adexo3
۲۷۵۹۷۳
۵۴ نظر
۵۰۰۳
۵۴ نظر
۵۰۰۳
پ

غافلگیر کننده؛حداقل حقوق ۵۳۴ هزار تومان؟

با اینکه حداقل مزد ۷۱۲ هزار تومانی فعلی حتی توان تامین هزینه‌های ۱۰ روز اول ماه خانوار را هم ندارد، سازمان مدیریت در پیشنهادی غافلگیرکننده برای کاهش حداقل مزد زیر ۲۹ ساله‌ها چراغ سبز نشان داده است.

خبرگزاری مهر: با اینکه حداقل مزد ۷۱۲ هزار تومانی فعلی حتی توان تامین هزینه‌های ۱۰ روز اول ماه خانوار را هم ندارد، سازمان مدیریت در پیشنهادی غافلگیرکننده برای کاهش حداقل مزد زیر ۲۹ ساله‌ها چراغ سبز نشان داده است.

کارگران می‌گویند حداقل حقوق‌ها در ایران بسیار پایین است تا جایی که میلیون‌ها مشمول قانون کار در تامین معیشت خود دچار مشکلات فراوانی بوده و با مسائل جدی معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند. بسیاری ماهیانه تنها ۷۱۲ هزارتومان دریافت می‌کنند و اگر بیمه هم باشند باید مبلغی از آن به منظور حق بیمه نیز کسر شود که دریافتی نهایی به زیر ۷۰۰ هزارتومان می رسد.

علاوه بر این، بیشتر مشمولان قانون کار در سال‌جاری متوسط یک میلیون تومان (بنا به گفته مقامات وزارت کار و کارگری) تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافتی دارند که با این ارقام، زندگی در کلانشهرها قطعا با دست اندازها و چالش‌های بزرگی مواجه می شود.

چراغ سبزی برای عبور از مرز حداقل مزد

همچنین سال‌هاست که عنوان می‌شود دولت‌ها در حمایت مستقیم از معیشت اقشار کم درآمد و کارگری فعالیت خاصی نمی‌کنند و بار پرداخت حقوق و دستمزد و مزایای جانبی شغل تنها بر دوش کارفرمایان است. دولت‌ها حتی در مواردی که اختیار کامل هم دارند حاضر به تقویت معیشت نیروی کار نیستند و علاقه ای هم به صحبت کردن درباره آن ندارند.

اینکه فکر کنیم دولت‌ها در زمینه کاهش سهم بیمه اقشار کم درآمد و یا بخشش کامل آن اقدامی داشته اند و یا در زمینه معافیت مالیاتی حقوق کارگران کاری صورت گرفته، هرگز اتفاق نیفتاده در حالی که اختیار کامل اینگونه امور در دست دولت‌هاست و تنها کافی است دولت از بخشی از درآمدهای خود به نفع اقشار ضعیف چشم پوشی کند.

مانند چیزی که در برنامه چهارم و پنجم توسعه دولت‌ها سعی کردند برای ایجاد تحرک در بازار کار و ترغیب کارفرمایان به جذب نیروی کار، معافیت های بیمه ای اعمال کنند و در واقع از جیب خود برای تسهیل روند جذب نیرو در بازار کار بزنند به این نحو که جذب نیروی کار توسط کارفرمایان از طریق کاریابی‌ها و تحت شرایطی دارای معافیت بیمه ای بوده است.

اما حالا در برنامه ششم توسعه، دولت با محوریت سازمان مدیریت دیگر حاضر به هزینه کردن از جیب خود نیست و می‌خواهد بار مالی تسهیل شرایط ورود کارجویان به بازار کار را خودشان بپردازند به شکلی که می‌خواهد موافقت مجلس را برای پرداخت ۷۵ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برای ورود به بازار کار زیر ۲۹ ساله‌ها دریافت کند.

دولت از جیب کارجویان هزینه می‌کند!

به بیان ساده تر، دولت می‌خواهد شرایطی بشود که طی آن، بتوان زمینه ورود کارجویان زیر ۲۹ سال را به بازار کار کشور فراهم کرد اما برای تشویق کارفرمایان دیگر تخفیف بیمه ای نمی دهد بلکه این خود نیروی کار است که باید هزینه کند و از ۲۵ درصد حداقل دستمزد خود به نفع کارفرما بگذرد!

کارشناسان بازار کار می‌گویند اعمال چنین رویه هایی در بازار کار نه تنها شکستن حصار مصوبه حداقل مزد سالیانه است بلکه این شائبه را در بازار کار و در بین کارفرمایان تقویت می کند که دولت با عدم اجرای حداقل دستمزدها درباره مهمترین گروه جوینده کار کشور موافق است؛ بنابراین می توان درباره تمامی گروه ها تعریفی مطابق با قانون برنامه ششم ارائه و در نتیجه حقوق نیروی کار را تضییع کرد.

چگونه است دولت با محوریت سازمان مدیریت در شرایطی که نرخ بیکاری زیر ۳۰ ساله های کشور دست کم ۲ برابر نرخ عمومی بیکاری کشور است به چنین روشی رسیده است؟ آیا نپرداختن ۲۵ درصد حداقل مزد کارجوی زیر ۲۹ سال از سوی کارفرما، انگیزه کافی برای جذب وی در بنگاه خواهد بود؟ چه تضمینی وجود دارد که فرد پس از دو سال کار کردن با شرایط دریافتی ۲۵ درصد کمتر از حداقل مزد مصوب، جذب آن واحد و یا بنگاه شود و کارفرما از ادامه همکاری با وی منصرف نشود؟

همچنین این سئوال از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که چرا دولت باید در چنین شرایطی از بازار کار که در آن میلیون‌ها نفر به حقوق قانونی خود دست پیدا نمی کنند و صدها هزار قرارداد سفید به امضا می رسد و قرارداد کاری بیش از ۹۳ درصد کل نیروی کار کشور موقت زیر یکسال است، باید اجازه رد شدن از خط قرمز پرداخت حداقل دستمزد را به کارفرمایان بدهد.

تصمیمات عجیبی که هزینه آن را نیروی کار می‌دهد

اگر واقعا دولت به دنبال تشویق کارفرمایان برای جذب نیروی جوان است، باید از جیب خود نیز هزینه کند به نحوی که آن ۲۵ درصد تخفیف نیروی کار را خود بپردازد، یعنی دولت ۲۵ درصد کسری حقوقی نیروی کار را جبران کند و به وی بپردازد و یا مانند گذشته معافیت‌های بیمه ای و حتی مالیاتی برای تشویق کارفرمایان اعمال کند.

این ابهام مطرح است که آیا در صورت اجرای چنین پیشنهادی، امنیت شغلی چند میلیون نیروی متقاضی کار زیر ۳۰ سال کشور به خطر نمی‌افتد؟ انتظار می‌رفت دولت برای ایجاد تحرک واقعی در بازار کار و اشتغال نیروهای جوان تحصیل‌کرده زیر ۳۰ سال کشور، برنامه های ویژه ای ارائه کند؛ نه اینکه پیشنهاد دهد از جیب آنها برای ورود به بازار کار هزینه شود.

در شرایطی که حداقل دستمزدهای فعلی حتی توان تامین هزینه های ۱۰ روز اول هر ماه نیروی کار کشور را ندارد، چگونه جوانان تحصیل کرده زیر ۳۰ سال کشور باید با ۲۵ درصد کمتر از رقم ناچیز وارد بازار کار شوند، آنگاه بهره وری داشته و خلاقیت از خود نشان دهند؛ به آینده امیدوار باشند، تشکیل خانواده بدهند و ازدواج کنند و زندگی خود را با تکیه بر حداقل شده حداقل مزد بنا کنند؟

بازی دولت با حقوق بگیران

براساس پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی، در تبصره ۳۳ لایحه برنامه ششم توسعه آمده است: « به منظور ترغیب کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی و تعاونی به جذب نیروی کار بیکار جوان به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته و با هدف کمک به کاهش هزینه نیروی کار بنگاه‌های اقتصادی، دولت مجاز است اقدامات زیر را طی سال‌های برنامه اجرا نموده و منابع اعتباری مورد نیاز را در بودجه سنواتی لحاظ نماید:

۱. مستثنی نمودن از شمول قوانین کار و تامین اجتماعی برای دانش آموختگان دانشگاهی گروه‌های سنی زیر ۲۹ سال در اجرای طرح کارورزی (آموزش‌های تخصصی بدو ورود به کار و طی دوره‌های آموزش عالی در کارگاه‌های خصوصی و تعاونی) حداکثر تا دو سال برای هر یک از کارورزان.

۲. تعیین حداقل مزد برای کارگران جدید گروه‌های سنی زیر ۲۹ سال (که قبلا سابقه بیمه تامین اجتماعی نداشته باشند) و مشمولین طرح اشتغال عمومی (اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه در زمینه زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و مدیریت محیط زیست و با مشارکت جوامع محلی) به میزان ۷۵ درصد حداقل مزد تعیین شده مصوبه شورای عالی کار حداکثر تا دو سال با هدف‌ انگیزه بیشتر برای بکارگیری نیروی کار جدید.»

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با بیان اینکه پیشنهاد دولت با محوریت سازمان مدیریت در این بخش عجیب و تامل برانگیز است، گفت: در واقع با این کار اجازه سوء استفاده از نیروی متقاضی کار برای برخی کارفرمایان صادر می شود در حالی که زیر ۲۹ ساله ها، مهمترین و جدی ترین گروه جوینده شغل در کشور محسوب می شوند.

این کارشناس بازار کار اظهارداشت: اینکه دولت می‌خواهد شرایطی فراهم شود تا افراد در بدو ورود به بازار کار با حقوق‌های ناچیز و زیر حداقل مزد شروع کنند، بسیار حساس و در عین حال امکان ترویج آن در کل فضای اشتغال کشور وجود دارد و ممکن است برخی به بهانه های مختلف از این پس به دنبال عدم اجرای مصوبات مزدی شورای عالی کار باشند؛ بنابراین نباید با حقوق نیروی کار بازی کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تامین اجتماعی

      با سلام کی میگی آقا الان بازنشستگان تامین اجتماعی داریم که ماهی 2400000 ریال حقوق میگیرند .از چی حرف می زنی آنهم هرماه دو یا سه روز دیرتر می دهند

    • رضا

      آقای روحانی ماشااله داری یکی یکی قفلها رو باز میکنی!منم یه فروشنده هستم تو بازار سرامیک ایران.بخدا کسادی داره کمر همه رو میشکنه.پس کی قراره اوضاع درست بشه؟همش وعده و وعیدهای الکی.بیشتر از 2 سال گذشت.بهتر نشد که هیچ بدتر شد.

    • morteza

      خدایا اینجا کجاست من زندگی میکنم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران در دوران روحانی مچکریم. دوران راستگوتر از قبلیها. دوران بدون دزد و اختلاس. دوران پساااااااااابرجاااااااااااااام. روحانییییییییییی مچکریییییییییییییییم

    • بدون نام

      چيييييييييييييييييييييييي

    • بدون نام

      عجيبه كه كسي براي اين خبرا كامنت نمي ذاره .

    • بدون نام

      یه دفعه ای بنزین بریزین سرمون ما رو راحت و سریع بکشین!!
      آخه این چه طرز رسیدگی به مردمه!
      500 تومن در ماه؟؟!!

    • بدون نام

      بدبخت جوان ایرانی با این مسئولین

    • علی رضا اقاحسینی

      باسلام همین قانون به کار نخور پدر کارگر رادراورده از کارگر سفته وهزار کار دیگر انجام میدهند نیروی جوان را می گیرند وانقدر بیگاری می کشند تا بعد از دوسال دیسک کمر وهزار جور درد دیگر بگیرد اقای روحانی اگر این طرح را اجرا کند فاتحه ریاست جمهوری دور دوم راخوانده است

    • رازا

      واقعاافسوس چی بودیم چی شدیم

    • cactus

      اگه این اتفاق بیوفته من یکی شخصا بیچارگی خودم را اعلام کرده و به کمیته امداد پناه میبرم...
      الان یه دست لباس حداقل 300 هزار تومن هزینه داره...چطور یه جوون با حقوق 500 هزار تومن زندگی کنه ؟ اونم از نوع مجردش وای به حال متاهل ها...

    • بدون نام

      میخوان یک کاری کنن که بالای 30 ساله ها رو اخراج کنن نیروی زیر 30 سال بگیرن با حقوق پایین تر ...

    • بدون نام

      خود كرده را تدبير نيست

    • علی

      همین جوری هم کارفرماها دارن از کارگران سوء استفاده میکنن وای به حال این طرح،خوب این جوری کارفرما فقط زیر 30 سال با حقوق کم استخدام میکنه و بالای 30 ساله ها اخراج و بیکار میشن و باید برن توی خیابونها گدایی کنن،بهترین کار اینه که یه ژاپنی بیاریم داخل کشور تا راه و رسم کشور داری رو بهتون نشون بده،اخه تا کی

    • یه هم وطن

      فقط میتونم بگم متاسفم

    • یه هم وطن

      فقط میتونم بگم متاسفم

    • رضوی

      خداکمک کنه دوره این لیبرالهای خطرناک زود تمام بشه اینا فقط میخوان مردم رو فشاربیارن تالان هم اگه از ترس رهبری نبود پدرمردم رو درمیاوردن البته مردمی که بایک جمله من سرهنگ نیستم رای بدن حقشون همینه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نگو مردم حقشونه. خب مردم از کجا بدونن طرف واقعا چی کارس. فکر می کنن داره راست میگه و واقعا ایده ای برای بهبود وضعیت داره.

      • رضا

        احسنت. دقیق ترین نظری که دیدم همین بود.
        انتظاری نباید داشت از دولت لیبرال مسلکی که معتقد به سیاست های اقتصادی سرمایه سالارانه هست.
        اینها در فکر فقر زدایی نیستند در فکر فقیر زدایی هستن!

    • محمد

      دیواری از.کارگر کوتا تر پیدا نمیشود چون قرار بود حقوق زیر یک میلیون باشد مالیات نمی گیرند حال ان که عملی نشد هیچی الان تامین اجتماعی اندازه نصف حقوق یک کارگر را از کارفرما وکارگر میگیرد در مقابل چه خدمتی به کارگر میدهند
      ۱-الان میخواهند سن بازنشتگی را بالا برنند تا طرف به ان دنیا برود و تامین اجتماعی خوش باشد۲- الان تامین اجتماعی که از سایه سر کارگر بوجود امد بهترین حقوق می برنند یک ابدارچی کارمند تامین اجتماعی هست با حقوق ۴م بازنشته می شوند و انهای که هم شاغل هستن بهترین حقوق میکیرند و با پول کارگر ها هتل خریدن در تمام ایران بهترین مسافرت ها را میروند واز این هتل ها استفاد میکنند بعد تا کسی اعتراضی داشت باشد اقا ما این سرمایه گذاری را انجام میدهیم برای اینکه به شماهها بازنشتگی میدهم ۳ اقا تامین اجتماعی فکر میکند صدقه میدهد به کارگران چون این پول از اول جوانی از ما کارگران میگیرند اگر قرا هست این سرمایه گذاری که شد باید به کارگرها سهام بدهند
      ما کارگران فقط از رهبر عزیزمان میخواهیم نگذارد حق ما کارگران را پایمال کنند و بدادما برس اقا جان داریم زیر گرانی کمر ما خم شده اقا جان حتی.روزهایی هست که پول خرید نان خالی نداریم اقاجان کاش به شود یک روز به حضوز شما برسیم و بگیم چه.بلای سرما می اورند

    • تکتم

      ضرب المثل چینی:
      میخوای کسی رو یک روز سیر کنی بهش ماهی بده، میخوای یک عمر سیر کنی بهش ماهیگیری یاد بده
      ضرب المثل ایرانی:
      میخوای کسی رو یک روز سیر کنی بهش دزدی یاد بده، میخوای یک عمــــــــــــــر سیرش کنی بهش "رای بده"

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا موافقم

    • بدون نام

      خودشون میتونن با این حقوق یه هفته بیشتر زندگی اصلن به فکر مردم عادی که نیستند جاشون راحته از دنیا خبری ندارند آقای روحانی با شیب ملایم خوب داری مردم رو فنا میدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه هفته؟؟!. این پول تو جیبی بچشونم نیست

    • حسین

      وقتی قشر بزرگی از جامعه در بیسوادی فکری بسر میبرند هربلائی میتواند به سرشان بیاید.

    • بدون نام

      هر دم از این باغ خبری میرسد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خری در پس کره خری میرسد

    • بدون نام

      زیر 29 ساله حیوون هستن آدم نیستن هوا میخورن هیچ هزینه ای ندارن جزء شهروندان این مملکت نیستن آینده ندارن

    • بدون نام

      حالا چرا 534 ؟ چرا مثلا 543 نه که رند هم هست ؟ این اعداد رو از کجا میارن . ماشین حسابشون چطوری کار میکنه

    • حسین

      سلام تدبیرم . سلام امیدم .

    • یه کارگر

      حالا فرض کن یه دانشجو کارگر باشه. ۳۰ روز کار کنه تا پول ۳ روز دانشگاه رو به دست بیاره...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیگه از این فرض های سخت نکن. واقع گرا باش. ما به کلید رای دادیم. به پاکدستی. به راستگوئی. به امید

    • بازنشسته

      اصلا این خبر یعنی چی یعنی برگشت به عقب ؟?؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه چنین چیزی هم میشه. ؟؟؟؟ یا خدا

    • عباس

      با این کاره فقط باعث ایجاد هرج ومرج میشن و با افزایش مشاغل کاذب دیگه کسی سمت تولید وشکوفایی کشور نمی رود. هزار رحمت به احزاب وجوامع کارگری.

    • اورنه

      زیر 29 سال ها به فکر دزدی باشید ،اختلاس که بلد نیستین. این زیر29 سال ها که می فرمایند زندگی ندارن زن وبچه ندارن نان پرسی 200 نمیخورن. مسولین مسولین به فکر باشید افکار خود را بروز کنید خنده دیگر تا کجا یا بهتر بگم ظلم بر این نسل سوخته تاکجا.

    • saeed

      کجایی "کـــــــــــورش ..کجایی....
      این کشور فقط برا آقا زاده ها خوبه و مسئولین بی کفایت و بی عرضه .
      خواهشن نظرمو منتشر کنین من هرچی نظر میذارم میزنین غیر قابل انتشار ..خیلی واسه باشگاه خبرنگاران متاسفم خیلی .

    • بدون نام

      واقعا که ... فقط میتونم بگم متاسفم واسه دولتمردان بی درد

    • بدون نام

      خدا باعث و بانی این کار لعنت کنه

    • بدون نام

      ایران شده ویرانه من

    • مهدی

      یکاری کردن که دیگه رقبت نمیکنم بگم سلام.آخه شمایی که نرخ مشخص میکنید.من 26 سالمه بچه هم دارم الان با712 تومن 5سال عقب موندم حالا بشه 534 تومن دیگه باید خود کشی کنم.الان طرف داره با پایه حقوق 712 تومن که مشخص کردن داره به کارگرش 300میده دیگه وای بر احوال که بشه 534 تومن.بابا زشته چرا خودتون رو میزنید به اون را داریم یارو 20سالش خانواده داره زن و بچه داره چطور با ماهی 534 تومن قسط بده کرایه خونه بده خورد خوراک و پوشاک خانوادش رو تامین کنه آقای روحانی ملت همه یک دست شدن که این شرایط به وجود بیاد..............................؟اصلا چرا باید این رقم به ذهن شماها برسه؟

    • بدون نام

      اخه تا كي......

    • بدون نام

      آقا خواهش ميكنم عنوان خبرو عوض كنيد بنويسيد به خاك سياه نشون دادن كارگر

    • user

      خيلي جالبه. از اون ور دارن به مردم ميگن بچه بياريد جمعيت رو به كاهشه از اين ور مي خوان حقوق هارو كنن 500 تومن به نظرتون با 500 تومن 5 تا بچه بياريم كافيه .

    • reza

      از دولتی که کابینه اش همه سرمایه دار هستند بیش از ین نباید انتظار داشت.
      این کارها در راستای سیاست های فقیر زدایی هست نه فقر زدایی!!!! (مرگ فقیر)
      به قول امام خمینی (ره) "کاخ نشینی خوی آدمی را عوض میکند"
      صدای فقر به کاخ سعد آباد همایونی نمیرسد....

    • user

      يه جايي خوندم مقدار اختلاس هايي كه تو ايران ميشه اينقدر زياده كه كمه كمه اگه همه اين پولها برگرده (فقط اختلاس 1 سال) به هر ايراني نفري حداقل 200 ميليون تومان مي رسه. نمي دونم چرا نوبته قشر كارگر كه ميشه دولت كمرش داره ميشكنه.

    • کاظم

      اگر همچین طرحهایی به اجرا برسد نه تنها بیکاری برطرف نمیشود بلکه نیروهای قدیمی وسابقه دار نیز بیکار میشوند.کارفرما وقتی ببیند با این مبلغ میتواند نیرو بگیرد نیروهایی که قراردادهای کوتاه مدت دارند(به عنوان مثال من خودم 20سال با قراردادهای کوتاه مدت در یک شرکت مشغول بکارم)را اخراج کرده ونیروی جدید میگیرد . چون کسانی که این طرحهارا میدهند همگی سهامداران شرکتها ی مختلف هستند فقط منافع کارفرمایان رو در نظر میگیرند.

    • مهری

      فقط میتونم بگم آقای روحانی مچکریم.

    • بدون نام

      تا شما باشین نگین روحانی مچکریم . الان بگین روحانی مچکریم .

    • مهدی

      افسوس صد افسوس
      من به آقای روحانی رای ندادم فقط به خاطر اون کلیدش. چون موقعی که اون کلید در آورد وقت قانونیش برا مصاحبه و حرف زدن تمام شده بود. اونجا فهمیدم ایشون به درد مملکت داری نمیخورن. چون به حقشون قانع نبودن.
      نمی دانم این مملکت به این عظمت را دارن به چه سمتی هدایت می کنند. من گاهی وقتی قدم میزنم خجالت میکشم چرا که برا هر وجب این خاک باعظمت یک جوان زیر 29 سال خوابیده.
      پرفسور تیز فهم راست گفت. ما فناییان این مملکتیم و شهدای ما فدایان. رسالت ما با شهدایمان یکی هست. فقط تفاوت ما در این است که آنها را میبینند ولی ما را نمیبینند.
      این دولت مردان می دانند این مردم به خاطر خون شهدا و رهبر بزرگوارمون سکوت خواهند کرد به همین دلیل فقط دارن به مردم فشار میارن و هر طور دلشان خواست رفتار میکنند. حالا من شنیدم تو سال 95 استخدامی ندارن. خدا کنه به حق امام حسین دروغ محض باشه. الان فقط دغدغه اونا جنگ قدرت است ن من فقیر جامعه.
      ** نظرم منتشر بشه رسالتت رو درست اجرا کردی ***

    • هم وطن

      از طلا گشتن پشیمان گشته ام مرحمت فرموده ما را مس کنید

    • باقری

      جناب رئیس جمهور محترم به تلاش خود ادامه بده .خوب داری تمام درها را به روی قشر زحمت کش کارگر قفل میکنی.
      شما گفتید برای باز کردن درها آمدید نه برای محکم تر کردن آنها..........؟؟؟؟؟؟؟؟

    • Iron

      بدبختی جامعه ما از آنجا شروع شد که دولت و ملت به دنبال چپ و راست و پایین و بالا رفتند. در جامعه ما دو حزب بیشتر نداریم یا حزب الهی یا حزب طاغوت.
      از اول انقلاب بعد از بین بردن احزاب چند گروه و جناح وارد سیستم شدند و در آن مطابق اختلافات شدیدی که داشتند (نه سلایق) رشد کردند
      شما می توانید اسم آنها را چپ و راست و میانه بگذارید یک عده اینوری (چپ) یک عده آنوری (راست) یک عده هم میانه (وسط).
      یک عده چپ میانه یک عده راست میانه.
      یک عده آبی یک عده قرمز ترکیب کنی میشه بنفش!!! و بدین ترتیب با رنگ ملت راخرمی کنند(بلا نسب خرچون الاغ دیگران را خر ببخشید رنگ نمی کند)!!!؟؟
      سر و ته این دسته ها و جناح ها بزنی میشه این :
      اگر می خواهید دنبال مقصر بگردید باید ببینید این سیستم لیبرال سرمایه داری و اقتصاد آدام اسمیتی (نيو کینزیها و فریدمنیها) را کی وارد سیستم جامعه ما کرد !؟
      کسانی نیستند جز همین آقایان دوره هاشمی . کسانی مثل خود آقای هاشمی و فرزندان ناخلفش و آقایون کارگزاران و.... که با اجرای برنامه به اصطلاح توسعه آنهم بر گرفته از صندوق بانک جهانی و سرمایه داران مفت خور که باعث ناهنجاری شدید و فاصله طبقاتی شدید در جامعه شد .در آن زمان عده ای از افراد جامعه ایراد میگرفتند ولی کو گوش شنوا !
      می گفتند بگذار جامعه پیشرفت کند بعد به فکر عدالت و برابری و ...می افتیم ولی چه سود !
      بیت المال از اول انقلاب وتوی این 36 سال باید به عدالت پرداخت میکردند که نکردند !؟
      باید حق فقرا و مستضعفین را از ثروتمندان ومرفهین بی درد با مالیات -خراج - زکات و...میگرفتند که نگرفتند و ندادند!؟
      تازه با گران کردن و پایین کشیدن ارزش پول ملی و ایجاد تورم تا توانستند از فقرا و مستضعفین دوشیدند!؟
      بعد هم با اجرای برنامه های به اصطلاح توسعه و اجرای قوانین اقتصاد آدام اسمیتی و لیبرالیستی تا توانستند جیب پولدارها و مرفهین بی درد را پرتر کردند!
      بعد از اجرای چند برنامه تصمیم گرفتند مقداری از بیت المال را که حق مردم بود را برای اولین بار به تساوی تقسیم کنند که ان را نیز به پنج قسمت تقسیم کردند و سر اجرای اولین پرداخت چنان تورم و گرانی را برجامعه و بخصوص بر فقرا و مستضعفین جامعه وارد کردند که نگو و نپرس که آن را هم تقصیر دولت قبل و تحریم و خارجیها و ... انداختند که انگار مثلا بالا رفتن قیمت زمین و ملک و املاک و ... تقصیر تحریم و خارجیهاست!؟
      تازه با کمال پرويی منت هم میگذارند!!!
      آن موقع که لیف لیف بیت المال را توی حلقوم این اشراف و مرفهین بی درد می کردند کسی اعتراض نمی کرد !؟
      آن موقع که 90% بیت المال نصیب ثروتمندان میشد (بعلاوه گرانی و احتکار و ندادن دستمزد و چپاول و ...) کسی جیگش در نمی آمد!؟
      اقتصاددانهای دوره آقای احمدی نژاد هم فریدمنی لیبرال بودند و این دوره آقای روحانی هم نيو کینزی لیبرال !!!؟؟؟
      همین قوانین الان در خیلی از کشورها دارد اجرا شده و میشود که به اصطلاح توسعه پیدا کنند !!! مثل آرژانتین و .... و حتی خود امریکا واز جمله در ایران !!!!
      در آرژانتین با اجرای این سیاستها مردم ریختند توی خیابان بروید مقاله های ان دوره را ببینید و بخوانید ولی باز هم دست از کثافت کاریهای خویش بر نداشتند!؟
      وقتی یک عده از افراد و مسؤلین در کنفرانس وجلساتی مثل داووس و ... شرکت می کنند و دستور عملهای آنها را در جامعه اجرا می کنند چیزی بهتر از این در نمی اید.
      اگر بحث وایرادهای هست با مسخره بازی حل نمی شود شما جو بکارید انتظار گندم داشته باشید.از کوزه همان تراود که در اوست.
      ما که این همه عمر کردیم چیزی به جز دروغ وریا ندیدیم یک روز دلار 7 تومان بود یک روز 100 تومان یک روز 700 تومان یک روز 1200 تومان یک روز 3000 تومان یک روز هم 7000 تومان میشه و ...........
      مشکل این جا هست که این اعداد و آمار یک نوع بازی برای پر کردن جیب اقایون و اقازاده ها و ...است
      وقتی دلار و یا تورم را دولت بالا میبرد (نه اینکه می رود) دارد از کار کرد همین مردم مستضعف بر می دارد که کسی متوجه کم کاری و خیانت آنها نشوند به قول دکتر عالی نسب(فکر کنم ایشون گفتند) "تورم مالیاتی هست که پول دار ها و ثروتمندان بر فقرا می بندند" !مردم بی سواد و بی توجه وقتی این آمارهای کذایی را می بینند باورشان می شود فکر می کنند طبیعی هست برای همین هست که وقتی در جامعه بهانه تحریم را پیش می کشند خیلی ها باورشان می شود که انگار قیمت بالا رفتن ملک املاک و زمین تقصیر تحریم هست که چی؟؟؟؟ چون ما نمی توانیم از خارج زمین وارد کنیم!!؟؟؟؟! این نشانه اجرای تفکر مرکانیستی و سرمایه داریست!!؟!؟
      وقتی یک عده مفت خور توی این شرایط به اصطلاح تحریم می روند از امریکا و اروپا ماشینهای اخرین سیستم چند میلیاردی وارد می کنند ودر سایت گمرک افشا گری می کنند در همین دولت لیبرال می روند صورت مسيله را پاک می کنند و در سایت گمرک ان را پاک میکنند که کسی آن را نبیند تا این مفتخورها راحت ملت را بچاپند!؟
      تازه جالبه که با اجرای قوانین حزب طاغوت(لیبرالستی و اومانیستی و کمونیستی و سوسیالیتی و ...) می خواهند وارد حزب الله هم بشوند زهی خیال باطل!
      اول مردم را حرام خوار و ربا خوار و طاغوتی بارمی آورند بعد انتظار دارند مردم رفتار اسلامی و الهی داشته باشند زهی خیال باطل !
      می توانید به من بگویید که کدام یک از جناح ها الهی هستند و کدام یک طاغوتی !؟
      می توانید به من بگویید که کدام یک از جناح ها حق هستند و کدام یک باطل !؟
      تمام دعوا ها و جنگها همیشه بین حق و باطل هست و باطل با باطل .برای همین طرفین دعوا و مدعی یا یکی حق را می گوید و دیگری باطل و یا هر دو به باطل قضاوت می کنند.
      تمام این جنا ح ها فقط ادعا می کنند بیچاره مردمی که بازیچه این اشخاص از خدا بی خبر شدند
      بعد تازه طلبکار هم هستند هی توی صدا و سیما و روزنامه های کذاییشون میگویند نگذاشتند نمیگذارند انگار این همه فساد فسق فجور رشوه خواری رشوه دهی هرزگی دریوزگی فاصله طبقاتی گرانی بیکاری بی خانمانی بی مسکنی بیچارگی و تحریمهای دوروغین و.... تقصیر فضاییهاست!؟!؟!؟
      به شخصه اعتقاد من به این آیه قرآن کریم هست:
      يقول تعالى: (ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ) [الروم: 41
      به سبب اعمال مردم ، فساد در خشکی و دريا آشکار شد تا به آنان جزای بعضی از کارهايشان را بچشاند ، باشد که بازگردند.

      تقصیر خود مردم است که کسانی مثل این اراذل لیبرال و وابسته وطن فروش و مردم فروش و... رو به قوه مقننه و مجریه و قضاییه راه میدهند بعد تا بهم میرسند به اینها واونها فحش میدهند که انگار مثلا بالا رفتن قیمت زمین و ربا خواری ومفتخوری بانکها و کارتلها بزرگ سرمایه داران و دارو دسته کثیفیشان همه وهمه تقصیر نمیدونم آمریکا و انگلیس و روسیه و چین و از ما بهترون و...و احمدی نژاد و ...... (که الان بیشتر شبیه جوک شده) هستند
      نخیر آقا جان از قدیم گفتند از ماست که بر ماست.

      والسلام اهل الهدی

    • علی

      به خدا حقتونه ، هربلایی سرتون بیارن حقتونه
      وقتی میگفتن با چشم باز و عاقلانه رآی بدین

    • بدون نام

      بالاي 29 ساله ها بيكار ميشوند كارفرماها نيروي زير 29 سال ميگيرن نيروي بالاي 29 سال هم مجبور ميشن همون 500 رو بگيرن برن سركار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج