فلای تودی - بالا استیکی
۱۵۳۸۳۴۴
۳۲۴
۳۲۴
پ

این خودرو عجیب، پاسخ آلمان به جیپ آمریکایی بود

در طول جنگ جهانی دوم، ارتش آلمان با خودروی عجیبی به نام کوبل‌واگن تایپ ۸۲ پاسخ جیپ آمریکایی را داد که علی‌رغم نداشتن چرخ محرک چهارگانه، در عملیات نظامی موثر عمل کرد.

گجت نیوز: این خودرو نظامی که توسط فردیناند پورشه طراحی شد، نه‌تنها رقیب اصلی جیپ ویلیز در میدان‌های جنگ اروپا بود، بلکه بنیان شکل‌گیری امپراطوری فولکس واگن محسوب می‌شود. تولید این وسیله نقلیه در اوج جنگ، نشان‌دهنده تلاش آلمان برای ایجاد یک خودروی سبک و کارآمد برای حمل پرسنل نظامی بود.

شناسنامه کوبل‌واگن؛ خودروی عجیب آلمان در جنگ جهانی دوم

کوبل‌واگن تایپ ۸۲ در اواسط دهه ۱۹۳۰ از طرح اولیه خودروی مردمی هیتلر توسعه یافت. فردیناند پورشه که ابتدا مسئول ساخت «خودروی مردم» بود، با شروع جنگ جهانی دوم مأموریت خود را تغییر داد.

به جای تولید خودروی غیرنظامی، کارخانه ولفسبورگ تازه‌تأسیس مشغول ساخت یک خودروی نظامی سبک شد. این تصمیم استراتژیک، آینده برند فولکس‌واگن را برای همیشه تغییر داد.

نام کوبل‌واگن از کلمه آلمانی “Kübel” که به معنای سطل است، گرفته شده و اشاره به شکل بدنه ساده و کاربردی این خودرو دارد.

1-four-men-wearing-period-correct-german-uniforms-occupy-adunkelgrau-field-grey-kubelwagen-type-82

مزیت وزنی و مصرف سوخت

کوبل‌واگن با وزن ۷۲۴ کیلوگرم نسبت به ۱۱۱۳ کیلوگرم جیپ ویلیز MB تفاوت چشمگیری داشت. این کاهش وزن قابل توجه، نقطه قوت اصلی خودروی آلمانی محسوب می‌شد.

مصرف سوخت کوبل‌واگن تا ۱۲.۷ کیلومتر در لیتر می‌رسید، در حالی که جیپ آمریکایی تنها ۸ کیلومتر در لیتر مصرف داشت. این تفاوت در شرایط جنگی که منابع سوخت محدود بود، اهمیت زیادی داشت.

وزن کم کوبل‌واگن باعث می‌شد سربازان بتوانند آن را به راحتی با دست هل دهند و از گل و لای خارج کنند.

مشخصات فنی و عملکرد

موتور کوبل‌واگن چهار سیلندر ۱.۳ لیتری تنها ۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. در مقایسه، جیپ ویلیز MB مجهز به موتور ۲.۲ لیتری با ۶۰ اسب بخار بود.

باک سوخت ۳۰ لیتری کوبل‌واگن در برابر ۵۷ لیتری جیپ، برد عملیاتی کمتری ارائه می‌داد. کوبل‌واگن ۳۸۱ کیلومتر و جیپ ۴۵۹ کیلومتر با یک باک کامل قابلیت حرکت داشت.

طراحی هوشمندانه برای عبور از مسیرهای دشوار

علی‌رغم نداشتن سیستم چرخ محرک چهارگانه، کوبل‌واگن قابلیت عبور از زمین‌های ناهموار را داشت. این موضوع به دلیل وزن کم و توزیع مناسب آن بود.

کف بلند خودرو و فاصله مناسب از زمین، امکان عبور از موانع کوچک را فراهم می‌کرد. همچنین چرخ‌های عقب محرک در شن و ماسه عملکرد قابل قبولی داشتند.

طراحی بدنه ساده و بدون پیچیدگی‌های اضافی، تعمیر و نگهداری آسان‌تر را ممکن می‌ساخت.

از میدان جنگ تا بازار مدنی

پس از پایان جنگ جهانی دوم، هر دو خودرو مسیرهای متفاوتی را پیمودند. جیپ با مدل CJ-2A وارد بازار کشاورزی شد و پایه‌گذار صنعت خودروهای آفرود مدرن گردید.

کوبل‌واگن نیز در اروپای جنگ‌زده کمک شایانی به بازگشت مردم به زندگی عادی کرد. بسیاری از این خودروها پس از جنگ به مصارف غیرنظامی تبدیل شدند.

تجربه تولید کوبل‌واگن، زمینه‌ساز شکل‌گیری فولکس‌واگن بیتل و تبدیل این شرکت به یکی از غول‌های خودروسازی جهان شد.

هر چند کوبل‌واگن هرگز به شهرت جیپ نرسید، اما نقش مهمی در تاریخ خودروسازی ایفا کرد. این خودروی عجیب ثابت کرد که گاهی نوآوری و سادگی می‌تواند جایگزین مناسبی برای پیچیدگی فنی باشد و در شرایط بحرانی نیز عملکرد مطلوبی ارائه دهد.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج