۱۶۵۸۰۰
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

چینی‌ها ایران را از عراق عقب انداختند

اگرچه پیشرفت طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی به مرز ۹۰ درصد رسیده و وعده‌ها برای به تولید رسیدن آن در نیمه اول سال آینده داده شده اما در صورت تحقق این وعده باز هم چینی‌ها باعث تاخیر ۳ تا ۹ ماهه ایران در برداشت از میدان مشترک با عراق را باعث شده اند.

خبرگزاری ایسنا: میدان نفتی آزادگان که با میدان مجنون عراق مشترک است، بزرگترین میدان نفتی ایران و در واقع از بزرگترین میادین نفتی جهان است که در سال ۱۳۷۶ کشف شده است، اما توسعه این میدان عظیم نفتی همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه و برنامه توسعه آن همانند بسیاری از طرح‌های عمرانی کشور با تاخیر روبه رو بوده است.

بر اساس این گزارش پس از حضور ژاپنی‌ها در این میدان مشترک که به نیمه اول دهه 80 بر می‌گردد، به دلیل این که قسمت شمالی این میدان در هور -آب- قرار گرفته بود و لرزه نگاری سه بعدی آن صورت نگرفته بود، ژاپنی‌ها قرارداد را محدود به بخش جنوبی کردند و در همان قسمت هم مشغول به کار شدند و در نتیجه این میدان مشترک به دوبخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند جدا کردن آزادگان جنوبی و شمالی از ابتدا کار اشتباهی بوده است.

در بخش جنوبی این میدان مشترک که حدود ۸ ماه از اخراج پیمانکار چینی آن پس از اولتیماتوم‌های پی در پی و عمل نکردن به وعده‌ها می‌گذرد، شرکت نفت برای توسعه اقدام به استفاده از توان داخلی و ورود دوباره خارجی‌ها کرده و طبق وعده‌ها افزایش تولید زود هنگام به میزان روزانه ۸۰ هزار بشکه تا پایان سال ۱۳۹۴ محقق می‌شود.

اما در بخش شمالی این میدان مشترک نفتی که طرح توسعه آن توسط شرکت سی ان پی سی آی چین به عنوان پیمانکار در حال انجام است، پس از اخراج پیمانکار بخش جنوبی عملیات اجرایی تا حدودی از شتاب برخوردار شده است،به طوری که عبدالرضا حاجی حسین نژاد،مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، اعلام کرده که خلع ید پیمانکار چینی از طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی باعث جدیت بیشتر این شرکت در توسعه میدان آزادگان شمالی شده است.

به گفته مسوولان شرکت نفت پیمانکار چینی طرح توسعه آزادگان شمالی بر این موضوع که ایران در حوزه میدان های مشترک تمرکز و به طور جدی بر روند اجرای پروژه نظارت دارد، به خوبی واقف است.

بر این اساس در حال حاضر پیشرفت عملیات اجرایی این پروژه ٨٧ درصد اعلام شده و بر اساس برنامه در نیمه نخست سال ١٣٩٤، به هدف تولید ٧٥ هزار بشکه ای فاز نخست این طرح توسعه ای که در قالب بیع متقابل اجرا می شود، می‌رسد.

البته این در حالی است که بنا بوده که واگذاری این پروژه به چینی‌ها در مهرماه ۱۳۸۹ انجام و مدت اجرای پروژه چینی‌ها طی مدت ۴۸ تا ۵۲ ماه تعیین شد،بنابراین طبق برنامه این میدان باید در دی ماه سال جاری به مرحله تولید می‌رسید اما این امر محقق نشد و در صورت به بهره برداری رسیدن این پروژه در نیمه اول سال آینده باز هم چینی ها در این پروژه تاخیر داشته اند.

همچنین در فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی، تولید روزانه ١٥٠ هزار بشکه نفت با حفر ٥٠ حلقه چاه، هدفگذاری شده است و طی روزهای اخیر، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) اعلام کرده بود که در صورت ارائه طرح جامع توسعه میدان (MDP) تا پایان دسامبر، در مورد اجرای فاز دوم تصمیم گیری می شود.

بنا به این گزارش در حال حاضر در مورد میزان برداشت عراق از میدان آزادگان که در این کشور به نام مجنون معروف است، آمار دقیقی وجود ندارد اما تولید عراق از این میدان آغاز شده و آمار اعلام شده بین ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار بشکه در روز متفاوت است.

میزان نفت درجای این میدان معادل 6.5 میلیارد بشکه نفت خام پیش‌بینی شده که با احتساب ضریب بازیافت 6 درصد، نفت قابل استحصال معادل ۳۳۰ میلیون بشکه نفت خام خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج