۳۲۰۵۳۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تنش آبی جامانده در ایران

بحران آبی در استان‌های کشور حدود ۱۵ سال است که شدت یافته؛ هرچند باتوجه به افزایش بارش‌ها و تدابیر در نظر گرفته شده طی دو سال اخیر تعداد استان‌های درگیر این بحران کاهش یافت و ۲۴۶ شهر از تنش آبی خارج شدند، اما همچنان ۳۰۱ شهر با تنش آبی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: بحران آبی در استان‌های کشور حدود ۱۵ سال است که شدت یافته؛ هرچند باتوجه به افزایش بارش‌ها و تدابیر در نظر گرفته شده طی دو سال اخیر تعداد استان‌های درگیر این بحران کاهش یافت و ۲۴۶ شهر از تنش آبی خارج شدند، اما همچنان ۳۰۱ شهر با تنش آبی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

پیشتر هفت شهر کرمان، همدان، اصفهان، مشهد، بوشهر، بندرعباس و شیراز در سال جاری به عنوان شهرهای مواجه با بحران آب معرفی شده بودند اما بارش های به نسبت مناسب اخیر سبب شد تا شهرهای همدان و بندرعباس از این لیست خارج شوند و حداقل در سال ۱۳۹۵ مشکل بحران آب نداشته باشند، اما همچنان در حوزه آبریز فلات مرکزی که اکثر شهر‌ها، دارای تنش آبی هستند با مشکلات کاهش بارندگی و تنش آبی مواجه هستیم.

مشکل اصلی در این شرایط مواجه شدن با کمبود آب در زمان اوج مصرف است، به طوری که در برخی مناطق حتی تا ۱.۵ برابر میانگین روزهای گرم سال آب مصرف می شود و بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته ۳۰۱ شهر کشور در تابستان آینده و اوج گرما با شرایط تنش آبی رو به رو هستند که این مساله به معنای سر به سر شدن میزان تولید و مصرف آب است.

این در حالی است که سال گذشته ۵۴۷ شهر دچار بحران آبی بودند اما امسال به ۳۰۱ شهر کاهش یافتند و این کاهش به معنای شرایط مساعد نیست بلکه تنها اوضاع کمی بهتر شده اما حقیقت این است که کشور همچنان درگیر بحران آبی است.

بحران آن در ایران آنقدر گسترده شده که در شرایط فعلی بیش از ۸۰ درصد از آب تجدیدشونده در مصرف می‌شود و این در حالی است که اگر کشوری بالاتر از ۶۰ درصد آب تجدید شونده خود را مصرف کند در مرحله بحران آبی قرار گرفته است!

همچنین در شرایط فعلی کل آب‌های استاتیک کشور حدود ۵۰۰ میلیارد مترمکعب است که ۳۰۰ میلیارد از این میزان آب شور و ۲۰۰ میلیارد آن هم آب شیرین فراگرفته و در این زمان بیش از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب از میزان آب شیرین مصرف شده است؛ علاوه‌بر این نیز ایران رتبه‌ی نخست فرسایش خاک را در دنیا به خود اختصاص داده که کمبود آب، پوشش گیاهی و دام از عوامل فرسایش خاک محسوب می‌شود.

از سوی دیگر ۶۰۰ دریاچه زیرزمینی در سطح کشور در معرض خشک شدن قرار گرفته که این‌ها حاکی از قرمز شدن شرایط آبی کشور است، شرایطی که باید هرچه زودتر ساماندهی شود در غیر این صورت نتایج ناگواری را به همراه خواهد داشت.

شرایط فعلی کشور به‌گونه‌ای است که حل بحران آب تنها با تدبیر و عمل یک وزارتخانه تحقق نمی‌یابد و باید برای گذر از این موضوع شرایط کشور را هموار کرد در غیر این صورت تعداد شهر‌های دارای تنش آبی نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه تفزایش هم خواهد یافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج