adexo3
۲۶۸۰۰۹
۵۰۶۶
۵۰۶۶
پ

شباهت ژن های انسان با یک کرم دریایی

به گفته‌ی دانشمندان بین این کرم و انسان در بیش از ۱۰۰۰ ژن اشتراک وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: به گفته‌ی دانشمندانی که به‌تازگی بر روی توالی ژنوم های دو گونه کرم دریایی مطالعه می‌کردند در طی ۵۰۰ میلیون سال گذشته، بشر و نوع خاصی از کرم، نیاکان مشترکی داشتند و هنوز بین این کرم و انسان در بیش از ۱۰۰۰ ژن اشتراک وجود دارد.

نتایج تحقیقات محققان دانشگاه علوم و فناوری اوکیناوای ژاپن نشان می‌دهد که انسان‌ها و کرم‌های بلوطی که به خاطر سر بلوطی شکل به این نام معروف شده‌اند، دارای نیاکان مشترکی هستند. ژنوم های موردبررسی از دو گونه کرم یکی از هاوایی و دیگری از اقیانوس اطلس به‌دست‌آمده‌اند.

مطمئن کرم‌های دریایی شبیه انسان نیستند؛ دست‌وپا ندارند و از طریق شکاف درون روده‌شان نفس می‌کشند. بااین‌حال در ۱۴۰۰۰ ژن با انسان اشتراک دارند. این مسئله به بیش از ۵۰۰ میلیون سال پیش و دوره‌ای به نام «انفجار کامبرین» (the Cambrian explosion) بازمی‌گردد. امروزه ژن‌های این کرم‌های دریایی نه‌تنها در بدن انسان که در بدن جانورانی مثل سرپایان (اختاپوس و ماهی مرکب) و تمام جانورانی که دارای ستون مهره‌ها هستند، یافت می‌شود. به حیواناتی که در این دسته قرار بگیرند «دوتِه روئه اِستومِس» (deuterostomes) گفته می‌شود.

موجوداتی مانند کرم‌های دریایی در درک یک مطلب بسیار مهم به دانشمندان کمک می‌کند؛ اینکه چگونه ژن‌هایی که صدها میلیون سال پیش پا به عرصه وجود گذاشتند پیشرفت ویژگی‌های متفاوت اما درعین‌حال مرتبط در موجودات مختلف را کنترل کردند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج