۳۳۹۶۵۸
۳۸ نظر
۵۰۰۹
۳۸ نظر
۵۰۰۹
پ

ظریف: آقایان فشارهای ۳ سال پیش را از یاد برده اند، میلیاردها دلار بدهی ایران وصول شد

وزیر امورخارجه گفت: در ابتدای دولت یازدهم پول نقد زیادی در خزانه نبود، از بازگشت چندین میلیارد دلار بدهی خارجی به خزانه پس از توافق هسته‌ای خبر داد. وی گفت: دستاوردهاي مذاکرات آنگونه بوده که برخي فشارهاي سه سال پيش را فراموش کرده اند که چه تهديدها و تحريم هايي عليه مردم ما اعمال مي شد و اين مردم چگونه با صبوري آن را تحمل مي کردند!

خبرآنلاین: وزیر امورخارجه گفت: در ابتدای دولت یازدهم پول نقد زیادی در خزانه نبود، از بازگشت چندین میلیارد دلار بدهی خارجی به خزانه پس از توافق هسته‌ای خبر داد.

محمد جواد ظريف امروز مهمان صحن علني مجلس بود تا گزارشي از روند اجراي برجام به اهالي خانه ملت ارائه دهد. او در ابتداي سخنانش از نمايندگان خواست تا در ماه مبارک رمضان براي او دعا کنند و گفت: اگر دعاي مردم در ماه رمضان گذشته نبود و استقامت آنان و دعاي خير رهبري و حمايت‌هاي ايشان نبود، اين کار دشوار ميسر نمي‌شد.

او سپس به سوابق و چارچوب‌هاي ذهني در مذاکرات هسته‌اي پرداخت و ادامه داد: به دليل حضور مردم در صحنه بويژه در انتخابات رياست جمهوري و مجلس و مقاومت آنان بود که طرف مقابل را وادار کرد از فشار و تحريم و تحميل ديدگاه‌هايشان دست بردارند. چون ديگر نمي‌توانستند فاصله‌اي ميان "مردم و حاکميت" و "دولت و مجلس" ايجاد کنند. البته اين به معني پايان فشار بر ايران نيست، چون نه ماهيت آنها تغيير کرده و نه ما از آرمانهايمان کوتاه مي آييم.

تنها در مورد برجام در يک حوزه مشخص، بهانه‌هايي که باعث شده بود آنها بتوانند فضاي منفي عليه ما در جو بين المللي ايجاد کنند را رفع کنيم.وگرنه آنها کارشکني‌هايشان را کنار نمي گذارند و از در دوستي با ما وارد نمي شوند. به گفته رهبري بايد ما با تکيه بر اعتماد و دعاي مردم و ائمه اطهار، بکوشيم حقمان را از کساني که دنبال بهانه جويي هستند، بگيريم.

او با تاکيد بر اينکه هر روز به دنبال پيگيري حقوق جمهوري اسلامي ايران است، به دستاوردهاي مذاکرات هسته‌اي اشاره کرد و افزود: اگر مذاکرات و برجام نبود، بر تحريم‌ها افزوده مي‌شد. کما اينکه سال و ماهي نبود که تحريم جديد عليه ما اعمال نشود. حتي اگر تحريم‌هاي قبلي ادامه مي يافت، امروز فروش نفت ما به کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه مي‌رسيد.

ما در طول دولت گذشته از فروش دو نيم ميليون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه نفت رسيده بوديم! اگر تحريم‌ها ادامه مي يافت، اين روند نزولي ادامه داشت اما خوشبختانه امروز بار ديگر به فروش دو و نيم ميليون بشکه نفت رسيده ايم و اين جاي شکر از وجود مردم و رهبري دارد.

به گفته ظريف، دستاوردهاي مذاکرات آنگونه بوده که برخي فشارهاي سه سال پيش را فراموش کرده اند که چه تهديدها و تحريم هايي عليه مردم ما اعمال مي شد و اين مردم چگونه با صبوري آن را تحمل مي کردند!

رفع مباني فشار و تحريم، از ديگر دستاوردهاي مذاکرات هسته اي از نظر ظريف بود که مي گفت: حذف PMD و نقض قطعنامه هاي شوراي امنيت و اتحاديه اروپا، مباني تحريم ها را از بين برد. از لحاظ رواني نيز سرازير شدن هيات هاي خارجي به ايران، نشان دهنده اين است که دنيا، ايران را محيطي امن براي سرمايه گذاري مي داند و بايد اين امنيت را به رخ دنيا بکشيم که ايران نه تنها براي مردمش امن است بلکه براي سرمايه گذاران نيز امن است.

او همچنین به موضوع حل و فصل پی‌ام‌دی اشاره و تصریح کرد: پس از حل ابعاد نظامی پرونده هسته‌ای (PMD) نشان می‌دهد که دنیا ایران را محیطی امن برای سرمایه‌گذاری می‌داند، اما برخی صهیونیست‌ها و سعودی‌ها به دنبال نشان دادن فضای ناامنی در کشور ما هستند، لذا ما خودمان نباید به این فضا دامن بزنیم و مدام بگوییم که تحریم‌ها برداشته نشده است.

وزير خارجه با بيان اينکه در ابتداي دولت يازدهم در خزانه کشور، پول نقد زيادي وجود نداشت، خاطرنشن کرد: در سايه رفع تحريم ها دست کشور براي استفاده از منابع مالي خارج از کشور باز شد. منابع ما الان در دسترس است و بانک هاي جهاني با بانک مرکزي و خصوصي ما ارتباطات گسترده اي ايجاد کرده است. البته هنوز موانع موذي گرايانه آمريکا وجود دارد. گشايش اعتبارات اسنادي و ال سي ها به ۱۴ هزار مورد رسيده که هر روز رو به افزايش است.

بانک هاي متعددي در اروپا و ژاپن و کره با شرکت نفت ما در ارتباطند. مطالبات نفتي ما هم که سالها خارج از دسترس ما بود، به کشور برگشته. ۵ ميليارد دلار بدهي يک شرکت دبي و ۲ ميليارد بدهي شرکت شل، به کشور برگشته است. از ۶ ميليارد وجوه ايران نزد هند، يک ميليارد برگشته و مابقي آن به کشور ما برخواهد گشت. تسويه بدهي هاي نفتي با يونان و ديگر کشورها نيز در حال انجام است.

به گفته وي کمتر اين اخبار شنيده مي شود و بيشتر روي مشکلات تاکيد مي شود. مشکلاتي که از قبل بوده و تازه نيست. نمايندگان توجه داشته باشند که نبايد فضاي رواني را تشديد کرد بلکه بايد آن را از ميان برد. دشمنان ايران و رژيم صهيونيستي تمام تلاششان اين است که ايران را ناامن جلوه دهند. بايد بکوشيم ارتباطاتي معقول و نه يک جانبه، با ديگر کشورها داشته باشيم. نبايد بلندگوي تبليغاتي گروه هاي مخالف ايران باشيم. بايد به ديگر بانک ها بگوييم که مباني تحريم از بين رفته و ايران هراسي از ميان رفته و بر همه ماست که از تمام توانمان براي پيشبرد اهداف اقتصاد مقاومتي استفاده کنيم.

ظریف با اشاره به اینکه بیمه های صادراتی برقرار شده است، گفت: مشکلات در این حوزه برطرف شده است و تمامی اختلافات با بیمه هرم هم ظرف روزهای آینده برطرف خواهد شد.

وزیر خارجه ادامه داد: خطوط ارتباطی با کشورهای مختلف و بانک ها در اختیار ایران قرار گرفته است اما دولت از دو جهت وسواس دارد. یکی ایجاد نکردن تعهدات بیجا برای کشور و دوم هدایت تعهدات در حوزه اولویت‌های ایران. به همین علت نسبت به مذاکره این خطوط اعتباری با دقت پیش می رویم .

ظریف با بیان اینکه امروز موسسات مختلف کشور از جمله وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مشغول مذاکره و سخت گیری برای حفظ منابع ملی هستند، گفت: از ابتدای تاریخ ایران تا امروز تنها ۶۰ توافق حمایت از سرمایه گذاری خارجی داشتیم ولی ۷ توافق از این ۶۰ توافق در این ۵ ماه اخیر صورت گرفته است. اینها واقعیت هایی است که باید به رخ دنیا بکشاینم که در سایه هدایت مردم و رهبری این میزان امکان برای کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تا امروز ۶/۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران تصویب و ثبت شده است، تصریح کرد: از سوی دیگر نفتکش های ما را بیمه نمی کردند و امکان حمل و نقل نداشتیم اما امروز این مشکل حل و فصل شده است. البته مشکلات کوچکی هست که حل خوهیم کرد.

ظریف گفت: در حوزه انرژی تحریم هایی وجود داشت که به قول آنها فلج کنننده بود و هدفش صفر کردن صادرات نفت ایران بود. آنها بازارهای ایران را به دست رقبا و معاندین ما داده بودند، دولت سعودی با سفاکی و بی رحمی مقدار زیادی از بازارهای ما در دنیا را بلعید ولی با رفع تحریم های نفتی ما امروز توانستیم صادرات نفت را به دو میلیون بشکه نفت برسانیم.

وزیرخارجه با بیان اینکه شرکت های معتبر بین المللی به سمت ایران سرازیر شدند، اظهار داشت: شرکت هایی که اگر در نمایشگاه ها به سمت غرفه های آنها می رفتیم می گفتند ما نمی توانیم با شما صحت کنید . اگر قبلا در دبی به سمت مایکروسافت می رفتید می گفت من حتی اجازه ندارم با شما صحبت کنم اما امروز نمایندگان مایکروسافت در ایران هستند برای اینکه بتوانند ما را از این فناوری بهره مند کنند. ما امروز بین کشورهای مختلف رقابت ایجاد کردیم نه اینکه آنها که برای ما تعیین تکلیف کنند.

این مقام دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه قدر این نعمت که حاصل شده است را بدانیم، خاطرنشان کرد: ناوگان هوایی، کشتیرانی و ریلی در حال بازساری است. فراموش نکنیم در شرایط عادی مذاکره، انعقاد و اجرای یک قرارداد چند میلیاردی سالها طول می کشد نه حتی ماه ها بروید مطالعه کنید. اما امروز این زمان کوتاه شده است.

وی گفت: البته همانطور که در ابتدا گفتم موانع، مخالفت ها، کارشکنی ها و شیطنت ها را فراموش نکردیم. قرارمان نبود که اختلافات مبانی و اصولی مان را با دیگران حل و فصل کنیم. ما اعتقاد داشتیم و داریم که قدرت جمهوری اسلامی براساس حفظ آرمان‌ها، دیدگاه ها و مبانی انقلاب و پیام و یادگارهای امام راحل و دستور و رهنمودهای رهبری است. نه قصد مذاکره در این حوزه ها را داشتیم نه آمادگی ورود به گفتگوها را داشتیم.

ظریف افزود: آن حوزه ها، حوزه های اختلافی هستند . تلاش ما این بود که با حفظ مبانی و اصول جمهوری اسلامی بهانه ها را بگیریم. نباید بهانه تراشی کنیم، نباید ایجاد فضا برای بهانه گیری کنیم.

وی با تاکید براینکه محیط ایران تحریمی ندارد، گفت: قرارمان نبود با آمریکا معامله کنیم قرارمان نبود تحریم های شرکت های آمریکایی را برداریم . این عقب افتادن آمریکا از صحنه رقابت ایران است. قرار بود که مداخلات غیرقانونی آمریکا در ارتباطات مان با دیگر دنیا را متوقف کنیم که انجام شده است.

وزیر خارجه گفت: کاری کرديم و وزير خارجه آمريکا امروز به جاي قلدري، بگويد مي کوشيم تحريم ها را برداريم. کاري با اينکه صداقت دارند يا نه، ندارم. بحث من اين است که اگر روزي به تحريم ايران افتخار مي کردند، امروز فرار مي کنند از اينکه بگويند ايران را تحريم مي کنند. از اين دستاورد براي به دست آوردن امکانات بيشتر و فشار بيشتر بر بدخواهان ايران و اسلام استفاده کنيد.

وی افزود: به برکت مقاومت مردم و حضورشان پاي صندوق هاي راي گيري، اميد دشمنان و افراطيون نااميد شده و نبايد اجازه دهيم اين فضاي مبارک، دستخوش اختلافات جناحي شود و سرمايه گذار داخلي نااميد شده و سرمايه گذار خارجي احساس کند محيط ايران با تحريم آغشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یه دونه ای ظریف ♥ :-*

    • بدون نام

      اگر اینو نگید چی بگید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وااااا
        من موندم واقعا چرا تو دولت قبل کسی چیزی نمی گفت وقتی اون همه بلا سرمون اومد

    • حامد

      ظریف خیلی کارت درسته .

    • حسن زاده

      آقای ظریف دوست داریم
      خسته نباشی استاددپلماسی

    • بدون نام

      این ایرانی که ظریف از آن,حرف می زند مثل اینکه با ایرانی که ما در آن,زندگی می کنیم کاملا فرق دارد

    • ابراهیم

      جناب آقای ظریف چرا قبلأ اینگونه شفاف سازی نکردند؟؟؟

    • ساسان

      آغای ظریف نگفتی خاک کردن راکتور اراک ازبین بردن زحمات شهدای هسته ای و....وچندرغازی پول برات افتخاره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینو هیچ وقت فراموش نکن که هر چقدر از برجام بد بگید و سند خار و خفت بخوایید جا بزنید مثل تف سر بالا می مونه .
        یادت نره ظریف زیر مجموعه دولته دولت هم زیر مجموعه حاکمیت

      • بدون نام

        اینم یادم رفت بنویسم که قرارداد هسته ای جزو سیاست های کلی نظامه و یک دولت به طور مجزا در ایران قادر نیست چنین تصمیماتی را بگیره.پس اگر برجام افتخار باشه یا ننگ برای همه هست نه فقط ظریف

    • بدون نام

      ممنون از آقای ظریف عزیز. خوشحالیم که شما و تیم با لیاقتتون از عزت و حق ما دفاع می کنید. با غرور و افتخار
      قطعا مقداری زمان می بره تا نتایج این رفع تحریم ها اثر کنه تو زندگی مردم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قدری زمان می بره ؟؟داداش سال دیگه همین وقت انتخابات ریاست جمهوریه واقعا چهار سال کافی نیست برای بهبود و اثر کردن ؟؟ تا الان و همین لحضه که مردم چیزی رو حس نکردند از توافق و رفع تحریم ها هروز هم خبر از یک گرونی جدید میدند جدیدا هم تعرفه های پزشکی رو گرون کردند یعنی روزی نیست خبری از یه گرونی جدید نشنویم

    • حسین زارع زاده

      سلام آقا ظریف این میلیون ها دلار که باز گشته سر سفره کی رفته من که هشتا نوه دارم که هر روز کوچک کوچکتر می شه یا سفره ....

    • بدون نام

      خدا قوت آقای ظریف خدا شما دلسوزان مردم ایران را اجر عطا نماید التماس دعا

    • ناشناس

      من طرف دارهیچ حزبی نیستم نمیدونم چرا این ظریف را اینقدر دوست میدارم خدا طول عمرباعزت به این سیاست مدارکارکشته مابدهد

    • بدون نام

      جدیدا وقتی کشورو به خرابی میکشن به جای عذر خواهی توجیح میکنن آیا میدونید جقور پول بیزبون برای مذاکرات ربخته شد دور . مردم را گول نزنند این پول که به کشور آمده یک در صد پولی که قرار بوووود آمریکا به بده هم نیست و هنوز هم آمریکا و کشور ها به قول هایشان عمل نکردهاند در حالی که زحمات هسته ای خراب شد و8 سال به ساختنش طول میکشد ...

    • حمید

      ظریف چه خبر از ارج

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ارج حاصل 3 سال دولت روحانی نیست شما برگرد یه نگاه به گذشته بکن میفهمی مقصر کیه.
        نابودی اقتصاد ایران حاصل یک دولت و 2 دولت و ... نیست.خودتون را فریب ندید دیگران را هم ... تصور نکنید

    • امیر صداقت احمدی

      باسلام .دکتر ظریف عزیز خسته نباشی سه سال تک و تنها بار مشکلات را بدوش کشیدی دعای خیر ملت بدرقه راهت باد. شما راست میگویی کارشکنی ها همیشه از طرف آمریکا و... نیست کسانی که چند صد میلیونی حقوق ماهانه میگیرند چه خبر دارند تحریم چیست فشار اقتصادی چیست و....؟حتی بنظر حقیر آن شرائط برای این زالوهای مملکت بهتر هم بوده با یک معامله کوچک واردات جنسهای بنجل و دسته چندم چینی کلی هم سود به جیب میزدند و اکنون که فضا برای سرمایه گذاری خارجی و واردات جنسهای مرغوب باز شده باید هم مانع تراشی و سنگ اندازی کنند.اما به لطف خدا و همت افراد بالیاقتی مثل شما آینده روشنی در پیش خواهیم داشت در آخر به گفتن این جمله بسنده میکنمکه هرزمان دشمنی ها و بدخواهی هادر خصوص تو زیاد بود بدان راه را درست رفته ای.

      پاسخ ها

      • عباس

        با سلام و با آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما، كاش مي شد صد تا مثبت به شما مي دادم.
        زمان مي بره تا خرابكاريهاي دولت قبلي اصلاح بشه.

      • mohamaad

        آقا عباس منم می دونم زمان میبره ولی چقدر دیگه زمان میبره؟؟ الان از سه سال گذشته هیچ خبری نشده سال دیگه این موقع انتخابات ریاست جمهوری هستش آیا 4سال برای کمی بهبود وضع اقتصاد کافی نیست ؟؟

    • مهدی عباسی لَرکی

      کیست که این کلام زیبای ظریف و با ظرافت را به گوش جان نشنیده باشد و از شدت اشتیاق مجنونت نشده باشد. به نام ظریفت قسم مردم ایران عاشقانه دوستت دارند. ظریف پاینده باشی
      مَردِ مردانِ ایران زمین

    • مسعود

      ما که انقدر هزینه کردیم برای انرژی هسته ای ایران .آقای ظریف شما تلاش 8سال تلاش در انرژی هسته ای را20سال عقب انداختید.اورانیم 20درصد را به 3درصد و قلب را از بین بردید .هزینه 20سال چی میشه

    • سعید

      آقای بدون نام عزیز! دولت قبل که هنووووووووز هم فشار روشه و انتقاد ازش میشه!!! البته توسط همین دولت فعلی
      والا اونا هررررر چی بودن از اینا پرکارتر و انقلابی تر بودن

    • مهدی عباسی لَرکی

      در این ژرفای عادت‌ها و هوس ها و دل کندنها فقط تمرین آدم بودن میکنم.

      یه روز یه جنگل بود درخت نداشت ؛ یه شکارچی بود تفنگ نداشت ؛ یه تفنگ بود که فشنگ نداشت ؛ با اون تفنگ که فشنگ نداشت ؛ یه گوزن شکار کرد که شاخ نداشت ؛ و این داستان ما که نویسنده نداشت و اون نویسنده هم اسمی نداشت؛

    • بدون نام

      بارسنگین ویرانی اقتصادی مملکت و خزانه خالی که میراث آقایان دولت سابق میباشد بردوش مردانی به نام روحانی و ظریف . خدا به ایشان سلامتی وموفقیت عطا کند .

    • ارشین

      همه مو رو میبینندنه پیچش مو
      حالا که خرشون از پل گذشت میگن برجام چکار کرده شما چکار کردین
      وقتی ویرانه ای رو تحویل گرفتین ،ساختنش سخته هر چند که باز هم هنوز از اثرات اون مردم زیر بار بی پولی کمر خم کردن و چیزی نمیگه
      ولی بهتر این نبود به جای قطع یارانه این مردم بردبار ،از جای دیگه کسب درآمد میکردین از همین اختلاس ها یا پولهای بادآورده که نصیب هر کسی که امکان اختلاس رو داره،وبه جای قطع این یه ذره دلخوشی مردم که چندان دردی هم دوا نمیکنه مقدارش رو بیشتر میکردین تا مردم بتونند اقلا گرسنه نباشن
      این حق مردم ما با این همه ثروت ملی نیست ،حق کشور ما نیست که فقیری توی خیابونها گدایی کنه وکسانی هم که خجالت میکشنگرسنگی رو به جون میخرن با سیلی صورتشون رو سرخ نگه میدارم
      این نمونه های کوچکی از دزدیهاست که میبینید
      از اونایی که خبر ندارین فردا روز گندش در میاد
      وکسانی که هر روز توی بوق و کرنا میکنن که دولت روحانی اینکار رو نکرد اون کار رو کرد همونهایی هستن که درامداشون وراندبازیاشون به فنا رفته

    • بدون نام

      عجیب به دلم میچسبه این وزیر :-)

    • بدون نام

      همه این حرفا درست . بیکاری و چکار می کنید. مملکت از بین رفت

    • بدون نام

      انشاالله اینده قضاوت خوبی به این مطالب داشته باشه و مثل قرارداد ترکمن چای نباشه .

    • ایرانی

      ما که تاثیر مثبتی از تحریم هارو نمیبینیم ،هنوز که هیچ اتفاق اقتصادی نیافتاده که تورم هم بالاتر رفته ،رکود اقتصادی جامعه سربه فلک کشیده تو همه اصناف شغلی بازار وضعیت روز ب روز خراب تر میشه، بانک و حساب های خارجی که هنوز مارو تحریم کردن (برید چک کنید) راستی فک نمی کنید خودتونو دارید مسخره میکنید شاید هم پولهای بلوکه شده که وارد کشور شد همون ....

    • کارگر اخراجی

      خداقوت دکتر، متأسفانه هرچی شما ودکتر روحانی سعی میکنید اوضاع اقتصادی رو مثل سابق کنید ولی بدبختی اینقدر دولت احمدی نژاد اقتصاد ایران رو داقون کرده که راه به جای نمیبرید، هنوزهم شرکتها وکارخانجات درحال تعطیلی و ورشکستگی هستن، تحریمهای که کاغذپاره بود مردم واقتصاد رونابود کرد،
      بازم دورد برغیرت دکتر ظریف

    • بدون نام

      سلام و خسته نباشید به اقای ظریف و تمام کسانی که از اول تا بحال برای ایران و ایرانی زحمت کشیدن،دوستان در این که اقای ظریف و دولتشون دارن برای بهبود وضع بوجود اومده تلاش میکنن شکی نیس،لطفا با نظرات بدون فکر کارهای این عزیزان رو بی اهمیت نکنید،وضعی که اقای احمدی نژاد اگاهانه یا غیر اگاهانه درست کرد رو ب همین راحتی نمیشه بهبود داد و حالاحالا ها باید جون کند و عرق ریخت تا درست بشه،انشالا با یاری خدا و تلاش بی وقفه دوستان بتونیم از این شرایط بیرون بیایم ، یا علی

    • بدون نام

      من دیگه خیلی به بهتر شدن اوضاع امید ندارم یعنی اگرم بهتر بشه به عمر و جوونی من قد نمیده اما
      سال دیگه هم به روحانی رای میدم

    • بدون نام

      ظریف آمریکا رو و ۵ قدرت جهانی رو به زانو در آورد هی آورد هی بردشون و ایرانی رو عزت مند کرد

      یادمون نره نامه های بی جواب احمدی‌نژاد به اوباما و یادمون نره شرکای اون موقع ایران در دنیا رو

      ونزویلا !!!!

      ایران داشت میرفت که ... بشه

      روحانی و تیمش زنده باد

    • بدون نام

      ظریف مچکریم

    • جعفر

      با سلام. آخه خدایی هم هست. خب مگه نمیبینید آقای ظریف چی داره میگه. اینقد بلندگوی مخالفان ایران نباشید. خوبه این حرفا که داره میزنه واقعا عمل کرده. واقعا اگه میخوایم برگردیم به سال 84 به 50 سال نیاز هست نه 3 سال. واقعا توان دیدن موفقعیت ها رو ندارید. حرف های آقای ظریف رو 50 بار بخونید نه یک بار

    • علی

      جناب آقای دکتر ظریف خسته نباشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج