اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۱۷۵۵۲
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

اقتصاد ایران؛ جزو ۲۰ اقتصاد اول دنیا

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه است و امروز در منطقه ناآرام و بی‌ثبات اطراف، ایران کانون ثبات و نقطه آرام منطقه است.

خبرگزاری صدا و سیما: معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه است و امروز در منطقه ناآرام و بی‌ثبات اطراف، ایران کانون ثبات و نقطه آرام منطقه است.

اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ضمن تشکر از مسئولان شرکت ملی پتروشیمی ایران و برگزارکنندگان این نمایشگاه افزود: مهم‌ترین چالش پیش روی اقتصاد ایران بحث بیکاری، ‌رفاه مردم، ‌توسعه ایران و اقتدار اقتصادی ایران است.

وی اضافه کرد: این مسئله در کنار جاذبه‌های فراوان کشور از جمله جاذبه‌های طبیعی در بخش نفت و گاز و همچنین جاذبه های نیروی انسانی فراوان و بازار ایران و ده‌ها مورد دیگر می تواند عاملی باشد که ایران نه تنها بر چالش‌های اقتصادی پیش رو غلبه کند بلکه به یکی از کانون‌های مهم توسعه مهم دنیا تبدیل شود که بتواند حتی به این اقتصاد دنیا تحرک ببخشد.

وی تاکید کرد: اقتصاد دنیا می تواند با تکیه بر شرایط ایران برای کارهای مهم و سرمایه گذاری‌های اساسی گام‌های مهمی بردارد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به بحث اقتصاد به عنوان اولویت اصلی کشور گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقاطع مختلفی بر سر اولویت‌های کشور بحث‌ و جدل‌هایی انجام شد اما امروز یکی از مسائل پذیرفته شده در بین سیاستمداران، جامع مدنی و آحاد مردم این است که اقتصاد، اولویت اصلی ایران است.

جهانگیری در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ابتدای سال نیز بر این موضوع تاکید فرمودند و حتی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که قبل از سال جدید برگزار شد و ما در خدمت ایشان بودیم، رهبر انقلاب فرمودند که حتی بحث‌های امنیتی نیز می تواند پایه اقتصادی داشته باشد، پس اقتصاد اولویت اصلی ایران است.

وی با بیان اینکه ما در این مسئله به یک راهبرد مشترک رسیده ایم اظهار داشت: سیاست اقتصاد مقاومتی را همه قبول دارند و ممکن است پس از دسترسی به این راهبرد مشترک، در عمل و اقدام جهت‌گیری‌های مشترکی نیز وجود داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اما ممکن است عده ای نیز بگویند که ما این روش کار را قبول نداریم و عده ای نیز دولت را متهم کنند که در زمینه اقتصاد مقاومتی کار نکرده و به پیش نرفته است.

جهانگیری اضافه کرد: این عده اقتصاد مقاومتی را بر اساس برداشت خود به گونه دیگری تعریف کرده اند که البته این موضوع را رهبر انقلاب حل کردند و با فرمایش ایشان که فرمودند فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دست دولت و معاون اول رئیس جمهور باشد مشخص شد که در زمینه اقتصاد مقاومتی چه کسی باید حرف آخر را بزند.

وی افزود: رهبر انقلاب فرمودند که در حال حاضر در دستگاه‌های مختلفی کارهایی انجام می شود که گاه همراستا با اقتصاد مقاومتی است و گاه خنثی و گاهی نیز متضاد است .

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایشان تاکید کردند که باید از سیاست های همراستا حمایت کرد ، سیاست های خنثی را به سمت اقتصاد مقاومتی کشاند و سیاست های متضاد را متوقف کرد.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از مهم ترین ویژگی های اقتصاد مقاومتی اتکا به تمام ظرفیت های داخلی است اظهار داشت: این ظرفیت ها یعنی نیروی انسانی، ‌ظرفیت های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی کشور تا با به‌کارگیری آنها اقتصاد کشور به توسعه دست یابد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های داخلی گفت: در صنعت پتروشیمی ما دارای توان بالایی در زمینه کارشناسان باتجربه ، ساخت تجهیزات،‌ فناوری و جذب بازارهای خارجی هستیم و همچنین تجربه موفقی در گذشته داریم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اقتصاد مقاومتی باید برونگرا باشد یعنی با اقتصاد جهانی مراوده داشته و از آن فناوری بگیرد و به آن کالا صادر کند.

جهانگیری گفت: اقتصاد مقاومتی برای اقتصاد بزرگی مانند اقتصاد ایران تعریف شده است ، یعنی اقتصادی که براساس قدرت خرید مردم دارای تولید ناخالص بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه این اقتصاد جزو ۲۰ اقتصاد اول دنیاست افزود: این اقتصاد برای یک اقتصاد سنتی روستایی نیست بلکه برای اقتصادی است که در یک رشته صنعتی آن به نام صنعت پتروشیمی و بنا بر گفته وزیر نفت در سال ۱۳۹۴ به رغم همه محدودیت ها حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات داشته است و رشد بیشتری نیز به دست خواهد آورد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: دوستان ما تحت تاثیر برخی صحبت ها قرار نگیرند که اقتصاد مقاومتی برای محدود و منزوی کردن اقتصاد است بلکه این سیاست ها برای توسعه و تعامل جدی با اقتصاد جهان و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی است.

جهانگیری تاکید کرد: برای این است که بتوانیم در اقتصاد جهانی نقش مکملی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی نماد واقعی اقتصاد ایران است گفت: ۵ رویکرد اقتصاد مقاومتی شامل درونزا بودن، ‌برونگرایی، دانش بنیانی، عدالت بنیانی و مردمی بودن است که باید همه این رویکردها را در صنعت پتروشیمی انجام دهیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به حضور سرمایه گذاران خارجی در صنایع پتروشیمی گفت: وزارت نفت باید سیاست های روشنی در زمینه تامین خوراک و شرایط سرمایه گذاری فراهم کند تا شرایط خوبی برای سرمایه گذار فراهم شود.

جهانگیری در ادامه با اشاره به انتقاد مدیر عامل یکی از شرکت های خصوصی در زمینه بی توجهی به صنایع پایین دست در صنعت پتروشیمی افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که باید از صنعت پتروشیمی برای صنایع پایین دستی که هم اشتغالزایی می کند و هم باعث توسعه صادرات با ارزش افزوده می شود حمایت کنیم.

وی اضافه کرد: این اولویت مهم و جدی است که در دستور کار وزارت نفت و صنعت قرار گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه همه بنگاه ها باید در چارچوب اقتصادی فعالیت کنند اظهار داشت: باید ببینیم چه سیاستی باید وضع شود تا به توسعه صنایع پایین دستی و پتروشیمی منجر شود.

جهانگیری اضافه کرد: در صنعت پتروشیمی تصمیمات خوبی گرفته شده است و امیدواریم در برنامه ششم توسعه بتوانیم حجم زیادی از منابع را به این سمت سوق دهیم .

وی گفت: طرح‌هایی با ارزش حدود ۷۵ میلیارد دلار در بخش پتروشیمی در دست اجرا و در دست تهیه است که باید اجرایی شود .

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه این طرح ها بازار بزرگی را برای کشور ایجاد خواهند کرد افزود: امیدواریم صنعت پتروشیمی همچنان در آینده نیز از نظر حجم صادرات و تولید، رتبه اول را در صنعت ایران حفظ کند.

وی ابراز امیدواری کرد بتوان بخش زیادی از نیازهای داخلی و خارجی را در این زمینه تامین کرد که این امر نیز نیازمند این است که فعالان چه در زمینه بخش خصوصی و چه دولتی بتوانند به دستاوردهای مهمی در این زمینه دست یابند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر واقعا اینطوره پس چرا وضع مردم اسفناکه چرا بیکاری بیداد میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج