌👌👌👌

    • ناشناس

      اشتباه می کنی عزیز از سر احساسات حرف می زنی!!!!!

    • ناشناس

      احسنت ،کاملا درسته.منتهی یه عده همه چیزرو میخوان برای خودشون مصادره کنن

    • ناشناس

      اگر معیار ریاست خوب انجام سفرهای پرتکرار از این شهر به آن شهره! اتفاقا این علامت سو مدیریته! این یعنی اینه حرف رئیس جمهور یا رئیس هر دستگاهی برش نداره و خود مدیر باید دائما بره سر بزنه و از نزدیک دستورات را صادر کنه! روحانی پشت میزش مینشست و با یه علی برکت الله طرح‌ها را افتتاح میکرد و هشت سال هم ریاست کرد و آبرو و امنیت ایران هم حفظ کرد!
      رئیسی هم خودش آرام و قرار نداشت و هم اینکه اقتصاد و قدرت پول ملی و تورم را نتوانست کنترل کند که چند برابر هم شد !

    • ناشناس

      عالی

    • ناشناس

      هه هه هه

    • ناشناس

      ما که دست آوردی به جز تورم و گرانی و بی ارزش شدن پول ملی از آقای رییسی سراغ ندارم،اگه کار ویژه و خاصی انجام دادن،بگید تامنم بفهمم.

    • ناشناس

      بله در سفرهای استانی هم جمعیت زیاد میاد

    • ناشناس

      مهرداد خدیر که یک اصلاح طلب تهی مغز همیشه یک سوی قضاوت میکنه !

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تهران این دوره نمایندهاش با ۲۰۰،۳۰۰هزار رای رفتن مجلس ،توخود حدیث مفصل بخوان ازاین مجمل

      • ناشناس

        رئیسی هیجده میلیون رای داشت مردم اصیل به فرد دلسوز رای میدن

    • رحیمی

      الان درد تو چیه ؟ این که این همه مردم اومدن واسه تشییع جنازه رئیس جمهور شهیدشون جای تعجب داره؟ نه عزیزم این لطف خداست که یه عده ای رو لایق میدونه و عزیزشون میکنه . رئیسی رو خدا عزیز کرد . اون بخاطر خدا کار کرد خدا هم جوابشو داد. بدون ریا

    • ناشناس

      سفرهای استانی فقط کاربرد تبلیغاتی دارد امور کشور وقتی به درستی انجام شود وریل گذاری صحیح باشد نیاز به حضور رئیس جمهورنیست مکر به قصد تبلیغات

    • ناشناس

      خیلی چرت گفتی

    • ناشناس

      واقعا رئیس جمهور صاف و ساده‌ای بود

    • مبین

      آره با دلار 60تومان

    • ناشناس

      حقیقت از این عریان تر نمیشه ولی شما استاد پیچوندنین تا حقیقت باب میلتون باشه. با این فرمون به رستگاری نمیرسید... با این مردم احساسی رای جمع کردن چرا آسون نیست!

    • ناشناس

      دلار شصت هزار تومانی..قیمت ارز.سکه قیمت ماشین.مایحتاج اولیه .بیکاری طلاق .تورم ....یه کیسه برنج شده پانصد هزارتومان..زن میاد جلونانوای ده هزارتومان نداره یه نون بگیره. ..

    • ناشناس

      دیدم که مجلس و دولت یکدست اصولگراتون چه گلی به سر مردم زدن. غیرازتورم وگرانی چی نصیب مردم شد..فقط یک نمونه کارمفبدشون بگید

    • تیز بین

      به شغور مردم توهین نکن بی نزاکتی هم حدی دارد مردم صره از ناصره را تشخیص می دهند ومثل تواسیر فضای مجازی نیستند

    • ناشناس

      کسی منکر زحمات مرحوم رئیسی نیست ولی مهم نتیجه بود که نگرفت همه چی چندصددرصد گرون شد...

    • کیومرث صفری

      تشیییع صندوق نیست.ولی واقعا پیام این حضور حماسی رو درک نکردید یا باز هم خودتان را با خواب زده اید.

    • ناشناس

      من به شهید رئیسی کاری ندارم ولی واقعا مردم ایران مرده پرستند.برا همین هزینه دفن وکفن و پذیرایی و۳ و۷ و ۴۰ و سال سر بفلک میزنه درحالیکه اون بنده خدا که مرده قبلا تو رختخواب بوده.اینه همه فامیل کجا بودند که یک شاخه گل نگرفتند بیان عیادت حالا موقع تشییع یهو ۴۰۰ تا مهمون .بعد تاج گل سر مزار.که چی.میخواستی یک شاخه گل بگیری بری عیادتش.نه دسته گل سر قبرش.ایرانی مرده پرست

    • بدون نام

      آقای رئیسی خیلی از مشکلات را حل کرد از جمله مشکل کارگران هفت تپه که دیگران از حلش ناتوان و عاجز بودند

    • ناشناس

      ماایرانیا عادتمونه بایکی یه عمر قهرهم باشیم وقتی میمیره میریم تشیع جنازه و ختم و... عادته حالا معلوم نیست خوبه یا بده ،تشیع جنازه هاشمی رفسنجانی رو بخاطر بیارید...

      پاسخ ها

      • ناشناس

        زیاد بود؟؟؟!!!!!🤥🙄🙄🙄

      • ناشناس

        بله خیلی زیاد بود لابد نبودی ندیدی

    • بدون نام

      کسی که نخواد بفهمه چه فایده براش توضیح دادن آقای رئیسی کارهاش خدایی بود

    • ناشناس

      تحلیل عالی بود

    • بوف کور

      آره واقعا اونم به خصوص که تو این چند سال ریاست جمهوری کلی کار مثبت انجام دادند دولت ایشون و کلی گشایش ایجاد شد در کشور ،مردم تو این چند سال دوره آقای ریسی یه نفس راهت کشیدن !!!

    • بوف کور

      کاملا موافقم با حرفتون.

    • ناشناس

      اقای ال هاشم مانند فرشته ای بود برای اهل تبریز
      حتی مخالفان نطام نیز نمیتوانند به ایشان خرده و ایراد بگیرند و همه و همه ایشان رادوست داشتند انگار زبان دل همه را میفهمیدند و با همه خوب بودند با جوانان
      تبریز همراه و همدل بودند همان چیزی که جوانان دوست دارند کدام امام جمعه شهری را میشناسید با جوانان به تماشای فوتبال در استادیوم برود وچطور ثابت میکرد که من نیز از شما هستم حتی تا اخرین لحظه هم با پاسخهای تلفنش تبریزو ایرانیان را ارامش داد و نگرانی را ازانها دور کرد تا جایی که صدا و سیما گفته بود فکر نمیکنیم مشکل جدی بوده باشد چون از بالگرد پاسخ پیام را ال هاشم میدادند حیف از ایشان حیف از ایشان خداوند علو درجات را به ایشان و همراهانش عنایت فرماید

    • ناشناس

      احترام به مرده کار پسندیده ای ست

    • فری

      صاف وساده یک بحثه، یکسال و اندی پیش یک شبه قیمت مرغ سه برابر و روغن ۵ برابر،بحث دیگریست.که برای همه دردناک بود.و به تبعش سایر اقلام.
      سفره مردم،مقدم بر هر چیزی هست

    • خخخ

      🤦‍♂️😂
      آره دگ بعد از تبدیل دلار 25 تومنی ب 60 تومنی کامل شناختن مردم🤦‍♂️😂
      شما سردسته ی این جماعت مرده پرستی پس👍😂👍

    • خخخ

      آره دگ دوره دوم خدایی دگ دلار و می‌کرد 200 هزار تومن🤦‍♂️🤦‍♂️😂😂🤦‍♂️🤦‍♂️
      خدایی مسئول کاربلد بود😂🤦‍♂️
      کی میتونه تو چند سال این همه امار خلق کنه... فساد... گرونی... طلاق... آدمایی ک تا دیروز با ابرو زندگی می‌کردند امروز تا سینه تو سطل زباله دولا میشن🤦‍♂️🤦‍♂️دارم مطمعن میشم ک خودتون و زدید ب خواب👌و کامنت نفر اول کاملا درست👌ایرانی جماعت مرده پرستای درجه یکی هستن👌😂

    • خخخ

      خدایی جواب نمیدم و ترجیح میدم ب عنوان ی جوک بخندم ب حرفت 👌😂
      ولی تو فک کن حق با توئه👌😂

    • ناشناس

      چه کارنامه ی ؟همه از دم زیر۱۰ .شاید اگر چندتا نمر ه ی تقر یبا خوب داشت میشد با تک ماده قبولش کرد.

    • ناشناس

      میشه بفر مایید چه کار امدیی!!!

    • کیومرث صفری

      به احترام روش و مسلک جناب رییس از دوستان خواهش میکنم به نظرات دیگران بی احترامی نکنیم .....وانشاا.ا رعایت اخلاق در اوج داشتن قدرت که بزرگترین میراث رییسی است را پاس بدارم و اجازه ندهیم بر گردیم به دورانی که به مخاف خود بگویم بروید به جهنم یا با بیسواد خواندن مخالف بخواهم حکومت و مدیریت کنیم.

    • ناشناس

      👌👌👌👌👌👌👌

    • ناشناس

      ‌شهیدریسی.سید‌محرومان‌نه‌تنها‌درایران.بلکه‌در‌کل‌جهان‌بود‌‌وهمیشه‌ود رتمام‌ابعاد‌از‌غزه‌وفلسطین‌حمایت‌میکرد،وفردی‌مخلص‌وخادم‌خادم‌امام‌رضا.(ع)‌‌وخدمتگذار‌مردم‌بود‌وخداوند‌اجر‌وپاداشش‌راباشهادت‌داد.

    • As

      چرت نگو مومن

    • 2🍎🍎شلیل

      خیلی ازمردم ایران برای مرگ صدام هم افسوس خوردن وآه کشیدن

    • 2🍎🍎شلیل

      دمتگرم

    • 2🍎🍎شلیل

      ازکدام دست آوردمرحوم رئیسی حرف میزنین؟
      ایجاداشتغال بایک میلیون تومان؟
      یاساخت سالانه پنج میلیون واحدمسکونی؟
      شایدم منظورتون ایجادگشت ارشادبرای مسئولین باشه؟
      یاکنترل وتک رقمی کردن تورم؟
      والاچی بگم آدم خوبی بودامادستاوردقابل دفاعی نداشت

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چندروز دیگه مناظره ها شروع میشه وکاندیداها برای رای آوری ناگزیر میشن کاستی هارو بگن وعده حلش رو بدن اونجا دیگه جای پنهان‌کاری نیست چون مستقیما با سفره مردم وزندگیشون ربط پیدامیکنه نمیتونن بگن اوضاع عالیه ماهم همین روند رو ادامه میدیم اونوقته که آخر پاییزه وجوجه هارو ناگزیر باید بشمارن وگرنه این تعریف وتمجیدهای الکی که معلومه چیه

    • الی

      البته فراموش نکنید مردم ایران مرده پرست هستند

    • ناشناس

      انهای که رای دادن درتشیع جنازه شرکت کردن بعلاوه اوردن ادارات سربازها وروستلییان

    • ناشناس

      به اکثر ارکانهای دولتی نطامی اداری بخشداریها اسنتانه وتوابع دستور میاد در مراسم شرکت کردن الزامی

    • ناشناس

      با کرانی مرع وگوشت تورم کمر شکن شناختن کاربر عزیز

    • ناشناس

      مقایسه کنید با تشییع جنازه خواننده مرحوم مرتضی پاشایی

    • ناشناس

      واقعا ما ایرانی‌ها مرده پرستیم حق گفتی

    • ناشناس

      خدایی دیگه زیاده رویه

    • ناشناس

      میاد یا میارن ؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      فراق ناباورانه ای بود هر انسان آزاده ای از این سانحه متاًثر وناراحت می شود بخصوص برای ایشون که در رفتارش اخلاص داشت ولی اکنون مهم آنست که کسی انتخاب شود که کشور را از این بن بست نجات دهد وامید،آرامش ورفاه را به مردمان نجیب این سرزمین هدیه کند

    • بازنشسته گرفتار

      اینکه مردم در تشییع کسی شرکت کنند دلیل بر عملکرد خوب اون مرحوم نیست.من از دو سال پیش که ایشون رئیس جمهور شده دو برابر زندگیم عقب رفته و ارزش حقوقم کم شده و البته ارزش پول ملی ایران.پس عملکرد دولت به ریاست آقای رئیسی درست نبوده.برای عموم مردم همین وضعیت بوده است و حالا از چه بخش کار و عملکرد ایشون دفاع میشه من در حیرتم.
      بفرمائید تا عموم مردم متوجه بشوند
      بدون شعار و با عدد و رقم و واقعیت

    • ناشناس

      مردم ایران رو با خودت قاطی نکن،مرسی اه

    • ناشناس

      کاملا درست است خیلی ها به خاطر مظلومیت و نحوه شهادت این عزیزان در مراسم شرکت کردند و علی رغم تفاوت دیدگاه ،اشک هم ریختند

    • م

      برای عزاداری ، کشور تعطیل ، صدا و سیما ، مطبوعات ، خیابانها ، زمین ، آسمان ،...رو سیاه پوش کرده آید هزاران هزار میلیارد خرج می کنید ، با خرج این همه پول به دنبال رضایت که هستید ؟

    • کیومرث صفری

      خیلی بی انصافی میکند با هرکس که زاویه دارید تا تخریب چه عرض کنم تا بی احترامی به کسی که در راه خدمت به وطن نه در استخر بلکه در کوهها نقطه صفر مرزی در زیر باران و سرمای صفر درجه جانش را فدا کرد اینچتین بی حرمتی میکنید. آخه انسان منصف تگر وجدان نداری لااقل به همان دینتان که انسانیت است به ی اصولی پابیند باشید .واقعا در روز تعطیل این جمیعت رو از سر کار یا دستوری آمده اند خدا شاهد است ما از شیراز با هزینه شخصی چند اتوبوس گرفتیم خودمان را ۵ صبح رساندیم تهران

    • ناشناس

      مردم ایران در تشییع جنازه همه شرکت میکنند اصلأ مهم نیست کی هست، در بسیاری از موارد میبینند جایی تشییع جنازه کسی هست که اصلأ نمیشناسن ولی برای ثوابش شرکت میکنند، حتی اگر صدام رو در ایران تشییع میکردند بازم عده زیادی می‌آمدند این اصلأ به محبوبیت ربطی نداره

    • ناشناس

      مگه رفسنجانی موقع ریاست جمهوری مردند یا اینهمه تبلیغ براشون شد که مقایسه میکنید؟!!!

    • کیانا

      درست گفته احساسات ما ایرانیها خیلی پررنگه

    • ناشناس

      مامردم ایران عادت داریم برای اینکه عزیزبشیم یاباید دوربشیم یابایدکوربشیم .درتلاش شبانه روزی رئیس‌جمهور شکی نیست. امانتیجه چی بود دلار۶۰تومنی تورم وگرونی کوچک شدن سفره های مردم شرمنده شدن مردان درمقابل خانواده تبعیض بیکاری جوانان.اختلاس ودزدی های دولتی.ازدیادفسادوفحشا .خدابیامرززحمت میکشیدامادست آوردی نداشت.

    • ناشناس

      باید قدر این ملت عظیم و فداکار را دانست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج