۱۴۷۲۸
۵۱۰۹
۵۱۰۹
پ

پيش‌ فروش مسكن مهر در تهران

مسكن متری ۵۰۰ هزار تومان در تهران

انبوه‌سازاني كه اين آپارتمان‌ها را در شهرهاي جديد به مرحله نهايي ساخت رسانده‌اند، متناسب با متراژ خانه‌ها، سه قيمت براي پيش‌فروش اعلام كرده‌اند به طوري كه متقاضيان واجد شرايط مي‌توانند با حداقل ۳۵ ميليون و حداكثر ۴۵ ميليون تومان صاحب يكي از اين واحدها شوند.

امكان پيش‌‌خريد مسكن‌مهر با «قيمت‌مقطوع» براي ساكنان تهران فراهم شد.

انبوه‌سازاني كه اين آپارتمان‌ها را در شهرهاي جديد به مرحله نهايي ساخت رسانده‌اند، متناسب با متراژ خانه‌ها، سه قيمت براي پيش‌فروش اعلام كرده‌اند به طوري كه متقاضيان واجد شرايط مي‌توانند با حداقل ۳۵ ميليون و حداكثر ۴۵ ميليون تومان صاحب يكي از اين واحدها شوند.

جزئيات طرح پيش‌فروش بي‌واسطه مسكن‌مهر - خريد از دست انبوه‌ساز - نشان مي‌دهد قيمت تمام‌شده واحدها برخلاف قيمت دستوري مترمربعي ۳۰۰ هزار تومان كه مصوب شده بود، عملا از متري ۴۰۰ هزار تومان هم تجاوز كرده است.

بازار پيش‌فروش آپارتمان در تهران كه از حدود دو ماه پيش به دليل رشد قيمت مسكن رونق گرفت، اكنون رقيب ارزان‌تري در مجاورت پايتخت پيدا كرده است كه در آن، واحدهاي دست‌اول -خريد از سازنده- بدون واسطه تحويل پيش‌خريداران مي‌شود.

انبوه‌سازان فعال در پروژه‌هاي مسكن‌مهر اطراف تهران، در حالي كه ساخت واحدها را به ۹۰ درصد پيشرفت فيزيكي رسانده‌اند، با مجوز وزارت راه‌وشهرسازي، طرح «پيش‌فروش با قيمت‌مقطوع» را آغاز كرده‌اند به طوري كه هم‌اكنون بازاري با ظرفيت ۵۰ هزار واحدمسكوني در شهرهاي جديد پرند، هشتگرد و پرديس، مقابل پيش‌خريداران قرار گرفته است.

در پيش‌فروش مسكن‌مهر آن‌طور كه ليست مشخصات واحدها منتشر شده، سه قيمت متفاوت از سوي سازنده‌ها اعلام شده است و پيش‌خريداران مي‌توانند با حداقل ۳۵ ميليون، متوسط ۴۰ ميليون و حداكثر ۴۵ ميليون تومان -متناسب با مساحت واحدها- از اين بازار خريد كنند.به اين ترتيب با تعيين قيمت فروش مسكن‌مهر، مشخص شد سقفي كه دولت در ابتداي قرارداد با انبوه‌سازان براي قيمت‌تمام‌شده اين واحدها تعيين كرده بود، نه تنها رعايت نشده بلكه انبوه‌سازان معادل ۵/۱ برابر قيمت دستوري، حاضر شده‌اند آپارتمان‌ها را به متقاضيان تحويل دهند.

انبوه‌سازان در قراردادهاي مسكن‌مهر متعهد شده بودند ساختمان‌ها را مترمربعي ۳۰۰ هزار تومان ساخته و واگذار كنند اما سه نرخي كه هم‌اكنون براي قيمت‌‌‌ تمام‌شده تعيين شده، از فروش هر مترمربع ۵۰۰ هزار تومان حكايت دارد.

جزئيات بازار پيش‌فروش مسكن‌مهر در اطراف تهران حاكي است؛ انبوه‌سازان عملا به محتواي قراردادها عمل كرده‌اند اما چون سقف اجراي قرارداد بر «تحويل واحد‌ها بدون امكانات» تاكيد دارد، سازنده‌ها ضمن تجهيز آپارتمان‌ها به امكانات كامل، قيمت تمام‌شده را به طور متوسط متري ۲۰۰ هزار تومان بيشتر از قيمت دستوري دولت، تعيين و به متقاضيان اعلام كرده‌اند.

پيش‌تر تصور مي‌شد مسوولان مسكن‌مهر با گران‌فروشي - فروش بيش از قيمت مصوب- انبوه‌سازان مخالفت كنند و در مقابل قيمت‌هاي آنها موضع‌گيري كنند، اما با انتشار ليست جزئيات هزينه‌هايي كه انبوه‌سازان براي احداث هر واحد مسكوني‌مهر متقبل شده‌اند، عملا فضايي براي مقاومت با قيمت ‌پيشنهادي آنها باقي نگذاشته و هم‌اكنون قيمت واقعي مسكن‌مهر براي متقاضيان تهراني حداقل مترمربعي ۵۰۰ هزار تومان تعيين شده است.

اين در حالي است كه در برخي از اين پروژه‌ها - در مناطقي همچون پرند- واحدها با قيمت متري ۵۶۰ هزار تومان نيز از جانب انبوه‌سازان عرضه مي‌شود كه البته قيمت‌هاي بالا، اغلب به پروژه‌هاي شركت‌هاي خارجي تعلق دارد.

مطابق قرارداد دولت با انبوه‌سازان مسكن‌مهر، چنانچه واحدهاي مسكوني با قيمت متري ۳۰۰ هزار تومان بخواهد تحويل متقاضيان شود، ساكنانش از انشعاب آب، برق، گاز، تلفن و همچنين از شيرآلات، كابينت، آسانسور و رادياتور محروم خواهند بود ضمن اينكه به انواع سازمان‌هاي دولتي از بابت بيمه، ماليات و هزينه صدور سندمحضري نيز بدهكار مي‌شوند.

جزئيات قيمت تمام‌شده

براساس ليست قيمت‌ تمام‌شده يك پروژه ۲ هزار واحدي مسكن‌مهر در شهرهاي جديد كه جزئيات آن در اختيار «دنياي‌اقتصاد» قرار گرفته، انبوه‌ساز اين پروژه، قرارداد احداث واحدها را با قيمت مترمربعي ۳۳۵ هزار تومان، منعقد كرده است كه اكنون اين واحدها با امكانات كامل به قيمت متري ۵۰۶ هزار تومان به متقاضيان واجد شرايط مسكن‌مهر پيش‌فروش مي‌شود.

براساس اعداد و ارقام موجود در اين ليست، علت امضاي قرارداد با متري بيش از ۳۰۰ هزار تومان - فاصله ۳۰۰ هزار تا ۳۳۵ هزار تومان- از سوي دولت اين بوده كه سازنده اين پروژه، ساختمان‌ها را به شكل برج احداث كرده است اما در عين حال واحدها بدون پاركينگ و انباري فروخته مي‌شوند.

در اين پروژه ۲ هزار واحدي، واحدها ۸۱ مترمربع مساحت دارند كه سازنده قيمت تمام‌شده ساخت آنها را براساس قيمت متري ۳۳۵ هزار تومان، رقمي معادل ۳۰ ميليون تومان اعلام كرده است. همچنين علاوه بر اين رقم، سازنده ليست كاملي از ساير هزينه‌ها را براي متقاضيان خريد واحدها، ارائه كرده است كه نشان مي‌دهد هزينه حق انشعاب آب و برق و گاز و فاضلاب حدود ۵/۱ ميليون تومان مي‌شود و ساير هزينه‌ها از جمله صدور پروانه و سند و تامين كابينت و پكيج و رادياتور و شيرآلات نيز نزديك به ۶ ميليون تومان برآورد شده است.

به اين ترتيب، قيمت نهايي فروش اين واحدهاي ۸۱ متري رقمي معادل ۴۱ ميليون تومان است كه ۲۵ ميليون تومان آن، تسهيلات بانكي است و مابقي بايد در قالب آورده نقدي از سوي متقاضيان پرداخت شود. در پيش‌فروش اين واحدها، بايد همه مبلغ آورده‌نقدي يكجا پرداخت شود.

قراردادهاي با بيش از قيمت متري ۳۰۰ هزار تومان، اغلب به شركت‌هاي خارجي يا شركت‌هاي ايراني كه هر كدام‌شان مجوز حداقل ۱۰ هزار واحدي دريافت كرده‌اند، تعلق دارد و در قرارداد مابقي انبوه‌سازان كه هر كدام ساخت بين ۱۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسكوني را در تعهد دارند، قيمت كمتر از ۳۰۰ هزار تومان نيز ديده مي‌شود.

نقض قیمت اعلام شده؟

براساس این گزارش، نقض قیمت اعلام شده در قراردادهای مسکن مهر که در برخی موارد تا ۳۵۰ هزار تومان برای ساخت هر متر مربع از مسکن مهر نیز می‌رسد، در حال حاضر به دو صورت، برآورد قیمتی متقاضیان را با چالش مواجه کرده است. اول اینکه اصولا بسیاری از قراردادها با نرخ ۳۰۰ هزار تومان بسته نشده است و دوم اینکه هیچ یک از واحدهای ساخته شده با مبلغ نهایی ۳۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع به متقاضیان تحویل نمی‌شود. این در حالی است که متقاضیان تا قبل از مشاهده لیست قیمتی در زمان تحویل مسکن مهر، برآوردی برای پرداخت این نوع هزینه‌ها که در لیست قیمتی با عنوان «سایر هزینه‌ها» تفکیک شده است، در ذهن نداشته‌اند.

مسكن متری 500 هزار تومان در تهران
منبع: دنیای اقتصاد

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

مسكن متری 500 هزار تومان در تهران


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج