۲۱۷۴۷
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

زیارت اینترنتی ۲۰ امامزاده

طبق گفته رييس سازمان اوقاف و امور خيريه، از طریق سامانه اینترنتی هم مي‌توان زيارت كرد.

شرق: طبق گفته رييس سازمان اوقاف و امور خيريه، از طریق سامانه اینترنتی هم مي‌توان زيارت كرد.

بر اساس گفته حجت‌الاسلام علي محمدي، سامانه اینترنتی زيارت از راه دور براي ۲۰ امامزاده در سال ۹۰ راه‌اندازي شده است. اين سيستم به اين صورت است كه افراد ديگر احتياجي به حضور در اين اماكن ندارند و مي‌توانند از راه دور به زيارت بپردازند.

به نظر مي‌رسد اين اقدام سازمان در رابطه با ۱۵۰ ميليون نفر زایر در امامزاده‌ها در سال قبل بوده باشد. اين سيستم در حالي راه‌اندازي شده است كه چندي پيش نيز سيستم صدقه تلفني راه‌اندازي شده بود.

در اين نشست خبري كه سازمان اوقاف و امور خيريه روز يكشنبه برگزار كرد، حجت‌الاسلام علي محمدي، درباره اقدامات سازمان در سال ۹۰ صحبت كرد. از جمله اقدامات سازمان در سال‌هاي گذشته برخورد با امامزاده‌هاي جعلي بوده است كه محمدي درباره آن به شرق مي‌گويد: «امامزادگاني كه جعلي بوده‌اند از مجموعه خارج كرده‌ايم و قصد دامن زدن به اين موضوع را نداريم. شايعه افزايش تعداد امامزادگان بعد از انقلاب هم صحت ندارد.»

به گفته او، سازمان بعد از انقلاب، تنها به معرفي امامزاده‌هاي ناشناخته و ساماندهي آنها پرداخته است. در حال حاضر ۱۲۸هزار موقوفه و بيش از يك‌ميليون و ۳۰۰‌هزار رقبه وجود دارد كه نسبت به سال گذشته افزايش نسبي داشته است.

درآمد و هزينه‌هاي سازمان اوقاف و خيريه

بيش از صد ‌ميليارد تومان، درآمد سازمان موقوفات و امور خيريه در سال ۹۰ بوده است. مدير كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان اوقاف و امور خيريه اين مقدار را درحالي اعلام مي‌كند كه به گفته او نزديك به يك‌سوم مساحت ايران نيز وقف شده است. البته حسن ربيعي در ادامه مي‌گويد: «بعضي از اين اماكن توسط سازمان بنا به درخواست واقف به افراد حقيقي و حقوقي اجاره داده مي‌شود كه اگر اين افراد اجاره‌هايشان را به‌موقع و به نرخ روز پرداخت كنند اين مبلغ ده‌ها برابر مي‌شود.»

علاوه بر اين ميزان درآمد، رييس سازمان موقوفات و امور خيريه در اين نشست خبري اعلام كرد: «بنا بوده است۲۰‌ميليارد اعتبار دولتي در سال گذشته به سازمان تعلق بگيرد كه تنها ۱۰ميليارد و ۵۰۰ميليون تومان از آن محقق شد.»

با توجه به اين ميزان درآمد سازمان، ربيعي در گفت‌وگوي اختصاصي به شرق مي‌گويد: «اگر دولت‌ها دقت كنند، سازمان مي‌تواند در از بين بردن فقر در كشور كمك كند. با توجه به اينكه اصولا هدف از وقف كردن و سازمان كمك به فقراست اين موضوع مي‌تواند قابل توجه باشد.»علاوه بر درآمد سازمان از اماكن متبركه و بقاع، ثبت سند رسمي براي اين اماكن از ديگر اقداماتي بوده كه به گفته محمدي باعث شده است ۳۰هزار هكتار زمين موقوفي سنددار شوند كه اين ميزان نسبت به سال قبل هشت‌برابر شده است.

ربيعي درباره حجم وقف در سال‌هاي گذشته مي‌گويد: «از ابتداي سال ۹۰ تا به امروز ۸۴ وقف صورت گرفته كه نسبت به همين زمان در سال قبل افزايش داشته است. از اول انقلاب تا سال ۸۸ به طور ميانگين سالانه ۲۰۰ وقف انجام شده در حالي كه در سال ۸۹ هزار و ۲۲ وقف و در سال ۹۰ به هزار و ۳۸۵ وقف رسيده است.» اين موقوفات ثبت‌شده به گفته محمدي در حوزه‌هاي مختلف به كار گرفته مي‌شوند. به طوري‌كه بيش از ۴۰۰‌درمانگاه و بيمارستان در حوزه موقوفات درماني و بيش از پنج‌هزار موقوفه مربوط به موقوفات علمي و آموزشي نيز در سطح كشور به كار گرفته شده است.

موقوفات اجتماعي براي كمك به خانواده‌هاي نيازمند و بي‌سرپرست بيش از ۹۰ موقوفه است كه برخي از آنها در اختيار سازمان‌هاي حمايتي از جمله بهزيستي و هلال‌احمر است. در حوزه فرهنگظي و هنري هم، بيش از ۷۰۰ موقوفه در كشور وجود دارد ضمن اينكه يك هزار و ۳۸۵ موقوفه در سال ۹۰ شناسايي و ثبت رسمي شدند كه نسبت به سال ۸۹، ۳۰درصد رشد داشته است. علاوه بر صرف امكانات و فضاهاي موقوفات در حوزه‌هاي مختلف، به گفته محمدي بخشي از درآمد سازمان كه ‌بيش از ۵۶ميليارد تومان است در مسير نيات واقفين، بيش از ۲۷ميليارد تومان در بخش عزاداري و روضه‌خواني و اطعام و پذيرايي عزاداران در سال گذشته هزينه شده است.

البته در اين ميان بيش از چهارميلياردو ۵۰۰‌ميليون تومان براي كمك به فقرا، هفت‌ميلياردو ۳۰۰‌ميليون تومان براي كمك به درمان و هزينه‌هاي دارويي، سه‌ميلياردو ۸۰۰‌ميليون تومان براي كمك به خانواده‌هاي بي‌سرپرست و ايتام هزينه شده است. اين سازمان علاوه بر اين اقدامات، شش‌ميلياردو ۵۰۰‌ميليون تومان به طلاب و مدارس ديني و مراكز حوزوي و بيش از شش‌ميليارد تومان براي نيات واقفين و ۵۰۰ ميليون تومان هم براي خرج ازدواج و خريد جهيزيه در سال گذشته هزينه كرده است.

علاوه بر اين ميزان هزينه‌هايي كه سازمان پرداخته است، در سال گذشته ۸۱ پروژه با سرمايه ۲۸۱ ميليارد توماني نيز در دست اجرا بوده كه جمع همه آنها چيزي نزديك به ۳۸۰ميليارد تومان مي‌شود. علاوه بر اماكن و فضاهايي كه مردم وقف مي‌كنند، بقعه‌هاي متبركه و امامزادگان نيز زير نظر سازمان اوقاف قرار دارد.

محمدي درباره اين اماكن مي‌گويد: «سطح‌بندي بقاع به سطوح ملي، استاني، شهرستاني از ديگر اقدامات سازمان در سال گذشته بوده است.» به گفته او ۴۰۰ بقعه و مكان مذهبي در سطح ملي، شش‌هزارو ۱۰۰ عدد در سطح شهرستان و هشت‌هزار و ۵۱ بقعه در سطح شهرستان و روستايي داريم كه ۱۵‌هزار متولي براي نگهداري از اين اماكن وجود دارند.» در كل ۱۰هزار و ۶۱۵ امامزاده و ۳۳ پيامبر در ايران وجود دارد كه همه آنها در هشت‌هزارو ۵۱ بقعه قرار دارند.

از اين تعداد ۶۰درصد امامزاده‌ها بدون درآمد هستند و تنها دوهزار و ۵۰۰ عدد از آنها درآمد دارند. در همه استان‌ها امامزاده وجود دارد. ولي استان فارس با داشتن هزار و ۴۵۶ امامزاده رتبه اول را به خود اختصاص داده است. بعد از فارس، مازندران با هزارو ۱۷۸ و گيلان با ۸۹۹ امامزاده در صدر قرار دارند. كمترين امامزاده هم مربوط به استان سيستان و بلوچستان است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج