۳۴۸۶۸۴
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

«متاسفم» آقای خاص!

بالاخره ویدئوی اولین اجرای زنده محسن چاوشی منتشر شد اما بازتاب هایش ماجرا را پیچیده تر کرد.

روزنامه هفت صبح - فرید عطارزاده: بالاخره ویدئوی اولین اجرای زنده محسن چاوشی منتشر شد اما بازتاب هایش ماجرا را پیچیده تر کرد.

تقریبا کسی شک ندارد محسن چاوشی محبوب ترین خواننده دهه اخیر موسیقی مجاز است. کاراکتر خاص او در کنار صدای خش دارش سال هاست بی رقیب مانده. او هم توانست در میان متولدان دهه ۶۰ طرفداران پرشماری پیدا کند و هم در میان متولدان دهه ۷۰. هم در میان قشر عام جامعه و هم قشر نخبه جامعه. در اواسط دهه ۸۰ که ترانه های او به صورت غیرمجاز در اینترنت پخش شد، خیلی ها پیش بینی کردند یک پدیده به موسیقی کشور اضافه شده است. در سال های اولیه، ترانه های او به اندازه ای تلخ و سیاه بودند که تنها گروه خاصی از شنوندگان طرفداران چاوشی شدند. این گروه نیز که البته تعداد آنها کم نبود، یک تفاوت عمده با سایر طرفدارهای موسیقی داشتند. آنها طرفدار «دو آتشه» به تمام معنا بودند (هستند) و چاوشی برای آنها یک استوره تمام عیار بود.

ترانه های غالبا تلخ او نتوانستند در میان عموم مردم به محبوبیت برسند تا نوبت به «سنتوری» رسید. همه ما داستان پر فراز و نشیب سنتوری را می دانیم. سنتوری نقطه عطفی در کارنامه کاری و زندگی محسن چاوشی ایجاد کرد و او به سرعت توانست به قلب توده های مردم نیز راه پیدا کند. ترانه هایی که سبب شد با انتخاب های سختگیرانه داریوش مهرجویی به دلیل نقطه نظرات و شناخت خاصش از روحیات مخاطب عام، نظرات مخالفان سرسخت او را نیز تغییر دهد.

«متاسفم» آقای خاص!

از آن به بعد محسن چاوشی مرد شماره یک موسیقی ایران بود اما همیشه یک علامت سوال بزرگ در ذهن بسیاری از کارشناسان موسیقی وجود داشت. دلیل اجتماع گریزی و عدم اجرای زنده توسط محسن چاوشی چیست؟ خواننده ای که با مرور تمام آمارها، در خواهیم یافت لقب نفر اول فروش آلبوم های موسیقی را یک تنه در اختیار دارد و لشگر بزرگی از طرفداران همیشه برای اجرای زنده او لحظه شماری می کنند.

فروش آلبوم های او به اندازه ای تضمین شده است که محافل موسیقی می گویند رقابت عجیبی برای تهیه کنندگان وجود دارد تا آلبوم او را خریداری کنند. طبق شنیده ها در حالی که قیمت خرید آلبوم موسیقی مشهورترین خوانندگان نهایتا به ۱۰۰ میلیون تومان می رسد، برخی تهیه کنندگان حاضر هستند برای خرید آلبوم او حتی تا ۲۰۰ میلیون تومان نیز هزینه کنند... با این وجود در سه چهار سال گذشته نیز او تلاش کرده مانند همیشه آهسته و پیوسته حرکت کند و در آلبوم هایش نیز نظر همان مخاطبان خاص خود را تامین کند و البته همیشه هم از مصاحبه های مطبوعاتی و تلویزیونی گریزان است.

سال گذشته روند کاری او دوباره نقطه عطف دیگری به خود دید. سریال «شهرزاد» به همه یادآوری کرد ترانه ها و صدای محسن چاوشی هنوز برای قشر عام نیز جذابیت فراوانی دارد. با این وجود او زیر بار اجرای کنسرت نرفت. برخی از کارشناسان موسیقی عقیده دارند صدای او به وسیله نرم افزارهای کامپیوتری تغییر پیدا می کند و بنابراین توانایی اجرای زنده ندارد. این اتهام بزرگی بود که چاوشی خودش علاقه ای به پاسخگویی به آن نداشت.

از سوی دیگر طرفداران او بر این باور هستند که شخصیت اجتماع گریز و متفاوت او (آن هم در تضاد با شخصیت نمایشی دیگر خواننده های پاپ) سبب شده تا از اجرای زنده صرف نظر کند. هفته گذشته را باید به نام هفته محسن چاوشی نام گذاری کرد. او در صفحه اینستاگرام خود ابتدا یک گردگیری اساسی با برخی طرفدارانش که انتقاداتی نسبت به ترانه جدید او داشتند، انجام داد و سپس صفحه خود را بست. روز گذشته او صفحه خود را با یک سورپرایز ویژه مجددا بازگشایی کرد. یک کلیپ ۵۰ ثانیه ای از اجرای زنده ترانه «متاسفم». چاوشی این ترانه را در حدود ۱۱ سال پیش خوانده و یک ترانه خاطره انگیز برای طرفدارانش محسوب می شود.

این ویدئوکلیپ ۵۰ ثانیه ای که خودش در یک اتاق فیلمبرداری کرده، موج بزرگی در ۲۴ ساعت گذشته ایجاد کرده است. طرفدارانش سر از پا نمی شناسند و معتقد هستند این کلیپ جواب محکمی به همه کسانی است که می گویند صدای او کامپیوتری است. آنها انتشار این کلیپ را نشانه ای برای اجرای کنسرت او در آینده ای نزدیک می دانند.

از سوی دیگر واکنش ها در شبکه های اجتماعی دیگر مانند توییتر و فیس بوک کاملا متفاوت است و این دسته از کاربران عقیده دارند انتشار این کلیپ ثابت کرد او توانایی اجرای زنده ندارد. به نظر می رسد این کلیپ ۵۰ ثانیه ای خودساخته بیش از آنکه مسئله ای قدیمی را حل کرده باشد، آن را بغرنج تر ساخته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر سلطان پاپ ایران

    • سینا

      چاوشی بسیار زیبا می خونه و صدای بسیار زیبا داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج