adexo3
۱۶۷۴۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

خودروهای خارجی هم احتکار شدند

پس از انبار کردن بسیاری از مواد همچون لوازم خانگی، لوازم صوتی – تصویری و لوازم یدکی خودرو توسط وارد‌کنندگان، این بار نوبت به واردکنندگان خودرو رسید.

پس از انبار کردن بسیاری از مواد همچون لوازم خانگی، لوازم صوتی - تصویری و لوازم یدکی خودرو توسط وارد‌کنندگان، این بار نوبت به واردکنندگان خودرو رسید.

این سودجویان به امید افزایش نرخ دلار در کشور خودروهای وارداتی شان را به امید بازار پر رونق اسفند ماه، راهی پارکینگ‌های اختصاصی کردند و از فروش آنها خودداری می‌کنند.

طی سال‌های گذشته تعرفه ۹۰ درصدی واردات خودرو، موجب کاهش میزان واردات شده بود، به طوری که کارشناسان همواره با انتقاد از عملکرد دولت در بالا نگه داشتن تعرفه واردات، صنعت خودرو را ملامت کرده و مدعی بودند که کاهش واردات خودرو بازار را غیر رقابتی کرده و مصرف‌کنندگان نیز متضرر شده‌اند.

تا اینکه دولت در سال‌جاری به منظور کسب در آمد و ایجاد بازار رقابتی قوانین واردات خودرو را تسهیل کرد‌، اما این بار وارد‌کنندگان فرصت طلب با بهره بردن از ارز دولتی خودروهای خارجی را با همان تعرفه بالا بیش از سال‌های گذشته با ترفند‌های جدیدی وارد کشور کردند،

به عبارت دیگر ساده شدن قوانین واردات، رانت ایجاد کرده و حواله‌های واردات در بازار به خرید و فروش رسید و خیابان‌های کشور به انواع خودروهای دست دوم وارداتی مزین شد، به طوری که در یک ماه اخیر اخبار متفاوتی از سودجویی واردکنندگان خودرو منتشر شده است و هیچ مقام مسئولی، حتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان نیز هیچ واکنشی نشان ندادند.

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران خواستار برخورد با محتکران خودرو شده و می‌گوید: در چند هفته اخير با تشديد نوسانات نرخ ارز، شركت‌هاي واردكننده خودرو به احتكار محصولات به اميد رشد قيمت آن روي آورده‌اند، به همين دليل بازار خودروهاي وارداتي نيز دچار نوسانات شديدي شده است.

حسين اردوخاني‌ با بيان اينكه تنها راهكار حل اين وضعيت، عرضه عادي محصولات به بازار از سوي واردكنندگان است، تصريح می‌کند‌: خودروهاي وارداتي به دليل آنكه از گمرك ترخيص شده و آماده شماره‌گذاري و تحويل به مشتري هستند، نبايد به اميد رشد نرخ ارز در انبارها دپو شوند، اما در شرايطي كه واردكنندگان به احتكار و دپوي محصولات در انبارهاي خود روي آورده‌اند، از سازمان‌هاي تعزيرات حكومتي و حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان مي‌خواهيم با بازرسي انبارها با متخلفان برخورد كنند.

وي می‌افزاید‌: شركت‌هاي واردكننده‌اي كه خودرو را چند ماه پيش با نرخ روز ارز خريداري كرده‌اند، دليلي ندارد به اميد رشد نرخ ارز و افزايش قيمت‌ها از عرضه آن به بازار خودداري كنند. اين اقدام معنايي جز كسب سود نامشروع به بهاي ضربه زدن به آرامش بازار ندارد.

بازار را به هم نریزید !

امابرخی از وارد‌کنندگان که واردات خودرو را اندک می‌دانند با تکذیب این خبر معتقدند که واردات به دولت کمک کرده و بازار را رقابتی کرده است.

یک واردکننده خودرو انتشار این اخبار را در رسانه‌ها «جوسازی» می‌داند و می‌گوید :ما تاجر هستیم و پیش بینی ضررو زیان منطقی است، این اخبار موجب به هم ریختن بازار می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که واردات خودرو با نرخ دلار دولتی (۱۱۱۹ تومانی) صورت گرفته، آیا منطقی است که به بازار عرضه نشود، می‌افزاید: بر اساس مقررات واردات خودرو با ارز دولتی، قانونی است و وارد‌کنندگان به ازای استفاده از دلار ارزان، دولت را نیز منتفع می‌کنند و به هیچ وجه خودرو‌های وارداتی احتکار نمی‌شود بلکه با قیمت مناسب به بازار عرضه می‌شود.


منبع: تابناک

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

خودروهای خارجی هم احتکار شدند


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج