بررسی تفاوتهای نسل جدید GLA ۲۰۰ با نسل قبلی؛ تغییرات در طراحی و تکنولوژی
مرسدس بنز همواره در تلاش است که هر نسل از محصولات خود، نشانی از پیشرفت در طراحی، تجربه کاربری و فناوری داشته باشد.
برترینها: مرسدس بنز همواره در تلاش است که هر نسل از محصولات خود، نشانی از پیشرفت در طراحی، تجربه کاربری و فناوری داشته باشد. خط تولید GLA یکی از محصولات محبوب در کلاس کراساوورهای جمع و جور است که استقبال خوبی در بازار خودروهای لوکس شهری داشته است. در این مقاله، به طور نقطه به نقطه به تفاوتهای میان نسل جدید GLA ۲۰۰ و نسل قبلی آن میپردازیم؛ از طراحی بیرونی و ابعاد تا قوای فنی، امکانات کابین و فناوریهای بهروز. هدف آن است که خواننده بتواند دید روشنی از نقاط قوت نسل جدید نسبت به نسل قبل داشته باشد — و طبیعتاً تصمیم خرید آگاهانهتری بگیرد.
نسل قدیم و نسل جدید؛ یک مرور کلی
پیش از ورود به جزئیات، بد نیست مروری کوتاه بر جایگاه نسل قبلی (کد X156) و نسل فعلی (کد H247 / مدلهای بهروزتر) داشته باشیم. نسل اول GLA یا X156 بین سالهای حدود ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ عرضه شد.
نسل دوم، با کد H247، از اواخر ۲۰۱۹ معرفی شد و نسخههای بهروزشده آن همچنان در بازار حضور دارند.
تغییرات میان این دو نسل، در بسیاری بخشها هم کمّی و هم کیفی است و منعکسکننده تحول طراحی مرسدس در دهه اخیر است.
طراحی بیرونی و ابعاد
الف) تغییر نسبتها و استایل کلی
یکی از اولین تغییراتی که چشم مخاطب را در برخورد با نسل جدید جلب میکند، نسبتهای تازه بدنه است. نسل جدید GLA نسبت به نسل قبلی مقداری قدبلندتر شده تا حس کراساوور واقعیتری القا کند؛ در برخی بازارها این افزایش ارتفاع به حدود ۱۰ سانتیمتر گزارش شده است.
عرض نیز در نسل جدید افزایش یافته است و در مقابل، طول کلی اندکی کاهش یافته یا ثابت مانده (بسته به نسخه بازار) تا هندسه کلی بدنه متوازنتری داشته باشد.
عرض بدنه بیشتر و فاصله بین چرخها (Track) بزرگتر شده تا نمایی قدرتمندتر و پایدارتر داشته باشد.
در نسل قبلی، طراحی بیشتر شبیه به «هاچبکِ بزرگشده» با ویژگیهای کراساووری بود؛ اما نسخه جدید تلاش کرده است مرز میان هاچبک و کراساوور بودن را واضحتر کند.
ب) اجزا طراحی جزئی
در بخش جلو، نسل جدید از جلوپنجره بزرگتر با ساختار الماسی یا مشبک بهره میبرد و چراغهای LED با فرمهای باریکتر و مدرنتر جای چراغهای نسل قبل را گرفتهاند.
خطوط بدنه نیز صافتر و دقیقتر طراحی شدهاند تا حس مدرن بودن تقویت شود؛ قوسهای گلگیر بیشتر برجسته شدهاند تا به فرم عضلانی بدنه کمک کنند.
در بخش عقب نیز طراحی سپرها، چراغهای عقب LED و ظاهر کلی بهروز شدهاند، همراه با عناصر تزئینی مثل دیفیوزر مصنوعی و تزئینات کرومی یا تیره. نسل قبلی غالباً از تزئینات سادهتر بهره میبرد.
قوای فنی و پیشرانه
یکی از نقاط کلیدی در مقایسه، عملکرد فنی و مصرف سوخت است.
الف) موتور و عملکرد
در نسل جدید، GLA 200 معمولاً با موتور ۱٫۳ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر معرفی میشود که قدرتی در حدود ۱۶۳ اسب بخار دارد.
در حالی که در نسل قبلی ممکن است موتور بزرگتر (بهخصوص در نسخههای بازارهای مختلف) استفاده شده باشد. برخی منابع نسلی قدیمیتر را با موتور ۱٫۶ تا ۲٫۰ لیتر هم گزارش کردهاند.
هرچند افزایش قدرت نسل جدید مشهود است، اما در شتاب صفر تا صد، گاه گزارشهایی وجود دارد که نسل جدید نسبت به نسل قبل کمی کندتر است (مثلاً در یک مقایسه، شتاب بیشتر ولی زمان بیشتری برای رسیدن به سرعت بالا ثبت شده است).
اما نقطه قوت نسل جدید، بهبود مصرف سوخت و بازده است؛ در نسخه GLA 200 مصرف ترکیبی به حدود ۵٫۶ لیتر در صد کیلومتر گزارش شده است.
نسل جدید همچنان از گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته (7G-DCT) استفاده میکند. در نسل قبلی نیز این نوع گیربکس به کار رفته بود؛ اما هماهنگی بین موتور و گیربکس در نسخه جدید بهبود یافته است.
ب) سامانههای حرکتی
از نظر سیستم انتقال نیرو، در نسل قبل برخی نسخهها ممکن بود از سامانههای غیر تمامچرخ استفاده کنند. اما در نسل جدید، تمرکز بر سیستم محور جلو (FWD) بیشتر شده و نسخههای AWD محدودتر شدهاند.
همچنین، بهینهسازی در سیستم تعلیق و پایداری بدنه (با کمک ارتفاع بیشتر، عرض بیشتر و مرکز ثقل تازه) باعث شده عملکرد در پیچها بهبود یابد.
کابین، امکانات و تکنولوژی
یکی از بزرگترین جهشها در نسل جدید، مربوط به فضای داخلی و امکانات فناورانه است.
الف) طراحی داخلی و کیفیت متریال
کابین نسل جدید برخلاف نسل قبلی با طراحی بسیار مدرنتری عرضه شده است؛ استفاده از خطوط صافتر، حذف بخشی از دکمههای فیزیکی و تمرکز بر نمایشگرها از نشانههای این تحول است.
نسل قبلی غالباً دارای داشبوردی با صفحات آنالوگتر، کنترلهای فیزیکی بیشتر و تزئینات سادهتر بود. نسل جدید با متریال بهتر، چرم بهتر، تزئینات فلزی یا کرومی ظریف و نورپردازی داخلی (Ambient Lighting) قویتر عرضه میشود.
ب) صفحه نمایش و سیستم اطلاعات و سرگرمی
در نسل جدید، سیستم MBUX با دو نمایشگر یکپارچه (یکی برای کیلومترشمار و یکی برای سیستم مرکزی) بهصورت استاندارد ارائه شده است؛ هر دو غالباً ۱۰٫۲۵ اینچ یا بزرگتر هستند.
نسل پیشین معمولاً از نمایشگر تک و کوچکتر بهره میبرد که امکانات آن (نرمافزار، رابط کاربری) در مقایسه با MBUX عقبتر بود.
ویژگیهایی مانند فرمان حساس به لمس، کنترل صوتی، ناوبری هوشمند، سیستم ارتباطی Mercedes me، بهروزرسانیهای نرمافزاری OTA و اتصال اپلیکیشن موبایل بخشی از بهبودهای نسل جدید هستند.
ج) فضای داخلی و راحتی
نسل جدید با افزایش فاصله بین محورها (Wheelbase) و ارتفاع بیشتر، فضای سرنشینان پشتی بهخصوص عرض پا را افزایش داده است. در برخی گزارشها اشاره شده است که فضای پا در قسمت عقب تا ۱۱۴ میلیمتر نسبت به نسل قدیم بیشتر شده است.
فضای بار نیز در نسل جدید کمی بزرگتر شده است (در برخی نسخهها حدود ۱۴ لیتر افزایش).
حتی ارگونومی صندلیها، زاویه تکیهگاه و راحتی کلی سفر در نسل جدید بهبود یافته است.
ایمنی و دستیارهای رانندگی
نسل جدید GLA بهکارگیری سیستمهای پیشرفتهتر در زمینه ایمنی و کمکراننده را بهبود داده است.
سیستم ترمز اضطراری خودکار (Autonomous Emergency Braking / Pre-Safe) همچنان در نسل جدید وجود دارد، با حساسیت بیشتر و تشخیص بهتر عابران و خودروها.
دستیار پارک پیشرفته (Active Parking Assist) با دوربین عقب و دوربین ۳۶۰ درجه در برخی نسخهها بهبود یافته است.
سیستم نظارت بر فشار تایر، سیستم حسگر داخلی، هشدار نقطه کور و کمک به خروج ایمن از خودرو از امکانات معمول در نسل جدید هستند.
برخی نسخهها افزون بر این، به هشدار بین خطوط، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، کنترل کروز تطبیقی و ترمز کمکی در پیچها مجهز شدهاند.
در نسل قبلی، مجموعه سیستمهای ایمنی موجود نیز قوی بود اما در تشخیصهای پیچیده و دقت، نسل جدید عملکرد بهتری ارائه میدهد.
نقاط قوت و محدودیتها
نقاط قوت نسل جدید
طراحی مدرنتر و جذابتر که حس واقعی SUV را تقویت میکند.
بهبود عملکرد فنی، افزون بر کاهش مصرف سوخت نسبت به نسل قبلی.
کابین پیشرفته و فناوری روز با سیستم MBUX و امکانات اتصال بیشتر.
فضای داخلی بیشتر و راحتتر برای سرنشینان عقب و بار.
ایمنی بهروزتر و کمکرانندگی هوشمندتر.
محدودیتها یا چالشها
در برخی مقایسهها، شتاب اولیه نسل جدید ممکن است نسبت به نسخههای خاص نسل قدیم کمی کاهش یافته باشد.
هزینه تعمیرات یا قطعات جانبی جدید ممکن است بالاتر باشد.
برخی کاربران ممکن است طراحی جدید را خیلی اغراقشده یا متفاوت با سبک مرسوم مرسدس ببینند.
نسخههای AWD ممکن است محدودتر شوند در نسل جدید نسبت به برخی بازارها در نسل قبل.
جمعبندی و توصیه
در مجموع، نسل جدید GLA 200 تحولی محسوس نسبت به نسل گذشته است؛ طراحی بیرونی شکوهمندتر، امکانات داخلی پیشرفتهتر، فناوریهای ارتباطی و کمک رانندگی بهروز و بهبود در عملکرد فنی و مصرف سوخت، همگی نقاط قوتی هستند که نسل جدید را در برابر نسل قبلی برتری میدهند. اگرچه در برخی پارامترها ممکن است تفاوت محسوس نباشد یا حتی در شتاب جزئی عقبتر باشد، اما کل تجربه رانندگی و حس لوکس بودن نسل جدید قابل توجهتر است.
اگر قصد دارید یک خودروی لوکس وارداتی مثل مرسدس GLA 200 را با اطمینان کامل تهیه کنید، راسا موتور یکی از گزینههای مطمئن است. شما میتوانید بهترین خودروهای وارداتی را از راسا موتور با اطمینان کامل خریداری نمایید و از خدمات پس از فروش آن بهرهمند شوید.
ارسال نظر