۳۲۳۷۸۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

خون‌هایی بدون هپاتیت و ایدز در کشور

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور وضعیت دو شاخص سلامت خون در ایران را تشریح و در عین حال افزایش ۹۰ درصدی شمار اهداکنندگان مستمر خون را از اهداف سازمان انتقال خون عنوان کرد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور وضعیت دو شاخص سلامت خون در ایران را تشریح و در عین حال افزایش ۹۰ درصدی شمار اهداکنندگان مستمر خون را از اهداف سازمان انتقال خون عنوان کرد.

دکتر علی اکبر پورفتح‌الله درباره میزان سلامت خون در کشور، گفت: خوشبختانه در زمینه سلامت خون و فرآوردهای خونی، دستاوردهای بسیار خوبی را در کشور داشته‌ایم.

وی یکی از معیارهای سازمان بهداشت جهانی در زمینه سلامت خون را میزان شیوع بیماری‌های منتقله از طریق خون در جامعه اهداکننده خون، دانست و افزود: بر این اساس باید میزان شیوع بیماری‌های منتقله از طریق خون، مانند هپاتیت B، C و HIV، در جامعه اهداکننده خون پایین‌تر از جامعه طبیعی آن کشور باشد.

وضعیت ایران از نظر شیوع بیماری‌های منتقله از خون

پورفتح‌الله با تاکید بر اینکه در واقع اهدا‌کنندگان خون باید از میان جمعیت سالم باشند، اظهار کرد: خوشبختانه ما در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته‌ایم. در حال حاضر در کشور ما به طور کلی میانگین شیوع هپاتیت B، C وHIV در جامعه اهداکننده خون بیش از ۱۰ برابر کمتر از جامعه طبیعی‌مان است و خوشبختانه طی پنج سال گذشته بر اساس اطلاعاتی که درآورده‌ایم، این روند سیر نزولی هم داشته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: به طور مثال علی‌رغم اینکه HIV در جامعه ما روند افزایشی دارد، اما طی پنج سال گذشته در جامعه اهداکنندگان خون، سیر نزولی پیدا کرده است. درباره هپاتیت B و C نیز به همین صورت بوده است. بنابراین این شاخص بسیار خوبی است که نشان می‌دهد سازمان انتقال خون در زمینه سلامت خون به نقطه بسیار خوبی رسیده است.

به گفته پورفتح‌الله یکی دیگر از شاخص‌هایی که سازمان بهداشت جهانی درباره سلامت خون فرض می‌کند، کیفیت اهداکنندگان است. به این معنی که تلاش می‌کنند اهداکنندگان بار اولی را به حداقل ممکن برسانند. همچنین مطالعات سازمان انتقال خون نیز نشان می‌دهد که موارد HIV و هپاتیت، عمدتا در اهداکنندگان بار اول دیده می‌شود و شیوع عفونت‌ها به میزان کمتری در اهداکنندگان مستمر وجود دارد.

اهداکنندگان خون "مستمر" می‌شوند

وی با بیان اینکه در این زمینه نیز سازمان انتقال خون ایران شاخص خوبی را به خود اختصاص داده است، گفت: در حال حاضر میانگین کشوری در این زمینه به این صورت است که ۵۲ درصد اهداکنندگان خون در کشور، اهداکنندگان مستمر و با سابقه دوبار اهدای خون در سال هستند. به علاوه سازمان انتقال خون در تلاش است که شاخص اهدای خون را تغییر داده و به سمتی حرکت کند که بیش از ۹۰ درصد اهداکنندگان خون در کشور، اهداکننده مستمر باشند و ورودی اهدای خون از اهداکنندگان بار اول به کمتر از ۱۰ درصد برسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج