اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۲۳۲۴
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

نقطه توافق ايران و آمريكا كجاست؟

روابط ايران و آمريكا اگرچه ساليان درازي است كه قطع شده اما در ميان تحليلگران آمريكايي كم نيستند چهره‌هايي كه همچنان درباره چرايي عدم توافق دو كشور بر سر پرونده‌هاي مختلف به اظهارنظر مي‌پردازند.

تهران امروز: روابط ايران و آمريكا اگرچه ساليان درازي است كه قطع شده اما در ميان تحليلگران آمريكايي كم نيستند چهره‌هايي كه همچنان درباره چرايي عدم توافق دو كشور بر سر پرونده‌هاي مختلف به اظهارنظر مي‌پردازند.

اندیشکده «شورای روابط خارجی» در تازه‌ترين تحليل خود از روابط دو كشور در مطلبي با عنوان « چرا ایران و آمریکا به توافق نمی‌رسند؟» به بررسي اختلافات موجود ميان دو كشور پرداخت. اين تحليل به قلم «استیون کوک» تحليلگر مشهور آمريكايي نوشته شده است.

وي درباره مذاكرات ايران و ۱‌+‌۵ بر سر برنامه هسته‌اي ايران نوشت: درباره مذاكرات دو ديدگاه وجود دارد؛ يا ايران بسيار منطقي برخورد مي‌كند يا آنكه واشنگتن رویکردی منسجم در قبال ايران نداشته و از همين رو مذاكرات محكوم به شكست است.

وي در ادامه اين تحليل با بيان اينكه ايران و آمريكا همواره با فضاي آغشته از بي‌اعتمادي به مذاكره مي‌پردازند، نوشت: آمریکا حمایتش را از روابط بهتر بین آمریکا و ایران اعلام کرده، اما در عین حال ایران را مسئول تمام مشکلات خاورمیانه اعلام می‌کند.

البته، برخی تحلیلگران آمریکایی نیز هستند که شرایط را از زاویه دید ایران می‌نگرند، که این تحسین‌برانگیز است، اما این رویه ایران را تحریک می‌کند تا دوباره سابقه سیاست‌های خصمانه و غارتگرانه آمریکا را یادآور شود.

وي كه به ادعاي خود از چهره‌هاي حاضر در برخي گفت و گوهاي غير رسمي ايران و آمريكا بوده، در ادامه نوشت: می‌توان امیدوار بود که مذاکرات دوره‌ای ۱‌+‌۵ بسیار جدی‌تر باشد، اما عمق بی‌اعتمادی بین طرفین چنان زیاد است که به اعتقاد من راه به جایی نخواهند برد. در واقع در چنین شرایطی، پیشنهادهای منطقی نیز به عنوان دام مدنظر قرار می‌گیرند.

اين تحليلگر اندیشکده «شورای روابط خارجی» در ادامه با يادآوري بدقولي آمريكا درباره رآكتور تحقيقاتي تهران به‌عنوان يكي از دلايل بي‌اعتمادي تهران به آمريكا، نوشت: بین سه کشور برزیل، ایران و ترکیه توافق شده بود که ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین را به ترکیه تحویل داده و در مقابل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد را برای مصارف پزشکی تحویل بگیرد.

براساس گفته ترکیه، این کشور قول همکاری آمریکا را داشته و نیز نامه‌ای از دولت اوباما را در تایید این عمل در دست داشت. با این حال آمریکا از این معامله عقب نشست زیرا معتقد بود که ایران هرگز این تبادل را قبول نخواهد کرد. ‌شکی نیست که ایران به این مقوله به عنوان مثال دیگری از خیانت آمریکا می‌نگرد.

وي در ادامه نوشت: به اعتقاد من مهم‌ترین دلیل برای عدم دستیابی به توافق بین ایران و آمریکا آن است که هیچ نقطه آغازی برای یک توافق وجود ندارد. تقاضای آمریکا مبنی برتحویل اورانیوم ۲۰ درصد ایران، تعطیلی تاسیسات غنی‌سازی «فردو» و توقف غنی‌سازی تا مرز ۲۰ درصد قبل از هر مذاکره‌ای نه‌تنها با اعتقاد ایران که براساس معاده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای غنی‌سازی اورانیوم را حق خود می‌داند در تضاد است، بلکه با هستی‌شناسی نظام این کشور نیز متناقض است.

اين تحليلگر اندیشکده «شورای روابط خارجی» در ادامه با بيان اينكه به اعتقاد وي نقطه آغازي براي توافق ايران و آمريكا وجود ندارد، نوشت: جدای از پارامترهای پیشرفت هسته‌ای ایران نیز، مشکل بتوان باور کرد که واشنگتن و تهران بتوانند به پیشرفتی دست یابند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ریحانه

      بابا این که دیگه فکرکردن نمیخواد,ایران وامریکا نماینده دو مکتب کاملا متفاوتن...
      نفع. ایران ضرر آمریکاس,ضرر ایران نفع آمریکاس...
      تا وقتی یکیشون کوتاه نیا,همیـــــــــــــنه...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج