adexo3
۳۴۶۹۹۶
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

کاهش سود اقتصاد را از رکود خارج نمی کند

بهمن آرمان کارشناس اقتصادی می گوید:کاهش نرخ بهره به صورت دستوری نمی تواند موجب خروج اقتصاد از رکود شود.

خبرآنلاین: بهمن آرمان کارشناس اقتصادی می گوید:کاهش نرخ بهره به صورت دستوری نمی تواند موجب خروج اقتصاد از رکود شود.

بهمن آرمان با بیان اینکه در همه کشورها ابزار کاهش بهره به عنوان پایه اقتصاد برای ایجاد تحریک اقتصادی چه در زمینه طرف عرضه و چه در زمینه است،اظهارداشت:در واقع براساس این تئوری است که نرخ سود سپرده ها یا بهره را کاهش می دهند؛ در ایران هم چنین مساله ای مد نظر بوده و اتفاق افتاده است.اما از آنجایی که ساختار اقتصادی در ایران متفاوت است، اینکه ما انتظار داشته باشیم با کاهش نرخ بهره، اقتصاد ایران مانند کشورهای صنعتی به رونق می رسد،کمی پیش بینی دشواری است.

وی افزود: این تئوری که کاهش نرخ سود سپرده ها منجر به رونق اقتصادی می شود، ممکن است به علت پیچیدگی اقتصاد ایران اتفاق نیفتد و شاید هم نشود از رکود خارج شویم.اما واقعیتی را باید در نظر گرفت که مجموعه ابزارها برای خروج از رکود باید مورد توجه قرار بگیرند و تنها با کاهش نرخ بهره نمی توان به نتیجه مورد نظر،یعنی خروج از رکود رسید.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تنها یکی از ابزارهای خروج از رکود، کاهش نرخ بهره یا سود تسهیلات است،عنوان کرد: از آنجایی که مجموعه اقدامات برای خروج از رکود صورت نگرفته، بنابراین به نظر من به عنوان یک اقتصاددان بعید است با کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات آنهم به صورت دستوری، بتوانیم از رکود خارج شویم.



آرمان خاطرنشان کرد: همانطور که پرداخت وام برای خرید خودرو نتوانست خودروسازان را از بحران خارج کند، کاهش نرخ سود بانکی سبب می شود که پولها از سیستم بانکی خارج شده و در نهایت قدرت وام دهندگی بانک ها کاهش یابد .

او اضافه کرد:از سویی نمی توان اطمینان داد که به همان میزانی که نرخ سود تسهیلات کاهش یافته،بانکها بتوانند متقاضیان دریافت وام که طبیعتا افزایش پیدا خواهند کرد را با این منابع مالی محدود سیتسم بانکی پاسخگو باشند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به نظر می رسد در بدنه وزارت اقتصاد یک سردرگمی وجود دارد که قادر نیست تحلیل های اساسی برای خروج از رکود ارایه کند،یادآور شد: بی شک با تحریک بازار سرمایه می توان بر این بحران فعلی غلبه کرد، اما مقوله بازار سرمایه و پتانسیل های آن نه تنها مغفول باقی مانده، بلکه به نظر می رسد اصولا درکی ازتوانایی ها و پتانسیل بازار سرمایه وجود ندارد و به همین خاطر است که می بینیم چنین وضعی بوجود آمده که حتی ابزارهای علمی که به کار گرفته می شوند، موجب خروج اقتصاد ایران از رکود نمی شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من ‌می‌دونم.. ما می‌میریم..

    • محمد

      باسلام. دولت فکر میکند که فقط پولدارها یا سرمایه دارها هستند که پولشان را جهت سود بیشتر به بانکها سپرده گذاری کرده اند ولی نمیدانند که اکثر سپرده گذارها یا افراد از کارافتاده هستند که نه بیمه بازنشستگی دارند و نه میتوانند کار کنند . یا بازنشستگان هستند که پاداش بازنشستگیشان را جهت سپرده به بانکها گذاشته اند.

    • بدون نام

      سود باید از اینم کمتر کنید تا کشور از رکود خارج و بیکاری کمتر بشه

    • راضیه

      من یک دختر ۲۰ ساله هستم که پدرم فوت شده و خودم دانشجویه رشته کامپیوتر هستم و تمام خرج زندگیه من و مادر و برادره کوچک ترم داره از سود سپرده ها می گزره ما ۵۰ تومن پول تو بانک داریم ک سود بیست درصدی بهمون بانک میده و برای ما سه نفر بی سرپناه کفایت نمی کنه حالا همین ۲۰ درصد رو کردن ۱۵ درصد خدا خودش بهمون رحم کنه ولی اون اقایونی ک اون بالا هستن بگن که ما سه نفر و خیلی های دیگه ک عین ما هستن چیکار کنیم؟
      ایا با این پول ما که تنها دلخوشیه ما هستش میشه چرخه تولید رو راه انداخت؟
      ایا شما راهکار دیگری ندارین برای تولید؟ بخدا نگرانم مارو هم ببینید چرا فکر می کنید ایران هم مثل کشورهای اروپاییه؟؟؟؟

    • بدون نام

      از دولت مردان باید پرسید درمیان ان همه دلایلی که برای خارج شدن از رکود وجود دارد بی ضررترین راه را انتخاب کردند .که هیچ ریسکی برای بانکهایی که بیش از حد چاق وچله شدن .اما به ضرر ما مردم که اگر سود اندک سپرده هم نباشد چه بروزمان خواهد امد .خسته نباشید.جدا عرض میکنم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج