جاباما
۱۵۶۶۸۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

دلیل خمیر شدن ۳۲ کتاب در دولت احمدی نژاد

۳۲ جلد کتابی که ۱۰ سال پیش در دولت اصلاحات درباره خشونت علیه زنان تهیه شد،‌ در دولت عدالت محور، خمیر شد. اما چرا این اتفاق افتاد؟

خبرآنلاین: ۳۲ جلد کتابی که ۱۰ سال پیش در دولت اصلاحات درباره خشونت علیه زنان تهیه شد،‌ در دولت عدالت محور، خمیر شد. اما چرا این اتفاق افتاد؟

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده روز جمعه در توئیتر خود از مفقود شدن ۳۲ جلد کتاب تحقیقاتی درباره خشونت علیه زنان خبر داد؛ خبری که دو روز بعد از روز جهانی منع خشونت علیه زنان منتشر می شد و از به باد رفتن نتیجه حدود یک سال تحقیق اسنادی و میدانی فشرده در تمام استان های کشور حکایت داشت.

مولاوردی در ۴توییت متوالی (اینجا) نوشته بود: «در دولت اصلاحات کمیته ملی امحای خشونت‌علیه‌زنان تشکیل شد و پس از جلسات متعدد، پروژه ملی بررسی اشکال خشونت خانگی در ۲۸ استان کشور انجام شد. ۳۲ جلد کتاب نتیجه این طرح است. ۲۸ جلد مربوط به گزارش های مراکز استانی، سه جلد وضعیت خشونت خانگی از دیدگاه زنان به عنوان قربانی و یک جلد هم گزارش وضعیت خشونت خانگی از دیدگاه مردان به عنوان عاملان خشونت است. هم‌اکنون ما هیچ نسخه‌ای از این ۳۲ جلد گزارش را نمی‌توانیم در مرکز وزارت کشور و یا معاونت امور زنان پیدا کنیم.»

تحقیقاتی که مولاوردی از آن صحبت می کند، در دوره ای انجام شده بود که زهرا شجاعی مسئولیت مرکز امور زنان ریاست جمهوری را به عهده داشت. شجاعی در گفتگو با خبرآنلاین، آنچه را که در معاونت زنان دولت نهم اتفاق افتاد، در دو جمله خلاصه می کند و می گوید: «تحقیقات در هر کشوری باید جزو سرمایه های آن کشور باشد. شاید نیاز به بازنویسی و نقد آن تحقیق وجود داشته باشد اما از بین بردن آنها آدم را یاد دوران مغول می اندازد.»

زهرا شجاعی درباره تحقيق ملي بررسي خشونت خانگي علیه زنان (این گزارش را بخوانید) و ماجرای معدوم سازی کتاب ها می گوید: «یکی از رسالت ها و وظایف دستگاه های متولی امور زنان شناسایی مشکلات زنان و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع آنها است. مرکز امور زنان در دولت هشتم در بررسی مسایل و مشکلاتی که زنان به آن مبتلا بودند، به خشونت علیه زنان رسید و برای شناسایی دقیق آن اقدام به تحقیق کرد.»

او درباره سابقه این تحقیق می گوید: «یادم می آید در سال ۱۳۷۰ که رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان بودم، در ملاقاتی خصوصی خدمت رهبر رسیدم. ایشان فرمودند روابط و مناسبات غلطی را که درون برخی خانواده ها وجود دارد اصلاح کنید تا زن در خانواده جایگاهی کریمانه داشته باشد. حتی ایشان موردی را ذکر کردند که خانم پزشکی در خانه مورد ضرب و شتم همسرش قرار می گیرد و خواستند تا به موارد این چنینی نگاه دقیق تری داشته باشیم.»

شجاعی می گوید: «در آن زمان ما در ردیف کارهایی مانند ارتقای دانش آموختگی زنان، بیمه زنان خانه دار، تحکیم بنیان خانواده و سایر ماموریت های مرکز، به این موضوع هم پرداختیم. البته می دانستیم که نباید این موضوع خیلی پررنگ شود، چون ممکن بود مورد سواستفاده مجامع بین المللی و رسانه های بیگانه قرار گیرد. بنابراین یک کمیته کاهش خشونت علیه زنان با همکاری دستگاه های ذیربط مثل قوه قضاییه، بهزیستی و... تشکیل دادیم و در حال تدوین طرح ملی منع خشونت علیه زنان بودیم. از آنجا که مرکز امور زنان در آن زمان فعالیت های خود را بر اساس تحقیقات انجام می داد نه احساسات و جو زدگی، تحقیقات گسترده ای را با همکاری وزارت کشور و اعضای هیات علمی یکی از دانشگاه های معتبر انجام دادیم.»

او درباره تقسیم بندی خشونت هایی که در این تحقیق بررسی شد، می گوید: خشونت سه نوع دارد؛ خانگی، خیابانی و خشونت در محل کار. ما به دلیل پنهان بودن خشونت خانگی و این که جامعه هدف گسترده تری داشت، بر خشونت خانگی متمرکز شدیم. پژوهش ها به صورت گسترده و عمیق در ۲۸استان کشور انجام شد و وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و استانداری ها همکاری خوبی در این زمینه با ما داشتند. در نهایت ۲۸جلد گزارش از استان ها و ۴جلد تحلیل منتشر شد. اما به دلیل آنکه این گزارش ها نیمه محرمانه بود، تنها بخش هایی از آن به اطلاع عموم رسید.

به گفته شجاعی در دولت بعدی نوع نگاه به مسایل زنان تغییر کرد: به دلیل نبود رویکرد تحقیق محور در سیاستگذاری ها و اهمیت قایل نبودن برای کارهای مطالعاتی، همه نتایج از بین برده شد. به تدریج دیدیم خبری از طرح هایی که در دست تدوین بود نیست. کم کم در سال های ۸۴-۸۵ متوجه شدیم که همه نتایج معدوم شده اند. در واقع نگاهی وجود داشت که این موارد، الهامات و تبلیغات بیگانه هستند. همان زمان هم حرف ها و صحبت های زیادی در این باره داشتیم اما چون هیچ وقت بنایی بر ایجاد التهاب نداشته ایم، درباره آن صحبت نکردیم. فقط می توانم بگویم رفتاری که در دولت قبل نسبت به منابع تحقیقاتی و سرمایه های انسانی کشور شد، بی سابقه بود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج