اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۹۱۰۷۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

در انتظار تاييد خبرگان

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: كار شوراي نگهبان براي بررسي صلاحيت داوطلبان پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان ديروز به پايان رسيد. با اعلام نظر شش فقيه شوراي نگهبان، در مورد صلاحيت داوطلبان مشخص مي‌شود از ٨١٨ كانديدا چند نفر در ميدان رقابت باقي خواهند ماند.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: كار شوراي نگهبان براي بررسي صلاحيت داوطلبان پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان ديروز به پايان رسيد. با اعلام نظر شش فقيه شوراي نگهبان، در مورد صلاحيت داوطلبان مشخص مي‌شود از ٨١٨ كانديدا چند نفر در ميدان رقابت باقي خواهند ماند.

قرار بود نتايج بررسي صلاحيت‌ها ديروز تا پايان وقت اداري از طريق هيات مركزي نظارت بر انتخابات به وزارت كشور اعلام شود و فرمانداري‌ها نتيجه را به دست داوطلبان برسانند اما سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات اعلام كرد تا پايان روز پنجم بهمن نتايج بررسي صلاحيت داوطلبان مجلس خبرگان به وزارت كشور اعلام مي‌شود. ديروز اما بازار گمانه‌زني‌ها در مورد نتايج بررسي صلاحيت‌ها داغ بود. در لابه‌لاي خبرها صحبت از تاييد صلاحيت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و آيت‌الله موسوي بجنوردي بود. خبري كه هيچ نهاد رسمي آن را تاييد يا تكذيب نكرد.

از سوي ديگر اما رسول منتجب‌نيا، دبيركل حزب اعتماد ملي خبر از تاييدصلاحيتش داد. مجلس خبرگان ديروز يك چهره انصرافي هم داشت. آيت‌الله حائري شيرازي با انتشار نامه‌اي از نامزدي انتخابات مجلس خبرگان رهبري انصراف داد و دليل آن را راه نيافتن به ليست جامعتين عنوان كرد. در ميان گمانه‌زني‌هاي ديروز نام سيد حسن خميني و شايعه عدم احراز صلاحيتش در صدر اخبار بود اما اما يك منبع نزديك به سيدحسن خميني گفت: بر اساس اطلاعات دريافتي از وزارت كشور هنوز تصميمي دال بر رد يا تاييد سيدحسن خميني به اين وزارتخانه ابلاغ نشده است.

با همه اينها هنوز خبر رسمي منتشر نشده است و مشخص نيست چه كساني نام‌شان در رقابت اين دوره انتخابات خبرگان ثبت خواهد شد. به گزارش ايلنا، سيامك ره‌پيك، حقوقدان شوراي نگهبان اظهار كرد: طبق قانون نتايج بررسي صلاحيت داوطلبان مجلس خبرگان از طريق هيات مركزي نظارت به وزارت كشور اعلام مي‌شود و اين وزارتخانه نيز نتايج را به فرمانداري‌ها ابلاغ خواهد كرد تا به اطلاع داوطلبان برسد. وي افزود: در مهلت ۳۰‌روزه‌اي كه براي بررسي صلاحيت داوطلبان مجلس خبرگان تعيين شده است براي ارزيابي صلاحيت علمي داوطلبان، آزمون علمي برگزار شد و پذيرفته‌شدگان به آزمون شفاهي دعوت شدند.

ره‌پيك اضافه كرد: علاوه بر آزمون، پرونده داوطلبان خبرگان از جهات ديگر نيز در جلسات فشرده و متعدد فقهاي شوراي نگهبان بررسي شد كه طبق تقويم زمانبندي اين بررسي‌ها امروز به پايان مي‌رسد و نتايج آن اعلام مي‌شود. نتايج آزمون كتبي داوطلبان مجلس خبرگان محرمانه است و فقط به خودشان اعلام مي‌شود. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات همچنين درباره آخرين وضعيت بررسي صلاحيت داوطلبان مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: بعد از اعلام نتايج از جانب هيات مركزي نظارت بر انتخابات، فرصتي سه‌روزه بود تا كساني كه ردصلاحيت شده‌اند يا صلاحيت‌شان احراز نشد، اعتراض‌شان را اعلام كنند.

ره‌پيك افزود: در مهلت مقرر افرادي كه تمايل داشتند مدارك‌شان را ارسال و شكايت‌شان را اعلام كردند و اكنون در حال بررسي شكايات هستيم و همه اعضا و كار‌شناسان شوراي نگهبان تمام وقت مشغول كارند تا در مهلت مقرر بتوانند كار را به نتيجه برسانند. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات گفت: نتايج بررسي صلاحيت داوطلبان مجلس خبرگان تا پايان روز پنجم بهمن به وزارت كشور اعلام مي‌شود. اين عضو حقوقدان شوراي نگهبان گفت: چون اكنون در اواسط بررسي شكايات هستيم و پرونده‌ها در حال بررسي است امكان ارايه آمار دقيق از كساني كه شكايات‌شان پذيرفته شده، وجود ندارد.

وي ابراز اميدواري كرد نتايج بررسي شكايات داوطلبان رد و عدم احرازصلاحيت شده مجلس شوراي اسلامي طبق جدول زمانبندي تا پايان روز ۱۶ بهمن اعلام شود. ره‌پيك همچنين در پاسخ به پرسشي درباره آمار و اسامي منتشر شده در برخي رسانه‌ها درباره تاييد يا ردصلاحيت برخي داوطلبان انتخابات اسفند تاكيد كرد: هيچ آمار غيررسمي را در اين باره تاييد نمي‌كنيم. وي گفت: در يك مرحله درباره داوطلبان انتخابات مجلس شوراي اسلامي بررسي‌ها در هيات‌هاي نظارت استاني و هيات مركزي نظارت صورت گرفت كه نتايج آن به شكل محرمانه به فرمانداري‌ها اعلام شد و آنها هم به داوطلبان اعلام كردند.

سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات تاكيد كرد: ما در اين باره هيچ اعلام عمومي از طريق رسانه‌ها نداريم و انتشار اين اسامي و فهرست‌ها با هر انگيزه‌اي و از هر طريق كسب شده باشد نه فقط صحيح نيست كه قابل پيگرد است. اسامي كليه داوطلبان تاييد صلاحيت شده هر استان توسط فرمانداري‌ها در تاريخ ۲۱ بهمن اعلام عمومي مي‌شود. تبليغات انتخابات مجلس خبرگان هم به مدت دو هفته از تاريخ ۲۲بهمن آغاز و تا ۱۴ روز يعني ۵ اسفند ادامه خواهد داشت. حال امروز و به مرور مشخص مي‌شود كه كدام چهره‌ها موفق به حضور در اين رقابت شده‌اند و براي اين كار فرصت اعتراض هم خواهند داشت.

اميدوارم در پايان بررسي صلاحيت‌ها حق كسي ضايع نشود

روز گذشته وزير كشور گزارشي در مورد فهرستي كه بايد از شوراي نگهبان به وزارت كشور برود و روند اعتراض به رد صلاحيت‌ها خبر داد. رحماني فضلي هرچند جلسات متعدد و فراواني تا حالا با شوراي نگهبان براي تجديد نظر در زمينه بررسي صلاحيت‌ها برگزار كرده است حالا مي‌گويد كه از روند كار راضي و اميدوار است كه در پايان كار حقي از كسي ضايع نشود. وزير كشور گفت: شوراي نگهبان هنوز آخرين بررسي‌هاي مربوط به تاييد يا ردصلاحيت‌هاي كانديداهاي مجلس را به وزارت كشور نفرستاده است. به گزارش ايسنا، عبدالرضا رحماني فضلي درباره آخرين فهرستي كه قرار بود شوراي نگهبان امروز (دوشنبه) به وزارت كشور ارسال كند، گفت: تا اين لحظه هنوز فهرستي نفرستاده‌اند.

او درباره رايزني با شوراي نگهبان براي رسيدگي به اعتراض‌ كانديداهاي ردصلاحيت شده اظهار كرد: ما ارتباط دايم با شوراي نگهبان داريم. اعتراض‌ها به رد‌صلاحيت‌ها جمع‌آوري شده و در نشستي كه من با شوراي نگهبان داشتم مقرر شد نماينده‌اي از اين وزارتخانه مستمر موضوع را از طريق شوراي نگهبان پيگيري كند. وي افزود: با توجه به تقسيم كاري كه در درون شوراي نگهبان صورت گرفته اعضا و كارگروه‌هاي كارشناسي پرونده‌ها را توزيع كرده و در حال رسيدگي به درخواست تجديدنظر‌ها هستند. به گفته وزير كشور بيش از ٥ هزار نفر درخواست تجديدنظر داشتند كه درخواست آنها در گروه‌هاي كارشناسي بررسي دقيق مي‌شود.

رحماني فضلي ادامه داد: در وزارت كشور نيز موارد رسيده به صورت خاص و مسائلي كلي به صورت عمومي رسيدگي خواهد شد. روند كار نيز تا كنون خوب بوده و خيلي اميدوارم در پايان بررسي‌هاي قانوني حقي از كسي ضايع نشود. وي گفت: برداشتم اين است كه همه اعضاي شوراي نگهبان نيز چنين نظري دارند و اميدوارم بتوان در پايان، رقابت قابل قبول و رضايت عمومي در حوزه تاييد صلاحيت شوراي نگهبان داشته باشيم. البته آنها نيز بر اساس قانون عمل مي‌كنند تا انتخابات باشكوه برگزار شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج