۱۴۳۶۹
۱ نظر
۵۰۳۰
۱ نظر
۵۰۳۰
پ

پلیس فتا به منظور مبارزه با جرائم اینترنتی هشدار داد

استفاده کافی نت ها از فیلترشکن ممنوع

اگر برای استفاده بدون محدودیت اینترنت و کسب اخبار متفاوت از فیلترینگ یا VPNها استفاده کرده اید بدانید که طبق قوانین این کار پیگرد قانونی داشته و جرم محسوب می شود چون به گفته رئیس پلیس فتای استان قزوین: «استفاده از سرویس های عبور از فیلتر به هر نحوی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد».

تماشا : اگر برای استفاده بدون محدودیت اینترنت و کسب اخبار متفاوت از فیلترینگ یا VPNها استفاده کرده اید بدانید که طبق قوانین این کار پیگرد قانونی داشته و جرم محسوب می شود چون به گفته رئیس پلیس فتای استان قزوین: «استفاده از سرویس های عبور از فیلتر به هر نحوی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد».

هرچند این اظهارنظر صریح رئیس پلیس فتای قزوین چندان چیز جدیدی نیست و سایر مسئولان در مناسبات های گوناگون بر جرم بودن فیلترینگ صحه گذاشته اند، اما مسئله ای که این اظهارنظر را متفاوت می کند این است که این مقام مسئول این بار نه افراد بلکه کافی نت ها را مخاطب خود قرار داده و به آنها هشدار داده است که مراقب استفاده از فیلترشکن ها باشند.

البته پلیس فتا در عین حال از متصدیان کافی نت تقاضا کرد هرگونه موارد مشکوک را به پلیس فتا اعلام کنند تا جرائم رایانه ای که اتفاقا بازار آن بسیار داغ است، رخ ندهد. شعبانی تصریح کرد: «برای جلوگیری از جرم های رایانه ای، نصب دوربین، محیط کافی نت را برای مجرمان و کراکرها ناامن و از فعالیت آنان جلوگیری می کند».

هشدار نسبت به استفاده از اینترنت و فیلترینگ مختص به یک مقام خاص نیست از وزیر ارتباطات و فناوری گرفته تا رده های پایین تر پلیس فتا هریک طی یک ماه گذشته در این مورد اظهارنظر کرده و هشدار داده اند. کما اینکه رضا تقی پور، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات چندی پیش در گفت و گو با خبرگزاری فارس استفاده از فیلترشکن را طبق قانون جرائم رایانه ای جرم اعلام کرده بود. سوالی که در حال حاضر مطرح می شود این است که چرا باید چنین هشداری به کافی نت ها داده شود؟

این هشدار پس از آن رخ داد که به زعم برخی مسئولان بسیاری از جرائم رایانه ای در کافی نت ها صورت می گیرد نه منازل و بسیاری از افراد با این اعتقاد که اقدامات آ«ها از طریق کافی نت ها قابل پیگیری نیست، در کافی نت ها حضور پیدا می کنند.

همچنان که سرهنگ شعبانی، رئیس پلیس فتا استان قزوین روز گذشته در گفت و گو با (ایسنا)، فضای مجازی را یکی از ابزارهای مجرمان برشمرد و گفت: «امروزه مجرمان اینترنتی با ترفندهای گوناگون سعی در پنهان کردن خود در این فضا را دارند، که یکی از این ترفندها استفاده از اماکن عمومی مجازی نظیر کافی نت هاست».

به هر حال انتشار عکس های خصوصی در محیط اینترنت، اخاذی، شیادی و کلاهبرداری با مستمسک قرار دادن برخی از عکس ها موجب شد که فتا جدی تر وارد میدان شود. فتا در عین حال یک توصیه هم به صاحبان کافی نت ها کرده است، توصیه ای مبنی بر اینکه «بعد از ثبت نام افراد باید اطلاعات شخصی افراد را امحا کنند تا مبادا بعدها علیه خود افراد استفاده شود». بنابراین شعبانی در اظهارنظر صرحی در این باره تاکید کرده است که «انتشار داده ها و اطلاعات شهروندان به هر نحوی ممنوع است و جرم تلقی می شود». او افزود: «در هنگام ثبت نام شهروندان در مراکز آموزش عالی وغیره حفاظت از اطلاعات شخصی شهروندان در دستور کار قرار گرفته و نسبت به امحاء اطلاعات شخصی به جا مانده کاربران در سیستم استفاده شده نظیر عکس ها و مدارک هویتی در دوره های زمانی کوتاه اقدام شود».

به نظر می رسد که اقدامات پلیس فتا از حرف گذشته و عملیاتی تر شده است به گونه ای که شعبانی اظهار داشته: «در تحقیقات تخصصی و فنی صورت گرفته و انجام بازرسی از واحدهای صنفی از سوی پلیس فتا، ۱۲ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت دستورالعمل ابلاغی و انجام تخلفات اینترنتی بسته شدند». به نظر می رسد با توجه به وقوع جرائم متعدد در حوزه اینترنت و تجاوز به حریم خصوصی افراد و حتی تهدید شهروندان این ضرورت را گریزناپذیر کرده است که باید به شدت با این جرائم مدرن برخورد کرد.

روزی نیست که اخباری مبنی بر ارتکاب این جرائم در قالب اخلاقی و حتی دستبردهای اطلاعاتی و مالی منتشر نشود. همین موجب شده که این بار پلیس مبارزه با جرائم رایانه ای، کافی نت را مورد توجه بیشتر قرار دهد زیرا برخی از افراد حرفه ای از کافی نت ها استفاده می کنند تا در منطقه حفاظت شده ای قرار بگیرند. به خصوص اینکه افراد زیادی از یک سیستم استفاده می کنند.

از همین روست که شعبانی رئیس پلیس فتای قزوین به متصدیان کافی نت ها توصیه کرده: «قبل از اینکه سیستمی را برای کاربری در اختیار مشتریان قرار دهند با اخذ کارت ملی نسبت به احراز و هویت کامل کاربران اقدام و مشخصت دقیق کاربر را در دفاتر مخصوص ثبت و ساعت شروع و خاتمه را نیز درج کنند و اقدامات لازم را برای ارتقا امنیت سیستم های رایانه ای خود انجام دهند».

حال سوال این است که آیا چنین افرادی می توانند با مددگرفتن از ابزار پیشرفته ip خود را عوض کنند زیرا بسیاری از هکرها از نظر فنی افراد برجسته ای هستند و نه تنها می توانند فیلترینگ ها را دور بزنند بلکه می توانند اقدامات غیراخلاقی خود را Cover کنند و سوال آخر اینکه آیا پلیس فتا می تواند با طرح ها و برنامه های تازه با این گونه افراد مقابله کند؟

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

استفاده کافی نت ها از فیلترشکن ممنوع

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • marmar

      خب یهو بگین از اینترنت استفاده نکنیم دیگه....
      حالا نیست همه سایتها بازه....، میگن از فیلترشکن هم استفاده نکنین.............
      ایییییییییییییییییییش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج