۱۵۷۲۰۰۲
۱۱۰
۱۱۰
پ

روش جدید و به‌صرفه برای تعمیر بمب‌افکن‌های B-۲

نیروی هوایی آمریکا با روشی نوآورانه موفق شد یکی از گران‌قیمت‌ترین بمب‌افکن‌های جهان، B-۲ اسپریت جورجیا، را با صرفه‌جویی میلیون‌ها دلار و کاهش چشمگیر زمان تعمیر به ناوگان بازگرداند.

گجت‌نیوز: نیروی هوایی آمریکا با روشی نوآورانه موفق شد یکی از گران‌قیمت‌ترین بمب‌افکن‌های جهان، B-۲ اسپریت جورجیا، را با صرفه‌جویی میلیون‌ها دلار و کاهش چشمگیر زمان تعمیر به ناوگان بازگرداند؛ این عملیات نه تنها هزینه تعمیر را بیش از ۷۶ درصد کاهش داد، بلکه پیچیده‌ترین چالش‌های فنی هواپیمای استراتژیک را نیز پشت سر گذاشت.

new-b-2-bomber-repair-method_11zon

نیروی هوایی ایالات متحده با اتخاذ روشی نوین در تعمیر بمب افکن B-2، توانسته است میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی کند. این رویکرد جدید، بازگشت موفقیت‌آمیز یکی از گران‌قیمت‌ترین هواپیماهای نظامی جهان به ناوگان عملیاتی را ممکن ساخته است.

هواپیمای بمب‌افکن پنهان‌کار B-۲ اسپریت (B-۲ Spirit) با قیمت ۲٫۱ میلیارد دلار برای هر فروند، گران‌قیمت‌ترین هواپیمای نظامی جهان محسوب می‌شود. از ۲۱ فروند تولید شده، یکی در سال ۲۰۰۸ سقوط کرد و دیگری، معروف به Spirit of Georgia، در سال ۲۰۲۱ آسیب جدی دید. چالش‌های نگهداری هواپیماهای نظامی به‌خصوص در مورد این بمب‌افکن‌های استراتژیک، بسیار پیچیده و پرهزینه است.

صرفه‌جویی چشمگیر در تعمیر بمب‌افکن B-۲ اسپریت

در ابتدا، نیروی هوایی ایالات متحده قصد داشت بمب‌افکن B-2 آسیب‌دیده اسپریت جورجیا را به دلیل هزینه‌های بالای تعمیر بازنشسته کند. تخمین اولیه برای تعمیر این هواپیما بیش از ۱۰۰ میلیون دلار و یک برنامه ۴ ساله بود. با این حال، به لطف پیشرفت‌ها و ارتقاهای انجام شده در فرآیند تعمیر، این تصمیم تغییر کرد و عملیات تعمیر آغاز شد.

a-b-2-spirit-being-refueled-in-the-air-1-620x348_11zon

بمب‌افکن اسپریت جورجیا در سال ۲۰۲۲ تنها یک پرواز به تاسیسات نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) در پالم‌دیل کالیفرنیا (Palmdale, California) انجام داد تا تعمیرات آغاز شود. این انتقال هوایی به تنهایی حدود ۵۲ میلیون دلار صرفه‌جویی در هزینه‌ها داشت و برنامه تعمیر را ۹ ماه کاهش داد.

چالش‌ها و موفقیت‌های روش جدید

فرآیند تعمیر بمب‌افکن B-2 اسپریت جورجیا در چهار مرحله اصلی طراحی، آزمایش، اعتبارسنجی و بازسازی ساختاری دنبال شد که پس از آن گواهی صلاحیت پرواز صادر می‌گردید. کاهش هزینه‌ها و زمان تعمیر با غلبه بر چالش‌های فنی متعدد همراه بود. یکی از راهکارهای کلیدی، استفاده از یک پنل کامپوزیتی بزرگ از قطعات مازاد هواپیمای B-2 Test Article 0998 بود که یک هواپیمای غیرعملیاتی برای آزمایش محسوب می‌شد.

a-b-2-spirit-in-flight-over-the-desert-2-620x348_11zon

با این روش نوین، نه‌تنها برنامه زمانی تعمیر ۹ ماه کاهش یافت، بلکه هزینه کلی نیز به ۲۳٫۷ میلیون دلار رسید که کاهشی بیش از ۷۶ درصدی را نشان می‌دهد. این عملیات شامل تقویت و جایگزینی بخش‌های مختلف برای بازیابی یکپارچگی ساختاری بود و در می ۲۰۲۵ به پایان رسید. یکی از مشکلات پیچیده، آلودگی مخازن سوخت بود که نیازمند پاکیزگی تقریبا در حد آزمایشگاه برای بازسازی سطوح کامپوزیتی بود، اما تیم تعمیر موفق به انجام آن شد. با بازگشت موفق اسپریت جورجیا، ناوگان عملیاتی بمب‌افکن‌های B-2 نیروی هوایی آمریکا دوباره به ۲۰ فروند رسید.

وب گردی

خبرفوری: کچل ها بزودی منقرض میشوند

معرفی شامپو ضد ریزش مو در برنامه زنده صدا سیما!!

سفارش محصول

.بهترین فیلم‌های روز دنیا

اینجا ببینید

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج