adexo3
۲۹۵۱۰۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

ماجرای پر پیچ و خم صلاحیت‌ ها

براساس گزارش‌ها فهرست اولیه‌ای که بامداد یکشنبه از سوی شورای نگهبان برای وزارت کشور فرستاده شد نشان‌دهنده آن است که پس از بررسی مجدد صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان ۵۵درصد داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شده‌اند.

روزنامه شهروند: براساس گزارش‌ها فهرست اولیه‌ای که بامداد یکشنبه از سوی شورای نگهبان برای وزارت کشور فرستاده شد نشان‌دهنده آن است که پس از بررسی مجدد صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان ۵۵درصد داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شده‌اند.

تسنیم در گزارشی در این‌باره نوشته است: «پیش‌تر ٤هزار و ٧٢٠ تن از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شده بودند که پس از ارایه شکایات ٢٠‌درصد به این میزان اضافه شده که پیش‌بینی می‌شود حدود ٦هزار داوطلب تا این مرحله برای نامزدی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی داشته باشیم که این رکورد قابل توجهی در تأیید صلاحیت‌ها محسوب می‌شود؛ با این وضع پیش‌بینی می‌شود تقریباً ٢٠برابر کرسی‌های مجلس داوطلب داشته باشیم و اگر بخواهیم مقایسه‌ای از نظر جناح‌بندی‌ها در تأیید صلاحیت داوطلبان دهمین دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی داشته باشیم، به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان و مستقلان بیشترین تأیید صلاحیت را داشته‌اند».

بر این اساس خبرگزاری تسنیم این اقدام شورای نگهبان را «رکوردشکنی ٥٥درصدی» در تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی دانسته و عنوان کرده است که آمار تأیید صلاحیت در دور قبل تنها ٤٥‌درصد بوده است.

آماری که خبرگزاری اصولگرای تسنیم ارایه داده البته تفاوت اندکی با آمار وزارت کشور دارد. حسینعلی امیری، سخنگو و قائم مقام وزارت کشور روز گذشته از تأیید صلاحیت ٥١‌درصدی ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات مجلس سخن گفته و اضافه کرده است: اگر به نسبت ١٢‌هزار نفر ثبت‌نام‌کننده بسنجیم، ٥١‌درصد از افراد ثبت‌نام شده برای شرکت در انتخابات مجلس دهم تأیید شدند و آمار افرادی که صلاحیت آنها رد شده یا احراز نشده است، براساس فهرستی که شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام کرده ٥٢٠٥ نفر است.

به گزارش ایلنا، امیری همچنین گفته است: ١٤٧ نفری که صلاحیت آنان در شورای نگهبان تأیید نشده است، ٣ روز مهلت دارند تا مستندات خود را برای رسیدگی به شورای نگهبان ارایه کنند و شورای نگهبان نیز ٧ روز فرصت رسیدگی دارد.

به نظر می‌رسد استناد خبرگزاری‌های اصولگرا به اظهارات سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات است که صبح روز گذشته گفته بود: پیشتر ٤٠‌درصد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیأت‌های نظارت استان‌ها تأیید صلاحیت شده بودند که با بررسی‌های شورای نگهبان ١٥‌درصد دیگر (١٥٠٠ نفر) به احراز صلاحیت شده‌ها افزوده شدند.

ره‌پیک تصریح کرده است: با افزایش تعداد داوطلبان تأیید صلاحیت شده، رقابت برای هر کرسی مجلس از بین ١٦ داوطلب به بیش از ٢٠ داوطلب افزایش یافت. به گفته سیامک ره‌پیک در هیچ دوره‌ای از انتخابات مجلس این تعداد داوطلب تأیید صلاحیت شده نداشتیم، البته بخشی از این افزایش ناشی از افزایش داوطلبان مجلس و بخشی هم ناشی از افزایش تعداد تأیید صلاحیت‌شده‌ها است.

برخلاف آمار و ارقام رسانه‌های اصولگرا اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان همچنان از وضع تأیید صلاحیت‌ها ناخشنودند. خبرگزاری ایلنا، رسانه نزدیک به اصلاح‌طلبان در گزارشی که از تعیین تکلیف چهرهای شاخص اصلاح‌طلب در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی تهیه کرده است، تأکید کرده که بیشتر این نامزدها ردصلاحیت شده‌اند.

این خبرگزاری به سراغ چهره‌های مشهور فهرست اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش روی مجلس رفته و از آنان درباره آخرین وضعیتشان سوال کرده است که بر این اساس تنها علی مطهری نماینده کنونی مجلس و محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار تأیید کرده‌اند که صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان احراز شده است.

براساس گزارشی که این خبرگزاری اصلاح‌طلب ارایه داده نام محسن علیزاده، فاطمه راکعی، داریوش قنبری، مرتضی اشراقی، محسن و فاطمه ‌هاشمی، رسول منتجب‌نیا و محسن رهامی کماکان در زمره تأیید صلاحیت‌شدگان قرار ندارد. درنهایت اصلاح‌طلبان چنین نتیجه گرفته‌اند که برآیند بررسی‌های نهایی توسط شورای نگهبان منجر به تأیید صلاحیت چهره‌های آشنا و رأی‌آور آنان نشده و آنچه با عنوان افزایش ١٥‌درصدی تأیید صلاحیت‌شدگان مطرح می‌شود مربوط به شخصیت‌هایی گمنام و ناآشنا نزد افکار عمومی است. چهره‌هایی که نسبتشان با جریان اصلاحات چندان مشخص نیست و معلوم نیست به فرض ورود به مجلس تا چه اندازه نسبت به شورای مرکزی تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان حرف‌شنوی داشته باشند ضمن آن‌که افکار عمومی چقدر بتواند آنان را به‌عنوان نماینده اصلاح‌طلب پذیرفته و راهی مجلس کند.

نگرانی اصلاح‌طلبان از حذف چهره‌های شاخص پیش از ورود به رقابت‌های انتخاباتی از آن‌جا شدت می‌گیرد که پیش‌تر شماری از سیاستمداران اصولگرا نسبت به حضور گسترده اصلاح‌طلبان در مجلس دهم و آنچه تکرار مجلس ششم خوانده مي‌شد، هشدار داده‌ بودند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان روز گذشته غلامعلی حدادعادل در اصفهان گفت: ما طبق سخن رهبر معظم انقلاب تضعیف دولت و همدلی نکردن با آن را حرام می‌دانیم اما با رعایت این مسأله اگر ردپایی از فتنه ببینیم به مقابله با آن برمی‌خیزیم و این جلوه اصولگرایی است و به همین دلیل معتقدیم بدنه مجلس باید اصولگرا باشد.

به این ترتیب ظاهراً اصلاح‌طلبان هنوز ١٠ روز فرصت دارند تا آخرین مهلت اعتراض و بررسی تصمیم شورای نگهبان نیز سپری شود و درنهایت مشخص شود چه تعدادی از شخصیت‌های نام‌آشنا و مشهور اصلاحات خواهند توانست در رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم حاضر شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج