adexo3
۳۳۸۴۵۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

دردسر جدید جان کری به دلیل مذاکرات

میته نظارت و اصلاح دولتی مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ۱۷ خرداد خواستار حضور جان‌کری، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، در این کمیته برای شهادت دادن درباره حذف دقایقی از ویدئوی یک نشست خبری درباره توافق اتمی با ایران شد.

روزنامه دنیای اقتصاد: کمیته نظارت و اصلاح دولتی مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ۱۷ خرداد خواستار حضور جان‌کری، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، در این کمیته برای شهادت دادن درباره حذف دقایقی از ویدئوی یک نشست خبری درباره توافق اتمی با ایران شد. پیش‌تر وزارت امور خارجه آمریکا پذیرفته که دقایقی را از ویدئوی کنفرانس خبری سخنگوی این وزارتخانه که در ارتباط با مذاکرات محرمانه با ایران بوده «عامدانه» حذف کرده است.

این در شرایطی است که جیسون چافتز، رئیس‌جمهوری‌خواه کمیته نظارت در مجلس نمایندگان آمریکا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه فاکس‌نیوز گفت که از جان کری وزیر خارجه برای ادای توضیحاتی دعوت خواهد کرد. او افزود که در مورد [مسائل مربوط به ایران] قانون‌گذاران پرسش‌هایی دارند و جزئیاتی وجود دارد که نمایندگان از چگونگی آنها بی‌خبرند.چافتز در مصاحبه با فاکس نیوز ابراز عقیده کرد: «دولت اوباما همواره روالی از سرپوش گذاشتن و دستکاری کردن مدارک داشته و آقای جان کری به‌عنوان وزیر مسوول باید در مجلس حاضر شود و به نمایندگان توضیح بدهد.»

این نماینده جمهوری‌خواه کنگره اضافه کرد که پس از اعترافات اخیر بن رودز، مشاور کاخ سفید اکنون از گم شدن بخشی از نوارهای ویدئویی وزارت خارجه در ارتباط با ایران خبر می‌دهند.جیسون چافتز با برشمردن مواردی که به گفته او از گفت‌وگوهای اتمی با ایران پنهان مانده به شبکه فاکس گفت: «تردید ندارد که حقیقت سرانجام روشن خواهد شد، ولی تا هنگامی که دولت وادار به پاسخگویی نشود نمی‌توان از حقایق آگاه شد.»

پیش‌تر، جان کری وزیر خارجه آمریکا در واکنش به حذف مطلبی در ارتباط با گفت‌وگوهای اتمی آمریکا با ایران، آن را عملی احمقانه خوانده است.کری تاکید کرد چنین عملی به هیچ‌وجه شایسته وزارت خارجه نیست و او افرادی را که دست به این اقدام نادرست زده‌اند تحمل نمی‌کند. بخش حذف شده که اکنون بحث‌برانگیز شده، مربوط به کنفرانسی خبری در دسامبر سال ۲۰۱۳ است که سخنگوی وقت وزارت خارجه از جمله با این پرسش روبه‌رو شده که آیا سخنگوی دیگر وزارت خارجه در فوریه همان سال در مورد «مذاکرات محرمانه با ایران بر سر برنامه هسته‌ای» دروغ گفته است یا نه.

جن ساکی، سخنگوی وقت، از جمله به این نکته اشاره می‌کند که «دیپلماسی گاه نیازمند حریم خصوصی است» اما در نهایت از پاسخ مستقیم به پرسش خبرنگار فاکس‌نیوز سر باز می‌زند.هفته گذشته خانم جن ساکی سخنگوی پیشین وزارت خارجه که اکنون مدیر امور ارتباطات کاخ سفید است، به خبرنگاران گفت که سه سال پیش به هنگام ادای پاسخ به نماینده فاکس نیوز، از چند و چون گفت‌وگوهای پنهانی با ایران اطلاعی نداشته است.

انتشار این‌گونه گزارش‌ها در سالی که انتخابات سراسری آمریکا برای هر دو حزب سیاسی این کشور سرنوشت‌ساز خواهد بود، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار شده، ولی ورای حساسیت‌ها، انتشار این خبر، خشم جان کری را برانگیخته است، به‌ویژه آنکه وزیر خارجه همواره نسبت به شفافیت و درستی عمل همکاران خود تاکید کرده است.

او در نخستین واکنش گفته است: «هرآنچه روی داده، عملی نادرست، نابجا و احمقانه بوده است.»با این حال برخی از منتقدان تا آنجا پیش رفته‌اند که می‌گویند عمل وزارت خارجه در دستکاری مدارک رسمی دولتی یک خلافکاری و اقدامی غیرقانونی بوده و باید از سوی گروهی مستقل مورد تحقیق قرار گیرد.بنیاد خبری « دیلی کالر» روز سه‌شنبه در سایت خود ضمن بررسی این گزارش تاکید کرد که در نامه‌ای به وزیر خارجه و بازرس کل وزارت خارجه تصریح شده که آنها موظفند این موضوع را به دادستان کل آمریکا ارجاع دهند.

ادرویس، رئیس‌جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان که از منتقدان توافق اتمی در شکل کنونی آن است، گفته است که دستکاری در مدارک، ماموریت وزارت خارجه در ارائه اطلاعات دقیق و درست در مورد سیاست خارجی آمریکا را تحت الشعاع قرار داده است، به‌ویژه آنکه بخش حذف شده ویدئوی کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه دقیقا به موضوع بسیار مهم گفت‌وگوهای اتمی با ایران مربوط می‌شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج