۱۵۳۴۷۳۰
۹۸۵
۹۸۵
پ

فیس‌لیفت پژو ۲۰۷ به‌زودی معرفی می‌شود

با اعلام رسمی شرکت ایران خودرو، تولید نسخه فیس‌لیفت پژو ۲۰۷ در این گروه خودروسازی قطعی شده و باید در آینده منتظر عرضه آن باشیم.

گجت نیوز: پژو ۲۰۶ را می‌توان به عنوان یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای جهان در سگمنت B (خودروهای کوچک شهری) معرفی کرد. این هاچ‌بک جمع‌وجور با طراحی مدرن و جوان‌پسند و مصرف سوخت بهینه توانست در کشورهای متعددی از اروپا تا آمریکای جنوبی و آسیا، با استقبال گسترده‌ای مواجه شود و جایگاه ویژه‌ای در دل خریداران پیدا کند.

داستان پژو ۲۰۶ در ایران اما بسیار متفاوت است. در حالی که تولید این خودرو در بسیاری از بازارهای جهانی، از جمله در خود فرانسه سال‌هاست که متوقف شده و جای خود را به مدل‌های جدیدتر داده است، در ایران همچنان یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای بازار محسوب می‌شود.

در کنار ۲۰۶، پژو ۲۰۷ نیز به عنوان آخرین محصول از خانواده پژو که حضور پررنگی در خطوط تولید ایران خودرو دارد، به مسیر موفقیت خود ادامه می‌دهد. ۲۰۷ که در واقع نسخه‌ای فیس‌لیفت و مدرن‌تر از ۲۰۶ محسوب می‌شود و در ابتدا با نام ۲۰۶ پلاس در بازارهای جهانی عرضه شد، توانسته با به‌روزرسانی‌های ظاهری و برخی بهبودهای داخلی محبوبیت خانواده پژو را در ایران تداوم بخشد.

با عنایت به آخرین اخبار خودرو، همزمان با خبر تولید نسخه فیس‌لیفت پژو ۲۰۷ در گروه صنعتی ایران خودرو قطعی شدن این پروژه تولید، توجه‌ها به تاریخچه این مدل و انتظارات از نسخه جدید آن معطوف شده است. با در نظر گرفتن این تحولات، بررسی تاریخچه پژو ۲۰۷ و جایگاه آن در ایران، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. همچنین با نزدیک شدن به معرفی رسمی، ضروری است که به بررسی دقیق مشخصات احتمالی نسخه فیس‌لیفت پژو ۲۰۷ بپردازیم.

تولید فیس‌لیفت پژو ۲۰۷ رسماً تایید شد

Peugeot-207-facelift-1

رندر غیر رسمی پژو ۲۰۷ فیس‌لیفت

پژو ۲۰۷i بازار خودرو ایران که در واقع نسخه‌ای به‌روزرسانی شده و ارتقاء یافته از پژو ۲۰۶ محسوب می‌شود (و در بازارهای جهانی بیشتر با نام ۲۰۶ پلاس شناخته می‌شد)، از همان ابتدا توانست جایگاه ویژه‌ای در دل خریداران ایرانی پیدا کند. تولید ۲۰۷i در ایران از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و خیلی زود به یکی از گزینه‌های جذاب در سگمنت هاچ‌بک‌های شهری تبدیل شد.

با این حال، مسیر تولید ۲۰۷i در ایران بدون چالش نبود. به دلیل برخی مسائل مرتبط با تحریم‌ها و همکاری‌های بین‌المللی تولید این خودرو در سال ۱۳۹۱ به صورت موقت متوقف شد. اما محبوبیت عمیق ۲۰۷i باعث شد تا تقاضا برای آن هیچگاه به طور کامل از بین نرود و سرانجام با رفع نسبی موانع تولید ۲۰۷i از سال ۱۳۹۵ از سر گرفته شد.

ایران خودرو آپشن‌های جدید و جذابی را به این خودرو اضافه کرد تا آن را برای بازار روز جذاب‌تر کند. از جمله این آپشن‌ها می‌توان به سقف پانوراما و گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب اشاره کرد. این به‌روزرسانی‌ها به ۲۰۷i کمک کرد تا حتی پس از سال‌ها، همچنان در اوج محبوبیت باقی بماند.

پروژه تولید فیس‌لیفت پژو ۲۰۷ از سال گذشته همواره نقل محافل خودرویی و موضوع گمانه‌زنی‌های بسیاری بوده است. اما اکنون، این گمانه‌زنی‌ها به واقعیت پیوسته‌اند. پس از سخنان اخیر مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و مهم‌تر از آن انتشار اطلاعات ثبت شده در سامانه رسمی کدال، وجود برنامه تولید فیس‌لیفت پژو ۲۰۷ در ایران خودرو به طور کامل قطعی شده است.

راز پایداری پژو ۲۰۷i در بازار ایران

Peugeot-207-facelift-6

جالب است بدانید که موفقیت پژو ۲۰۷ تنها به ایران محدود نمی‌شود، اگرچه نام‌گذاری و مشخصات آن در هر بازار متفاوت بود. این خودرو با نام‌ها و در نسخه‌های مختلف، در کشورهایی چون برزیل، آرژانتین، چین و مالزی نیز عرضه شد. به عنوان مثال در مالزی، تولید آن تا سال ۲۰۱۰ توسط گروه خودروسازی نازا ادامه داشت که نشان از گستره نفوذ این پلتفرم در بازارهای نوظهور داشت.اما چه چیزی باعث شد پژو ۲۰۷i در ایران به چنین محبوبیت بالایی دست یابد و این پایداری را حفظ کند؟

دلایل متعددی در این امر نقش داشته‌اند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، نبود رقیب مناسب و قدرتمند در سگمنت قیمتی و کلاس بدنه آن برای مدت زمان طولانی بود. در دوره‌ای که بازار خودرو ایران با کمبود تنوع و گزینه‌های جذاب مواجه بود، ۲۰۷i با ترکیبی از طراحی اروپایی، امکانات قابل قبول و نام برند پژو توانست خلأ موجود را پر کند.

علاوه بر این یکی از ویژگی‌های حیاتی که به بقا و تداوم تولید یک خودرو در بازار ایران کمک می‌کند، بازار دست دوم مناسب و نقدشوندگی بالای آن است. در کشوری که خودرو نه تنها یک وسیله نقلیه، بلکه یک کالای سرمایه‌ای نیز محسوب می‌شود، قابلیت فروش آسان و حفظ ارزش در بازار دست دوم، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. پژو ۲۰۷i به خوبی این ویژگی را داراست و خریداران از این بابت که می‌توانند در آینده خودروی خود را با کمترین افت قیمت و در سریع‌ترین زمان ممکن به فروش برسانند، اطمینان خاطر دارند.

مشخصات احتمالی پژو ۲۰۷ به‌روزرسانی‌شده

Peugeot-207-facelift-3

باید اذعان کرد که در سال‌های اخیر، واژه فیس‌لیفت در صنعت خودرو ایران، گاه به معنای تغییرات حداقلی و نه چندان مؤثر، نظیر بازطراحی جزئی چراغ‌ها یا افزودن یک زه تزئینی جانبی به کار رفته است. اما این بار داستان ۲۰۷ فیس‌لیفت، کاملاً متفاوت به نظر می‌رسد. تغییرات مدیریتی اخیر در گروه صنعتی ایران خودرو در اواخر سال گذشته به روشنی حاکی از آن است که پروژه ۲۰۷ فیس‌لیفت یک دگرگونی‌ سنگین و واقعی است.

در گام نخست، نگاه‌ها به تغییرات ظاهری این خودرو معطوف خواهد بود. اگرچه هنوز جزئیات دقیق طراحی بیرونی منتشر نشده، اما می‌توان حدس زد که ایران خودرو با درس گرفتن از بازخوردهای بازار و با هدف تازه کردن چهره این محصول پرفروش، دست به قلم خواهد برد و ۲۰۷ جدید را با ظاهری جدید عرضه خواهد کرد. اما بدون شک، مهم‌ترین تحول در فیس‌لیفت پژو ۲۰۷، نه در ظاهر و نه در کابین، بلکه در قلب تپنده و سیستم انتقال قدرت آن نهفته است.

Peugeot-207-facelift-4

بر اساس اخبار موثقی که از ایران خودرو به گوش می‌رسد، تجهیز این خودرو به گیربکس دوکلاچه تر، برگ برنده اصلی و عامل تمایز ۲۰۷ جدید خواهد بود. در حال حاضر گمانه‌زنی‌ها درباره سازنده این گیربکس ادامه دارد. محتمل‌ترین گزینه شرکت DAE است که یکی از تولیدکنندگان معتبر گیربکس در سطح بین‌المللی است و همکاری با آن می‌تواند کیفیت و پایداری سیستم انتقال قدرت را تضمین کند. با این حال، شایعاتی نیز مبنی بر احتمال تولید این گیربکس در شرکت نیرو محرکه (از زیرمجموعه‌های ایران خودرو) به گوش می‌رسد، هرچند این ادعا هنوز به طور رسمی تأیید نشده است.

اما در مورد پیشرانه، فعلاً به نظر می‌رسد که ایران خودرو مسیر محافظه‌کارانه‌تری را در پیش خواهد گرفت. بر اساس گزارش‌ها، پیشرانه پژو ۲۰۷ فیس‌لیفت همچنان از نوع TU5 پلاس خواهد بود. این موتور، که نسخه‌ای ارتقاء یافته و بهینه‌سازی شده از پیشرانه محبوب TU5 است، با وجود سابقه درخشان و قابلیت اطمینان اثبات شده‌اش، چالش جدیدی نظیر هماهنگی بی‌نقص این موتور با گیربکس دوکلاچه تر را پیش روی مهندسان ایران خودرو قرار می‌دهد.

قیمت و زمان عرضه پژو ۲۰۷ فیس‌لیفت

Peugeot-207-facelift-5

در حال حاضر تعیین هرگونه محدوده قیمتی برای این خودرو کاری بی‌معنی به نظر می‌رسد. بازار پرتلاطم خودرو در ایران با نوسانات ارزی و همچنین سیاست‌های تولید و عرضه، عملاً امکان پیش‌بینی دقیق قیمت نهایی یک محصول جدید را به صفر رسانده است. اما معضل تنها به قیمت محدود نمی‌شود؛ بازه زمانی عرضه این محصول جدید پژو نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با وجود آنکه تولید پژو ۲۰۷ فیس‌لیفت در گروه صنعتی ایران خودرو به طور قطعی تایید شده است، این پروژه نه تنها از نظر فنی بلکه از ابعاد مختلف دیگر، سنگینی و پیچیدگی‌های خاص خود را داراست.

مدیرعامل ایران خودرو در گفت‌وگویی، مهرماه سال ۱۴۰۵ را به عنوان زمان احتمالی عرضه تارا فیس‌لیفت اعلام کرده بودند. اگر فرض را بر این بگذاریم که هر دو پروژه فیس‌لیفت به صورت همزمان در دستور کار گروه صنعتی ایران خودرو قرار گرفته‌اند، می‌توان نتیجه گرفت که تا پایان سال ۱۴۰۵ شمسی، می‌توانیم امیدوار باشیم که پژو ۲۰۷ فیس‌لیفت به بازار رخ نشان دهد.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج