اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۴۳۰۷
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

ادامه گفت و گوها در مسکو + تکمیلی

مذاکرات بغداد پایان یافت

بالاخره بعد از دو روز گفت و گوهای فشرده و بحث درباره مسائل مختلف مربوط به برنامه هسته ای ایران، مذاکرات ایران و کشورهای عضو ۱+۵ در بغداد پایان یافت و روسای هیئت های نمایندگی هر یک از طرفین با حضور در کنفرانس خبری، ضمن قرائت بیانیه های خود، مشغول پاسخ به سوالات خبرنگاران شدند.

تابناک: بالاخره بعد از دو روز گفت و گوهای فشرده و بحث درباره مسائل مختلف مربوط به برنامه هسته ای ایران، مذاکرات ایران و کشورهای عضو ۱+۵ در بغداد پایان یافت و روسای هیئت های نمایندگی هر یک از طرفین با حضور در کنفرانس خبری، ضمن قرائت بیانیه های خود، مشغول پاسخ به سوالات خبرنگاران شدند.

دور سوم گفت و گوهای طرفین که از ساعت 19:30 دقیقه به وقت تهران آغاز شده بود، حدود ساعت 21 به پایان رسید و دقایقی بعد، سعید جلیلی و کاترین اشتون، روسای هیئت های نمایندگی ایران و 1+5، در کنفرانس خبری حضور پیدا کردند.

کاترین اشتون ضمن تشکر از دولت عراق، اظهار داشت ۱+۵ بر حل سریع نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای ایران مصمم و به دنبال اعمال کامل قطعنامه های سازمان ملل و آژانس هستند. وی گفت ما از ایران انتظار داریم قدم های مشخصی برای عمل به تعهداتش بردارد.

اشتون ادامه داد:

ما با ایران گفتگوهای جدی داشتیم و بر اساس توافقات استانبول در مورد برنامه هسته ای و به خصوص غنی سازی ۲۰ درصدی در مورد قدم های متقابل صحبت کردیم. ایران نیز یک طرح ۵ ماده ای به ما ارائه و بر حق غنی سازی خود تأکید کرد.

بعد از گفتگوهای این دو روز مشخص شد که با وجود اختلاف نظرهای قابل توجه، ما هر دو مایل به پیشرفت گفتگوها هستیم. هر دو بر ضرورت ادامه گفتگوها تأکید داریم. ما تماس های سطح عالی خود را حفط می کنیم و جلساتی در مسکو از 17 تا 19 ژوئن برگزار خواهد شد. این گفتگوها بر رویکرد گام به گام مبتنی خواهد بود و هر تلاشی لازم باشد به این منظور انجام خواهیم داد.

خبرنگار «کریستین ساینس مانیتور» از اشتون پرسید: «۱+۵ بسته ای ارائه داده بود که شامل چند پیشنهاد مهم بود. انتظارتان از این پیشنهادها چه بود و فکر می کنید آیا ایران حاضر شد گام اول را بردارد و تحریم ها لغو شود؟»

کاترین اشتون نیز در پاسخ گفت: «ما سعی کردیم روشن کنیم چه چیزهایی قابل انجام است و اینکه چه چیزهایی حاضریم در ازای آن به ایران بدهیم. آن ها پذیرفتند در مورد این موضوع صحبت کنند و اهمیت موضوع را درک کردند. در مجموع ما توانستیم به زمینه های مشترکی دست پیدا کنیم».

در حال حاضر، خبرنگاران منتظر حضور آقای جلیلی در کنفرانس خبری و شنیدن سخنان وی هستند.

تکمیلی

آقای جلیلی نیز ضمن تشکر از دولت عراق، ابراز رضایت و قدردانی خود را از مردم و دولت عراق اعلام کرد.

مهمترین بخش های سخنان آقای جلیلی در پی می آید:

بسیار خوشحالیم که امروز عراق شرایطی پیدا کرده که با موفق عمل کردن در موضوع وحدت و انسجام داخلی خود، امروزه در یک جایگاه ارزشمند منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است. برگزاری اجلاس های این گونه در عراق، نشانگر اهمیت عراق و نقشی است که این کشور می تواند در عرصه بین المللی ایفا کند.

وی سپس در مورد گفتگوها گفت: گفتگوها فشرده وطولانی بود. از دیروز تا الان در اکثر ساعات این گفتگوها در جریان بود. این گفتگوها بسیار مفصل بود؛ اما ناتمام ماند. هر دو طرف دیدگاه ها و پیشنهادهایی داشتند.

در این گفتگوها فضای خوبی بود برای اینکه دو طرف مسائل خود را به صورت شفاف و صریح بیان کنند. فکر می کنیم نتیجه این بود که توانستیم با دیدگاه های هم بهتر و بیشتر آشنا شویم. همانطور که ایران سه سال پیش یک بسته پیشنهادی ارائه کرده بود و موضوعاتی را بیان کرده بود، ما همچنان معتقدیم ظرفیت این گفتگوها فرصتی است برای اینکه در عرصه های مختلفی که کمک به صلح و امنیت بین المللی می کند، به هم کمک کنیم.

در استانبول توافق این بود که در دو محور موضوعاتی را مشخص کنیم: مباحث هسته ای و مباحث غیرهسته ای که مورد علاقه طرفین است و می تواند مورد گفتگو قرار گیرد. ما در بسته پیشنهادی 3 سال پیش گفته بودیم که با استفاده از مفهوم مردم سالاری و احترام به حقوق ملت ها، می توان در مورد بسیاری از مسائل گفتگو کرد.

یکی از پیشنهادهای ما در مورد بحرین بود و لزوم دموکراسی و برخورداری مردم از حق رأی. آن ها هم در زمینه غیر هسته ای پیشنهاد داشند. یکی در مورد مبارزه با دزدی دریایی و یکی مبارزه با مواد مخدر که ما هم در این موارد پیشنهادهایی ارائه دادیم.

در مورد موضوع هسته ای، بحث های جدی و اساسی داشتیم. در موضوع همکاری برای برنامه هسته ای ایران پیشنهادی جدی مطرح کردیم. ولی آنچه در این نوع گفتگوها اهمیت دارد و ما به آن اشاره کردیم، این است که به حقوق ملت ها توجه شود. ما معتقدیم انرژی صلح آمیز هسته ای حق همه اعضای «ان پی تی» است.

ایران هم یک استثنا نیست. ایران همان گونه که طبق «ان پی تی» به تکالیف خود عمل می کند و عضو فعال «ان پی تی» است، بر بحث حقوق خود و حقوق همه اعضای «ان پی تی» تأکید دارد. ما می گوییم انرژی صلح آمیز باید برای همه اعضای «ان پی تی» محترم باشد. شعار ما، انرژی هسته ای برای همه و سلاح هسته ای برای هیچ کس است.

یکی از بحث های مهم در تولید انرژی هسته ای، بحث چرخه سوخت و غنی سازی است و ما بر آن تأکید داریم و حق مردم ایران است و ما باید از این حق برخوردار باشیم. بر همین مبنا، ما هر نوع همکاری در زمینه هسته ای را قابل قبول می دانیم.

یکی از بحث های مهم دیگر، جلب اعتماد ملت ایران است. معتقدیم مسیر گفتگو وقتی می تواند موفق باشد که مسیرهای تخریبی به موازات آن نباشد. این یک بحث جدی برای موفقیت گفتگوها است. ما در مذاکرات در مورد جزئیات این مسائل صحبت کردیم.

این گفتگوها تمام نشد و قرار شد در مسکو اجلاس دیگری داشته باشیم و در این مدت کارشناسان دو طرف زمینه گفتگوها را آماده کنند. ما امیدواریم با مسیر گفتگو برای همکاری، که تنها مسیر برای این گونه مباحث است، گفتگوهایی موفق تر از قبل داشته باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رها

      تو قسمت صحبت های آقای جلیلی:
      آشنا رو نوشتید آسنا
      گفتگو رو هم نوشتید گفنگو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج