۳۳۷۴۶۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

تعارف شاه عبدالعظيمی جلالی به عارف!

مركز پژوهش‌هاي مجلس، از دهه هفتاد و به عنوان ارگان پژوهشي و تحقيقاتي پارلمان، فعاليت خود را آغاز كرد. مركزي كه به اطلاعات عمومي و غيرمحرمانه وزارتخانه‌هايي نظير وزارت امورخارجه و وزارت اطلاعات دسترسي دارد و نتايج تحقيقات خود را در اختيار عموم قرار مي‌دهد.

روزنامه آرمان - كورش چهاردوري: مركز پژوهش‌هاي مجلس، از دهه هفتاد و به عنوان ارگان پژوهشي و تحقيقاتي پارلمان، فعاليت خود را آغاز كرد. مركزي كه به اطلاعات عمومي و غيرمحرمانه وزارتخانه‌هايي نظير وزارت امورخارجه و وزارت اطلاعات دسترسي دارد و نتايج تحقيقات خود را در اختيار عموم قرار مي‌دهد.

پيش از اين، محمدجوادلاريجاني، محمدرضاخاتمي، احمدتوكلي و كاظم‌جلالي رياست اين مركز را بر عهده داشته‌اند. با آغاز به كار مجلس‌دهم و روند تعيين روساي كميسيون‌ها، بحث در باب اينكه چه كسي رياست اين بازوي تحقيقاتي را عهده‌دار شود، بالا گرفته است. اما در ميان همه نمايندگان مجلس، نام يك نفر بيش از ديگران، به عنوان گزينه احتمالي رياست اين مركز مطرح مي‌شود و آن كسي نيست جز رقيب سابق علي‌لاريجاني؛ «محمدرضاعارف!». عارف كه سرليست ائتلاف اميد در تهران بود و بيشترين راي را در ميان ۲۹۱ نماينده مجلس‌دهم، به دست آورد، بعد از شكست از لاريجاني در رقابت براي نشستن بر كرسي رياست خانه‌ملت، اعلام كرد كه به كمیسيون آموزش خواهدرفت.

عارف حتي حاضر نشد در تعيين هيات‌رئيسه دائم، بارديگر با لاريجاني رقابت كند و درنهايت، پذيرفت كه براي يك سال، لاريجاني رئيس پارلمان خواهد بود. اما با پايان يافتن بحث هيات‌رئيسه، اين محمدرضا‌تابش بود كه براي نخستين‌بار، نام عارف را به عنوان گزينه احتمالي رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس مطرح و رسانه‌اي كرد.

آشي كه تابش براي عارف پخت!

برمبناي شرح وظايف مركز پژوهش‌هاي مجلس، رياست اين مركز را كسي عهده‌دار خواهد شد كه داراي مدارج بالاي علمي و تجربه كافي باشد. محمدرضاعارف با سابقه رياست بر دانشگاه‌تهران و همچنين رياست بر سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، مضاف برسابقه تحصيلات عاليه در دانشگاه‌هاي تهران و استنفورد، از هرجهت براي رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس مناسب است.

به همين جهت بود كه محمدرضاتابش، بعد از تعيين هيات‌رئيسه دائم مجلس‌دهم، طرح معرفي عارف به عنوان يكي از گزينه‌هاي رياست اين مركز را كليد زد. تابش در اين خصوص گفت: «اگر آقاي‌ عارف قبول كند، رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس برازنده اوست.» با وجود اينكه رياست مركز پژوهش‌ها هنوز برعهده كاظم‌جلالي است و او نيز از انصار نزديك علي‌لاريجاني محسوب مي‌شود، اما تابش تاكيد كرد: «كاظم‌جلالي انسان موجهي است اما به نظرم اگر آقاي عارف رايزني‌هايي را كه هيات‌رئيسه با او دارد، قبول كند، جايگاه رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس برازنده شخصيت علمي، اخلاقي و متناسب با تجربه كار اجرايي اوست.» از سوي ديگر، سهيلاجلودارزاده، ديگر نماينده مجلس نيز از پيشنهاد رياست مركز پژوهش‌ها به عارف خبر داد. اين عضو فراكسيون اميد، گفت: «پيشنهاد رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس به آقاي عارف داده شده است.» جلودارزاده افزود: «اما فعلا او نظر خود را در اين زمينه اعلام نكرده است.»

نه پيشنهاد و نه رغبت!

درحالي كه تابش و جلودارزاده به عنوان دوتن از اعضاي فراكسيون اميد و از ياران نزديك به محمدرضاعارف، بر رياست او بر مركز پژوهش‌ها تاكيد و از پيشنهاد اين سمت به عارف خبر دادند، اما درسوي ديگر ماجرا، بعضي از نمايندگان، خبرهاي ديگري را در اين باره مخابره مي‌كنند. بهروزنعمتي كه او نيز همچون كاظم‌جلالي از اعوان رئيس مجلس‌دهم محسوب مي‌شود و ازقضا در ليست اميد تهران نيز حضور داشته است، رياست عارف بر مركز پژوهش‌ها را شايعه قلمداد كرد. نعمتي درباره گزينه‌هاي احتمالي رياست مركز پژوهش‌ها تصريح كرد: «تاكنون درباره رياست مركز پژوهش‌ها در مجلس بحثي مطرح نشده و گزينه احتمالي وجود ندارد.» از نعمتي انتظاري جز اين نيز نمي‌رفت كه از رياست جلالي بر مركز پژوهش‌ها حمايت كند. او با اشاره به سرنوشت احتمالي جلالي در مركز پژوهش‌ها گفت: «با توجه به عملكرد آقاي‌جلالي، احتمالا او در اين پست باقي مي‌ماند.»

درحالي كه برخي از پيشنهاد رياست اين مركز به عارف خبر مي‌دهند و برخي ديگر، از احتمال ابقاي جلالي براي اين پست سخن مي‌گويند، نماينده لنگرود در مجلس‌دهم،‌سازديگري را كوك كرده است. مهردادلاهوتي درباره گمانه‌زني‌ها درباره آينده رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس، ابقاي كاظم‌جلالي را در اين پست، «حتمي» دانست. لاهوتي گفت: «آقاي‌جلالي عملكرد خوبي در دوره قبلي داشت و حتما او رئيس مركز پژوهش‌هاي مي‌شود.» نماينده مردم لنگرود با رد پيشنهاد رياست اين مركز به محمدرضاعارف، مدعي شد: «آقاي‌عارف نيز رغبتي به رياست مركز پژوهش‌ها ندارد.»

تعارف جلالي به عارف!

با وجود همه اين اظهارنظرها براي تعيين رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس، روز دوشنبه، نوبت به كاظم‌جلالي رسيد كه درباره آينده خود در اين مركز و معرفي محمدرضا عارف به عنوان جانشين احتمالي او سخن بگويد. جلالي كه از زمان پايان انتخابات مجلس‌دهم تا آغاز به كار آن، در چند نوبت، نيشترهايي به اصلاح‌طلبان و اعضاي ليست اميد زده بود، اين‌بار از در مهر و عطوفت درآمد و رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس را به عارف تعارف كرد! جلالي گفت: «نام آقاي‌عارف زيبنده رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس است و اگر تصميم هيات‌رئيسه مجلس انتخاب ايشان باشد، از هم‌اكنون براي آقاي‌عارف آرزوي موفقيت مي‌كنم.»

نماينده مردم تهران در مجلس‌دهم گفت: «تا اعلام حكم جديد و تصميم‌گيري درباره رياست مركز پژوهش‌ها در مجلس دهم با قوت اين مسئوليت را ادامه خواهم داد.» او خاطرنشان كرد: «بر اساس قانون بايد هيات امناي مركز پژوهش‌ها تشكيل جلسه دهد و درباره رياست اين مركز اعلام نظر كند و ما نيز منتظر تشكيل اين جلسه هستيم.» جلالي افزود: «مركز پژوهش‌ها فرصت خدمتي بود كه براي چهار سال بر عهده من قرار گرفت و امروز نيز افراد شايسته زيادي براي حضور در اين مسئوليت وجود دارند، اما تصميم نهايي بر عهده هيات امناي مركز است.»

حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا عارف وقعي به اين تعارف مي‌نهد و بدون رقابت با كاظم‌جلالي بر كرسي رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس خواهد نشست يا مجبور خواهد بود، اين‌بار با يكي از ياران لاريجاني، براي رسيدن به اين پست رقابت كند. شايد هم عارف ترجيح دهد، تنها به عنوان رئيس فراكسيون اميد در مجلس دهم فعاليت كند و عطاي هر نوع رياستي در مجلس دهم را به لقايش ببخشد!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج