اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۵۸۹۶
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

نامه مي‌آيد كه در صورت تمايل انصراف دهيد

ارسال نامه یارانه ای دولت برای افراد پر درآمد

محمود احمدی نژاد پس از آنکه خبر از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری داد، به پردرآمدها هم پیام داد که دولت با آنها نامه‌نگاری مي‌کند تا ازدریافت یارانه صرف‌نظر کنند.

محمود احمدی نژاد پس از آنکه خبر از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری داد، به پردرآمدها هم پیام داد که دولت با آنها نامه‌نگاری مي‌کند تا ازدریافت یارانه صرف‌نظر کنند.

رییس جمهور این کار را برای منتفع شدن بیشتر اقشار پایین دستی اجتماع عنوان کرد. اعلام تلویحی آغاز پروسه حذف پردرآمدها از فهرست یارانه بگیران در شرایطی است که رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هم از احتمال حذف سهمیه‌های بنزین همزمان با اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها خبر داده است.

خبری که دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها هم به نوعی آن را تایید کرده و گفته است که همزمان با «اصلاح قیمت‌ها» در فاز دوم اجرای هدفمندی قیمت «حامل‌های انرژی» هم اصلاح خواهد شد. به این ترتیب به نظر مي‌رسد که اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها همزمان با سه عمل دولت همراه خواهد شد، حذف پردرآمدها از لیست دریافت یارانه، اصلاح دوباره قیمت حامل‌های انرژی در کنار حذف احتمالی سهمیه‌های بنزین. هرچند، ظاهرا موضوع حذف یارانه پردرآمد‌ها در اولویت برنامه دولت قرار گرفته است.

محمود احمدی نژاد در نخستین گام اطلاع‌رسانی از فاز دوم یارانه‌ها، احتمال سه برابر شدن یارانه نقدی را مطرح کرده بود. موضوعی که تامین منابع آن از سوی برخی مقامات قوه مقننه و قضائیه غیر ممکن دانسته شد. به ویژه آنکه دیوان محاسبات و برخی نمایندگان مجلس گزارش‌هایی از تامین منابع یارانه نقدی فعلی از سایر محل‌های بودجه‌اي داده بودند، محل‌هایی همچون پروژه‌های پارس جنوبی و بودجه وزارت نیرو.

اکنون به نظر مي‌رسد که دولت نه برای سه برابر کردن یارانه‌ها، اما برای افزایش رقم آن تصمیم به حذف پردرآمدها گرفته است، خبری که زمزمه احیای خوشه بندی را در پرداخت یارانه‌ها به ذهن متبادر مي‌ساخت، هرچند که محمدرضا فرزین هرگونه خوشه بندی را در فاز دوم تکذیب کرده است. با این حال درصورت حذف پردرآمدها از لیست دریافت یارانه به خودی خود نوعی از سیستم خوشه بندی اعمال خواهد شد.

روشی که به دلیل نبود تحليل دقيق از وضعيت معيشتي مردم، در اجرای مرحله اول قانون یارانه‌ها كنار گذاشته شد و قرار شد يارانه نقدي به همه مردم به صورت يكسان تعلق بگيرد. اما در صورت حذف پردرآمدها ناگزیر باید این دهک‌های درآمدی شناسایی شوند. به ویژه آنکه این موضوع یعنی دریافت یکسان یارانه از سوی نمایندگان مجلس با انتقادهایی هم روبه‌رو بوده است.

آنها روح قانون هدفمندی یارانه‌ها را پرداخت نقدی به گروه‌هایی مي‌دانستند که جزو دهک‌های پایین درآمدی بودند. از این رو، فرزین دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها اولین بار آبان ماه سال جاری در این باره گفته بود:«ما در ماه‌هاي آينده كاملا روي حذف برخي از افراد كه مستحق دريافت يارانه نيستند، متمركز مي‌شويم و متناسب با آنچه در قانون آمده، كار را اجرايي مي‌كنيم.» وی تاکید کرده بود:

جلساتي براي تقويت «نظام شناسايي» گذاشته‌ايم. مشكل الان ما اين است كه بايد يك نظام شناسايي دقيق داشته باشيم تا افرادي كه از فهرست حذف مي‌شوند، افرادي باشند كه طبق قانون بايد حذف شوند و در اين روند دچار خطا نشويم.

او با تاكيد بر اينكه «پيش از حذف يارانه، با افراد مكاتبه مي‌شود» اعلام كرده بود: پايگاه‌هاي اطلاعاتي درباره‌ خودرو، مسكن يا وضعيت حقوق و دستمزد داريم و اينها معيارهايي است كه اطلاعات آن جمع‌آوري مي‌شود و بر اساس آن، يارانه اقشار مرفه حذف خواهد شد.

کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصای مجلس هم پس از آن در گزارشی از دولت خواسته بود که تا برنامه‌های لازم را برای مستثنی کردن خانواده‌های برخوردار از پرداخت یارانه نقدی انجام دهد. پس از این اظهارنظرها بود که نمایندگان مجلس هم از برنامه دولت برای حذف یارانه نقدی سه میلیون خانوار (معادل بیش از ۱۰ میلیون نفر) خبر دادند.

اکنون و با گذشت تقریبا یک ماه و نيم از خبری که فرزین اعلام کرده بود، یعنی مکاتبه با افراد برخوردار برای اطلاع یا انصراف از دریافت یارانه نقدی محمود احمدی‌نژاد هم در دیدار با مردم شرق تهران بر این خبر صحه گذاشت. اگرچه هنوز جزئيات دقيقي از نحوه شناسايي افراد مرفه و پارامترهاي در نظر گرفته شده براي تقسيم‌بندي مردم به قشر مرفه يا غيرمرفه اعلام نشده‌ است.

همچنين مشخص نيست با حذف يارانه نقدي، اين عده از حمايت‌هاي غيرنقدي جديدي برخوردار خواهد شد يا خير؟ علاوه بر اینکه معلوم نیست همزمان با افزایش یارانه نقدی به برخی گمانه‌ها نظیر ۶۰ هزار تومان، اصلاح قیمت‌هایی که فرزین از آن سخن گفته چگونه آغاز خواهد شد. اصلاحی که دامن حامل‌های انرژی را هم مي‌گیرد و حتی ممکن است به گفته رویانیان تا حدف سهمیه‌بندی بنزین هم به پیش برود.

همين يارانه نقدي که به مردم مي‌دهيم حمايت از توليد است

رييس جمهور،‌ اما پنج‌شنبه در حاشيه ديدار چهره به چهره با مردم شرق تهران علاوه بر خبر مذکور تاکید کرد که یارانه‌اي که دولت به صورت نقدی به مردم مي‌دهد، همان یارانه تولید است. یارانه تولید هم از آن موضوعاتی است که از زمان آغاز هدفمندی یارانه‌ها بین بخش تولید و دولت چالش‌برانگیز بوده است.

تولیدگران از عدم اختصاص سهم خود از هدفمندی یارانه‌ها همواره گلایه‌مند بوده‌اند. اما احمدی‌نژاد قبلا گفته بود که به تولید یارانه نقدی تعلق نمی‌گیرد و حمایتش را در قالب دیگری انجام مي‌دهند. او این بار، اما گفته است که یارانه تولید همان یارانه نقدی است و توضیح بیشتری هم درباره این جمله نداده است.

احمدی نژاد در ادامه سخنانش گفت که «طبق برنامه قرار است با کساني که توانمند هستند، مکاتبه كنيم و از آنان بخواهيم كه در صورت تمايل از دريافت يارانه نقدي انصراف دهند.»

به گزارش ایسنا، احمدي‌نژاد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد چگونگي اجراي گام دوم هدفمند کردن يارانه‌ها تصريح کرد: گام بعدي هدفمندي يارانه‌ها در دست بررسي است. هر زمان به نتيجه رسيديم مردم را در جريان مي‌گذاريم. اراده عمومي براي اجرا تجميع مي‌شود.

احمدي‌نژاد اظهاركرد: مديريت گسترده مردمي در امر يارانه‌ها موجب شد ما در اين طرح موفق باشيم و تقريبا به همه اهداف دست يابيم. از اين به بعد هم بايد اين طور باشد و اين سياست قطعي دولت است؛ البته مجلس براي حمايت از ساير بخش‌ها درصدي را در اختيار دولت گذاشت، اما بنده فکر مي‌کنم همين يارانه نقدي که به مردم مي‌دهيم حمايت از توليد است. بيش از ۸۰ درصد يارانه‌اي كه داده شده براي حمايت از توليد بوده است و به همين دليل است كه توليد در كشور افزايش يافته و ركودي در اقتصاد مشاهده نشد.

وي درباره ارائه يارانه نقدي به مردم خاطرنشان كرد: الان ۷۵ ميليون نفر يارانه دريافت مي‌کنند، اما آيا همه به اين يارانه احتياج داشته‌اند؟ بنده فکر مي‌کنم برخي به خاطر اخبار و پيش‌بيني‌هاي غيرواقعي نگران شدند و به همين دليل دريافت يارانه را تقاضا كردند. وقتش رسيده کساني که توانمند هستند کمک کنند تا با انصراف از دريافت يارانه نقدي، اين مبلغ در زندگي خانواده‌هاي ديگر تحول ايجاد کند.

بر همين اساس بنا داريم با کساني که توانمند هستند، مکاتبه كنيم و از آنها بخواهيم از دريافت يارانه نقدي انصراف دهند تا بتوانيم همين مبلغ را در خانواده‌هايي با سطح اقتصادي پايين‌تر توزيع کنيم. انتظار داريم زماني که بحث انصراف افراد توانمند از دريافت يارانه نقدي را اعلام کرديم، همراهي لازم صورت گيرد تا بتوانيم فاصله طبقاتي را کمتر کنيم و به نقطه‌اي برسيم که در کشور فقير نداشته باشيم.

همه خانواده‌ها بايد خودرو داشته باشند

احمدي نژاد، صبح پنج‌شنبه گذشته ‌در مراسم افتتاح بزرگ‌ترين و مجهزترين مركز اطلاعات و كنترل ترافيك خاورميانه با اشاره به كاهش تلفات جاده‌اي در كشور اظهار اميدواري كرد به جايي برسيم كه همين ميزان هم به حداقل ممكن برسد. به گزارش ایسنا، رييس جمهور افزود: دولت الكترونيك لازم است، ولي ايجاد دولت الكترونيك از ميزان ترددها كم نمي‌كند. اوهمچنین گفت:

خيلي اعتقاد ندارم كه پول جريمه مي‌تواند باعث كاهش كامل ميزان تلفات و تخلفات شود و همه چيز را در اين زمينه درست كند، مبلغ جريمه از جنس تخلف است، جريمه يعني كسي تخلف كرده است، لذا انتظار داريم به سمتي برويم كه تخلف‌ها صفر شود و كسي تخلف نكند. رييس‌جمهور همچنین در دیدار با مردم شرق تهران اظهار كرد:

در اين دولت تاكنون بيش از چهار هزار و ۵۹۰ ميليارد تومان براي بخش‌هاي گوناگون شهر تهران همچون حمل‌ونقل و مترو کمک شده است. با وجود سرمايه‌گذاري زيادي که در تهران انجام شده تردد در شهر خيلي فشرده است. مردم بايد خودرو داشته باشند هيچ‌جا نمي‌شود بدون خودرو زندگي کرد. هر خانواده بايد يک خودرو يا وسيله نقليه داشته باشند که همه اينها نشان مي‌دهد جاي کار زياد است و بايد بيشتر کار کنيم.


منبع: دنیای اقتصاد

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

ارسال نامه یارانه ای دولت برای افراد پر درآمد


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میرجعفر ابراهیمی زارنجی

      خوشه بندی خانوار بدرستی انجام نشده است دریک مجتمع صنعتی کار می کنیم بطوریکه تعدادی دارای زمین خانه دربالای شهر ماشین مغازه هستددر خوشه اول ولی بنده دریک خانه 60متری درجنوب شهر درخوشه سوم قرار گرفتیم باهمان تعداد خانوار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج