اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۱۳۴۹۱
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

آغاز با اعتراض

جلسه علنی روز گذشته مجلس، مجالی بود برای ادامه نطق‌های انتقادی نمایندگانی که نسبت به روند نظارت بر انتخابات مجلس دهم معترض هستند. دیروز علاوه بر انتقاد پیرمؤذن از ماجرای پیش‌آمده در مسیر راهیابی مینو خالقی به مجلس و همچنین انتقاد قادرمرزی از رد صلاحیتش، حجت‌الاسلام باقری نماینده بناب نیز در نطقی کم‌سابقه، از دخالت برخی نهادها و خرید و فروش علنی رأی در حوزه انتخابیه‌اش سخن گفت.

روزنامه شرق: جلسه علنی روز گذشته مجلس، مجالی بود برای ادامه نطق‌های انتقادی نمایندگانی که نسبت به روند نظارت بر انتخابات مجلس دهم معترض هستند. دیروز علاوه بر انتقاد پیرمؤذن از ماجرای پیش‌آمده در مسیر راهیابی مینو خالقی به مجلس و همچنین انتقاد قادرمرزی از رد صلاحیتش، حجت‌الاسلام باقری نماینده بناب نیز در نطقی کم‌سابقه، از دخالت برخی نهادها و خرید و فروش علنی رأی در حوزه انتخابیه‌اش سخن گفت.

سوگند نماینده ردصلاحیت‌شده به قرآن

حامد قادرمرزی نماینده اهل تسنن مردم قروه و دهگلان در مجلس نهم، دیروز در نطق میان‌دستورش با اشاره به روند رد صلاحیت خود در مجلس دهم گفت: «بنده به عنوان یک روحانی‌‌زاده، حافظ چند جزء از قرآن و نفر اول حفظ قرآن در استان کردستان در انتخابات مجلس نهم بدون هیچ شبهه‌ای در تمام مراحل تأیید صلاحیت شدم، اما قبل از ورود به مجلس عده‌ای از مخالفان من چهار فایل صوتی تقلید صدای بنده را تهیه کردند و دو هفته مانع تأیید اعتبارنامه من شدند تا اینکه وزارت اطلاعات و شورای نگهبان نامه مکتوب دادند که فایل‌ها جعلی است. این‌جانب خودم فرد جاعل را که یک معتاد بود، پیدا و از وی شکایت کردم و او به سه سال حبس و ٧٤ ضربه شلاق محکوم شد».

او با انتقاد از اینکه همان فایل‌های جعلی‌ بدون درنظرگرفتن نظر چهار سال قبل وزارت اطلاعات و شورای نگهبان، ملاک رد صلاحیتش در این دوره شده، خواستار اصلاح قانون انتخابات مجلس در مجلس دهم شد و گفت: «من به اتهام عدم اعتقاد به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران در انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت شدم. به من فرصت دفاع از خود را ندادند اما لازم است گلایه مردم کردستان را از تریبون مجلس شورای اسلامی بیان کنم. چرا از پنج نفر از اعضای هیأت نظارت کردستان، چهار نفر کرمانشاهی هستند که غیربومی بوده و شناختی از مردم ندارند».

این عضو کمیسیون عمران مجلس، در پایان نطق خود درحالی‌که قرآن را در دست خود گرفته بود، گفت: «در محضر خدای متعال، ملت شریف ایران و قرآن قسم می‌خورم که به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران اعتقاد و التزام عملی داشته و دارم و اگر ده‌ها بار هم رد صلاحیت شوم، به عنوان جوان مولود انقلاب می‌گویم که جانم و اندک آبرویم فدای اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران».

انتقاد از سلب حق نمایندگی مینو خالقی

در ادامه نطق‌های دیروز هم کمال‌الدین پیرمؤذن، دیگر نماینده‌ای که صلاحیتش برای شرکت در انتخابات مجلس دهم رد شده، پس از تقدیر از سیاست‌های داخلی و خارجی دولت، گفت: «امروز زنان ایرانی بیش از پیش آشنا به حقوق، دارای تحصیلات عالی و دارای تجربه مشارکت وسیع اجتماعی هستند، با بی‌توجهی و بی‌مهری به حق انتخاب شهروندان اصفهانی، با روش غیرقانونی حق نمایندگی خانم مینو خالقی را از وی سلب نکنید». او با تأکید بر اینکه حاکمیت قانون، شعار و خواست مردم کشورمان در سال‌های اخیر بوده است، ادامه داد: «از قوا و نهادهای حاکم انتظار می‌رود در پاسخ‌گویی به این خواسته بحق آحاد ملت خاصه زنان باکفایت ایران جز بر مدار قانون عمل نکنند.

ما از ابتدای انقلاب عهد بستیم که پاسدار حقوق مشروع خود و ملت باشیم که به گفته امام خمینی(ره) «میزان رأی ملت است و بس». هر اقدامی که به شکاف میان نظام و مردم بینجامد، ضربه‌ای به انقلاب اسلامی است. پایمال‌کردن حقوق ملت و زنان و بی‌‌اعتنایی نسبت به خواست و مطالبات واقعی آنان به سرمایه ارزشمند اجتماعی کشور لطمه وارد می‌کند».

برخی جریان‌ها جلوی انتخابات الکترونیکی را گرفتند

اما نقطه اوج نطق‌های دیروز نمایندگان در مجلس، نطق حجت‌الاسلام باقری نماینده بناب در مجلس نهم بود. به گزارش خانه ملت، باقری در نطق دیروز خود با یادآوری انتخابات اسفند ٩٤، گفت: «انتخابات در هر کشوری به عنوان نماد مردم‌سالاری است که می‌تواند فرصتی برای توسعه متوازن هر کشوری قلمداد شود ولی متأسفانه در ایران اسلامی انتخابات حداقل در برخی از حوزه‌های انتخابیه به تهدیدی برای کشور تبدیل می‌شود که موجب سلب اعتماد مردم نسبت به نظام اسلامی می‌شود».

او ادامه داد: «با توجه به وجودنداشتن احزاب قوی در کشور، تطمیع و پول و ایجاد رعب و وحشت و دروغ به جای احزاب نقش ایفا می‌کند، خصوصا در شهرهای کوچک حرف اول و آخر را پول می‌زند! متأسفانه هرچه بر عمر این انقلاب افزوده می‌شود، کیفیت انتخابات ارزش خود را از دست می‌دهد و عملا انتخابات در شهرهای کوچک تبدیل به بنگاه‌های خرید و فروش آرا شده است». باقری بنابی راهکار رفع تخلفات انتخاباتی را وضع قوانین جدید و پویا، اصلاح قانون انتخابات و برگزاری انتخابات به صورت حزبی و نظام پارلمانی دانست».

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم، ضمن تذکری به وزیر کشور و اعضای شورای نگهبان یادآور شد: «از وزیر کشور می‌خواهم به طور صریح و قاطعانه درباره علت عدم برگزاری انتخابات الکترونیکی در کشور، به صورت مناظره از رسانه ملی جواب‌گو باشند». نماینده مردم بناب در مجلس، ادامه داد: «همان‌طور که می‌دانید ١٧٠ میلیارد تومان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی هزینه شده بود که متأسفانه با دخالت برخی افراد و جریان‌ها برای اعمال نفوذ در مقابل انتخابات الکترونیکی ایستادگی و حق ملت ایران را ضایع کردند».

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری عدم تأیید اصلاح قانون انتخابات از سوی شورای نگهبان، ادامه داد: «با توجه به اینکه در مجالس مختلف خصوصا در مجلس نهم قانون انتخابات اصلاح شد و استانی و حزبی‌شدن انتخابات موردتصویب مجلس قرار گرفت ولی متأسفانه شورای نگهبان آن را تأیید نکرد؛ از مقام معظم رهبری استدعا دارم که ایشان به هر نحو ممکن، استانی و انتخاباتی‌شدن انتخابات را عملیاتی کنند که به نظر می‌رسد حلقه مفقوده حل مشکلات کشور در حزبی و استانی‌شدن انتخابات است؛ در غیر این صورت بدون وجود احزاب و برنامه مشخص، اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری فقط در شعار خلاصه خواهد شد».

٣٠ هزار نفر برای فروش رأی خود به بناب آمدند

باقری‌بنابی، در مورد وضعیت انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه خود، گفت: «انتخابات در بناب، «افتضاحات» بود و مردم در هفتم اسفند ماه مظلوم واقع شدند و نتوانستند از حق مسلم خود دفاع کنند؛ شهرستان بناب در روز انتخابات خالی از اعمال حاکمیت بود و هر کسی هر کاری دلش می‌خواست انجام می‌داد». این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: «از وزرای کشور و اطلاعات می‌خواهم به صورت مستند افرادی که از شهرهای هم‌جوار برای فروش رأی به بناب آمده بودند را استخراج کرده و به اطلاع مسئولان مربوطه و مردم برسانند و طبق بررسی‌های انجام‌شده حدود ٣٠ هزار نفر از شهرهای هم‌جوار برای فروش رأی خود به شهرستان بناب آمده بودند».

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم، افزود: «همکاران گرامی و ملت شریف ایران اسلامی، مردم شهرستان بناب مظلوم واقع شدند و حق آنها را شهرهای دیگر، پول و تطمیع رقم زد؛ مردم این شهرستان خصوصا نخبگان نسبت به آینده خود نگران هستند که اگر انتخابات این‌گونه برگزار شود هر کسی می‌تواند با سه میلیارد تومان در کرسی مجلس جلوس کند؛ پیش‌بینی می‌شود در مجلس یازدهم با توجه به تورم این امتیاز به چهار میلیارد تومان از الان پیش‌فروش شود!» او ادامه داد: «همکاران گرامی و اعضای محترم شورای نگهبان همه می‌دانیم که پول‌های کثیف در انتخابات وجود دارد ولی مردم شهرستان بناب در این انتخابات با چشم دیدند که پول‌های بابک زنجانی‌ها چگونه نتیجه انتخابات را توسط برخی از کاندیداها رقم زد که لازم است دستگاه‌های نظارتی منابع مالی کاندیداها را رصد کرده و به اطلاع مسئولان مربوطه و مردم شریف بناب برسانند».

چرا جرم مشهود را دیدند و سکوت کردند؟

نماینده مردم بناب در مجلس نهم، یادآور شد: «در انتخابات هفت اسفند ٩٤ شهرستان بناب، نزدیک به ٣٠ هزار رأی توسط برخی کاندیداها خریداری شد که با این عمل ناشایست به مردم شهرستان توهین شد؛ عزت، شرف و غیرت بنابیان در هفتم اسفند به تاراج رفت». این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: «از مسئولان صدا و سیما می‌خواهم موضوع خرید و فروش آرا را در برخی شهرستان‌ها خصوصا شهرستان بناب مستندسازی کنند قبل از اینکه رسانه‌های بیگانه به‌ویژه بی‌بی‌سی به این کار اقدام کنند».

باقری‌بناب افزود: «ریاست محترم قوه قضائیه از مسئولان قضائی شهرستان بناب بخواهید آیا جرم مشهودی در شهرستان بناب در هفتم اسفند ماه ندیدند؟ چرا سکوت کرده‌اند؟ آیا خرید و فروش رأی قبیح‌تر است یا شراب‌خواری؟ آیا خرید و فروش رأی جرم و قبیح‌تر است یا حمل مواد مخدر؟ به نظر می‌رسد شراب‌خواری و حمل مواد مخدر به‌مراتب قبح کمتری از خرید رأی دارد». او با بیان اینکه نماینده‌ای که با خرید رأی به مجلس می‌آید از مشروب‌خواری و قاچاقچیان مواد مخدر بدتر و خیانتش بیشتر است، تصریح کرد: «اعضای شورای نگهبان، نتیجه انتخابات بناب غلبه زر، زور، تزویر و پول بود که از شورای نگهبان می‌خواهم با توجه به وظایف ذاتی خود یک گروه حقیقت‌یاب به شهرستان بناب اعزام کند تا حقیقت برای اعضا مشهود شود؛ در غیر این صورت برخی از مسئولان اجرائی و نظارتی شهرستان حق و حقانیت را ذبح کردند و نمی‌خواهند تسلیم حق شوند». نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: «اگر می‌خواهید اعتماد مردم در آینده نسبت به مجریان و ناظران انتخابات سلب نشود، لازم است هر چه سریع‌تر نسبت به اعزام گروه حقیقت‌یاب به شهرستان بناب اقدام کنید؛ هر چند تأیید انتخابات توسط شورای نگهبان را قبول داریم ولی با توجه به نظارت استصوابی اقداماتی را می‌توانند انجام دهند».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی تا بحال از این اتفاقا نبوده؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج