اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۲۴۴۴۰
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

بورس تهران به توافق تاریخی نه گفت!

با وجود توافق هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱ که روز گذشته را به روزی تاریخی در روابط دیپلماتیک جهان تبدیل کرد، امروز شاخص کل بورس تهران با بیش از ۴۲۰ واحد کاهش، تا این لحظه به پایین مرز ۶۹ هزار واحد رسید.

بورس تهران به توافق تاریخی نه گفت!



برترین ها: شاخص کل بورس تهران که به دلیل مناقشات هسته ای ظرف 2 سال گذشته بیش از 21 هزار واحد کاهش یافته بود و انتظار می‌رفت که پس از توافق تاریخی روز گذشته، مسیر صعودی خود را در پیش بگیرد، امروز منفی شد.

به گزارش برترین ها؛ شاخص کل بورس تهران از ساعات اولیه معاملات امروز، تا این لحظه، بیش از 420 واحد افت را تجربه کرده است تا شاخص کل نتواند از مرز 70 هزار واحد عبور کند و به کانال 68 هزار واحد عقب نشینی کند.

منفی شدن شاخص کل بورس تهران با وجود فضای مثبت دیپلماتیک و لغو تحریم‌ها بر مبنای توافق 159 صفحه ای روز گذشته، با تعجب فعالان بازار مواجه شده است. با توجه به مفاد متن توافق که قرار است، کلیه تحریم‌های یک جانبه و چند جانبه علیه نظام بانکی، مالی و اقتصادی کشور و همچنین برخی از شرکت‌های صنعتی ایران به ویژه در حوزه دریایی لغو شود، امروز شاهد منفی شدن سراسری اکثر شرکت‌های بانکی و صنعتی در بورس بودیم.

بورس تهران به توافق تاریخی نه گفت!
(آخرین شاخص‌ها در عقب نشینی شاخص کل، روز بعد از توافق)

بانک ملت و بانک صادرات، به عنوان دو شرکت بزرگ بورسی که بیش‌ترین آسیب را از تحریم ها برده‌اند، با وجود خبرهای امیدوار کننده به لغو تحریم‌های مالی کشور در هفته‌های آینده، بیش‌ترین افت را شاهد بودند که سهامداران را با 5 درصد کاهش قیمت، مواجه کردند.

از طرفی، با وجود اخبار مثبت درباره لغو صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی و حتی خودروسازی کشور، 3 شرکت بزرگ: پارس خودرو، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان با بیش از 4 درصد افت قیمت، تأثیر منفی بر روی شاخص کل اعمال کردند.

سقوط عجیب و بی دلیل شاخص کل بورس تهران پس از توافق تاریخی هسته ای روز گذشته در وین اتریش، برخی از کارشناسان را بران داشت تا از عقب نشینی و اصلاح تکنیکالی شاخص کل در فضای به وجود آمده سخن بگویند و امیدوار باشند تا هفته آینده، هفته ای سبز برای بورس کشور باشد.

بورس تهران به توافق تاریخی نه گفت!
(تحلیل بورس ۲۴ از عقب نشینی عجیب شاخص کل پس از توافق هسته ای)

به نظر می‌رسد، آثار مثبت ناشی از حصول توافق نهایی بر بازار سرمایه در مقطع زمانی کوتاه مدت فوری و آنی خواهد بود. به طوری که رفتار هیجانی سهامداران طی روزهای آتی موجب افزایش تقاضا برای خرید سهام می‌شود و انتظار می‌رود این روند طی چند روز تداوم داشته باشد و پس از آن روند تغییر کند.

چرا که پس از گذر از دوران رفتار هیجانی سهامداران نسبت به سرمایه گذاری در بورس، از این پس سهامداران بر اساس انجام تحلیل و بررسی وضعیت عملیاتی شرکت‌ها اقدام به تزریق نقدینگی و سرمایه گذاری می‌کنند. آن‌چنان که پتانسیل شرکت‌ها پس از رفع تحریم‌ها نمایان می‌شود و موجب رشد قیمتی سهام آن‌ها می‌شود.

طبق برآورد فعالان بازار سرمایه، نمادهایی که بیش‌ترین کاهش را به دلیل تحریم‌های کشور متحمل شده‌اند، پس از لغو تحریم‌ها، این سری از نمادها هستند که بیش‌ترین افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد و قطعاً، بازار، نگاه مثبتی به چنین نمادهایی که بعضاً بیش از 500 درصد افت را ظرف 2 سال گذشته شاهد بودند، اعمال می‌کند.

به هر حال، انتظار می‌رود که لغو تحریم‌ها و افزایش میزان نقدینگی در بازار سرمایه در کنار بازگشت توجه صندوق‌های سرمایه گذاری به روند فعالیت مولد در بورس، فضای مطلوب و غیر احساسی را در بزار سرمایه ایران، ایجاد کند.

موضوعی که با توجه به سیگنال‌های مثبت اقتصادی و جذابیت‌های این بازار در مقایسه با بازارهای موازی ارز و طلا و زمین که رکود فرسایش را تجربه می‌کنند، آینده خوبی برایان پیش بینی شده است. فتح قله‌های از دست رفته در مرز 90 هزار واحدی، نخستین انتظار فعالان بورس برای تداوم مسیر صعودی شاخص کل می‌باشد که انتظار می‌رود ظرف یک سال آینده، بتواند قابلیت لازم را جهت عبور از مرز 100 هزار واحدی، کسب کند.

مرزی که با توجه به افت شدید بازار و خبرهای مثبت هسته ای و لغو تحریم‌های ایران در شورای امنیت و علاقه‌مندی سرمایه گذاران خارجی جهت دریافت کد بورس در بازار تهران، غیر قابل دسترس خواهد بود. برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره بورس تهران، همواره به نشانی tsetmc.com مراجعه کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج