اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۹۵۱۵۷
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

تاثیر تحویل اس-۳۰۰ ها به ایران بر مذاکرات

یک سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت تصمیم مسکو برای تحویل سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به ایران، هرچند مایه نگرانی است، اما تأثیری بر مذاکرات هسته‌ای ندارد.

خبرگزاری فارس: اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه به تصمیم روسیه برای تحویل سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به ایران واکنش نشان داد.

یک سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این رابطه گفت تصمیم مسکو «نگران‌کننده» است، اما تأثیری بر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ ندارد.

شب گذشته مری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز موضع مشابهی در این رابطه گرفته بود. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روسی‌اش، نسبت به تصمیم مسکو ابراز نارضایتی کرد.

روز گذشته ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین هم اعلام کرد که تحویل این سامانه می‌تواند هر لحظه صورت گیرد.

اس-۳۰۰ سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.

روسیه به موجب قراردادی که در سال ۲۰۰۷ با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس ـ ۳۰۰ را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال ۲۰۱۰ با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال فسخ قرارداد تحویل ۵ سامانه موشکی «اس-۳۰۰» به این کشور از سوی دولت روسیه به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار، از طرف روسی به دادگاه بین المللی ژنو شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل ۴ میلیارد دلار شده بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج