۱۵۴۲۲۳
۴۲ نظر
۵۲۹۰
۴۲ نظر
۵۲۹۰
پ

واقعاً چند درصد ایرانیان طرفدار پاشایی بودند؟

حجم واکنش‌ها نسبت به درگذشت مرتضی پاشایی خواننده جوان پاپ و به طور خاص، جمعیت حاضر در تشییع پیکرش در کنار شدت برخی واکنش‌ها نظیر اتفاقی که برای هانیه توسلی رخ داد، این پرسش را پیش کشید که چند درصد از جمعیتی که در مراسم تشییع هنرمندان به ویژه در مراسم اخیر حضور داشته‌اند، طرفدار پاشایی بوده‌اند؟

تابناک: حجم واکنش‌ها نسبت به درگذشت مرتضی پاشایی خواننده جوان پاپ و به طور خاص، جمعیت حاضر در تشییع پیکرش در کنار شدت برخی واکنش‌ها نظیر اتفاقی که برای هانیه توسلی رخ داد، این پرسش را پیش کشید که چند درصد از جمعیتی که در مراسم تشییع هنرمندان به ویژه در مراسم اخیر حضور داشته‌اند، طرفدار پاشایی بوده‌اند؟

پس از درگذشت مرتضی پاشایی شاهد ایجاد فضایی غیرقابل پیش‌بینی حتی برای رسانه‌ها بودیم؛ فضایی که در همان شب درگذشت پاشایی منجر به شکل گیری تجمعاتی برای گرامیداشت او بود و آنچنان در شهرهای بزرگ کشور شاهد این تجمعات بودیم که ابعاد تشییع پیکر او قابل پیش بینی بود و در روز تشییع نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده بود اما در عین حال، باز هم حضور جمعیتی چندده هزار نفری در تشییع او پیش بینی نمی‌شد.

با این حال این تنها اتفاقی نبود که در روزهای اخیر رخ داد و این موج به راه افتاده، هرآنچه به نقدش می‌پرداخت یا حتی همراهی‌اش نمی‌کرد، با خشونت با خود می‌برد؛ خودکشی یک دختر برای پاشایی، طرح مواضع سیاسی برای او، زیر تابوت فرستادن استاد محمدرضا شجریان بخشی از اخباری بود که باعث گلایه خانواده این جوان نیز شد اما در عین حال شاید اوج این اتفاق را در خصوص حمله به هنرمندانی شاهد بودیم که حاضر نشدند علی رغم درخواست‌های [ظاهرا] هواداران با این موج همراهی کنند و تسلیت بگویند.

در این میان اما نقدهایی به گروهی از این هواداران وارد آمده که اصلی‌ترین آنها، واقعی نبودن این هواداری است و در این میان مصادیقی نیز مطرح شده است. شاید مهم‌ترین مصداق در این زمینه میزان توجه افکارعمومی در زمان حیات او باشد و بتوان با مقایسه این توجه با یک خواننده غربی، به این نتیجه رسید که هواداران پاشایی، لزوماً هواداران مقطعی پس از درگذشتش بوده‌اند.

واقعاً چند درصد ایرانیان طرفدار پاشایی بودند؟

برای مقایسه بگذارید سراغ «تیلور آلیسون سوئیفت / »Taylor Alison Swift، خواننده و ترانه ساری زن ۲۴ ساله آمریکایی برویم. او در اکتبر ۲۰۰۶، اولین آلبومش را که نام خودش را برای آن انتخاب کرده بود منتشر کرد و در سال ۲۰۰۸ نامزد بهترین خواننده جدید در جوایز گرمی سال ۲۰۰۸ شد. دومین آلبوم سوئیفت با نام بی‌باک در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و این آلبوم پرفروش‌ترین آلبوم سال تبدیل کرد و سپس این آلبوم چهار جایزه گرمی دریافت کرد و این خواننده کانتری، جوان‌ترین برنده جایزه گرمی برای بهترین آلبوم سال شد.

سومین آلبوم سوئیفت با نام حالا صحبت کن در سال ۲۰۱۰ منتشر شد که در اولین هفته انتشار آلبوم در ایالات متحده، بیش از یک میلیون نسخه از آن به فروش رسید و تور کنسرت آن در مدت سیزده ماه در سرتاسر جهان برگزار شد. سومین تک‌آهنگ این آلبوم با نام «پست» دو جایزه گرمی به دست آورد. چهارمین آلبوم سوئیفت با نام سرخ در ۲۰۱۲ منتشر شد که در اولین هفته، ۱.۲ میلیون نسخه‌اش در آمریکا به فروش رفت.

آلبوم پنجم او به نام ۱۹۸۹ در اکتبر ۲۰۱۴ منتشر شد که پیش بینی از فروش ۷۵۰ هزار نسخه‌ای اش در هفته نخست حکایت داشت اما در هفته نخست ۱.۳ میلیون فروش داشت که رکورد فروش را شکست تا این خواننده طی هشت سال به نقطه اوج در سبک خوانندگی اش برسد و تنها خواننده زن آمریکا باشد که سه بار رکورد فروش یک میلیون آلبوم در اولین هفته را در دهه اخیر ثبت نموده‌است؛ خواننده و سبک موسیقی که شاید لزوماً مورد پسند و نظر نگارنده نیست اما برای این مقایسه، کفایت می‌کند.

در مقابل مرتضی پاشایی متولد «۱۳۶۳ / ۱۹۸۴» نخستین آلبومش را با عنوان «یکی هست» در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد، دومین آلبومش را با عنوان «گل بیتا» در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد و سومین آلبومش را با عنوان «اسمش عشقه» در سال ۲۰۱۴ منتشر نمود. سوای مباحث فنی درباره کیفیت این آثار که باید اساتید موسیقی در این زمینه اظهارنظر نمایند و طبیعتاً با توجه به جو موجود سکوتشان استمرار خواهد داشت، مجموع فروش نسخه‌های این سه آلبوم بسیار عدد کوچکی است و شاید به یک دهم جمعیتی نرسد که در تشییع پیکر او شرکت کرده بودند.

با این اوصاف آیا جمعیتی ۱۲ میلیون نفری در تشییع جنازه تیلور سویفت شرکت خواهند کرد یا هوادارانش در زمان حیاتش از او به همین شکل حمایت خواهند کرد و نشان خواهند داد هوادار واقعی‌اش هستند؟ این چالش بزرگی است که پیش روی همه هوادارانی قرار داد که تنها در مراسم تشییع چهره‌ها حضور می‌یابند و در نهایت، اوج حمایت‌شان، حمله به یک هنرمند برای تسلیت نگفتنِ درگذشت پاشایی است.

حقیقتاً آیا نباید حمایت از هنرمند مورد علاقه در زمان حیاتش و از همین راه‌های معمول نظیر خرید آلبوم موسیقی نمود عینی داشته باشد؟ این چه هواداری است که در زمان حیات یک هنرمند از دانلود و نقض کپی رایت و تضییع حقوق چهره مورد علاقه‌اش پرهیز نمی‌کند اما پس از مرگ همان هنرمند که گاهی به خاطر عدم دسترسی به امکانات مکفی در دوران حیات، تسریع شده، زیر تابوتش های‌‌هایی سر می‌دهد که هر تماشاچی‌ای را به تحیر وا می‌دارد؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حوریا

      کاملا قیاس مع الفارق بود !!!
      شما دارید یه خواننده ی آمریکایی که زبان آهنگ هاش انگلیسیه و زبان بین المللی دنیاست با مرتضی پاشایی که حتی عجل بهش فرصت کنسرت خارج از کشور رو هم نداد مقایسه میکنید!!!
      تیلر سویفت خواننده ای بود که در نوجوانی به مهد موسیقی کانتری امریکا نشویل رفت و در فضایی گسترده در موسیقی به اوج خودش رسید
      من کل بیوگرافی و اخبار تیلور سویفت رو دنبال کرده و میکتم و هیچ وجه مشترکی بین اون و مرتضی پاشایی نمیبینم!!!
      لطفا یه چیزایی رو با هم مقایسه کنید که مربوط به یک رده باشند!!
      متشکرم

      پاسخ ها

      • کمی تأمل

        اگر دقت میکردین وخوب متن رو میخوندین متوجه منظور نویسنده این متن میشدید ولی ..........................
        مخصوصا پاراگراف آخر.!!!!!!!!!!!!
        لطفا کمی تامــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــل اگر...

      • میثم

        شما متوجه منظر نویسنده نشدی میگه که ::
        اگه خیلی شماها به خواننده موردعلاقتون عشق میورزید در زمان زنده بودنش بهش برسید نه زمانی که میمیره

      • mohsen

        سلام
        نویسنده محترم اصلا توجه به این نداشته که تو ایران بیشتر مردم اهنگ رو دانلود میکنن و قانون کپی رایت یه چیز فرمالیته است یه جانبه هر چیز خواسته گفته واقعا براش متاسفم .

      • حمیدرضا

        اصلامتوجه محتوای متن شدی عزیزدلم یا همینجوری یه چیزی میپرونی....منظوراینه که باید ازیه هنرمنددرزمان حیاتشم حمایت کرد....نه اینکه منتظرشی برای گرفتن زیرتابوتش.....خیلی ازکسانیکه جوگیرشدن.....اصلا خدابیامرزپاشائی رونمیشناختن تاقبل ازفوتش.....قیاس فوق بین سبک وزبان نیست،بین نگاه به هنره عسلم!

      • عاطفه

        آنهایی که به حوریا می گویند متوجه متن شدی مخصوصا قسمت آخرش؟ من هم به ایشان می گویم نویسنده متن آخر را آورده تا حرف اولش که پراز توهین به هواداران است را جبران کند.اولش میگه طرفدارا کاذب بودن در آخر میگه چرا میرید موسیقی رو کپی رایت می کنید به جای خرید آلبوم.خانم حوریا جواب قسمت اول را داده اند نه قسمت دوم را

    • بدون نام

      واقعا كه!!!!

    • آيدا

      کاملا با حوريا موافقم .

    • ناشناس

      برای اینکه ،ما ملت ایران اکثرا مرده پرست تربیت شدیم وهمیشه مارو بسوی عزاداری وسوگواری سوق داده اند،شاید به این علت باشد

    • وحید

      جوی بیش نبود، تو ماه های آتی هر کی اسم از مرتضی پاشایی ببره یا آهنگی ازش گوش کنه،بقیه به اصطلاح عوام بهش می گن : "بس کن دیگه،خز شد رفت"

    • saeid

      متاسفانه بعضی افراد به محبوبیت مرتضی که دیگه نیست هم حسودی میکنن .

      پاسخ ها

      • کمی تأمل

        سخت دراشتباهید.

      • عاطفه

        کاملا موافقم.همش می خواهند محبوبیتش رو کاذب جلوه بدن

    • لیلا

      آقای پاشایی خودشون آهنگهاشونو در فضای مجازی منتشر میکردن و با جوونها هم از همین فضای مجازی در ارتباط بودن. خیلیها هم وقتی میدیدن خودشون با دستو دلبازی آهنگهارو به اشتراک گذاشتن دانلود میکردن بدون اینکه نسخه اصلی رو بخرن. این مقایستون به هیچ وجه درست نبود

    • بدون نام

      اخه چه ربطی داره، اون خواننده ی بین‌المللی هست که البوماش تو کل اروپا و امریکا فروخته میشه، بعد اونو دارین با مرتضی پاشایی مقایسه میکنین!!اینو باید بدونین که مرتضی پاشایی رکورد فروش بیشترین بلیط رو تو ایران داره

      پاسخ ها

      • کمی تأمل

        یک بار دیگه جمله ای که نوشتی رو بخون
        خودت هم حرفی رو که نوشتی باور داری؟؟؟؟؟

    • پارسا

      البته قیاس خوبی نیوده
      ولی حمایت و هواداری از یه هنرمند مگه احترام به خواست معقول یه هنرمند نیست پس چرا البومهایش را با تیراژ بالا نخریدند و با کپی اهنگاش خواستهاشو حرفاشو شنفتن.وبه خواسته قلبیش که خرید قانونی اثارش بود اهمیت ندادن. و صدها مورد دیگر
      هوادار یا هوادار نما ؟؟؟
      یا کسانی که برای موارد دیگری خود را قاطی هوادارها میکنند . تا به نوایی یا احیانا نانی برسند؟؟

    • ناشناس

      اول اينکه به شما مربوط نيست چرا اينهمه آدما زياد اومدن ....
      دوما فک کنم هر آدم عاقلي بدونه الان عصر اينترنته و آلبومي که مي شه به راحتي از تو اينترنت دانلود کرد نرفت و خريد ... پس هواداراي زيادي هم کاراشو از اينترنت دنبال مي کردن....
      سوما مشکل شما با خواننده نسل جوون چيه ؟ اگه يکي ديگه مي مرد هم اينهمه جنجال درست مي کردين که چرا اينهمه آدم اومدن ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست گلم چرا اینقدر عصبانی؟ چرا تا مخالفت حرف می زنن می ری تو مود به شما مربوط نیست و.....
        کاش بلد بودیم مانند انسان های منصف و بی غرض با هم حرف بزنیم!

      • عاطفه

        دقیقا موافقم.این انتقاد نیست.حمله به شخصیت طرفداران مرتضی پاشاییه

    • امید

      خداییش من که اصلا تا حالا اسمش رو هم نشنیده بودم! حالا فکر کنید اگه خدایی نکرده یکی مثل ابی طوریش بشه دیگه چی میشه!! حتما 2 سال عذای عمومی اعلام میشه!!!

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خواننده هاي اونور آب رو فک نکنم کسي گوش کنه وقتي اينهمه جوون با استعداد داريم ...
        خواننده هاي اونوري فقط تکراري مي خونن و نوآوري ندارن... بميرن هم چيزي نميشه.

      • میلاد

        با تمام احترامی که واسه خواننده های جوون اینور قائلم اما ناشناس عزیز فهمیدی چی گفتی؟
        مثلا اصن میشه خواننده ای مثل سیاوش رو با بابک جهانبخش مقایسه کرد؟
        مثل اینه که بگیم بین استاد دانشگاه و یه بچه مدرسه ابتدایی مقایسه کنیم! اصن شدنیه؟
        یا مثلا اگه تمام خواننده های جوون اینور با هم همه جمع شن صداشون به اندازه صدای داریوش اقبالی نخواهد شد!
        فکرای جالبی میکنی داداش ناشناس! خواننده های اونور رو کسی گوش نمیکنه؟؟؟؟!!!!
        لابد شما گوش نمیکنی ولی من کسایی رو میشناسم که بجز خواننده ای مثل شادمهر عقیلی و معین و داریوش بقیه خواننده ها رو خواننده نمیدونن! واسه اومدن یه دمو از آهنگاشون لحظه شماری میکنن اونوقت شما میگی ...

      • به ناشناس

        سخت در اشتباه هستی.
        خیلی خیلی.

    • بدون نام

      جناب ناشناسی که میگین الان عصر اینترنته و آلبومو میشه راحت از اینترنت دانلود کرد... . :
      یه هنرمند زحمت میکشه و هزینه میکنه تا بتونه یه آهنگ بسازه و ما باید با خرید اون آهنگ از هنرمند مورد علاقمون حمایت کنیم تا به کارش دلگرم بشه و هزینه هاش جبران.
      همونطور که آهنگها مجانی در اینترنت قرار دارند ، سایتهای رسمی مانند بییپ تونز برای خریدن آهنگها به صورت قانونی وجود داره که میتونید با مراجعه به اون آهنگ رو بخرید و سپس دانلود کنین.
      قانون کپی رایت اینجور وقتاس که باید بهش اهمیت داده بشه.
      یه کتاب یا آهنگ رو خواهشا مجانی دانلود نکنید ،بلکه با خرید اون از نویسنده و آهنگساز حمایت کنید.
      بیایید این فرهنگ رو در خودمون ایجاد کنیم و کمتر ایراد بگیریم..

      برترین ها لطفا از سایتهای رسمیِ خرید کتاب نویسنده ها و خواننده های ایرانی یه گزارش تهیه کن تا دوستان علاقمند به این مکانها مراجعه کنند.
      من همیشه آهنگ هنرمندان کشورم رو از این سایت میخرم :
      http://beeptunes.com

    • هانا

      من که طرفدار پاشایی نبودم اهنگاشم جدیدا دوتا گوش دادم.اما واکنش بعضی طرفدار نماها در سیاسی کردن موضوع تا از اب گلالود ماهی بگیرن بیشتر از همه جای تامل داره.

    • دادا

      راس میگه دیگه.اینایی که ادعای طرفداریشو میکنن چند درصدشون آلبومشو خریدن یا کنسرتش رفتن؟اونموقع که باید حمایتش میکردن نکردن.
      حالا الان فالوورهای صفحه اینستاگرامش داره روز به روز بیشتر میشه,چرا؟من که واقعا نمیفهمم.

    • فرشاد

      نویسنده این مطلب کی بوده؟؟
      عزیزم فقط یه سوال ازت دارم
      حالت خوبه؟؟

      پاسخ ها

      • کمی تأمل

        آره حالش خوبه.
        فقط ما ایرانیا عادت داریم وقتی کسی واقعیت رو بهمون میگه ،بهمون برمیخوره وبلافاصله جبهه میگیریم که ....

    • بدون نام

      همه اینها نشان از بی فرهنگی عمیق ما داره... برای هممون متاسفم، حتی برای شما که می خوای بگی از طرف خودت حرف بزن...

    • شاهین 38

      دوست عزیز نویسنده گرامی ایا جنابعالی در زمان حیات مرحوم پاشایی درمورد حمایت ازهنرمندان جوان ومحدودیت هاومشکلات آنها مطلبی نگارش نموده اید ایا درامریکاناگهان مجوزکنسرت لغو میشه، نشان دادن ساز دررسانه های انجا ممنوع است گروه های موسیفی زیر زمینی وجوددارد رسانه های داخلی شان به نیاز هایی جوانها بی توجه اند.فضای جامعه غمگین وماتم زده است.....

    • طرفدار مرتضی پاشایی

      چرا اتفاقا همینطوره...
      همه حسودی میکنن به خواننده محبوب کشور...
      من نمیدونم چرا ما ایرانیا (البته بعضیامون!) مرغ همسایه واسمون غازه...
      واسه بعضیا متاسفم...
      خواننده کشور خودمونو ول کردید رفتید چسبیدید به تیلور...
      خجالت بکشید...
      حداقل طرفدار تیلورید،حرمت مرتضی رو نگه دارید...
      خجالت داره واقعا...
      من نمیدونم تیلور خواننده محبوب بشه چی به شما میرسه؟
      هان؟نه جان من یکم فک کنید؟
      مرتضی پاشایی نیازی به طرفدارای مثه شما نداره که بهش توهین میکنید...
      تمام طرفداراش خاصن...
      مرتضی محبوب بود و هست و خواهد بود...
      اسمش ماندگار خواهد بود...
      لطفا بس کنید این چرت و پرتارو...
      واستون جز ابراز تاسف چیز دیگه ای نمیگم...!
      فک کنم همین یه متن کافی باشه واستون....!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاش مقاله رو با دقت می خوندی و برای مخالفت عجله نداشتی! به قول دوستمون: کمی تامل!!!!!!!!!!!!!!

    • ناشناس

      من خودم طرفدار شادمهر هستم اونم از اينجا شروع کرد ...
      فک نمي کنم کسي تو خلوتش معين گوش بده يا داريوش يا ابي ...
      تا وقتي امثال پاشايي ، يگانه ، عسکري و خيلي هاي ديگه رو داريم چرا به چرت و پرتايي که آدمايي که 40 ساله از ايران دورن گوش کنيم...
      يا حتي موزيک رپ وقتي داريم چرا بايد اينا رو گوش کنيم ...
      1 هفته گذشت ... ما فقط به محبوبيت ديگران هم چشم داريم ... دوست نداريم ببينيم کسي رو مردم دوست داشته باشن ... دقيقا مثل علي دايي... و هرکاري مي کنيم تا بکوبيمشون ...

      به کسي مربوط نيست که پاشايي چقد طرفدار داشت ... هرچقدم که داشت با اين اتفاق خيلي ها بيشتر شناختنش و همين کافي است که مليون ها نفر براش دعا مي کنن و از خودش اسم خوب باقي گذاشت ...
      نويسنده عزيز خودت يکم تامل کني بهتره .

      پاسخ ها

      • کمی تأمل

        شما بهتره بری همین آهنگهایی رو گوش کنی که همش توش نفرین وخودکشی ومرگ و... هستش !!!!
        اگر واقعا به عمق شعرهای معین وسیاووش وابی وداریوش میرسیدی ،هیچ وقت اینو نمی نوشتی.
        معنی شعرهایی که این عزیزان خوندن رو هر کسی نمی فهمه وما هم همچین انتظاری از نسل حالانداریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • عاطفه

      من نمی دانم کی میخواهند دست از سر این موضوع بردارند.اگر مردم الکی و از رو جوگیر شدن زیر تابوت ایشان را گرفتند پس چرا برای هنرمندان دیگر این اتفاق نیفتاد؟چرا تمام رسانه ها سعی دارند بگویند طرفداران پاشایی آنقدرها هم که فکر می کنید زیاد نبوده؟طرفدارانش واقعا زیاد بودند.این را بپذیریم بهتر نیست؟

    • هادی

      دم نویسنده گرم حقیقت رو گفته طرفدار واقعی کسی هست که میره آلبوم اورجینال تهیه میکنه و سود به خواننده محبوبش میرسونه. مردم ما شورش رو در آوردن و دختذ پسر هایی که به این بهونه ها توی این تجمعات چه کاری هایی که نکردن متأسفانه...

    • زهرا

      واقعا چرا بعضیا اسرار دارن بگن اینا طرفدار مرتضی نبودن پس اینا کی بودن یه دلیل قانع کننده بیارین خب

      پاسخ ها

      • کمی تأمل

        کسایی که به هر دلیلی دلشون گرفته بود واومدن یه جورایی خودشون رو تخلیه کنن.
        فقط همین.

    • هیوا

      واقعا بعضی ها هستند که مرتضی پاشایی رو می برن زیر سوال به نظر من کار خیلی زشتیه وقتی از یه خوانندهخواننده بدت می یاد نباید اونو مسخره کنی

    • نگار

      واقعا مرتضی با این که فوت کرده ولی حسود زیاد داره بعضی از افراد به ظاهر محترم هنوزم که هنوزه دارن حسودی شو میکنن به نظر من بهترین خواننده مرتضاس صداشم که عالیه حالا از حسودی بترکین

    • یلدا

      مرتضی پاشایی چه در زمان حیات چه پس از مرگ محبوب بود و خواهد بود. حتی نسل مادر من که مشکل پسندن عاشقشن. مرتضی با اولین اهنگش که خودش تو اینترنت پخش کرد محبوب شد.
      مرتضی در وجودش چیزی داشت که دوست داشتنی و محبوبش میکرد. چیزی که خیلی ها ندارن و از حسادت فقط بلدن حرف مفت بزنن.
      مرتضی خودش بود و مردم هم اونقدر باشعور هستن که محبت مرتضی رو ببینن و ارج بگذارن. مرتضی واقعا قابل احترامه. و هیچ کس مانند کس دیگری نیست مقایسه غلطه.
      روح بزرگ و پاکش شاد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج