اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۵۶۰۶۰
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

نبوی: دولت در زمینه اقتصاد تلاش کرده

مدیرمسئول روزنامه رسالت گفت: مذاکره کنندگان برجام دستاوردهایی را نصیب ایران کردند که یکی از آنها به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی هسته ای ایران بود

ایرنا نوشت: مدیرمسئول روزنامه رسالت گفت: مذاکره کنندگان برجام دستاوردهایی را نصیب ایران کردند که یکی از آنها به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی هسته ای ایران بود

مرتضی نبوی در خصوص مذاکرات برجام گفت: بنای من این بود که نگاه منفی به برجام نداشته باشم چون احساسم می گفت از موضع قدرت وارد مذاکره شده ایم.برگزاری انتخابات سال ۹۲ یک نقطه قوت برای نظام بود و ما در شرایطی وارد مذاکره شدیم که نقطه ضعفی نداشتیم و از نظر پیشرفت فناوری هسته ای نیز در نقطه قوت بودیم. بارها مسئولان آمریکایی از رئیس جمهور گرفته تا وزیرخارجه گفته بودند اگر ما چند سال قبل با ایران مذاکره می کردیم بهتر بود چرا که آن موقع هزاران سانتریفیوژ نداشت و به غنی سازی ۲۰ درصدی هم دست نیافته بود. از این رو به مخالفان و منتقدان مذاکره با جمهوری اسلامی مدام گوشزد می کردند که با مذاکرات اخیر جلوی پیشرفت فناوری هسته ای ایران گرفته می شود.

اهم اظهاارت عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را در ادامه بخوانید؛

* اگر ما در موضع ضعف بودیم آمریکایی ها به هیچ عنوان حق غنی سازی ما را به رسمیت نمی شناختند و حاضر نمی شدند هیچ گونه امتیازی هم به ما بدهند. البته آمریکایی ها تصور می کردند که فشارهای سنگین اقتصادی و تحریم های شدید ایران را مجبور به رضایت به مذاکره کرده است. اینجا نقدی هم وارد است که موضع گیری برخی مسئولان باعث شد آنها از این اظهارات سوءاستفاده کنند.


*درحالیکه 1+5لطفی به ما نکرد و اگر توافقی انجام شد به خاطر قدرت ما بود. طبیعت آمریکا این طور است که اگر نقطه ضعفی در طرف مقابل نبینند خودش سمت ما می آید مانند آنچه در مورد کشورهایی مثل چین و هند رخ داد. ما هم اگر در مذاکرات دست بالاتر را می گرفتیم چه بسا دستاوردهای بیشتری داشتیم.

*پاشنه آشیل ما در مذاکرات مسائل اقتصادی بود . اقتصاد ما وابسته به درآمد فروش نفت خام است و پایین آمدن قیمت نفت یا تحریم آن ما را تحت فشار می گذارد. تا وقتی هم که این نقطه ضعف را به نقطه قوت تبدیل نکنیم بداخلاقی ها و سوء رفتار آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد.

*راه برون رفت از این ورطه چالشهای اقتصادی روشن است و آن اجرای اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی است.

* اصلاحاتی مهم و بزرگ باید در ساختار اقتصادی کشور صورت گیرد. نظام های بانکی، تامین مالی، تامین اجتماعی و مالیاتی کشور که بازدارنده تولید است باید به سمتی تغییر کند که مشوق سرمایه گذاری و تولید باشد. کلید این قفل در داخل است و دستگاههای دولتی، قوه قانونگذاری و قضائیه اگر آنطور که باید، عمل نکنند مشکل کشور حل نمی شود. بنیه اقتصادی قوی کشور که برخاسته از نیروی انسانی فراوان آماده به کار و تحصیلکرده و وجود زیر ساخت های مهم اقتصادی است به علاوه تجربه ای که در زمان جنگ و بعد از آن داشتیم راه رونق اقتصادی را حتی در شرایط فشارهای خارجی به ما نشان می دهد.

*جناب آقای رئیس جمهور در تبلیغات ریاست جمهوری مطالیی ارائه کردند و قرار شد هم چرخ سانتریفوژها و هم چرخ کارخانه ها بچرخد که مورد اقبال مردم قرار گرفت. البته دولت در همین مسیر هم حرکت کرد و همانطور که مقام معظم رهبری گفتند تیم اقتصادی تلاش فراوانی کرد و کار فوق العاده سنگین بود. مذاکره کنندگان در حدی هم که توانستند دستاوردهایی را نصیب ایران کردند که یکی از آنها به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی هسته ای ایران بود. هر چند ما غنی سازی 20 درصدی را کنار گذاشتیم و در این زمینه خیلی محدود شدیم و سانتریفوژها را کاهش دادیم ولی بالاخره جهان این حق را برای ما به رسمیت شناخت.

*مسئولان آمریکا اگر در طرف مقابل قدرت ببینند تسلیم می شوند و در غیر این صورت فشار می آورند. یعنی بخشی از تحریم های اقتصادی هسته ای را حذف می کنند ولی توانمندی موشکی ایران را برنمی تابند یا کنگره و سنایشان مدام علیه ما تحریم های جدیدی وضع می کند. البته برجام دستاورد دیگری هم داشته است و آن اینکه تبلیغات ضد جمهوری اسلامی در دنیا را کاهش داد. رفت و آمدها را نیز به ایران افزایش داد ولی چرخ های اقتصادی کشور آنطور که باید و شاید به حرکت در نیامد.

* آمریکایی ها به خاطر نوع سرمایه گذاری شان در بانک ها و شرکت های مختلف دنیا ابزار لازم را برای تحت منگنه قرار دادن بانک و شرکت های بزرگ آلمانی، فرانسوی،چینی و غیره دارند و چندین بار آنها را تحریم های میلیارد دلاری کرده اند.

* روسای جمهور آمریکا هر چند ظاهرا تفاوت هایی با هم دارند ولی همه آنها دنبال تغییر ماهیت نظام هستند. منتهی دموکرات ها با پنبه سر می برند ولی همانطور که دیدیم خشن ترین و بی رحمانه ترین تحریم ها در زمان اوباما علیه ایران وضع شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج