adexo3
۲۵۶۳۸
۴۰ نظر
۵۰۱۱
۴۰ نظر
۵۰۱۱
پ

ماجرای اعدام اتباع ایرانی در عربستان+عکس

اجرای حکم اتباع ایرانی در عربستان سعودی به اتهام حمل مواد مخدر واکنش‌هایی را در میان مسئولان کشورمان به همراه داشت.

خبرگزاری مهر: اجرای حکم اتباع ایرانی در عربستان سعودی به اتهام حمل مواد مخدر واکنش‌هایی را در میان مسئولان کشورمان به همراه داشت.

اعدام چندین ایرانی طی چند روز گذشته در عربستان سعودی واکنش های فراوانی از سوی دستگاه‌های رسمی و افکار عمومی ایرانیان به همراه داشته است.

ماجرای اعدام این چند ایرانی از آنجا آغاز شد که در فروردین ماه امسال چند سایت عربستانی ادعا کردند که دولت این کشور هشت شهروند ایرانی را به اتهام حمل مواد مخدر اعدام کرده است. همچنین در خردادماه جاری نیز ده ایرانی در زندان دمام عربستان به اعدام محکوم شدند.

تا اینکه در چند روز گذشته بر اساس اخبار برخی منابع اینترنتی اعلام شد که این ده ایرانی اعدام شدند و تعداد اعدام شدگانی ایرانی در کشور عربستان به هیجده نفر رسید.

پیش از این علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه از توقف اعدام اتباع ایرانی در عربستان خبر داده و تاکید کرده بود: من در این خصوص با سعودالفیصل، وزیر امور خارجه عربستان صحبت کردم و خوشبختانه روند اجرای حکم اعدام این هموطنان متوقف شده است. امیدوارم با مبادله توافق‌نامه‌های دوجانبه میان ایران و عربستان درباره تبادل زندانیان، زمینه آزادی این عزیزان فراهم شود.

به دنبال تایید خبر اعدام تعدادی از اتباع کشورمان در عربستان سعودی به اتهام حمل مواد مخدر، حسن زید کاردار این کشور در تهران در غیاب سفیر این کشور به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعترض شدید کشورمان به اقدام ضد انسانی دولت عربستان سعودی به وی ابلاغ شد.

در این دیدار علیرضا عنایتی مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه اصرار دولت عربستان بر محروم نگه داشتن بازدداشت شدگان ایرانی از حق دسترسی کنسولی را محکوم و مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به عدم پایبندی آن کشور به تعهدات بین المللی و موازین حقوق بشری را ابراز کرد.

همچنین تاکید شد که دولت جمهوری اسلامی ایران این اقدام را مغایر موازین اسلامی و حقوق بین الملل دانسته و ضمن پیگیری این موضوع در مراجع ذیربط بین المللی، تبعات حقوقی و سیاسی این گونه اقدامات را بر عهده دولت عربستان سعودی می داند.

چند تصویر از ایرانیان اعدام شده در زندان عربستان

ماجرای اعدام اتباع ایرانی در عربستان+عکس

کاردار عربستان در این دیدار اظهار داشت : مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به دولت متبوع در اولین فرصت منتقل خواهند کرد.

در همین حال رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امورخارجه نیز امروز در نشست خبری در در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر، که پرسید در سال ۱۳۲۲ یک تبعه ایرانی در عربستان اعدام شد که این اقدام باعث قطع رابطه ۵ ساله ایران و عربستان شد و در حال حاضر اقدام وزارت امور خارجه در پی این اعدام ها که بدون هیچگونه اطلاع رسانی و رعایت حقوق اتباع ایرانی صورت گرفته، چیست؟

که مهمانپرست گفت: این افراد حدود پنج سال پیش به جرم حمل موادمخدر بازداشت و محاکمه شده بودند و این حکم آن موقع صادر شد که از همان موقع وزارت امور خارجه از هیچگونه تلاشی در تهران و ریاض درباره این افراد دریغ نکرد.

مهمانپرست با ابراز تاسف از اظهارات متناقض مقامات سعودی و بغرنج کردن این ماجرا افزود: دولت سعودی باید به کنوانسیون های بین المللی و حق دسترسی کنسولی اتباع کشورمان احترام می گذاشت.

وی گفت: دولت سعودی برخلاف مقررات بین المللی عمل کرد و این افراد از وکیل، مترجم و حمایت کنسولی بی بهره ماندند به همین علت کاردار سفارت عربستان را احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان را به وی اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این اقدام دولت سعودی برای این کشور تبعات سیاسی و حقوقی دارد و ما این موضوع را از طریق کنوانسیون های بین المللی پیگیری می کنیم.

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس به اعدام چندین ایرانی دربند دولت سعودی واکنش نشان داد و اظهار داشت که کمیسیون امنیت ملی قطعا وزارت امور خارجه را در زمینه اعدام ۱۸ تبعه ایرانی در عربستان مورد سئوال قرار داده و ضمن دعوت از وزیر امور خارجه در کمیسیون، طرح سئوال از صالحی را امضا و در صحن مطرح خواهیم کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابوطالب از گچساران

      لعن الله آس سعود و آل خلیفه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بی سواد آل سعود.حتما توکشورشون حمل مواد مخدر حکمش اعدامه

      • اشک

        اگه یه تبعه ی آمریکایی تو ایران یا هر جای دیگه چه اشتباهی یا به حق دستگیر بشه تمام رسانه ها و دستگاه های دولتی آمریکا به هایو هوی می افتند که یه آمریکایی بی گناه فلان و به امان شد.......ولی تو عربستان 18 نفر ایرانی راحت اعدام میشن و بدون اینکه کک یکی از مسئولان ما رو بگزه آب از آب هم تکان نمیخوره و نهایتش مذاکره میشه که دیگه اعدام نکنین.... یا خدا 18 نفر تا حالا اعلان شده خدا میدونه چند نفر دیگه اعدام شده و خبر نداریم...... بی عرضه مسئولان مملکت ما

    • شکیبا

      با درود
      این عرب ها به چه دلیل ایرانی ها را میکشندو دومین پرسش اینکه اینا که اینجوری میکنن چرا باید در مدارس زبان عربی تدریس بشه؟

      پاسخ ها

      • من

        مگه ما زبان عربی میخونیم که با عربا حرف بزنیم یا ارتباط داشته باشیم؟ هه

      • شکیبا

        یانیان معادله ی اس ام اس رو بگذارند پیامک یا عربی درس ندن در هر صورت هر زبان بیگانه ای چه انگلیسی و چه عربی و چه....باعث از بین رفتن زبان پارسی میشه!
        امیدوارم حرفام قانع کننده باشه!

      • کریمی

        مطمئنا قانع کننده نیست عزیزم! من مسلط به زبان روسی و انگلیسی هستم و الآن هم دارم عربی یاد می گیرم نه به خاطر اینکه با اونا ارتباط داشته باشم بلکه بتونم سر از کارشون در بیارم

      • س.ا.ب

        دوستام فراموش نکنید که زبان عربی زبان قرآنه.

      • arman

        age araba in karo nakonan ke javoonashoon be lajan keshide mishan kash iranam hamintori bood

      • شکیبا

        نظرها جالب بود و قانع کننده مرسی

    • parand

      مواد مخدر قاچاق نکنند که به این روز نیفتن! هرچند عربستان هم اجازه اعدام نداشت بایستی اونا رو تحویل دولت ایران می دادند

      پاسخ ها

      • فاطمه

        از کجا معلوم واقعا مواد مخدر داشتن؟ اونا حق دفاع از خودشون رو هم نداشتن! خدایی نکرده اگر یکی از اعضای خانوادت بودن چی؟

      • حامد

        دادگاه بزبان عربی بوده، بدون وکیل و مترجم. مواد مخدر بهانه است، چندوقت پیش تو ایران چندتا افغانی رو با همین جرم اعدام کردن. کسی هم چیزی نگفت

      • parand

        fatemeh khanom shoma hala chera inghadr motmaeni ke mavad nadashtan, badesham lotf kon kamel bekhun, cheshato va kon bebin ke neveshtam bayesti una ro tahvile dolate iran midad!!!

    • mohamad

      18nafar! Kheli moteasefam

    • حسين

      بابا اينا بهونشونه اين وهابي هاي لعنتي با شيعيان مشكل دارن به خدا بزرگاي اين فرقه تو تلوزيونشون من خودم ديدم رسما اعلام كردن شيعه كشي مستحبه هر چي بيشتر اجرشم بيشتر به خدا من دارم ديوونه ميشم از اون ور توهين به اهل بيت ما شيعيان از اون ور انفجار هاي ديروز تو كاظمين به خدا اگر كشور ما قادر به برقراري امنيت تو داخل ايران نبود ما ها جرات نميكرديم بيايم تو خيابون هر لحظه امكان انفجار و ...
      هي !

    • محمد

      ضعف از خودمان است که آنها جرات چنین کاری را به خودشان می دهند باید آنها را له کرد

      پاسخ ها

      • parand

        movafegham mohamad jan,,, bebin kar be koja reside ke in araab irani ha ro edam mikonan (khaheshan sansor nakoniiiid)

      • parand

        kheili jalebe baz ke sansor shode nazare mano gozashtin... bachehaaaa 1jomle az nazare mano sansor kardan,,, beduniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiddddddd....... bartarinha vaghean dg shuresho daravordi

    • رذد

      باید ما هم دست به کشتار بزنیم
      باید شمشیر شاه اسماعیل صفویه را در دست بگیریم همان شمشیری که ایرانی را بر
      وهابی ها پیروز کرد

    • مسلم شیراز

      ما هم باید اتباع عرب را همین جور اعدام وسالانه این همه پول به کشور نامرد تزریق نکنیم

      پاسخ ها

      • رز

        موافقم.ولی افسوس.............................

    • نجوا

      کلا با ایرانیا به خصوص شیعه ها دشمنی دارن از راه های دیگه عقده هاشونو خالی میکنن/ وهابی های خدانشناس

    • شلغم

      از عرب چه انتظاری دارید

    • ایران

      من قبول دارم حج تکلیف شرعیه اما آیا این درسته که به دشمنان فرزند رسول خدا پول بدیم و بریم حج تا اونا قدرتمند بشن و به خودشون اجازه بدن به ما و به شیعیان و ائمه جسارت کنند کافیه فقط سه سال هیچ ایرانی ای به کشور عربستان سفر نکنه . باور کنید دیگه از این غلطا نمی کنند . ضمنا دوست عزیزی که میگی قاچاق نکنن تا این اتفاق براشون نیفته شما مطمئنی قاچاق کردند؟ عربها از دیرباز دشمن ما بودند و دنبال بهانه می گشتند که ما رو بدنام کنند از کجا معلوم این بهانه یک دروغ نباشه؟؟؟
      جان مادرتون به این بی همه چیزا پول ندید فقط چند سال حج رو تحریم کنید باور کنید با این پولا می تونیم تو کشور خودمون هزار تا کار مفید بکنیم که ثوابش از حج رفتن بیشتره .

      پاسخ ها

      • صورتی

        موافقم کاملا.

    • میرانی

      وقتی آمریکا و قدرتهای بزرگ از اونا حمایت میکنند باید اینجوری پررو بشن والا این ترسوها که جز خوردن هنر دیگری ندارن عرضه این غلطا رو ندارن

    • کریمی

      به نظر من باید سفر به عربستان ممنوع بشه! چه ثوابی داره ریختن پول تو جیب وهابی ها؟؟؟؟؟؟؟ خدانسلشون رو از زمین برداره

    • بهزاد

      منم نظر حسین رو تایید می کنم :بابا اينا بهونشونه اين وهابي هاي لعنتي با شيعيان مشكل دارن به خدا بزرگاي اين فرقه تو تلوزيونشون من خودم ديدم رسما اعلام كردن شيعه كشي مستحبه هر چي بيشتر اجرشم بيشتر به خدا من دارم ديوونه ميشم از اون ور توهين به اهل بيت ما شيعيان از اون ور انفجار هاي ديروز تو كاظمين به خدا اگر كشور ما قادر به برقراري امنيت تو داخل ايران نبود ما ها جرات نميكرديم بيايم تو خيابون هر لحظه امكان انفجار و ...
      هي !

    • hamid

      با سلام بعضيها هم خر ميخوان هم خرما هم از تدريس زبان عربي حمايت ميکنن هم به آل سعود لعنت ميفرستند 8سال زبان عربي ميخونيم ديپلم که شديم 1آيه قران بلد نيستيم کاش هر سال يه سوره ياد بدنندولي مخ دانش آموزا رو با زبان عربي شستشو بدن اگه ساعاتي که به زبان عربي اختصاص بدن به انگليسي اختصاص بدن با شيوه بهتر ديکه و قتي ديپلم گرفتيم زبان انگليسي رو خو ب ياد گرفتيم

    • ملیح

      خیلی دوست داشتم خونه ی خدا یه جای دیگه باشه
      اونوقت ببین چه قطع ارتباطی می کردیم با این عرب ها ...

    • سالار

      اتفاقآدستشون دردنکنه هرکی موادحمل کنه بایداعدام بشه حتی اگه خودم باشم.موادبلایی است که بنیادخانواده وجامعه رومیسوزونه

      پاسخ ها

      • علی

        اونایی که با این نظر مخالفت دارند ظاهراً مشکلی هم با قاچاق مواد ندارند. شاید هم از سوزاندن بنیاد خانواده ها لذت میبرند. برای افکارشون متاسفم

    • arash

      هر کشوری یه قانونی داره در عربستان حکم حمل مواد اعدامه

    • عادل

      فقط کافیه یه بار کارتون با وزارت خارجه خودمون بیوفته بعد به بی نظمترین ادارات خودمون امیدوار میشید!!!

    • عسل

      آرش خان. عزیزم درسته که قانون عربستان برای مواد اعدامه ولی نه برای اتباع خارجی. اونا باید طبق قانون بین الملل محاکمه بشن نه کشکی بدنشون زیر تیغ.

    • 120

      هر کشوری برای خودش قوانین خاصی داره.
      همونطور که کشورمان با بد حجابی و روابط دختر پسر و .... مخالف است و برخورد نیز میشود,

      کشوری همچون عربستان نیز از دیرباز مخالفت شدید خود را با سرقت و مواد مخدر و..... اعلام کرده است.

      ولی باید مجرمین به ایران تحویل داده میشدند و اعدام در عربستان جایز نبود.

    • bahram

      جرا حرفمو سانسور کردید مکه شمام عربید بدتون اومد

    • وحيد

      لطفا يكمي تاريخ مطالعه كنيد مشكل اعراب با ما از همان عصر عمر خليفه دوم موجود است كه با ايرانيان مثل برده رفتار ميكرد وبه نظر من ديگر براي ايرانيان سفر حج واجب نيست هر كجا باشي خدا آنجاست وحالا شما فرض كنيد اگر ي عربستاني اينجا اعدام ميشد چه بلوائي در جهان به پا ميشد بايد بگم دست وزارت خارجه درد نكنه واقعا كه با اقتدار عمل ميكنه

    • بدون نام

      hala khobe az pole ma zendan!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج