۱۵۸۲۸
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

گزارش «هفت صبح» از متن و حاشیه معاملات دیروز صرافی ها

یلدای پر تب و تاب چهار راه استانبول

«صرافی های میدان فردوسی بسته شدند.» این خبر کوتاهی بود که دیروز دهان به دهان در شهر می چرخید و چند خبرگزاری در خبرهای تکمیلی شان از حضور نیروهای پلیس در چهارراه استانبول و مقابل صرافی های میدان فردوسی نوشتند.

چند روایت معتبر از صرافی های فردوسی

برترین ها به نقل از هفت صبح : «صرافی های میدان فردوسی بسته شدند.» این خبر کوتاهی بود که دیروز دهان به دهان در شهر می چرخید و چند خبرگزاری در خبرهای تکمیلی شان از حضور نیروهای پلیس در چهارراه استانبول و مقابل صرافی های میدان فردوسی نوشتند. برای اینکه از اصل ماجرا باخبر شویم حوالی ساعت 3 بعدازظهر چهارشنبه به چهراراه استانبول و میدان فردوسی سر زدیم. اثری از نیروهای پلیس نمی بینیم. صرافی ها همه باز هستند و طبق روال عادی به کار خودشان مشغول هستند.

از فروشنده ها که درمورد این موضوع سوال می کنیم سرسختی می کنند و حاضر نیستند پاسخ روشنی درمورد این ماجرا بدهند اما یکی از روایت های معتبری که به زحمت از زیر زبان صراف ها می کشیم این است که چون قیمت ها ثابت نیست و به اصطلاح خودشان «نرخ کور است» بعضی از صرافی ها خودشان بسته اند و خرید و فروش نمی کنند.

از گشت زدن در بازار ارز متوجه شدیم برای خرید دلار از بازاری ها مشکلی نیست و راحت می شود با قیمتی بین 1530 تا 1550 تومان دلار خرید اما کمتر صرافی را پیدا می کنید که دلارهای شما را بخرد.

به قول خودشان دلیلش این است که حباب قیمت ها می ترکد و «قیمت ها می ریزد» به همین خاطر کاسب ها می ترسند دلار بخرند و ضرر کنند. اما روایت دیگری هم هست که منطقی تر به نظر می رسد. ظاهرا بعضی از صرافی ها که جواز کار دیگری داشتند، خرید و فروش ارز می کردند و چون کارشان غیرقانونی بوده پلیس با آنها برخورد کرده است. مثلا بعضی ها که جوایز خرید و فروش سکه دارند چون بازار داغ شده به خرید و فروش ارز می پردازند که این کار غیرقانونی است.

حرف های پشت شیشه

قاعده اصلی در صرافی های خیابان فردوسی آن است که قیمت های روز ارز و سکه در تابلوهای نصب شده پشت شیشه این مغازه ها نوشته می شود تا خریداران از قیمت های لحظه ای باخبر شوند. نکته مهم در بازار روز گذشته این بود که کمتر صرافی قیمت های روز خود را بر پشت شیشه نصب کرده بود.

عده ای از فعالان بازار می گفتند برخی ماموران کنترل بازار در این خیابان حاضر شده بودند و از صرافی ها خواسته بودند برای آنکه اثرات روانی بالارفتن لحظه ای قیمت دلار کمتر شود، از نوشتن قیمت ها بر پشت شیشه خودداری کنند. نکته ای که برخی صرافی ها به طور ضمنی آن را تایید کردند و می گفتند در چند روز آینده ترجیح می دهند از نصب قیمت های شان خودداری کنند.

دلالان ارزان فروش

برخی خبرگزاری ها حضور ماموران در بازار را به دلایل دیگری تفسیر کردند. این خبرگزاری ها گزارش می دادند که دلیل اصلی حضور ماموران جمع آوری دلال گوشه و کنار این خیابان است تا بازار ارز در کنترل باقی بماند و قیمت ها بیشتر از این دستخوش بالا و پایین نشود.

مشاهده میدانی ما از این بازار نشان می داد اگر هدف واقعا همین بوده باشد، چنین طرحی در عمل زیاد موفق نبوده است. از حوالی بعدازظهر به بعد دوبار سر و کله دلالان در خیابان پیدا شد و به کار روزانه خود مشغول شده بودند.

نکته جالب توجه ماجرا هم آن بود که دلالان قیمت های خود را حدود 10 تا 20 تومان از مغازه های صرافی ارزان تر می دادند تا بالطبع مشتریان بیشتری را تور کنند.


باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

یلدای پر تب و تاب چهار راه استانبول

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج