اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۹۱۲۲۱
۴۴ نظر
۵۰۰۸
۴۴ نظر
۵۰۰۸
پ

بیانیه پایانی مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵

ببانیه مشترک پایانی مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ توسط محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد.

ایرنا: ببانیه مشترک پایانی مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ توسط محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد.

خلاصه ای از بیانیه که در دانشگاه پلی تکنیک لوزان سوییس قرائت شد به شرح زیر است .

مجموع راه حل های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ متشکل از چین، روسیه، فرانسه، آمریکا، انگلیس وآلمان در چارچوب عناصر مندرج در برنامه اقدام مشترک مورخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ و متعاقب فرایند طولانی مذاکراتی پیچیده و طولانی در ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی، به مجموعه ای از راه حل های لازم جهت نیل به برنامه جامع اقدام مشترک در شهر لوزان سویس دست یافتند. مجموعه متضمن این راه حل ها جنبه حقوقی نداشته و صرفا راهنمای مفهومی تنظیم و نگارش برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم خواهد ساخت. بر این اساس تدوین برنامه جامع اقدام مشترک با مبنا قرادادن این راه حل ها در آینده نزدیک آغاز خواهد گردید.

تداوم برنامه هسته ای از جمله غنی سازی

در چارچوب راه حل های موجود، هیچ یک از تاسیسات و فعالیت های مرتبط هسته ای متوقف، تعطیل و یا تعلیق نمی شود و فعالیت های هسته ای ایران در تمامی تاسیسات هسته ای از جمله نظنز، فردو، اصفهان و اراک ادامه خواهد یافت.

این راه حل های جامع ، ادامه برنامه غنی سازی در داخل کشور را تضمین می کند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران قادر خواهد بود مطابق مفاد برنامه جامع اقدام مشترک تولید صنعنی سوخت هسته ای خود را برای تامین سوخت نیروگاه های هسته ای ادامه دهد.

بر اساس راه حل به دست آمده ، دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه غنی سازی ایران ۱۰ ساله خواهد بود. در طول این مدت، تعداد بیش از ۵۰۰۰ ماشین سانتریفیوژ در نظنز به تولید مواد غنی شده در سطح ۶۷/۳ درصد ادامه خواهند داد. ماشین های اضافه بر این تعداد و زیرساخت های مرتبط با آنها جهت جایگزینی با ماشین هایی که در طول این زمان آسیب می بینند جمع آوری و تحت نظارت آژانس نگهداری خواهد شد. همچنین ایران قادر خواهد بود ذخایر موجود مواد غنی شده خود را برای تولید مجتمع سوخت هسته ای و یا صادرات آنها به بازارهای بین المللی در قبال خرید اورانیوم اختصاص دهد.

براساس راه حل های به دست آمده ایران برنامه تحقیق و توسعه خود را بر روی ماشین های پیشرفته ادامه خواهد داد و مراحل آغاز و تکمیل فرایند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهایIR-۴، IR-۵ ،۶IR- و IR-۸ را در طول دوره زمانی ۱۰ ساله برنامه جامع اقدام مشترک ادامه خواهد داد.

تاسیسات فردو

بر اساس راه حل های بدست آمده تاسیسات هسته ای فردو به مرکز تحقیقات هسته ای و فیزیک پیشرفته تبدیل خواهد شد. بیش از ۱۰۰۰ ماشین سانتریفیوژ و تمامی زیرساخت آنها در فردو حفظ و نگهداری خواهند شد که از این میان دو آبشار سانتریفیوژ در چرخش خواهند بود. همچنین نیمی از تاسیسات فردو با همکاری برخی از کشورهای(۱+۵) به انجام تحقیقات پیشرفته هسته ای و تولید ایزوتوپ های پایدار که مصارف مهمی در صنعت، کشاورزی و پزشکی دارد، اختصاص پیدا می کند.

راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک

مطابق راه حل های موجود؛ راکتور تحقیقاتی اراک آب سنگین باقی خواهد ماند و با انجام بازطراحی ارتقاء یافته و روزآمد خواهد شد. در باز طراحی راکتور ضمن کاهش میزان تولیدی پلوتونیوم، کارآیی راکتور اراک به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. بازطراحی راکتور اراک در چارچوب یک برنامه زمان بندی مشخص و در قالب یک پروژه بین المللی مشترک تحت مدیریت ایران آغاز و پس از آن بلافاصله ساخت آن شروع و در چارچوب یک برنامه زمان بندی تکمیل خواهد شد. تولید سوخت رآکتور اراک و اعطای گواهی بین المللی سوخت راکتور از جمله موارد این همکاریهای بین المللی خواهد بود. از طرف دیگر، کارخانه تولید آب سنگین نیز مانند قبل به کار خود ادامه خواهد داد.

پروتکل الحاقی

ایران در جهت شفافیت و اعتماد سازی به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را به صورت موقت اجرا نموده و در ادامه فرآیند تصویب این پروتکل طبق یک جدول زمانی در چارچوب اختیارات رییس جمهور و مجلس شورای اسلامی به تصویب خواهد رسید.

لغو تحریم ها

براساس راه حل های بدست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ، تمامی قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه امریکا از جمله تحریم های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودور سازی فورا لغو خواهند شد. همچنین تحریم ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحریم های مرتبط هسته ای ایران از جمله؛ بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوئیفت، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی، کشتیرانی نفت به طور همه جانبه فورا برداشته خواهند شد. همچنین کشورهای عضو گروه (۱+۵) متعهد هستند از وضع تحریم های جدید در موضوع هسته ای خودداری نمایند.

همکاری های بین المللی :

همکاری های بین المللی هسته ای با جمهوری اسلامی ایران از جمله با اعضای ۱+۵ در حوزه ساخت نیروگاه های هسته ای، راکتور تحقیقاتی، گداخت هسته ای، ایزوتوپ های پایدار، ایمنی هسته ای، پزشکی و کشاورزی هسته ای و ... امکان پذیر و ارتقاء پیدا خواهند کرد. بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، دسترسی ایران به بازار جهانی، عرصه های تجاری، مالی، دانش فنی و انرژی نیز فراهم خواهد شد.

زمان بندی اجرا برنامه جامع اقدام مشترک

با پایان یافتن این مرحله از مذاکرات، تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک تا بازه زمانی ۱۰ تیر در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. با نهایی شدن متن، برنامه جامع اقدام مشترک در قالب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تایید قرار خواهد گرفت. جهت لازم الاجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک برای تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد، این قطعنامه همچون قطعنامه هایی که علیه ایران تصویب شده بودند تحت ماده ۴۱ فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب خواهد شد تا بتواند قطعنامه های قبلی را لغو کند.

طرف های برنامه جامع اقدام مشترک پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت، به یک دوره زمانی آماده سازی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک نیاز خواهند داشت. پس از طی مرحله آماده سازی و همزمان با شروع به اجرای اقدامات هسته ای از سوی ایران در یک روز تعیین شده لغو تمامی تحریم ها به طور خودکار به اجراء در خواهد آمد.

در چارچوب راه حل های به دست آمده ؛ برای بازگشت پذیری متقابل تعهدات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک در صورت نقض تعهدات از سوی هر یک از طرف ها سازو کار لازم پیش بینی شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امید

      خدارو شکر اینم تموم شد
      حالا دیگه بریم دنبال کارو زندگیمون!!!

      پاسخ ها

      • mohamaad

        خخخخخخخخخخ زهی خیال باطل
        به همین خیال ها باش داداش خیلی مطمئن نباش

      • بدون نام

        عزیز تازه شروع شد ، بحث حقوق بشر ، بحث موشک های ایران و ...

      • naser

        صبر کن منم بیام فقط ی لحظه بذار باک ماشینمو پر پر بنزین کنم!!!!!!!!.

      • مهدی

        اگه با لغو این تحریمها فک کردین ارزونی به کشور سرازیر میشه کور خوندید.

      • بدون نام

        جناب دکتر ظریف، تمام بیماران صعب العلاج که در مدت تحریم بخاطر فقدان دارو و یا کمبود دارو درد کشیدند، از شما سپاسگذارند، من الله التوفیق

    • بدون نام

      ای خدا شـــــــــــــــــکـــــــــــــــرت

    • ناهید

      خداروشکر که به نتایج خوبی رسیدیم
      تبریکککک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما کورید یا خودتونو به کوری زدید کجای این نتایج خوبه؟

      • بدون نام

        احتمالا شما کورید ک نیمه پر لیوان رو ندیدی.ای خدا یکی به این افراد بفهمونه مذاکره یعنی توافق دو طرف نه نابودی یه طرف...

    • بدون نام

      باورم نمیشه ینی تموم شد این کابوس شوم!

    • سعید

      اميدوارم پاسخ كم خوابي ها و خستگي ها و مرارت هايت حصر و ممنوع التصويري و برهم زدن سخنراني ات نباشد. اميدوارم اسير نخبه كشي نشوي. اميدوارم بعد از همه پايمردي ها و استقامت هايت به عاقبت دكتر حسين فاطمي و مصدق دچار نشوي. اميدوارم همه ما قدردان خدمتگزاراني چون تو باشيم. اميدوارم روزي فرا نرسد كه حسرت چون تويي را بخوريم ... محمد جواد ظريف ! تاريخ اين سرزمين اما به احترام تو خواهد ايستاد

    • Iranian Page

      Iranian Page
      یعنی دیگه فردا نان تنها خوراکی خیلی از خانواده ها گرون نمیشه؟!
      یعنی دیگه مادرم قرص های خواب و آرامبخش نمیخوره؟!
      یعنی دیگه خواهرم برای سن بالا و دغدغه هاش یه گوشه افسرده و غمگین نمیشینه؟!
      یعنی فردا دیگه سر کوچه خبر اعدام کسی رو نمیدن؟!
      یعنی دختر همسایه طلاق نمیگیره؟!
      یعنی تو شهر من دیگه خبر خودسوزی یه زن و دار زدن یه مرد شنیده نمیشه؟!
      یعنی داداشم که این همه درس خونده میره سرکار،زن میگیره؟!دیگه به بابا و مامانم نمیگه نباید منو دنیا می اوردین؟!دیگه سیگار نمیکشه؟!
      یعنی ما هم میتونیم پراید بخریم؟!
      یعنی دیگه خبر اختلاس و دزدی نمایندگان مجلسی که مردم با اعتماد انتخابشون کردن نمیاد؟!
      یعنی شب تموم میشه؟!
      یعنی دیگه بابام نهار شرکت رو نمیاره خونه واسه من؟!
      یعنی دیگه دم عیدا بشه بلیط اتوبوس و قطار و هواپیما و.. . گرون نمیشه؟!
      یعنی زندگی آغاز میشه؟!
      یعنی دیگه منم آدمم؟!حق زندگی دارم؟!حق رفاه و آسایش دارم؟!
      یعنی.. .
      یعنی باور کنم "یه روز خوب اومد"؟!!!!!!!

      پاسخ ها

      • yaser

        نه عزیز دلم.همه اینها که به قشنگی گفتی ادامه خواهند داشت اینها چاشنی حکومت هستند؟؟؟!!!

    • زهرا

      خداروشکر
      تبریکـــــــــــــــــــــــ میگم

    • بدون نام

      من حال نداشتم بخونم .... توافق شد یا نه ؟؟؟؟ خوشحال میشم کسی پاسخگو باشه ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تازه اول راهیم. اگه خدا بخواد تا یکی دو ماه دیگه به توافق نهایی می رسیم.و بعد دیگه باید منتظر باشیم تا توافق نهایی شده اجرا بشه و تحریم ها برداشته بشه. خدایا تنهامون نذار و کمک کن همیشه سرفراز باشیم ان شاالله
        یا حسین (ع)

    • کیا

      اگه واقعا" اینجوری باشه و اینجوری عمل کنن که عالیه!! تا ببینیم خدا چی میخواد

    • فرشید

      ظریف متشکریم ، سپاسگزاریم

    • saeid

      یه خسته نباشی برای همه عزیزانمون که از عزتمون دفاع کردن.

    • بدون نام

      فدایی داری دکتر ظریف جاااااااااااااااااااان

    • بدون نام

      قربون خنده هات

    • 918

      دکتر کی میای بیام پیشوازت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • کیا

      بابا 109 تا نظر گذاشتیم چاپ نمیکینی؟!؟!؟!؟

    • بدون نام

      هذا من فضل ربی.

    • مجتبی

      خسته نباشین دولت مردان گرامی
      هرچند من راستی هستم ولی خدا قوت بهتون میگم

    • شراره

      ظریف مچکریم

    • Arezoo

      واقعا عالی بود
      توافق با امریکا خبر خیلی خوبی برا ما ایرانی هاس.
      مرسی ظریف جون ک گل کــــــــــاشتی..♡♥♡

    • aidin

      یعنی میشه ما مثلا نرخ بنزین رو مانند سالهای نه چندان دور 100 تومان ببینیم؟! من که بعید میدونم!!!!!!!!. اصلا قبول بنزین که خب بالاخره زیاد تو کشور حیف و میل میشد همون 1000 تومان ولی تمام کالاهایی که تو این چند سال اخیر....؟!!! قیمتشون سر به فلک کشید!!!!! و چند برابر شد!!!!!! بیاد به قیمت قبلی از جمله مایحتاج اصلی مردم نون آب لبنیات لباس خونه ماشین طلا لوازم منزل و ... یعنی میشه لااقل از شنبه که روز اول کاری سال 1394 هستش نرخ دلار بیاد رو قیمت قبلی یعنی حول و حوش 2000 تومن!!!!!!!!!!؟.

      پاسخ ها

      • آرش

        هههههههههه ن عزیزدلم قیمت هیچ چیز پایین نمیاد فقط در همین حالت ایست میزنه و دیگه رکود نمیکنه البته اگه مسولین نظارت هارو بیشتر کنن و اگر هم رکود کنه تنها این رکود با تصویت دولت انجام میگیره و بستگی ب نظر دولتی ها داره که چقد اجناس بالا و پایین بیاد. اگر هم پایین بیاد فک نکنم در اندازه چشم گیری قیمت ها پایین بیاد

    • بدون نام

      از قرار معلوم ختم أمَّن یجیب سود جویان بازار ودلار ودیگر دلواپسان... اثر بخش نبود و دولت تدبیر واميد ومخصوصا تلاش های شبانه روزی دکتر محمد جواد ظریف تا اینجا بسیار امید بخش بوده واميدواریم ملت شریف و شایسته ایران روی تعادل قیمت ها را شاهد باشند

    • محمد

      انشاالله با لغو تحريم ها و ارتباط با كشورها بتوانيم گاهي مؤثر درپيشرفت نظام گرفته شود و همه جوانان به أزرو هاي ديرينه خود برسند

    • علی

      دست گلشون درد نکنه،واقعاخدا قوتشون بده،ایشالا اوضاع اقتصادی مملکت خوب بشه،مردم از دست این همه گرونی

    • پیمان

      خداقوت دلاوران عیدتون مبارک فک کنم بهترین عیدی تیم مذاکره کننده به ایرانیان باشه.

    • ایمان

      عالی بود
      ممنونم آقای ظریف

    • طلبه بصیر

      لغو تحریم ها موجب ارزانی نمیشه.تازه تحریم های حقوق بشر و حمایت از تروریست و موشک بالستیک هم هست.
      اونا میتونن تحریم های هسته ای را لغو کنند و بعد از چند روز تحریم های هسته ای را که لغو کرده بودند را بیافزایند بر تحریم های حقوق بشر و حمایت از تروریست و...
      اگر کسی حرف از رابطه با امریکا میزند یا غیرت ندارد و یا الفبای دیپلماسی را بلد نیست.

    • yaser

      پس مگه این 5+1مریض بود که این همه سال مارو الاف مذاکرات کرد.اینها که همه چیزرو به ایران دادن تحریمها رو هم لغو کردن؟!بابا ما دیگه کی بودیم.

    • بدون نام

      دستون درد نکن خسته نباشید خداقوت

    • MILAD

      ظریف مچکریم تو این همه سال کسی نتونست کاری کنه ولی آقای ظریف مشکلاتو داره حل میکنه خداروشکر

    • عزت

      تناقضات در بیانیه آقای ظریف و سخنان سخنگوی اروپایی چه معنایی داره.ان شاالله فریب نباشه.

    • نرگس

      وای میشه همه اینها واقعیت داشته باشه؟
      پراید از صحنه خارج شه. بنزین ارزون شه، کار و بار بر و بچ بیکار روبه راه شه، بیماران از تحریم دارو های گرون قیمت رنج نبرن؟ و ایندفعه امید مردم عزیز کشورم ایران نا امید نشه؟؟
      مچکریم جناب دکتر ظریف مایه افتخار ایرانی ی ی ی ی ی ی
      خدا قوت

    • آرش

      در کل از جناب اقای ظریف و همه عزیزانی که زحمت کشیدن تا مذاکرات ب توافق برسه قدر دانی میکنم.فقط ی چیزی که باید مد نظرمون باشه اینکه الان ایران با همه کشور های دنیا هم پیمان هست البته بجز اسرائیل و ما دیگه نباید ب امریکا و کشورهای هم پیمان خودمون لعنت بفرستیم چون دوست شدیم دیگه تا اطلاع ثانوی از این فاز بیایین بیرون هر موقع درباره تحریممون کردن دوباره فش و لعنتشون کنیم

    • ابوالفضل

      ممکن است بعدازلغو از فرداش تحریم به چیزهای دیگر ببندند ضمانت چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • رضا

      جناب ظریف ممنون وخسته نباشیدانشا...موفق باشیدازطرف مردم کرمان.مااستان هشتیابهت افتخارمیکنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج