adexo3
۲۶۹۲۳۳
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

نخستین تقاضای آمریکا از ایران در پسابرجام

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: غرب می‌خواهد تکنولوژی از دست رفته خود را به کشور وارد کند، به عنوان مثال بعد از برجام نخستین تقاضای آمریکایی‌ها وارد کردن مک دونالد و کوکاکولا بود، کجای این اقدام تکنولوژی است؟ این مباحث را در دولت سازندگی تجربه کرده‌ایم.

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل استراتژیک گفت: غرب می‌خواهد تکنولوژی از دست رفته خود را به کشور وارد کند، به عنوان مثال بعد از برجام نخستین تقاضای آمریکایی‌ها وارد کردن مک دونالد و کوکاکولا بود، کجای این اقدام تکنولوژی است؟ این مباحث را در دولت سازندگی تجربه کرده‌ایم.

رضا سراج عصر امروز در همایش «رسالت بسیج و نخبگان در پیشگیری از پروژه نفوذ» که در دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در یک دیدگاه، جریانی آمریکا را کلید حل مشکلات کشور می‌داند و در مقابل آن دیدگاهی دیگر وجود دارد که نه تنها آمریکا را کلید حل مشکل نمی‌داند، بلکه خود آن را نیز مشکل می‌داند.

وی ادامه داد: مبنایی که آمریکا را کلید حل مشکل می‌داند از اوایل جنگ شکل گرفت و در شرایطی که جنگ را به نقطه‌ای مطلوب رسانده بودیم در کشور نگاهی شکل گرفت که مبنایش این بود کمک‌هایی از آمریکا گرفته شود.

این کارشناس مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها فکر می‌کردند در سال ۶۴ تا ۶۵ رابطه خود را بی‌واسطه کنند، اما حلقه مرتبط نتوانست مجوز لازم را برای ملاقات آمریکایی‌ها با امام بگیرد.

سراج تصریح کرد: در آن مقطع روابط آمریکایی‌ها با کشورهای عربی دچار خدشه شد و آنها برای بازسازی این روابط، اطلاعات عملیات کربلای چهار را به عراقی‌ها دادند؛ در این عملیات در همان ساعت اولیه شکست رخ داد و همچنین غواصان دست بسته که به عنوان پیام مهم در این مقطع حساس به کشور بازگشتند در این عملیات به شهادت رسیدند، بنابراین سهل‌اندیشی معنایش عملیات کربلای چهار شد.

وی تبیین کرد: بعد از جنگ تحمیلی، دولت سازندگی به بهانه ساخت کشور تلاش کرد که ارتباط و تعامل با آمریکایی‌ها را برقرار کند، اما آنها در اقدام تحقیرآمیز به این درخواست‌ها چنین پاسخ دادند که با شلیک ناو «وینسنس» هواپیمای ایران را بر روی دریا منهدم کردند؛ همچنین در مقابل درخواست بعدی شدیدترین تحریم‌ها را اعمال کردند، تعامل‌گرایی یک معنای غلط و عقیم بود و تجربه تاریخی، این را به ما ثابت می‌کند.

این کارشناس مسائل استراتژیک بیان کرد: در دوره اصلاحات درخواستی ارسال شد اما باز پاسخ تحقیرآمیزی دادند که نخست این بود که از تروریسم دست بکشید و اسرائیل را به رسمیت بشناسید؛ همچنین در قانون اساسی خود تغییر ایجاد کنید، بعد از این ماجرا وقایع یازده سپتامبر رخ داد.

سراج تأکید کرد: آمریکایی‌ها ایران را به عنوان کانون محور شرارت مطرح کردند؛ حال سئوال اینجاست که کجا این ذات خبیث تغییر می‌کند؟ هم‌اکنون جریان «آمریکا کلید حل مشکل است» در کشور بازیابی شده است.

وی توضیح داد: آیا این مبنای درستی است که با آمریکا تعامل اقتصادی داشته باشیم؟ باید گفت مدل نام برده این افراد از توسعه در غرب به عنوان توسعه وابسته یاد می‌شود و قبل از اینکه کشورهای منطقه بخواهند سرمایه خود را به کشور پیرامون منتقل کنند چالش‌های خود را با کشور مقابل حل و فصل کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک یادآور شد: کشورهایی که این راه را رفتند به جایی نرسیدند و استقلال و هویت خود را زیر پا گذاشتند.

سراج تشریح کرد: تجربه این است که غرب می‌خواهد تکنولوژی از دست رفته خود را به کشور وارد کند، به عنوان مثال بعد از برجام نخستین تقاضای آمریکایی‌ها وارد کردن مک دونالد و کوکاکولا بود، کجای این اقدام تکنولوژی است؟ این مباحث را در دولت سازندگی تجربه کرده‌ایم.

سراج با بیان اینکه یک نگاه این است که هزینه زندگی آنقدر بالا است که منشأ نابسامانی‌های گوناگون شده است و در مقابل این تفکر، تفکری وجود دارد که آمریکا را اصل مشکل می‌داند، افزود: این نگاه می‌گوید نباید دچار ساده‌اندیشی شویم و باید از تجربه‌های خود بعد از انقلاب دست بگیریم.

این کارشناس مسائل استراتژیک بیان کرد: در مذاکرات هسته‌ای آمریکایی‌ها نشان دادند قابل مذاکره نیستند؛ به عنوان مثال جان کری در اوایل اعلام کرد اگر ایران وارد مذاکره شود در همان سه ماهه اول تحریم‌ها لغو می‌شود، اما می‌بینیم هم‌اکنون مکانیزم برگشت تحریم‌ها وجود دارد، بنابراین چطور می‌توانیم به این کشور اعتماد کنیم.

سراج با بیان اینکه آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در چارچوب دکترین، غرب آسیا را به قدرت‌های منطقه‌ای واگذار کنند، اظهار کرد: براین اساس، آمریکا در ریل تعامل با آنها قرار می‌گیرد و چالشی برای عربستان و ترکیه نیست و بعد از چرخش قدرت آسیایی، ایران خلأ آمریکا را پر نکند، در این راستا به اسم توسعه از فرصت‌های تاریخی خود صرف نظر می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه رمز تعامل‌گرایی این است که می‌خواهند قدرت ما و مؤلفه‌هایش را از بین ببرند، اضافه کرد: در این راستا آنها می‌خواهند در چارچوب تعامل با آنها وادار به تغییر رفتار شویم و با خیال راحت به سمت شرق آسیا بروند، بنابراین آمریکایی‌ها به مذاکره نیاز دارند و این فرمول تعامل‌گرایی است که برای ما درست می‌کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک متذکر شد: معلوم است که از طریق جریان نفوذ می‌خواهند ما را در چارچوب آمریکا قرار دهند، این جریان تبدیل به اتاق فکر شده است و قصد دارند ما را به جریان همراه با آمریکا تبدیل کنند.

سراج در پایان با بیان اینکه امروز ایستادگی در برابر نفوذ، ایستادگی در مقابل یک جریان سیاسی نیست، افزود: تلاش برای حفظ استقلال، عزت و آزادی کشور در کنار جلوگیری از وابستگی است، اما عده‌ای با بزک‌کردن آمریکا چشم‌های خود را بر روی حقیقت بسته‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج