اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۴۷۵۸۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

ثبت ملی ۳۱ هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی کشور

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تاکنون ۳۱ هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی کشور در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

خبرگزاری ایرنا: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تاکنون ۳۱ هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی کشور در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

محمد حسن طالبیان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی بوشهر افزود: ۱۹ اثر تاریخی کشور نیز ثبت جهانی شده است که این آثار بسیار ویژه و متفاوت است.

وی یادآور شد: برخی از آثار یاد شده زنجیره ای هستند مانند باغ ایرانی که با ۹ باغ در قالب یک اثر ثبت جهانی شده است.

طالبیان گفت: امسال نیز پرونده قنات ایرانی برای ثبت جهانی آماده شده که در آن ۱۱ قنات در قالب یک اثر ثبت جهانی خواهد شد.

وی یادآورشد: نخستین پرونده طبیعی برای ثبت جهانی شدن نیز ۲۰۰ هزار هکتار از بیابان دشت لوت با ویژگی های مختلف است که مراحل ثبت جهانی آن در حال پیگیری است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هر کدام از ۱۹ اثر ثبت جهانی شده مانند میدان امام (ره) اصفهان است که شمار زیادی اثر در قالب یک اثر ثبت جهانی شده است.

طالبیان افزود: جنگ تحمیلی از عمده دلایل جا ماندن ایران در ثبت جهانی آثار از دیگر کشورها بوده است.

وی یادآور شد: ۵۰ اثر کشور نیز در فهرست موقت یونسکو قرار دارد که یکی از آنها مجموعه اثرهای تاریخی سیراف از توابع استان بوشهر است.

سیراف یکی از قدیمی ترین بنادر ایران است که زمانی دارای رونق فراوانی بوده است.

شهر باستانی 'سیراف' دارای معماری خاصی است که بسیار شبیه به روستای ماسوله در شمال کشور است.

بندر سیراف در آن زمان بیش از ۳۰۰هزار نفر جمعیت داشته و به دلیل آزادمنشی دینی در این بندر بین المللی پیروان مذاهب گوناگونی همچون: زرتشتیان، مسیحیان، مانویان، یهودیان، بوداییان و اقوامی همچون: رومیان، یونانیان و چینی ها در این بندر زندگی می کرده اند.

سیراف پررونق ترین بندر کشور بود که روابط تجاری زیادی با روم و یونان در اروپا و ماداگاسکار در آفریقا تا کانتون چین در آسیا در دوره های ساسانی و اسلامی داشت.

سفال های بازمانده با نقش های گوناگون، پارچه ها و زیورآلات، معماری های گچی و اتاق های آذین شده به آثار هنری و ساختمان های دو سه طبقه بخشی از میراث بجامانده از آن تمدن است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در سالهای گذشته بخشی از زمین های محدوده مجموعه اثرهای تاریخ سیراف به تصرف درآمده که مقرر شده از طریق معاوضه زمین، زمین های به تصرف در آمده آزاد سازی شوند.

طالبیان اظهار کرد: با راه اندازی انجمن های میراث فرهنگی در ۲۰ استان کشور ۱۲۰ هزار نفر تاکنون به عضویت این انجمن ها درآمده اند.

وی بیان کرد: استان بوشهر بعنوان بیست و یکمین استان کشور انجمن های میراث فرهنگی آن راه اندازی شده و انتظار می رود تا پایان سال بتوانیم در سایر استانهای کشور نیز این انجمن ها را فعال کنیم.

طالبیان افزود: استفاده از ظرفیتهای مردمی برای ترویج فرهنگ حفظ و نگهداری میراث فرهنگی از عمده مزیت انجمن های میراث فرهنگی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج